Clutch som slurer

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
HondaVF1000
Innlegg: 3
Registrert: 29 apr 2017, 23:44
Motorsykkelen din: Honda VF1000 F2 1987

Clutch som slurer

Legg inn av HondaVF1000 »

Har en 1987 Honda VF1000F2, gått ca 95 000. Kjøpt på impuls i fjor sommer for å ha noe å kjøre med, og valget av modell var preget av nostalgi da en tilsvarende var første sykkelen jeg var på langtur med etter å ha tatt lappen i '86. Motoren har blitt modifisert av forrige eler, med fokus på å bedre oljetilførselen til toppene/ kammene. Dette er gjort ved å legge rør/ slanger fra veivhuset og inn på toppene. Ser ut som det er godt utført, og han virket som han hadde god peiling på både teorien og praksisen.
Det som jeg ikke var helt fornøyd med etter å ha kjørt litt var at clutchen "fadet ut" ved varmgang, og ved pådrag i 70 km/t på 3. gir var det kun turtelleren som beveget seg merkbart. Ifm vinterlagring og service fikk jeg byttet clutch på et verksted, og forventningene var store da jeg hentet sykkelen på fredag. Like stor var skuffelsen da jeg merket lite forskjell fra den gamle clutchen....
Har lest litt på forumet, og ser at mange diskuterer olje. I følge mekanikeren er det fylt på Elf Moto Gear Oil 10W40 "Anti-clutch Slippage" som er "synthetic- fortified" (hva nå det betyr).
IMAG0905.jpg
Er det noen som har erfaring med:
1) denne modellen, om det er særegenheter som må tas hensyn til ved service? De forrige VF-ene jeg har kjørt hadde ingen sånne tilbøyligheter.
2) Olje? Har lest at Motul er det som gjelder på eldre Honda, men Elf er vel også et godt renommert merke?
En tanke: i og med at det er gjort modifiseringer på oljetilførselen er jo volumet som oljen skal bevege seg i økt, om enn marginalt. Kan oljemengden påvirke trykk osv så det går ut over virkningen på clutchen?
Tips mottas med takk!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
1987 VF 1000F2

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Clutch som slurer

Legg inn av ejs »

Prøv å bytte olja.
Den du viser er vel til 2 takt ?
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Clutch som slurer

Legg inn av kjellv »

ejs skrev: 01 mai 2017, 00:39 Prøv å bytte olja.
Den du viser er vel til 2 takt ?
Nei, 10W-40 er motorolje for firetaktmotorer. Olja er sikkert grei nok den for alt jeg vet.

Men du mister ikke oljetrykket før oljepumpa ikke lenger får tak i olja, og da skal oljelampa lyse.
Clutchen er vel heller ikke trykksmurt. Oljen i clutchen er først og fremst der for kjøling.

Nå kjenner ikke jeg disse syklene noe særlig, men jeg undrer litt. Hva var egentlig poenget med denne ekstra modden som er gjort? Disse motorene er da vel gode nok som de er?

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Clutch som slurer

Legg inn av ejs »

Screenshot_2017-05-01-01-28-47.jpg
:[-X
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
If it ain't broke, I'll break it.

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Clutch som slurer

Legg inn av Kwak »

Det er mulig denne oljen er gunstig for clutsjen for å hindre slipp, men den blir helt feil for motoren. Den oljen du har på er typisk for bruk på gearkassen på f.eks 2-takt crossere. Din sykkel har felles olje for motor og gear. Da blir det helt feil. Du skal bruke en MC motorlje !
Årsaken til clutch slipp ligger nok ett annet sted. Så vidt jeg husker har VF1000 clutch pumpe og ikke vaier. Har den vaier kan denne være for stram. Har den hydraulisk kan det være at denne ikke går helt tilbake når du slipper clutch hendelen slik at det fortsatt delvis ligger på.
Start med å få verkstedet ditt til å skifte oljen gratis. Den de har fyllt på er feil for motoren. Du skal ha MC motorolje med Jaso MA2 som er velegnet for motorer med våt clutch
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Clutch som slurer

Legg inn av Anaxim »

Til kjellv: Nei Honda gjorde (eller del-leverandøren) en feil da de produserte kammer og smøresystem på VF'ene. Kam og kamløftere gnagde seg inn i hverandre og ble utslitt etter ganske få mil. Honda produserte nytt kamsett som godtok den noe beskjedne smøringa som var. Da gikk det bra. (Hadde selv en VF100F2 som gikk 150000 uten å være utslitt på noen måte. Og jeg tror at ny olje (for motor) vil gjøre underverker i løpet av få km.

HondaVF1000
Innlegg: 3
Registrert: 29 apr 2017, 23:44
Motorsykkelen din: Honda VF1000 F2 1987

Re: Clutch som slurer

Legg inn av HondaVF1000 »

Takk for gode svar, får ta en prat med verkstedet og få skiftet olje. For øvrig: det er hydraulisk clutch på denne, så lite muligheter for å justere.
1987 VF 1000F2

xj6
Innlegg: 96
Registrert: 27 jun 2013, 19:06
Motorsykkelen din: -

Re: Clutch som slurer

Legg inn av xj6 »

Slettet
Sist redigert av xj6 den 16 mar 2022, 17:46, redigert 1 gang totalt.
BMW R1250GS bestilt
x Yamaha FJR1300 AE 2016
x Yamaha XJ6 Diversion 2013
x Suzuki GSX750ES 1982
x Suzuki GSX750 1977
x Kawasaki KH100

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Clutch som slurer

Legg inn av Kjellrf »

Anaxim skrev: 01 mai 2017, 11:03 Til kjellv: Nei Honda gjorde (eller del-leverandøren) en feil da de produserte kammer og smøresystem på VF'ene. Kam og kamløftere gnagde seg inn i hverandre og ble utslitt etter ganske få mil. Honda produserte nytt kamsett som godtok den noe beskjedne smøringa som var. Da gikk det bra. (Hadde selv en VF100F2 som gikk 150000 uten å være utslitt på noen måte. Og jeg tror at ny olje (for motor) vil gjøre underverker i løpet av få km.
Problemet var egentlig ikke dårlige kamaksler, men dårlig konstruksjon. I en test i 84 i et amerikanskt blad, der man kjørte 24 timer full gass på ovalbane med VF, FJ GPZ og GSX, var Hondaen den eneste som hadde strøkne kammer etter 24 timer, paradoksalt nok. Den dårlige konstruksjonen krever sterk oljefilm, noe man ikke helt løser med oilmod-kitene. På VF'ene anbefales sterkt å bruke Motul 300V, som for oss som jobbet med Honda dengang, blei natt og dag i forhold til Castrol-olja som de fleste brukte. Kan fortelle om en som hadde byttet kammer på sin VF1000F-84 på hver service (12.000km), da han byttet for 4. gang, fikk han høre at han burde prøve Motiul istedenfor Castrol GPS.
Da jeg pratet med ham, hadde sykkelen gått 100.000 km til, han hadde akkurat sjekket ventilene og kammene så ut som nye. Det eneste han hadde gjort, var å bytte til Motul 300V.

Oilmod er det litt delte meninger om, gjort feil, så mister man oljeflow på veiva, og større sjans for rådebank.

Så er spørsmålet, når de byttet clutsj, byttet de fjærplata også? Den har lett for å miste spensten med åra, og clutsjen slurer. Vi solgte endel slike fjærplater, men det var skjelden/aldri clutsjplatene var slitne. Skulle gjerne visst om dine gamle plater var utslitt. Stålplatene kan også glasseres, så de trenger å byttes/glassblåses. Og det kan være hakk i hub'en, så clutsjplatene ikke får satt seg riktig. Sånne ting burde verkstedet ha sett. Og mener at verkstedet har litt lite peil på Honda VF når de putter på olja du viser.

En ting til: det er en liten rod mellom clutsjhendel og pumpe, du ser den når du skrur løs hendelen. Hvis den står feil vei, kan du oppleve at trykket fra clutsjpumpa ikke blir releaset, og det bygger seg opp litt trykk når du kjører. Og clutsjen kan slurre.

PS: har eid F2 sjøl :)
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Clutch som slurer

Legg inn av Geiroe »

Smøresystemet på VF syklene er en konstruksjonsfeil Honda aldri ville innrømme, smøring av topper, og kammene er tatt ut av girkassa, som blir forsynt av lavtrykksdelen på oljepumpa. Denne gir ikke nok trykk til kammene før 3000rpm, derfor gikk det bra på 24 timers løpet. Honda prøvde å herde kammene bedre, F2 og FF1000 fikk linjehona kammer, ventilklaringer ble øket, men problemet ble ikke løst. Oilmodden er ikke annet enn at man henter ut olje fra høytrykksdelen av pumpa før oljefilteret, med adapter. Dette var det Dave Dodge i USA som begynte med da han var i dragteamet til Honda. Dette koster noen kroner, og folk laga sjøl. Hvis du bruker for tykke slanger som f.eks. bremseslanger så vil du få for lavt trykk til veiva. Med riktig adapter og slanger samt plugging av uttak i girkassa, så ender du opp mest sannsynlig med høyere trykk på veiva enn for lavt.
Jeg kjører med Motul 5100, en halsynt ester olje, som gir en litt dårligere film enn 300v som er helsynt ester/ester racingolje, men som jeg føler er bra nok når jeg har oilmod. Girskiftet blir litt mykere, og det smeller litt mindre, ikke koster den olja så mange kronene heller. Slippage på clutchen har jeg ikke :[-X så hvis du har ny clutch, fyller på riktig olje, enten vanlig mineral 10/40W MC olje, eller Motul sin, så skal den ikke slure. Da er det vel heller noe av det ovennevnte med glaserte plater, eller clutchpumpa. Gruer meg litt sjøl nå, skal skifte bremseveske på clutchpumpa, og det er et helvete å lufte :scratch .
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

HondaVF1000
Innlegg: 3
Registrert: 29 apr 2017, 23:44
Motorsykkelen din: Honda VF1000 F2 1987

Re: Clutch som slurer

Legg inn av HondaVF1000 »

Oppdatering: løsningen var like enkel som banal, og det var vel Kjellrf som var nærmest svaret. "Returen" på clutchpumpa var tett, løsningen krevde 5 minutter med en stjernetrekker, en tang og en tynn fil. Stikke opp hullet og sjekke at olja kom opp i beholderen, skru det sammen og ut og kjøre. Clutchen "sitter" som den skal og sykkelen drar som et uvær. Nesten, da.
God stemning! :twothumbs:
1987 VF 1000F2

Svar