"farlig" med for mye bremsevæske

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
MrVilla
Innlegg: 83
Registrert: 07 jun 2016, 08:56
Motorsykkelen din: Honda vtx 1800 2005

"farlig" med for mye bremsevæske

Legg inn av MrVilla »

Hei

Måtte flire litt her da jeg skulle fylle på bremseveske på beholderen på styret. La merke til at den var helt tom på vårsleppet 1.mai og hadde endelig kommet meg i butikken og kjøpt ny. Stusset jo litt over dette for jeg har egentlig aldri lagt merke til nivået her må jeg innrømme. Kjøpte den sent i fjor men har ikke fått kjørt den så mye som jeg håpet grunnet nybakt baby i familien.
Uansett Håpet bare ikke at det var kommet for langt og at jeg hadde kjørt den helt tom!

Da jeg endelig fikk satt meg ned ved sykkelen og og skrudde av dekselet så oppdaget jeg at den var SMIKKFULL til kanten! hadde jeg ikke satt styret helt i vader så hadde det rent ut! Akkurat der og da så ble jeg litt usikker og bare skrudde igjen, men tror at jeg skal ta ut litt veske slik at det er mulig å se nivået igjen. merkelig opplegg!

Men har det noe å si? Det som plager meg er jo at jeg ikke ser nivået. Men kan det ha noen andre uønskede effekter ved at denne beholderen er fylt helt til topp?

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: "farlig" med for mye bremsevæske

Legg inn av cannon »

Med nye klosser og alt på stell så skal det ikke være væske over max-merket. Med slitte klosser synker nivået, men det skal ikke etterfylles så lenge nivået er over min-merket.
Hvis du kjører "helt tom" så er det noe feil. Sykkelen skal ikke bruke bremsevæske.
Lurt å få byttet ut all bremsevæska hvis du ikke vet hvor gammel den er.
Hvis beholderen er for full så kan det resultere i at bremsene legger seg på og i verste fall kan låse seg. Bremsevæske utvider seg når den blir varm, og det skal da være en luftlomme i beholderen som gir plass til det økte volumet av varm væske.

MrVilla
Innlegg: 83
Registrert: 07 jun 2016, 08:56
Motorsykkelen din: Honda vtx 1800 2005

Re: "farlig" med for mye bremsevæske

Legg inn av MrVilla »

Ok. Takker for svar. Da skal jeg ta ut litt. Er mulig jeg bare bytter den nå når jeg først kjøpte ny væske.

Brukeravatar
243
Innlegg: 22
Registrert: 29 jun 2017, 10:45
Motorsykkelen din: Honda CBF1000A

Re: "farlig" med for mye bremsevæske

Legg inn av 243 »

Lurt å bytte bremsevæske om du ikke vet hvor gammel den er. Bremsevæske tar opp i seg vann - den er hygroskopisk. Generelt bør bremsevæske byttes hvert 2. år. Instruksjonsmanualen eller verkstedhåndboken til sykkelen din bør ha vedlikeholdstabell der intervallet for skifte er oppgitt. Hvis bremsevæsken er vannholdig synker kokepunktet med fare for bremsesvikt.
I have a feeling we’re not in Kansas anymore

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: "farlig" med for mye bremsevæske

Legg inn av LarsE »

Ikke bare økes kokepunktet, men vann kan også komprimeres mer enn bremsevæske kan, så med vann i bremsevæske får du også dårligere bremseeffekt.

Brukeravatar
243
Innlegg: 22
Registrert: 29 jun 2017, 10:45
Motorsykkelen din: Honda CBF1000A

Re: "farlig" med for mye bremsevæske

Legg inn av 243 »

LarsE skrev: 01 aug 2017, 11:25 Ikke bare økes kokepunktet, men vann kan også komprimeres mer enn bremsevæske kan, så med vann i bremsevæske får du også dårligere bremseeffekt.
...for all del, kokepunktet senkes! Det er det farlige/farligste forholdet ved økende vanninhold i bremsevæske.
I have a feeling we’re not in Kansas anymore

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: "farlig" med for mye bremsevæske

Legg inn av cannon »

Med det samme: bremsevæske er "etsende" og den løser opp lakk veldig fort. Pass på at du ikke søler på lakkerte flater.

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: "farlig" med for mye bremsevæske

Legg inn av Greenone »

Som nevnt, kokepunktet senkes, og dersom bremsevæsken koker dannes det gassbobler som kan komprimeres. Farlige greier. Vann er en ikke-komprimerbar væske. (tilnærmet ihvertfall) Heldigvis gjør bremsevæskens hygroskopiske egenskaper at vannet fordeles i bremsevæsken og ikke kun blir liggende i laveste punkt på bunnen. Dette gjør problematikken noe bedre.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: "farlig" med for mye bremsevæske

Legg inn av Lauri »

:) Nope... det er ingen fare ved for mye bremsevæske (men du kan risikere å søle litt når du åpner og tråsykkelen står litt skjevt).

Husk at bremsevæsken sirkulerer ikke i anlegget, den holder seg i ro. Når du aktiverer bremsehendelen så stenges også forbindelsen mellom væskebeholder og bremseslanger. Deretter presses bremsevæsken i fra "masterpumpe" via slanger og rør til bremsesylinderen, som så igjen øver trykk på bremseklossen. Bremsevæskebeholderen er kun et reservoar der mer bremsevæske hentes fra etterhvert som bremseklosser slites og væskemengden i bremseslanger og -rør må kompenseres.

At bremsevæske blir varm og derav behøver ekspansjonsrom tror jeg er av akademisk interesse. De fleste bruker motorbremsen og/eller bremsene kun kort øyeblikk uten at varme noen gang rekker å forplante seg til væsken gjennom alle rør og slanger - forbi masterpumpa - og inn i bremsevæskebeholderen.

Skru av beholderlokket og sug opp overskytende væske (evt. tre på slange over luftenippel på calipperet og pump ut tilstrekkelig væske) så har du deretter bekymringsløse mil foran deg :)
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: "farlig" med for mye bremsevæske

Legg inn av Lauri »

cannon skrev: 01 aug 2017, 09:22
Hvis beholderen er for full så kan det resultere i at bremsene legger seg på og i verste fall kan låse seg.
Njet :) i vår brukspraksis klarer man ikke å få noen trykkøkning i væske i et lukket rom (dersom du ikke koker væsken).
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: "farlig" med for mye bremsevæske

Legg inn av cannon »

Lauri skrev: 01 aug 2017, 18:47
cannon skrev: 01 aug 2017, 09:22
Hvis beholderen er for full så kan det resultere i at bremsene legger seg på og i verste fall kan låse seg.
Njet :) i vår brukspraksis klarer man ikke å få noen trykkøkning i væske i et lukket rom (dersom du ikke koker væsken).
Hvilken "vår brukspraksis" er det du sikter til? Østfold rundt en sommerdag i 80kmt? Eller ned fra et fjellpass i alpene med 60 hårnålsvinger på rad? I det andre eksemplet vil akkurat dette skje hvis det ikke er tilstrekkelig med luftrom i beholderen. Og det skjer, særlig med sykler som er påmontert "tøffe/jålete" små elokserte væskebeholdere med for små luftrom. Og det skjer i racing, av akkurat samme årsak. Been there, done that......klarte ikke å trille min egen sykkel på flatmark.

Og til din andre post; varmen oppstår i bremseklossene, den forplanter seg til stemplene og kalipperene, og der blir bremsevæsken veldig fort veldig varm. Væsken i beholderen på styret behøver ikke bli varm, og jeg aldri opplevd at den har blitt nevneverdig varm.

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: "farlig" med for mye bremsevæske

Legg inn av Lauri »

cannon skrev: 01 aug 2017, 19:47
Lauri skrev: 01 aug 2017, 18:47
cannon skrev: 01 aug 2017, 09:22
Hvis beholderen er for full så kan det resultere i at bremsene legger seg på og i verste fall kan låse seg.
Njet :) i vår brukspraksis klarer man ikke å få noen trykkøkning i væske i et lukket rom (dersom du ikke koker væsken).
Hvilken "vår brukspraksis" er det du sikter til? Østfold rundt en sommerdag i 80kmt? Eller ned fra et fjellpass i alpene med 60 hårnålsvinger på rad? I det andre eksemplet vil akkurat dette skje hvis det ikke er tilstrekkelig med luftrom i beholderen. Og det skjer, særlig med sykler som er påmontert "tøffe/jålete" små elokserte væskebeholdere med for små luftrom. Og det skjer i racing, av akkurat samme årsak. Been there, done that......klarte ikke å trille min egen sykkel på flatmark.

Og til din andre post; varmen oppstår i bremseklossene, den forplanter seg til stemplene og kalipperene, og der blir bremsevæsken veldig fort veldig varm. Væsken i beholderen på styret behøver ikke bli varm, og jeg aldri opplevd at den har blitt nevneverdig varm.
Har du opplevd det så har du opplevd det.

Kokepunktet for frisk dot.4-bremsevæske er minimum 230 grader. Er væsken gammel så kan man oppleve kokepunkt allerede ved 150 grader. Gradetallet gir en særlig klar formening om hvor hardt og lenge du må bremse for å nå slik temperaturøkning i væske. I Østfold tror jeg neppe man når slike temperaturer mellom Rakkestad og Mysen.
cannon skrev: 01 aug 2017, 19:47 ... I det andre eksemplet vil akkurat dette skje hvis det ikke er tilstrekkelig med luftrom i beholderen. ...

....Væsken i beholderen på styret behøver ikke bli varm, og jeg aldri opplevd at den har blitt nevneverdig varm.
Nettopp - når hverken beholder eller væsken i beholderen blir varm så spiller fraværet av ekspansjonsrom nada.

Men ok... jeg lar temaet ligge i ro. Vi har ulikt syn basert på egne erfaringer; kjøre og/eller mekke - og det gir bredde til denne tråden.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: "farlig" med for mye bremsevæske

Legg inn av JohnnyTh »

Vann har svært liten komprimerbarhet. Varktisk så lite at I havet ved 4000 meters dyp så er det bare 1,8% kompresjon. Problemet er kokepunktet til vann. Når vann koker så dannes gassbobler og det blir vannet komprimerbart.
Vann utvider seg når det varmes opp over 4°C. fra 4° til 10° vill vann utvide seg med 0.027%. Hvis det ikke finnes luftrom I beholderen din så vil trykket I vesken øke. Med det resultatet at bremsene kan legge seg på.
Vet ikke data for bremseveske, men vi tro det er tilsvarende likt.
Er nok en god grunn til at produsentene lar det vær et slik ekspansjons rom. Romm får ekspansjon vi man se på nesten alle beholdere som inneholder veske.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

MrVilla
Innlegg: 83
Registrert: 07 jun 2016, 08:56
Motorsykkelen din: Honda vtx 1800 2005

Re: "farlig" med for mye bremsevæske

Legg inn av MrVilla »

Igjen. Tusen takk for mye god informasjon!

En ting som jeg dessverre ikke var klar over var kor farlig denne bremsevæsken egentlig var! Jeg fikk litt på fingrene da jeg holdt på sist og i snart 2 uker så har jeg vært veldig plaget med tørr hud. Har aldri opplevd det før og kunne ikke fatte hva det var for noe. Det skjønner jeg jo nå! SKal være langt mer forsiktig fremover!

mekkern
Innlegg: 7588
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: "farlig" med for mye bremsevæske

Legg inn av mekkern »

Lauri skrev: 01 aug 2017, 20:25 Nettopp - når hverken beholder eller væsken i beholderen blir varm så spiller fraværet av ekspansjonsrom nada.
Når "volumet" i caliper blir varmt og sveller HAR dette innvirkning på volumet på resten av systemet-dette er en godt kjent sak som "mange" har opplevd og det er udiskutabelt.
at vesker/oljer sveller av temperatur se en jo på peilepinner på automatkasser der du har angivelser for kald og varm olje-og det skiller en god del.samme med ekspansjonsbeholder på kjøleveske(om denne er trykksatt/varm eller ikke).
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar