XT600, Myk i front !

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
AndreasM
Innlegg: 23
Registrert: 19 aug 2010, 12:59
Motorsykkelen din: Yamaha XT600E -00
Sted: Karasjok

XT600, Myk i front !

Legg inn av AndreasM »

Hei,
Min XT dykker noe voldsomt i front ved bremsing, nesten så jeg skraper visiret i asfalten :D

Er det noen som har erfaring med bytte av fjær i fremgaffelen på en XT600 ?
Har lest side opp og ned med forslag til bytte av type olje eller sette inn "spacers" men tror det lureste er å bytte fjær for gjøre den stivere og bedre å kjøre på landevei.

Har sett på 2 merker , Hyperpro og Wirth . Noen som har prøvd disse eller evt. har noen andre merker å anbefale ?

Det er nok av fine beskrivelser på nett til at jeg tror jeg skal få dette til selv å kanskje spare noen kroner (istedet for verksted).

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: XT600, Myk i front !

Legg inn av supersic »

Har ikke noe å si hvilket merke du kjøper, men du må jo kjøpe etter vekten din inkludert kjøreutstyr, du burde bytte oljen samtidig, gjerne til noe som er mye tykkere (15-20 cst) enn det sykkelen kommer med standard.
Spacere kan du egentlig glemme det justerer egentlig bare høyden foran, du kan kjøpe billige preload adjustere på ebay slik at du får satt riktig sag foran, koster ikke mer enn ett par 100lapper.

Ikke lenge siden jeg byttet til Øhlins fjærer foran på min, og etter diverse anbefalinger på merkespesifikt forum gjorde jeg som beskrevet over.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: XT600, Myk i front !

Legg inn av supersic »

Og IKKE kjøp progressive fjærer,du vil ha lineær.

chromecast
Innlegg: 85
Registrert: 08 jan 2014, 18:56
Motorsykkelen din: Tysk, japse etc

Re: XT600, Myk i front !

Legg inn av chromecast »

Alle Yamahaene av den typen er myke. Din skal vel ikke ha lufttrykk i tillegg? Har eldre XT som skal settes opp med 5-14 bar, men det ble kanskje borte med "E".
Det er fjærer som er vegen. Se også om Hagon, WP eller Wilbers har noe som passer din XT. (Mener der er progressive fjærer originalt...)

Wilbers https://www.wilbers-shop.de/index.php?c ... 58ef7802c2
I Norge ordner Maarten Mager med Wilbers. Usikker på om du kan få fjærer etter førervekt på din sykkel, men går an å kontakte ham og sjekke.
http://www.maartensimport.no/

Spacere hjelper lite, høyere oljenivå i gaflene gir større sjanse for å blåse gjennom simmeringene osv.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: XT600, Myk i front !

Legg inn av kjellv »

Ikke bare er de myke, de skal være myke, og det skal være lang fjæringsvei på disse. En slags mellomting mellom veisykkel og crossykkel. I tillegg er dette en sykkel fra -80 tallet, det er demperteknologi fra -80 tallet på denne. Men det er sikkert mulig å gjøre mye med den, det er også mulig å bruke mye penger på dette. Det spørs vel helst om hva du ønsker å bruke penger på, dempere til denne eller kanskje en nyere og mer moderne sykkel.

Brukeravatar
AndreasM
Innlegg: 23
Registrert: 19 aug 2010, 12:59
Motorsykkelen din: Yamaha XT600E -00
Sted: Karasjok

Re: XT600, Myk i front !

Legg inn av AndreasM »

supersic skrev: 18 apr 2017, 16:21 Og IKKE kjøp progressive fjærer,du vil ha lineær.
Hvorfor ikke progressive, det virker som de fleste fjærer er akkurat det ?

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: XT600, Myk i front !

Legg inn av Olav K »

Jeg har, og har hatt flere XT'er opp igjennom. Har en '87 600 og en '97 660 nå.
Begge har jeg montert Hyperpro prog.fjører framme og Hyperpro bakdempere. Men jeg har ikke kjørt 600 etterpå, venter fortsatt på noen deler til den. Men dykkingen på 660 var like plagsom.
Når jeg overhalte gaflene var det ikke for mye olje i dem, og konsistensen lignet en kebabkatastrofe på en dårlig søndag morgen. Så bare der var jo et betydelig potensiale.
Etter overhalingen blei fronten på 660'en roligere og dykkingen til å leve med.
Men KjellV sitt poeng om at dette er 80tallsteknologi (og ikke engang DA var det akkurat "cutting egde") må man ta med i betrakningen. Dempingen kan gjøres bedre men den vil aldri bli bra etter dagens standard. Det beste er nok å investere i en nyere sykkel og selge den gamle. Helst til meg :-D
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AndreasM
Innlegg: 23
Registrert: 19 aug 2010, 12:59
Motorsykkelen din: Yamaha XT600E -00
Sted: Karasjok

Re: XT600, Myk i front !

