Noe feil med bremsene.. R-sykkel

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel

Legg inn av SverreOlsen »

ZZR-Erling skrev: 05 apr 2017, 05:56 På crosserne pleier vi å stripse hendelen hardt inn til styret over natta. Det får ut mye luft. Ikke spør meg hvorfor. Kan du prøve det?
:-k
Hehe, åpner du/dere litt på lufte nippel da? Hvis ikke har jo ikke lufta noen vei å forsvinne?

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel

Legg inn av haakeik »

Nei, det skal du ikke. Når man stripser blir luft sakte men sikkert presset tilbake opp i bremsevæskeholderen. Luft søker alltid oppover. Det er merkbart hvor fastere bremsene blir etter å ha vært stripset over natten. Hvis ikke, har man andre problemer med bremsene.
Etter å ha byttet bremsevæske er det også en god ide å stripse hendelen over natten.

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel

Legg inn av SverreOlsen »

Takk takk :-) smart :-P

Brukeravatar
kusa
Innlegg: 94
Registrert: 08 okt 2016, 12:08
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX6r 636 2006mod
Sted: Hønefoss

Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel

Legg inn av kusa »

Takk, her var det mange nyttige tips som ramla inn gitt! :) Har bytta og alt fungerer optimalt igjen! (Y)
Ta kontakt om du/dere vil ha turfølge! Område Oslo/Hønefoss.

2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel

Legg inn av Jompa »

haakeik skrev: 05 apr 2017, 08:17 Nei, det skal du ikke. Når man stripser blir luft sakte men sikkert presset tilbake opp i bremsevæskeholderen. Luft søker alltid oppover. Det er merkbart hvor fastere bremsene blir etter å ha vært stripset over natten. Hvis ikke, har man andre problemer med bremsene.
Etter å ha byttet bremsevæske er det også en god ide å stripse hendelen over natten.
Ok.kan gå med på at metoden fungerer.
Men, hvordan kan lufta returnere til væskebeholderen når hullet mellom beholder og bremsecylinder er stengt?
For det er stengt når du bremser
Hvis ikke ville bremsevæske renne tilbake til beholderen istedenfor å gi trykk I caliperne
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel

Legg inn av haakeik »

Jompa skrev: 05 apr 2017, 08:51 Ok.kan gå med på at metoden fungerer.
Men, hvordan kan lufta returnere til væskebeholderen når hullet mellom beholder og bremsecylinder er stengt?
For det er stengt når du bremser
Hvis ikke ville bremsevæske renne tilbake til beholderen istedenfor å gi trykk I caliperne
Det vet bare vårherre der oppe :-k
Neida Jompa, bare refererte til forklaringer jeg har lest på andre forum :knegg Når jeg tenker etter, er jeg jo enig meg deg at luftbobler umulig skal klare å komme seg opp i væskebeholderen når bremsehendelen er presset inn. Men, hva med denne teorien: Når bremsehendelen er stripset fast over natten, kryper luftbobler sakte men sikkert oppover og havner til slutt i stempelrøret i bremsecylinder. For der er det fortsatt bremsevæske under trykk. Når man dagen etter slipper opp hendelen, blir luftboblene ført opp i væskebeholder sammen med bremsevæsken som returneres etter at trykket er borte. Kan det være slik :scratch
Det jeg vet, er at trikset fungerer. Har gjort dette selv.

ZZR-Erling

Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel

Legg inn av ZZR-Erling »

haakeik skrev: 05 apr 2017, 09:36
Jompa skrev: 05 apr 2017, 08:51 Ok.kan gå med på at metoden fungerer.
Men, hvordan kan lufta returnere til væskebeholderen når hullet mellom beholder og bremsecylinder er stengt?
For det er stengt når du bremser
Hvis ikke ville bremsevæske renne tilbake til beholderen istedenfor å gi trykk I caliperne
Det vet bare vårherre der oppe :-k
Neida Jompa, bare refererte til forklaringer jeg har lest på andre forum :knegg Når jeg tenker etter, er jeg jo enig meg deg at luftbobler umulig skal klare å komme seg opp i væskebeholderen når bremsehendelen er presset inn. Men, hva med denne teorien: Når bremsehendelen er stripset fast over natten, kryper luftbobler sakte men sikkert oppover og havner til slutt i stempelrøret i bremsecylinder. For der er det fortsatt bremsevæske under trykk. Når man dagen etter slipper opp hendelen, blir luftboblene ført opp i væskebeholder sammen med bremsevæsken som returneres etter at trykket er borte. Kan det være slik :scratch
Det jeg vet, er at trikset fungerer. Har gjort dette selv.
:twothumbs:

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel

Legg inn av cannon »

haakeik skrev: 05 apr 2017, 09:36
Jompa skrev: 05 apr 2017, 08:51 Ok.kan gå med på at metoden fungerer.
Men, hvordan kan lufta returnere til væskebeholderen når hullet mellom beholder og bremsecylinder er stengt?
For det er stengt når du bremser
Hvis ikke ville bremsevæske renne tilbake til beholderen istedenfor å gi trykk I caliperne
Det vet bare vårherre der oppe :-k
Neida Jompa, bare refererte til forklaringer jeg har lest på andre forum :knegg Når jeg tenker etter, er jeg jo enig meg deg at luftbobler umulig skal klare å komme seg opp i væskebeholderen når bremsehendelen er presset inn. Men, hva med denne teorien: Når bremsehendelen er stripset fast over natten, kryper luftbobler sakte men sikkert oppover og havner til slutt i stempelrøret i bremsecylinder. For der er det fortsatt bremsevæske under trykk. Når man dagen etter slipper opp hendelen, blir luftboblene ført opp i væskebeholder sammen med bremsevæsken som returneres etter at trykket er borte. Kan det være slik :scratch
Det jeg vet, er at trikset fungerer. Har gjort dette selv.
For så vidt enig i teorien, men hvorfor skal boblene stige opp til hovedpumpe når systemet er trykksatt, og ellers ikke? Ved trykksetting komprimeres eventuelle luftbobler og oppdriften reduseres fordi volumet reduseres (oppdrift = vekten av fortrengt væske).

Utover det; dette "trikset" trengs jo ikke hvis man klarer å lufte bremsene på normal måte. På mine sykler har det aldri vært noe problem.

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel

Legg inn av E-strom »

ZZR-Erling skrev: 05 apr 2017, 05:56 På crosserne pleier vi å stripse hendelen hardt inn til styret over natta. Det får ut mye luft. Ikke spør meg hvorfor. Kan du prøve det?
:-k

Sjekk siste notat her:
https://www.your-adrenaline-fix.com/ble ... rakes.html
Gjorde det samme for å få lufta ut av clutch-slangen på en Yamaha FJ1100 (bortsett fra at vi brukte en skistropp). Tror det virker fordi lufta "bobler" opp når slangen settes under trykk.

Årsaken til hele misæren var ganske enkelt at vi hadde latt styret (clip-on) henge opp-ned når vi overhalte gaffelbeina :redface
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

ZZR-Erling

Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel

Legg inn av ZZR-Erling »

En annen sak...bak kan det være at slangen er ganske vannrett, da sliter man med å få ut luft.
Løsne calipperen og få den opp, da skal du se det ordner seg!
Foran kan det hjelpe å presse inn væska nedenfra...(det er IKKE stengt oppover....det strømmer ut i beholderen..).

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel

Legg inn av Stian87 »

cannon skrev: 05 apr 2017, 12:15
haakeik skrev: 05 apr 2017, 09:36
Jompa skrev: 05 apr 2017, 08:51 Ok.kan gå med på at metoden fungerer.
Men, hvordan kan lufta returnere til væskebeholderen når hullet mellom beholder og bremsecylinder er stengt?
For det er stengt når du bremser
Hvis ikke ville bremsevæske renne tilbake til beholderen istedenfor å gi trykk I caliperne
Det vet bare vårherre der oppe :-k
Neida Jompa, bare refererte til forklaringer jeg har lest på andre forum :knegg Når jeg tenker etter, er jeg jo enig meg deg at luftbobler umulig skal klare å komme seg opp i væskebeholderen når bremsehendelen er presset inn. Men, hva med denne teorien: Når bremsehendelen er stripset fast over natten, kryper luftbobler sakte men sikkert oppover og havner til slutt i stempelrøret i bremsecylinder. For der er det fortsatt bremsevæske under trykk. Når man dagen etter slipper opp hendelen, blir luftboblene ført opp i væskebeholder sammen med bremsevæsken som returneres etter at trykket er borte. Kan det være slik :scratch
Det jeg vet, er at trikset fungerer. Har gjort dette selv.
For så vidt enig i teorien, men hvorfor skal boblene stige opp til hovedpumpe når systemet er trykksatt, og ellers ikke? Ved trykksetting komprimeres eventuelle luftbobler og oppdriften reduseres fordi volumet reduseres (oppdrift = vekten av fortrengt væske).

Utover det; dette "trikset" trengs jo ikke hvis man klarer å lufte bremsene på normal måte. På mine sykler har det aldri vært noe problem.
Går vel på massens tetthet? Luft har en lavere tetthet enn bremseveske og vil derfor søke oppover.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel

Legg inn av haakeik »

cannon skrev: 05 apr 2017, 12:15 For så vidt enig i teorien, men hvorfor skal boblene stige opp til hovedpumpe når systemet er trykksatt, og ellers ikke? Ved trykksetting komprimeres eventuelle luftbobler og oppdriften reduseres fordi volumet reduseres (oppdrift = vekten av fortrengt væske).
Det finnes visst 2 teorier om dette.
1. Omtrent som det jeg skrev
2. Når man trykksetter systemet, blir boblene presset sammen til mindre og mindre bobler, til de til slutt er absorbert av bremsevæsken. Dette tar tid, gjerne over natten.
Jeg vet ikke hva som er riktig :-k

Fant forøvrig en tråd som nettopp omhandler hvorfor stripsing virker. Interessant lesning og her kommer man inn på teoriene. Les i hvertfall de 2 første sidene.

Zip tie on the brake lever - why does this work?
https://www.southbayriders.com/forums/threads/120967/

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel

Legg inn av haakeik »

haakeik skrev: 05 apr 2017, 14:14
cannon skrev: 05 apr 2017, 12:15 For så vidt enig i teorien, men hvorfor skal boblene stige opp til hovedpumpe når systemet er trykksatt, og ellers ikke? Ved trykksetting komprimeres eventuelle luftbobler og oppdriften reduseres fordi volumet reduseres (oppdrift = vekten av fortrengt væske).
Det finnes visst 2 teorier om dette.
1. Omtrent som det jeg skrev
2. Når man trykksetter systemet, blir boblene presset sammen til mindre og mindre bobler, til de til slutt er absorbert av bremsevæsken. Dette tar tid, gjerne over natten.
Jeg vet ikke hva som er riktig :-k

Fant forøvrig en tråd som nettopp omhandler hvorfor stripsing virker. Interessant lesning og her kommer man inn på teoriene. Les i hvertfall de 2 første sidene.

Zip tie on the brake lever - why does this work?
https://www.southbayriders.com/forums/threads/120967/

Beklager at jeg stjeler jobbtid fra dere :lol
Sist redigert av haakeik den 05 apr 2017, 14:18, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel

Legg inn av haakeik »

Slett

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel

Legg inn av haakeik »

cannon skrev: 05 apr 2017, 12:15 Utover det; dette "trikset" trengs jo ikke hvis man klarer å lufte bremsene på normal måte. På mine sykler har det aldri vært noe problem.
Der er vi enig :D

Svar