Hvorfor bare ett nærlys?
Re: Hvorfor bare ett nærlys
Strølys er en ting. For høyt justert forlykt er en annen som får møtende burister til å blinke med lysa.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Sted: 4645 Nodeland
Re: Hvorfor bare ett nærlys
Har montert Bi-exenon på Kawaen min,bilistene blinket på meg,helt til jeg fikk senket lyset...
sterkt blålig lys..8000 kelvin 50W.Monteringen var grei..men måtte file en del på låseringen som holder pæra fast .bakpart på pæra er mye tykkere enn ei vanlig H4 pære.pga .solenoidet som drar skjerminga mellom fullt og nærlys.
Det er vel glasset som lager lysbildet???tenker på det med å ha 2 nærlys.
If it ain't broke, I'll break it.
Re: Hvorfor bare ett nærlys
AJ skrev:Det var snakk om en boks man kunne koble til slik at man fikk to i stedet for et nærlys.
Hvorfor trenger en egen boks for det da ? Jo, fordi noen vil tjene penger. Det du trenger er en ledningsstump og et par strømtyver. Så er det bare å flytte ledningen rundt mellom kontaktpunktene på pærene til du har nærlys tent i høyre pære. For sikkerhetsskyld så prøv at fjernlys virker som det skal. Et par raske trykk på tanga etter at du har tredd kabelen og vips så har du dobble fjernlys. Gammelt jungeltriks for tjuvkobling av lys på gamle Fiat med dobble hovedlykter.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37832
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hvorfor bare ett nærlys
Du har helt sikkert rett.Pollti skrev:AJ skrev:Det var snakk om en boks man kunne koble til slik at man fikk to i stedet for et nærlys.
Hvorfor trenger en egen boks for det da ? Jo, fordi noen vil tjene penger. Det du trenger er en ledningsstump og et par strømtyver. Så er det bare å flytte ledningen rundt mellom kontaktpunktene på pærene til du har nærlys tent i høyre pære. For sikkerhetsskyld så prøv at fjernlys virker som det skal. Et par raske trykk på tanga etter at du har tredd kabelen og vips så har du dobble fjernlys. Gammelt jungeltriks for tjuvkobling av lys på gamle Fiat med dobble hovedlykter.
Men det var nå en boks likevel, da, på denne websiden...
Og selvfølgelig ledninger som skulle kobles...
I tilegg som fulgte det visst med en monteringsansvisning for den aktuelle sykkelen, og slike ting kan ofte være praktisk...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- mfajf
- Innlegg: 105
- Registrert: 02 mar 2009, 07:32
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900A 2008
- Sted: Bergen
Re: Hvorfor bare ett nærlys
Ja, det høres veldig enkelt ut, men da får jeg sikkert både nær og fjernlys i ene lykten, og det tror jeg ikke den tåler.Pollti skrev:AJ skrev:Det var snakk om en boks man kunne koble til slik at man fikk to i stedet for et nærlys.
Hvorfor trenger en egen boks for det da ? Jo, fordi noen vil tjene penger. Det du trenger er en ledningsstump og et par strømtyver. Så er det bare å flytte ledningen rundt mellom kontaktpunktene på pærene til du har nærlys tent i høyre pære. For sikkerhetsskyld så prøv at fjernlys virker som det skal. Et par raske trykk på tanga etter at du har tredd kabelen og vips så har du dobble fjernlys. Gammelt jungeltriks for tjuvkobling av lys på gamle Fiat med dobble hovedlykter.
- mfajf
- Innlegg: 105
- Registrert: 02 mar 2009, 07:32
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900A 2008
- Sted: Bergen
Re: Hvorfor bare ett nærlys
Tror jeg kjøper et rele. Det er nok det tryggeste. Men, er det lovlig med to nærlys? I så fall: Hvorfor leveres mc-ene med kun ett? Kan umulig være kostnader.
Re: Hvorfor bare ett nærlys
Er nok kostnader med i bildet, er det alltid. Og selv ei krone besparelse teller når det er snakk om et større antall enheter.
Det er slipinga av glasset på halogenlyktene som bestemmer lysbrytinga og dermed om det blir fjern- eller nærlys. Pollti-metoden funker greit den, men siden slipinga av glasset er forskjellig, vil ikke nærlyset i pæra som står i fjernlyslykta gi nærlys på samme vis som i nærlyslykta.
Derfor jeg spør om ikke Xenon eller HID som det også kalles kan ha no for seg som nærlys. Jfr linken til GS-forumet
Det er slipinga av glasset på halogenlyktene som bestemmer lysbrytinga og dermed om det blir fjern- eller nærlys. Pollti-metoden funker greit den, men siden slipinga av glasset er forskjellig, vil ikke nærlyset i pæra som står i fjernlyslykta gi nærlys på samme vis som i nærlyslykta.
Derfor jeg spør om ikke Xenon eller HID som det også kalles kan ha no for seg som nærlys. Jfr linken til GS-forumet
Re: Hvorfor bare ett nærlys
Neida, du får ikke nærlys og fjernlys samtidig. Nærlys i høyre lykt vil være en slave av venstre nærlys selvfølgelig. Sliping av lykteglass og lovligheten av å koble om lyset har jeg ikke tatt stilling til. Jeg har bare gjort oppmerksom på lavbudsjett oppkoblingsmetoden.
Re: Hvorfor bare ett nærlys
Jo, det kan det være. 1 dollar i økte produksjonskosnader slår saftig ut på prisen i salgslokalet. For mange mange år siden så slo det ut med 25 dollar i økt pris på en Ford i Amerika.mfajf skrev:Kan umulig være kostnader.
- mfajf
- Innlegg: 105
- Registrert: 02 mar 2009, 07:32
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900A 2008
- Sted: Bergen
Re: Hvorfor bare ett nærlys
ÅÅ. Dette tenkte jeg ikke på. Dvs. at jeg må skifte lykteglass for å få nærlys med korrekt symmetri? Tror kanskje at jeg da går for Xenon i både nærlyset og fjernlyset. Så får jeg jeg i hvert fall bedre lys, selv om det ser ut til at ene pæren er kaputt....Ragnhild skrev:Er nok kostnader med i bildet, er det alltid. Og selv ei krone besparelse teller når det er snakk om et større antall enheter.
Det er slipinga av glasset på halogenlyktene som bestemmer lysbrytinga og dermed om det blir fjern- eller nærlys. Pollti-metoden funker greit den, men siden slipinga av glasset er forskjellig, vil ikke nærlyset i pæra som står i fjernlyslykta gi nærlys på samme vis som i nærlyslykta.
Derfor jeg spør om ikke Xenon eller HID som det også kalles kan ha no for seg som nærlys. Jfr linken til GS-forumet
Takker for svar. Alltid greit å spørre på dette forumet. Veldig mange gode svar fra hyggelige mc'ere. Gjør hverdagen litt lysere etter et besøk her :)
God helg.
Jan
Re: Hvorfor bare ett nærlys
Bare hyggelig at du blir fornøyd, og at vi er flere som kan bidra :)
Ha ei god helg du og, Jan :)
Ha ei god helg du og, Jan :)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37832
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hvorfor bare ett nærlys
Da tror jeg at jeg fant denne siden jeg har leita etter, nemlig denne:AJ skrev:Husker at jeg kom over en webside for mer enn et år siden hvor det gikk an å få kjøpt konverteringssett, også til TDM'en til en overkommelig pris.mfajf skrev:Irriterer meg at jeg ikke har nærlys i begge lyktene på min TDM. Ser at det er helt vanlig, og ønsker nå å fikse dette. Antar jeg må ha nytt rele da jeg ikke kan ha nær og fjernlys samtidig pga. varmeutviklingen inne i lyktene. Fant også noen forskrifter som er litt forvirrende. På motorsykler kreves bare ett slikt nærlys. Kreves? hva er den juridiske tolkningen av dette?
Uansett. Er det noen som har utført en slik modifikasjon på en TDM eller tilsvarende som har litt informasjon å dele her?
Dessverre tok jeg ikke vare på adressen, men mener ganske bestemt å huske at det var en nederlandsk side.
Bildene på siden viste en TDM før og etter og resultatet så bra ut.
Har søkt litt på nettet, men så langt ikke funnet den aktuelle siden ennå...
http://veiligmotorrijden.pageprocessor. ... iekID=1816" onclick="window.open(this.href);return false;
Her vises det bilder av TDM 900 med to nærlys. I tillegg ligger det mer eller mindre ufullstendige manualer på siden under de forskjellige merkene/modellene.
De som vil ha to nærlys på sykker'n sin (gjelder selvfølgelig også de som har etterlyst denne muligheten på TDM 900... ) bør ta en kikk på hva som tilbys på denne nederlandske siden...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- SuperTenere
- Innlegg: 237
- Registrert: 19 jun 2009, 11:49
- Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten
Re: Hvorfor bare ett nærlys?
Min Super Tenere er bruktimporert fra england og har fått følgende tilleggsopplysning i vognkortet:
" Denne sykkelen er godkjent med to nærlys".
Da jeg så det tolket jeg det slik at dette normalt ikke er tillatt i Norge, men at det gis disp til bruktimporterte sykler som har dette orginalt. Men sikker er jeg ikke...
" Denne sykkelen er godkjent med to nærlys".
Da jeg så det tolket jeg det slik at dette normalt ikke er tillatt i Norge, men at det gis disp til bruktimporterte sykler som har dette orginalt. Men sikker er jeg ikke...
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37832
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hvorfor bare ett nærlys?
En MC-kompis har en 2008 mod. Suzuki V-Strom 650 og den har to nærlys, mens TDM'en kun har et nærlys. Hvorfor er det forskjell på disse to, tro?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering