Hei!
Har en Kawasaki Z1000J 1992 mod.:
hadde store planer denne sesongen, med nyslipte ventiler og nye stempelfjærer.
klarte selvfølgelig å trekke over flere av lagerbukkene på kammene, og blir nok pent nødt å plukke alt frahverandre igjen..
så til mine store spørsmål:
Hva anbefaler dere, Time Sert eller helicoil gjenger?
Hvilken kvalitet har boltene på lagerbukkene, noe en kan få tak i lokalt?
Hadde også store planer at dette prosjektet skulle bli en form for teambuilding innen ekteskapet når stemplene skulle bannes inn i sylindrene, dette resulterte i en knekt nr 2 fjær på ene stempelet........ Anbefaler dere meg å skifte denne stempelfjære med ny, eller kan eg bruke den gamle? (var innenfor på kompresjonstest og toleransemål).
Mvh
larsit
Time Sert eller helicoil.
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 6967
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Time Sert eller helicoil.
Bruk løsgjengesett fra Biltema, det er billig og fungerer utmerket.
Tipper at boltene er 8. 8.
Hvis du får tak i en enkel stempel ring er det det beste, men du må nok kjøpe et helt sett.
Bruk den gamle hvis gapet er innenfor spes.
Tipper at boltene er 8. 8.
Hvis du får tak i en enkel stempel ring er det det beste, men du må nok kjøpe et helt sett.
Bruk den gamle hvis gapet er innenfor spes.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Time Sert eller helicoil.
Hei!
takker for info og tips Jompa :)
Mvh
Larsit :)
takker for info og tips Jompa :)
Mvh
Larsit :)
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 6967
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Time Sert eller helicoil.
Er det pinneskruer eller skruer med sekskantet hode på lager bukkene?
Og kom gjengene ut av toppen?
Og kom gjengene ut av toppen?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Time Sert eller helicoil.
Hei!
På denne er det skruer med sekskant hode, slik som disse: http://www.partzilla.com/parts/detail/p ... -1881.html
Gjengene kom ikke ut av toppen.
Kjenner du noen plasser som har ventil-shims til denne sykkelen i Norge og som har en grei pris?
Mvh
Larsit
På denne er det skruer med sekskant hode, slik som disse: http://www.partzilla.com/parts/detail/p ... -1881.html
Gjengene kom ikke ut av toppen.
Kjenner du noen plasser som har ventil-shims til denne sykkelen i Norge og som har en grei pris?
Mvh
Larsit
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 6967
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Time Sert eller helicoil.
Hei igjen.
Jeg spurte siden toppen på z1000j og gpz 1100 er omtrent lik. Husker ikke helt sikkert men gpz har muligens litt større ventil diameter.
På min sykkel løsna gjengene på flere av lagerbukkene.
Gikk opp fra m6 til m8 med løsgjengesett fra bt.
Det er akkurat plass til hodene på m8 boltene og du kan gjøre jobben hjemme. Trenger bare en drill og ei stødig hand. Bor ikke for djupt
Jeg spurte siden toppen på z1000j og gpz 1100 er omtrent lik. Husker ikke helt sikkert men gpz har muligens litt større ventil diameter.
På min sykkel løsna gjengene på flere av lagerbukkene.
Gikk opp fra m6 til m8 med løsgjengesett fra bt.
Det er akkurat plass til hodene på m8 boltene og du kan gjøre jobben hjemme. Trenger bare en drill og ei stødig hand. Bor ikke for djupt
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Time Sert eller helicoil.
:) takker igjen for tips :)
God påske.
God påske.
Re: Time Sert eller helicoil.
Hei, Jompa!
Kjenner du til momentet lagerbukkene skal trekkes til med?
eg brukte 16 Nm ihht til manualen eg har på sykkelen, men begynner å lure på om det er dette som ble for mye.
Vil anta det er 12.9 kvalitet på boltene, siden det står 16 Nm i verkstedsboka.
http://www.southwestairsports.com/ppgte ... values.pdf
Mvh
Larsit :)
Kjenner du til momentet lagerbukkene skal trekkes til med?
eg brukte 16 Nm ihht til manualen eg har på sykkelen, men begynner å lure på om det er dette som ble for mye.
Vil anta det er 12.9 kvalitet på boltene, siden det står 16 Nm i verkstedsboka.
http://www.southwestairsports.com/ppgte ... values.pdf
Mvh
Larsit :)
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 6967
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Time Sert eller helicoil.
Det er vel riktig.
Må se etter når jeg kommer hjem fra fjellet i slutten av uka.
Må se etter når jeg kommer hjem fra fjellet i slutten av uka.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 6967
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Time Sert eller helicoil.
Clymers manual sier 1,7 mkg (metric kilo/meter) og det er vel 16-17 Nm, så momentet ditt er riktig.
1kg/m er 9,81 N/m
1kg/m er 9,81 N/m
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.