Varme eksos rør grunnet feil fuel/air forhold?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
MrVilla
Innlegg: 83
Registrert: 07 jun 2016, 08:56
Motorsykkelen din: Honda vtx 1800 2005

Varme eksos rør grunnet feil fuel/air forhold?

Legg inn av MrVilla »

Hallais

Fikk meg et lite sjokk I dag.

Kjøpte en Honda VTX1800C 2005 i fjor som jeg er meget godt fornøyd med.
Eneste lille minuset er at eksosrørene blir noe varme men det tenkte jeg å fikse ved å sette på et deksel.

Etter å ha lett litt rundt omkring så syntes jeg det var litt merkelig at det ikke fantes noe deksel å få kjøpt noe sted til mitt eksosrør. Er visstnok for stort (2 ½ tommer)
Sykkelen hadde tidligere fått endret eksosanlegg fra orginalt til Cobra, og jeg syntes det så mye bedre ut.

Da jeg kontaktet Cobra for å høre om dem hadde deksler som passet til dette anlegget så hadde dem ikke det, men dersom det ble for varmt så ba dem meg om å sjekke fuel tuneren min for å sørge for at jeg hadde riktig blandingsforhold, da dette kunne påvirke temperaturen her(!)

Det gikk da et lys opp for meg at jeg aldri hadde spurt om det faktisk er en power commander e.l. på denne sykkelen! Dette er jo noe som jeg nesten regner med er standard dersom man endrer eksosanlegg eller luftfilter type.
Er så vidt jeg holder ut her på jobb da jeg bare vil hjem for å sjekke om det er en fuel tuner på sykkelen

Ser da for meg følgende alternativer her:
1. Det er installert og den er satt opp riktig, men eksosanlegget blir noe varmt…..leve med det --> lage et eget deksel
2. Det er installert men er satt opp med tanke på maks effekt og dermed medfører mer varme og ergo…smeltet regnbukse;)
3. Det er installert og fungerer ikke skikkelig / mappet feil
4. Finnes ikke og må kjøpes

Det som jeg nå lurer på er hva vil det koste å fikse noe slikt som dette på et verksted?
Noen som har erfaring med dette? Er i Stavanger området.

Er dette noe som dere ville påtatt dere å gjøre selv? Jeg liker riktignok å skru litt på sykkelen, men har til dags dato aldri rørt noe av elektronikken her!

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: Varme eksos rør grunnet feil fuel/air forhold?

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

Skjønner ikke helt hvor varmt vi snakker her?. Vanlig regnbukse smelter på mine rør også når sykkelen har blitt brukt, men de er ikke å anse for varme av den grunn.

Jeg ville nok laget deksel selv isåfall dersom plassering mellom rør og ben gjør det slitsomt. Er vel muligens en power commander på 2005 modell ja. Spesielt hvis det er fullt eksossystem og ikke bare slip-on som er skiftet.
Braaaaaap

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Varme eksos rør grunnet feil fuel/air forhold?

Legg inn av Jompa »

Rørene blir rundt 300 grader uten at det er noe galt, selv med doble rør.
Enkle rør blir mye varmere utvendig.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Pug-Nose
Innlegg: 57
Registrert: 16 feb 2012, 22:29
Motorsykkelen din: Svensk symaskin

Re: Varme eksos rør grunnet feil fuel/air forhold?

Legg inn av Pug-Nose »

Lyddempere kan bli varme uten at det er noe feil. For eksempel har noen produsenter plassert katalysatoren inne i lyddemperen, dette vil føre til høy varmeutvikling. For lite besnsin til luft kan også medføre høy varmeutvikling i stempelet og dermed også eksosen.

Jeg skifta nylig fra et originaleksos med katalysator og til ny slip-on uten katalysator (ikke behov for re-mapping). Originalanlegget ble uutholdelig varmt, mens slip-on er bare lunken etter en kjøretur.

MrVilla
Innlegg: 83
Registrert: 07 jun 2016, 08:56
Motorsykkelen din: Honda vtx 1800 2005

Re: Varme eksos rør grunnet feil fuel/air forhold?

Legg inn av MrVilla »

Det er ikke slik at jeg mente det var noe gale med at dem ble varme. Det er egentlig noe jeg tar som en naturlig ting, men når produsenten sier at dem IKKE burde bli så varme så synes jeg det er verd å sjekke det opp istedenfor å bare slenge på et deksel.

Har kontaktet et verksted nå for å be dem om å sjekke dette.

Jeg kikket på sykkelen i går og det er en fuel tuner der så jeg ønsker da å se om den er riktig innstilt eventuelt om den fungerer som den skal.

MrVilla
Innlegg: 83
Registrert: 07 jun 2016, 08:56
Motorsykkelen din: Honda vtx 1800 2005

Re: Varme eksos rør grunnet feil fuel/air forhold?

Legg inn av MrVilla »

Har da fått snakket med en som hadde peiling på den typen fuel tuner so jeg hadde og det var visstnok ikke det aller beste man kunne få tak i. Tror han kalte det «noe dritt» ;)
Han personlig ville ha skiftet til en powercommander eller lignende snarest.

Uansett så var han helt enig med Cobra om at feil blandingsforhold her vil føre til høyere temperatur og dertil varmere eksosrør. Om mine var for varme kunne han ikke si noe om, men dersom jeg hadde en for mager blanding så kunne det resultere i høyere varme og i verste fall problemer med f.eks ventilene. Ved å øke bensintilførselen her så ville jeg minske temperaturen og dermed oppnå å minske problemet mitt med veldig varme eksosrør.
Dersom tunere var allerede stilt inn korrekt så var det ikke så mye å gjøre med det annet enn å hekte på et deksel.

Har forresten denne tuneren: http://www.kuryakyn.com/products/1291/w ... controller

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 653
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Varme eksos rør grunnet feil fuel/air forhold?

Legg inn av Nomade »

Men er det normalt sett behov for en fuel controller fordi en skifter til et "grommere" anlegg?

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Varme eksos rør grunnet feil fuel/air forhold?

Legg inn av Jompa »

Nomade skrev: 26 apr 2017, 20:35 Men er det normalt sett behov for en fuel controller fordi en skifter til et "grommere" anlegg?
Nei, det burde ikke være det hvis ikke det nye anlegget hjelper motoren til å puste bedre, dvs få inn mer luft i cylindrene.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

MrVilla
Innlegg: 83
Registrert: 07 jun 2016, 08:56
Motorsykkelen din: Honda vtx 1800 2005

Re: Varme eksos rør grunnet feil fuel/air forhold?

Legg inn av MrVilla »

Ettersom leverandøren av eksosanlegget mente at en fuel tuner her kunne redusere varmen så tror jeg at det kan være noe i det. Han som jeg snakket med var også av den oppfatningen og hadde en del erfaring med slike tunere. Han mente at dette anlegget ville som Jompa sa, hjelpe motoren å puste og tilføre mer luft, og uten å dertil tilføre mer bensin så ville temperaturen øke.

Ettersom det var en fuel tuner montert og den hadde settinger som tilførte mer bensin så mente han også at å fjerne denne bare ville gjøre vondt verre. Da ville man ha fortsatt samme luftmengden og enda mindre bensin -> mer temperatur.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Varme eksos rør grunnet feil fuel/air forhold?

Legg inn av gorbys »

Sjekk tennpluggene dine så finner du ut om den går magert. Men om regnbuksa di smelter så er jo ikkje det noko uvanlig, typisk cruiserproblem det og noko du berre må leve med sålenge du ikkje har noko varmeskjold.

Sent fra min HUAWEI VNS-L31 via Tapatalk


Svar