Teste regulator?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Teste regulator?

Legg inn av cannon »

Noen som vet hvordan jeg kan teste eller måle om regulator/likeretter er i orden på en CBR929RR? Det er beskrevet i manualen men litt uklar beskrivelse.

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Teste regulator?

Legg inn av BC45 »

Er ikke det bare å måle spenningen direkte på batteriet mens motoren i gang og på ulike turtall? Har du 12 volt batteri skal ladespenningen normalt ligge på 14,2-14,4 volt.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Teste regulator?

Legg inn av Kjellrf »

BC45 skrev: 25 aug 2017, 23:48 Er ikke det bare å måle spenningen direkte på batteriet mens motoren i gang og på ulike turtall? Har du 12 volt batteri skal ladespenningen normalt ligge på 14,2-14,4 volt.
Jo, men kan være ok med underkant av 14V.
Får du for høy spenning, er regulatoren defekt.
Får du for lav, kan det være statoren også. Da måler man den. Gir statoren riktig verdi, men for lite på batteriet, er regulatoren defekt. Gir statoren feil verdier, er den defekt.

Ellers pleier disse regulatorene å ryke hvis man kjører med dårlig batteri, så typisk at det er regulatoren som er problemet når man bytter batteri.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Teste regulator?

Legg inn av cannon »

Kjellrf skrev: 26 aug 2017, 15:54
BC45 skrev: 25 aug 2017, 23:48 Er ikke det bare å måle spenningen direkte på batteriet mens motoren i gang og på ulike turtall? Har du 12 volt batteri skal ladespenningen normalt ligge på 14,2-14,4 volt.
Jo, men kan være ok med underkant av 14V.
Får du for høy spenning, er regulatoren defekt.
Får du for lav, kan det være statoren også. Da måler man den. Gir statoren riktig verdi, men for lite på batteriet, er regulatoren defekt. Gir statoren feil verdier, er den defekt.

Ellers pleier disse regulatorene å ryke hvis man kjører med dårlig batteri, så typisk at det er regulatoren som er problemet når man bytter batteri.
Takk for greie svar.
Mitt problem er at stator er målt og funnet defekt. Den må ny-bestilles. Regulator vet jeg ikke. Batteri er ok. Hvordan kan jeg da måle om regulator også er defekt, slik at jeg får avklart om regulator også må bestilles? (Det nytter altså ikke å måle ladespenning, da jeg ikke har en fungerende stator.)

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Teste regulator?

Legg inn av Kjellrf »

Skal du måle, trenger du original verkstedhåndbok for å evt finne verdiene.
Og det er mange målinger. Derfor enklere å måle i praksis.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar