Time Sert eller helicoil.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
larsit
Innlegg: 21
Registrert: 07 feb 2015, 20:04
Motorsykkelen din: Kawasaki KZ1000J

Time Sert eller helicoil.

Legg inn av larsit »

Hei!

Har en Kawasaki Z1000J 1992 mod.:
hadde store planer denne sesongen, med nyslipte ventiler og nye stempelfjærer.
klarte selvfølgelig å trekke over flere av lagerbukkene på kammene, og blir nok pent nødt å plukke alt frahverandre igjen..

så til mine store spørsmål:
Hva anbefaler dere, Time Sert eller helicoil gjenger?
Hvilken kvalitet har boltene på lagerbukkene, noe en kan få tak i lokalt?
Hadde også store planer at dette prosjektet skulle bli en form for teambuilding innen ekteskapet når stemplene skulle bannes inn i sylindrene, dette resulterte i en knekt nr 2 fjær på ene stempelet........ Anbefaler dere meg å skifte denne stempelfjære med ny, eller kan eg bruke den gamle? (var innenfor på kompresjonstest og toleransemål).

Mvh
larsit :twothumbs:

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Time Sert eller helicoil.

Legg inn av Jompa »

Bruk løsgjengesett fra Biltema, det er billig og fungerer utmerket.
Tipper at boltene er 8. 8.
Hvis du får tak i en enkel stempel ring er det det beste, men du må nok kjøpe et helt sett.
Bruk den gamle hvis gapet er innenfor spes.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

larsit
Innlegg: 21
Registrert: 07 feb 2015, 20:04
Motorsykkelen din: Kawasaki KZ1000J

Re: Time Sert eller helicoil.

Legg inn av larsit »

Hei!

takker for info og tips Jompa :)

Mvh
Larsit :)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Time Sert eller helicoil.

Legg inn av Jompa »

Er det pinneskruer eller skruer med sekskantet hode på lager bukkene?
Og kom gjengene ut av toppen?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

larsit
Innlegg: 21
Registrert: 07 feb 2015, 20:04
Motorsykkelen din: Kawasaki KZ1000J

Re: Time Sert eller helicoil.

Legg inn av larsit »

Hei!

På denne er det skruer med sekskant hode, slik som disse: http://www.partzilla.com/parts/detail/p ... -1881.html
Gjengene kom ikke ut av toppen.

Kjenner du noen plasser som har ventil-shims til denne sykkelen i Norge og som har en grei pris?

Mvh
Larsit

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Time Sert eller helicoil.

Legg inn av Jompa »

Hei igjen.
Jeg spurte siden toppen på z1000j og gpz 1100 er omtrent lik. Husker ikke helt sikkert men gpz har muligens litt større ventil diameter.
På min sykkel løsna gjengene på flere av lagerbukkene.
Gikk opp fra m6 til m8 med løsgjengesett fra bt.
Det er akkurat plass til hodene på m8 boltene og du kan gjøre jobben hjemme. Trenger bare en drill og ei stødig hand. Bor ikke for djupt
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

larsit
Innlegg: 21
Registrert: 07 feb 2015, 20:04
Motorsykkelen din: Kawasaki KZ1000J

Re: Time Sert eller helicoil.

Legg inn av larsit »

:) takker igjen for tips :)

God påske.

larsit
Innlegg: 21
Registrert: 07 feb 2015, 20:04
Motorsykkelen din: Kawasaki KZ1000J

Re: Time Sert eller helicoil.

Legg inn av larsit »

Hei, Jompa!

Kjenner du til momentet lagerbukkene skal trekkes til med?
eg brukte 16 Nm ihht til manualen eg har på sykkelen, men begynner å lure på om det er dette som ble for mye.

Vil anta det er 12.9 kvalitet på boltene, siden det står 16 Nm i verkstedsboka.

http://www.southwestairsports.com/ppgte ... values.pdf


Mvh
Larsit :)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Time Sert eller helicoil.

Legg inn av Jompa »

Det er vel riktig.
Må se etter når jeg kommer hjem fra fjellet i slutten av uka.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Time Sert eller helicoil.

Legg inn av Jompa »

Clymers manual sier 1,7 mkg (metric kilo/meter) og det er vel 16-17 Nm, så momentet ditt er riktig.
1kg/m er 9,81 N/m
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar