Se om det kan hjelpe å løfte kjedet og spye vann med vanlig hageslangetrykk mellom kjede og glider i retning mot frontdrevet.
På den måten burde vannet få vekk evt. fremmedlegemer som kan ha satt seg fast.
Se om det kan hjelpe å løfte kjedet og spye vann med vanlig hageslangetrykk mellom kjede og glider i retning mot frontdrevet.
Fordrevet er ikke gummibelagt, men vil jo tro at drevet er originalt siden jeg kjøpte sykkelen ny :) Har vanskelig for å tro at det skal hvine sånn. Det høres jo ut som det er for mye friksjon mellom drev og kjede.Barbarozza skrev: ↑24 jun 2017, 22:30 Dette er helt normalt ved nye drev, har ofte ikke noe med med strammingen å gjøre. Oftest går det seg til litt når kjede og drev slites til. Fordrevet ditt er kanskje ikke gummibelagt som originalen og derav mer støy. Mål kjedet mht slakk når sykkel står på sidestøtte. Er du tung kan du fint være radikal med slakken, altså ha god slakk.
Relativt stramt originalt ser jeg
https://www.manualslib.com/manual/83896 ... ml?page=74
Er det sånn man måler slakk? Trodde det var fra svingarmen og lengste avstand fra den jegBC45 skrev: ↑24 jun 2017, 19:01 Jeg setter opp en tommestokk 90 grader på kjedet midt mellom drevene. Løfter kjedet opp så langt jeg klarer- leser av på tommestokken- dytter det ned så langt jeg klarer og leser av. Bruker samme sted på kjedet som referansepunkt når jeg måler oppe og nede. Slakken blir da avstanden mellom toppunkt og bunnpunkt for å si det sånn. Jeg synes å huske at jeg fikk en tilsvarende lyd på en sykkel jeg hadde for en del år siden pga for stramt kjede, men med 10 mm er jeg er jeg jo heller på den slakke siden av anbefalingen. Hmm, skjønner ikke
Her er utdrag fra boka https://www.manualslib.com/manual/83896 ... ml?page=74 Tror jeg gjør det riktig :)HeHy skrev: ↑25 jun 2017, 11:07 Har du Sjekket manualen for prosedyren rundt å stramme/sjekke kjedeslakk? På KTM 690en jeg hadde skulle kjedeslakk måles fra avstanden mellom svingarm og kjedetopp, skulle være 5mm elns hvis ikke jeg husker feil, Dvs at hvis kjedet var for stramt var det større avstand fra svingarmen.
5-15mm høres veldig lite ut hvis det er opp/ned slakk det er snakk om. Men hvis det er det produsent anbefaler ville jeg nok heller strammet den nærmere 15 enn over dette, bare sørg for å stramme det på riktig måte og likt på begge sider.
Sjekk slakken mens du sitter på sykkelen. Så en på YouTube som slakket kjedet når han fikk levert sin MT 09 for det ble helsikkens stramt når han satt seg påBC45 skrev: ↑24 jun 2017, 18:22 Etter å ha strammet kjedet har jeg fått en rar "hvine"-lyd fra kjedet når jeg kommer litt opp i fart. Det virker som lyden kommer fra drevet på motoren. Jeg skrudde av dekselet foran drevet og kjørte motoren i gir og lyden var der fortsatt. Lyden kommer først når kjedet får litt fart på seg.
Fabrikanten anbefaler 5-15 mm slakk og den er nå ca. 10 mm. Før jeg strammet kjedet hadde jeg en lang tur på ca. 30 mil. Mye av turen var på motorvei i ganske høy hastighet og etter turen hadde kjedet en slakk på ca. 25. mm.
Noen som har peiling på hva den lyden kan komme av? Kjedet er nysmurt med Motul også så det er ikke tørt.
Makan til elendig forklaring. Skjønner ikke en dritt av den tegningen der.BC45 skrev: ↑25 jun 2017, 11:31Her er utdrag fra boka https://www.manualslib.com/manual/83896 ... ml?page=74 Tror jeg gjør det riktig :)HeHy skrev: ↑25 jun 2017, 11:07 Har du Sjekket manualen for prosedyren rundt å stramme/sjekke kjedeslakk? På KTM 690en jeg hadde skulle kjedeslakk måles fra avstanden mellom svingarm og kjedetopp, skulle være 5mm elns hvis ikke jeg husker feil, Dvs at hvis kjedet var for stramt var det større avstand fra svingarmen.
5-15mm høres veldig lite ut hvis det er opp/ned slakk det er snakk om. Men hvis det er det produsent anbefaler ville jeg nok heller strammet den nærmere 15 enn over dette, bare sørg for å stramme det på riktig måte og likt på begge sider.
Stian87 skrev: ↑25 jun 2017, 18:24Makan til elendig forklaring. Skjønner ikke en dritt av den tegningen der.BC45 skrev: ↑25 jun 2017, 11:31Her er utdrag fra boka https://www.manualslib.com/manual/83896 ... ml?page=74 Tror jeg gjør det riktig :)HeHy skrev: ↑25 jun 2017, 11:07 Har du Sjekket manualen for prosedyren rundt å stramme/sjekke kjedeslakk? På KTM 690en jeg hadde skulle kjedeslakk måles fra avstanden mellom svingarm og kjedetopp, skulle være 5mm elns hvis ikke jeg husker feil, Dvs at hvis kjedet var for stramt var det større avstand fra svingarmen.
5-15mm høres veldig lite ut hvis det er opp/ned slakk det er snakk om. Men hvis det er det produsent anbefaler ville jeg nok heller strammet den nærmere 15 enn over dette, bare sørg for å stramme det på riktig måte og likt på begge sider.
"Measure the drive chain slack as shown" Vist hvor da?
Nå har jeg slakket til 20 mm og lyden er der fortsatt. Står at slakk på 25 mm eller mer kan skade sykkelen, så nå tør jeg ikke slakke mer. Ulingen er ny og altfor høy til at den kan regnes som normal. Kommer nok ikke til å venne meg til den nei Forhandleren skal montere varmeholker i morgen, så jeg håper de har tid til å fikse dette samtidigBarbarozza skrev: ↑25 jun 2017, 14:55 Hos deg ville jeg rett og slett løsna det til lyden forsvant. Hvis du fortsatt har lyd med stor slakk kan du vet bekymre deg mer, da kommer lyden fra evt lager på giraksel ut fra motor eller lignende.
Som en digresjon. Jeg gikk fra Honda til Kawa...en sjokkerende opplevelse mht til lyd, uling osv. Tok en stund å bli vant til alle "ulydene" fra girkasse, drev, clutch og kamkjede osv.