Legg inn av AndreasM »

Jeg forventer ikke underverker, er helt klar over hva for type sykkel XT'n er :)
Hadde egentlig planlagt å selge den å kjøpe noe annet, men oppussing av hus gjør at jeg får klare meg med den i alle fall en sommer til .

Olav K: var det vanskelig å bytte ? man trenger vel ikke noe spesialverktøy ? har lest litt ymse om hva man faktisk må ha ...
Skal i tillegg sette nye "oil & dust seals", er det noe mer man burde skifte ut år man engang er igang ?

TKA
Innlegg: 2
Registrert: 18 feb 2017, 11:05
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: XT600, Myk i front !

Legg inn av TKA »

Heisan :)

Så denne, og fikk lyst til å registrere meg for å gi en kommentar. Får ta et forbehold om at jeg er rimelig amatør på dette området.

Min var også en gyngehest foran. Jeg kjenner ikke sykkelen din, men hvis den har "dampening rods" slik min har, så kan jeg nevne at jeg modifiserte min egen for et par uker siden. Jeg satte inn nye og kraftigere linjære fjører, samt emulatorer. Det ble veldig annerledes, for å si det slik. Det er muligens et alternativ hvis du har en slik gaffel?

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: XT600, Myk i front !

Legg inn av supersic »

AndreasM skrev: 19 apr 2017, 09:10
supersic skrev: 18 apr 2017, 16:21 Og IKKE kjøp progressive fjærer,du vil ha lineær.
Hvorfor ikke progressive, det virker som de fleste fjærer er akkurat det ?
Fordi lineære er mye stivere hele tiden, progressive blir stivere jo mer de blir trykket sammen, så med progressive fjærer vil sykkelen dykke mer selv med moderat bremsing.

Sånn litt halvveis forklart.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: XT600, Myk i front !

Legg inn av Olav K »

AndreasM skrev: 19 apr 2017, 11:36 Olav K: var det vanskelig å bytte ? man trenger vel ikke noe spesialverktøy ? har lest litt ymse om hva man faktisk må ha ...
Skal i tillegg sette nye "oil & dust seals", er det noe mer man burde skifte ut år man engang er igang ?
Nei disse gaflene er lettskrudde, og det finnes mange "how to" videoer på jutuub.
Det er en fordel å ha et oil & dustseal verktøy til å montere disse med. Koster ikke all verden på Ebay.
Så er det noen deler som kalles "metal sliders" i delelista, en i ytterrøret og en nederst på innerrøret. Disse kan være greie å skifte i samme slengen.
Godt mulig Kjell som jobber med Yamaha kan se hva deler du skal ha. Hvilken årsmodell er XTen din?
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AndreasM
Innlegg: 23
Registrert: 19 aug 2010, 12:59
Motorsykkelen din: Yamaha XT600E -00
Sted: Karasjok

Re: XT600, Myk i front !

Legg inn av AndreasM »

Får ta en runde på ebay å bestille deler og verktøy :) Min XT er en 2000 modell.

Takk allesammen for gode svar forresten !

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: XT600, Myk i front !

Legg inn av Olav K »

AndreasM skrev: 20 apr 2017, 08:51 Får ta en runde på ebay å bestille deler og verktøy :) Min XT er en 2000 modell.

Takk allesammen for gode svar forresten !
Sjekk gjerne med en lokal dealer også.
Sist jeg bestilte deler til 87 mod. min så var Yamaha Bergen billigere enn Ebay (pluss frakt og mva og toll og tulll)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AndreasM
Innlegg: 23
Registrert: 19 aug 2010, 12:59
Motorsykkelen din: Yamaha XT600E -00
Sted: Karasjok

Re: XT600, Myk i front !

Legg inn av AndreasM »

Olav K skrev: 20 apr 2017, 09:11
Sjekk gjerne med en lokal dealer også.
Sist jeg bestilte deler til 87 mod. min så var Yamaha Bergen billigere enn Ebay (pluss frakt og mva og toll og tulll)
Det er ikke akkurat flust med MC forhandlere her i Finnmark, det går mest i sneskuter her :)
Men jeg fant en Yamaha butikk som kunde bestille dem til en bedre pris en nettbutikker i USA , så du hadde rett Olav K.
Takk for tipset ! :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: RE: Re: XT600, Myk i front !

Legg inn av kjellv »

AndreasM skrev:
Olav K skrev: 20 apr 2017, 09:11
Sjekk gjerne med en lokal dealer også.
Sist jeg bestilte deler til 87 mod. min så var Yamaha Bergen billigere enn Ebay (pluss frakt og mva og toll og tulll)
Det er ikke akkurat flust med MC forhandlere her i Finnmark, det går mest i sneskuter her :)
Men jeg fant en Yamaha butikk som kunde bestille dem til en bedre pris en nettbutikker i USA , så du hadde rett Olav K.
Takk for tipset ! :)
Yamaha snøscooterforhandlere er gode nok de når det gjelder deler. De har tilgang til delekataloger og bestillinger i Yamahasystemet. Bare hele sykler de ikke kan bestille, sykkeldeler er helt greit.

Sent fra min C6603 via Tapatalk


Svar