Justering av gassere, gammel FJ

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Sir Limpalot
Innlegg: 101
Registrert: 23 mar 2017, 22:41
Motorsykkelen din: 1986 FJ1200, 1987 FJ 1200
Sted: Årnes

Justering av gassere, gammel FJ

Legg inn av Sir Limpalot »

Hallois!
Prøver å få klar sykkel og har nå kommet så langt at jeg har fått satt sammen og startet gamla, men skulle ha fått justert gassere og har null kunnskap.
Har stort sett ikke rørt en forgasser siden jeg kjørte moped, de var av litt enklere modell, mener jeg å huske, selv om mopeden jeg hadde for 25 år siden strengt talt var et år nyere enn FJen :redface
Er det noen på min kant av landet (bor på Jessheim) som har utstyr og kunnskap til å hjelpe med dette?
Betaler gjerne litt for det, selvsagt.
Koster vel ikke all verden å få et verksted til å fikse akkurat den biten, heller, men hadde vært mye morsommere å få det til "selv" (eller ihvertfall være med på det og lære noe nytt).

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Justering av gassere, gammel FJ

Legg inn av Geiroe »

Forgasserne blir bare grunnjustert, deretter blir de balansert, slik at de skal være like. Slikt utstyr fins å få kjøpt, men det er sikkert noen som har. Det står nok i verkstedhåndboka, som du sikkert har eller bør skaffe deg.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Sir Limpalot
Innlegg: 101
Registrert: 23 mar 2017, 22:41
Motorsykkelen din: 1986 FJ1200, 1987 FJ 1200
Sted: Årnes

Re: Justering av gassere, gammel FJ

Legg inn av Sir Limpalot »

Har sett det er å få kjøpt, men hjelper lite når jeg ikke vet hvordan det skal brukes. :)

Janda
Innlegg: 6
Registrert: 27 feb 2017, 18:40
Motorsykkelen din: Yamaha xtz750

Re: Justering av gassere, gammel FJ

Legg inn av Janda »

Hei. Du bør ha wacumeter med fire klokker. Kobles på luftnipplene på forgasserinnsug. Driftsvarm motor, så justerer du forgasser 1 og 2 slik at det er likt vacum, så tar du 3 og 4. Så tar du eneren og toeren og justerer mot trern og firern. Justerskruene er de skruene som står mellom forgasserene på spjeldakslingen. Hvis forgasserene er mye ut av laget så merker du at motoren henger litt når du ruser motoren raskt opp, når du ikke kjører. Motoren skal ruse rask opp i turtall når du vrir gassen rask opp. Du vil også merke dette når du kjører at motoren ikke får rask respons når du drar raskt opp i fart. Motoren vil også gå ujevnt hvis forgasserene er usynkronisert. Forutser at blandskruene står likt. Hvis de må justeres så skal de helt inn først, så ca to omdreininger ut.

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Justering av gassere, gammel FJ

Legg inn av Lauri »

Men først...

Det kan lønne seg å få ultralydbadet (om ikke hele forgasseren så ihvertfall) dysene. Dysene skal forstøve bensinen. Med årene legger det seg belegg i dysehullene og forstøvingen forringes hvilket resulterer at sykkelen blir tungstartet og bensinforbruket øker med tiden.

Forgasserrens...? Tja - men når fagfolket bruker ultralydvasker så har det sin årsak. Biltemas minste ultralydvasker, som et eksempel, fungerer knallegodt til dette formålet.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Svar