Et moment, bare... En tråd om frustrasjoner med verksteder

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37834
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Et moment, bare... En tråd om frustrasjoner med verksteder

Legg inn av AJ »

Jeg husker ikke om det er en slik tråd her inne fra før.
Det begynner å bli mange tråder på MCsiden, så det er ikke utenkelig at temaet har vært oppe til diskusjon tidligere.

Jeg har gått noen runder med meg selv før jeg bestemte meg for å lage en tråd om det jeg tar opp her. Ikke minst fordi man lett kan falle for fristelsen å navngi bedrifter og personer når noe kritiseres slik jeg gjør i dette innlegget.
Derfor anmoder jeg allerede nå at man unngår nettopp dette, å navngi bedrifter og enkeltpersoner, med mindre man kan stå inne for at man har tatt opp den aktuelle saken med den og de det gjelder.

Så til saken:
Det min frustrasjon med verksteder går mest på dette ene ordet i trådtittelen, nemlig moment.

Nesten uten unntak har jeg opplevd at spesielt tappeplugger for motorolje er trukket til med et altfor hardt moment. I enkelte tilfeller er det nesten slik at de ikke løsner med vanlig manuelt verktøy, noe de enkelt skal om de er skrudd til med rett moment.
Dette har jeg opplevd både med MC og bil og fenomenet irriterer meg såpass at jeg nå vurderer å levere bil og MC med klar beskjed om at olje og filter byttet av eieren og dette anføres særskilt i serviceheftet. Dette for å sikre at man slipper å jobbe vettet av seg for å få løsnet tappeskruen ved neste oljeskift.
Dette gjelder nok ikke for alle, men for meg som bytter olje mellom serviceintervallene er verkstedenes skjødesløse holdning til rett momenttiltrekking en direkte plagsomt irriterende greie.

Det er nesten så jeg lurer på om verkstedene ikke har momentnøkler tilgjengelig. Selv har jeg tre stykker, som ivaretar behovet for rett moment fra 2Nm til godt og vel 100.

Jeg har opplevd at verksteder har skrudd "ihjel" enkelte deler på syklene mine. Spesielt braketter i plast med mothold i samme material for skruer, som skal tiltrekkes med beskjedent moment. Festeskruene til vindskjerm kan stå som et godt eksempel.
Dette har verkstedet glatt oversett og dratt til så det holder når ting skal settes sammen igjen. Med den "artige" følge at motholdplasten brister slik at braketten, evt. vindskjernen praktisk talt henger og slenger...

I noen tilfeller har jeg tatt opp tilfeller hvor slett arbeid har ført til skader på sykkelen eller vitale deler på den. I de fleste tilfellene har det løst seg på en minnelig og god måte.
I andre tilfeller har jeg latt være siden skadetilfellet trolig lett kan tilbakevises med andre årsaker. Som at f.eks. en festebrakett kan har fått en brist pga. vibrasjoner under kjøring og at dette er årsaken og ikke det at en mekaniker har trukket til med altfor høyt moment i forbindelse med en service...

Alltid et dilemma om hvorvidt man skal ta opp slike ting med verkstedet ikke. I hvert fall er det for meg.
Noen flere som kjenner seg igjen?

Uansett synes jeg altfor mange verksteder er veldig omtrentlige med enkelt ting som ikke minst momnttiltrekking når de tar service på kundesykler.

Så mitt hjertesukk er enkelt og greit:
Hvorfor ikke gjøre en best mulig og riktig jobb med en gang? Å bruke en riktig innstilt momentnøkkel tar kanskje et par minutter ekstra, men er verdt det!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Et moment, bare... En tråd om frustrasjoner med verksteder

Legg inn av BC45 »

AJ skrev: 27 aug 2017, 19:07 Jeg husker ikke om det er en slik tråd her inne fra før.
Det begynner å bli mange tråder på MCsiden, så det er ikke utenkelig at temaet har vært oppe til diskusjon tidligere.

Jeg har gått noen runder med meg selv før jeg bestemte meg for å lage en tråd om det jeg tar opp her. Ikke minst fordi man lett kan falle for fristelsen å navngi bedrifter og personer når noe kritiseres slik jeg gjør i dette innlegget.
Derfor anmoder jeg allerede nå at man unngår nettopp dette, å navngi bedrifter og enkeltpersoner, med mindre man kan stå inne for at man har tatt opp den aktuelle saken med den og de det gjelder.

Så til saken:
Det min frustrasjon med verksteder går mest på dette ene ordet i trådtittelen, nemlig moment.

Nesten uten unntak har jeg opplevd at spesielt tappeplugger for motorolje er trukket til med et altfor hardt moment. I enkelte tilfeller er det nesten slik at de ikke løsner med vanlig manuelt verktøy, noe de enkelt skal om de er skrudd til med rett moment.
Dette har jeg opplevd både med MC og bil og fenomenet irriterer meg såpass at jeg nå vurderer å levere bil og MC med klar beskjed om at olje og filter byttet av eieren og dette anføres særskilt i serviceheftet. Dette for å sikre at man slipper å jobbe vettet av seg for å få løsnet tappeskruen ved neste oljeskift.
Dette gjelder nok ikke for alle, men for meg som bytter olje mellom serviceintervallene er verkstedenes skjødesløse holdning til rett momenttiltrekking en direkte plagsomt irriterende greie.

Det er nesten så jeg lurer på om verkstedene ikke har momentnøkler tilgjengelig. Selv har jeg tre stykker, som ivaretar behovet for rett moment fra 2Nm til godt og vel 100.

Jeg har opplevd at verksteder har skrudd "ihjel" enkelte deler på syklene mine. Spesielt braketter i plast med mothold i samme material for skruer, som skal tiltrekkes med beskjedent moment. Festeskruene til vindskjerm kan stå som et godt eksempel.
Dette har verkstedet glatt oversett og dratt til så det holder når ting skal settes sammen igjen. Med den "artige" følge at motholdplasten brister slik at braketten, evt. vindskjernen praktisk talt henger og slenger...

I noen tilfeller har jeg tatt opp tilfeller hvor slett arbeid har ført til skader på sykkelen eller vitale deler på den. I de fleste tilfellene har det løst seg på en minnelig og god måte.
I andre tilfeller har jeg latt være siden skadetilfellet trolig lett kan tilbakevises med andre årsaker. Som at f.eks. en festebrakett kan har fått en brist pga. vibrasjoner under kjøring og at dette er årsaken og ikke det at en mekaniker har trukket til med altfor høyt moment i forbindelse med en service...

Alltid et dilemma om hvorvidt man skal ta opp slike ting med verkstedet ikke. I hvert fall er det for meg.
Noen flere som kjenner seg igjen?

Uansett synes jeg altfor mange verksteder er veldig omtrentlige med enkelt ting som ikke minst momnttiltrekking når de tar service på kundesykler.

Så mitt hjertesukk er enkelt og greit:
Hvorfor ikke gjøre en best mulig og riktig jobb med en gang? Å bruke en riktig innstilt momentnøkkel tar kanskje et par minutter ekstra, men er verdt det!
Det er synd at enkelte verksteder ikke tar jobben sin seriøst nok og kan ødelegge deler når de ikke følger servicehåndboka. Da jeg på et Yamaha-verksted spurte om hvilket moment jeg skulle bruke fikk jeg beskjed om at de tok det på feelingen så det visste de ikke. Håper ikke det er like ille alle steder :sk?

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Et moment, bare... En tråd om frustrasjoner med verksteder

Legg inn av LarsE »

BC45 skrev: 27 aug 2017, 19:17 Det er synd at enkelte verksteder ikke tar jobben sin seriøst nok og kan ødelegge deler når de ikke følger servicehåndboka. Da jeg på et Yamaha-verksted spurte om hvilket moment jeg skulle bruke fikk jeg beskjed om at de tok det på feelingen så det visste de ikke. Håper ikke det er like ille alle steder :sk?
Visste de ikke? Tror jeg hadde begynt å lete etter annet verksted, hvis dem ikke klarer å finne fram moment verdiene en gang er dem ikke mye verdt... Ville heller ikke brukt dem bare pga at de ikke bruker momentnøkler, selv bruker jeg det på alt som blir krise skulle det løsne (akslinger, bremser, oppheng, styret) for da vet jeg at det er som det skal være...

ZZR-Erling

Re: Et moment, bare... En tråd om frustrasjoner med verksteder

Legg inn av ZZR-Erling »

Tja... En kjenning brukte moment på calipperne, de løsna på Nurburgring like etterpå...

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Et moment, bare... En tråd om frustrasjoner med verksteder

Legg inn av BC45 »

ZZR-Erling skrev: 27 aug 2017, 21:25 Tja... En kjenning brukte moment på calipperne, de løsna på Nurburgring like etterpå...
Hvordan gikk det? Han kom seg vel av veien før hele greia ramla av?

Toven

Re: Et moment, bare... En tråd om frustrasjoner med verksteder

Legg inn av Toven »

Et verskted skiftet olje og filter for meg ettersom jeg tok storservice på sykkelen. Det er siste gang et verksted bytter filter for meg, i hvert fall dette verkstedet.

Når neste filterbytte kom fikk jeg ikke rikket på filteret. Det som skulle ta meg en liten timestid endte opp med å ta flere timer.. ikke engang trikset med å banke en trekker igjennom funka, det bare skrella seg igjennom. Men det løste seg til slutt med et fullstendig kvesta filter og en filtertang med kjedet :D

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Et moment, bare... En tråd om frustrasjoner med verksteder

Legg inn av simpson »

ZZR-Erling skrev: 27 aug 2017, 21:25 Tja... En kjenning brukte moment på calipperne, de løsna på Nurburgring like etterpå...
Kan være flere årsaker til det.
Ikke sikkert de hadde korrekt moment, momentnøkkel som ikke er kalibrert, skal for øvrig gjøres 1 gang i året, mulig de hadde olje på gjengene.....
Når sykkelen er ny er de trekt med korrekt moment og aldri hørt om noen som har mistet kalipere på ny sykkel.

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 719
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: Et moment, bare... En tråd om frustrasjoner med verksteder

Legg inn av JanK »

Min onkel mistet ett hjul på bilen og havnet i autovernet for noen år siden da verkstedet ikke strammet hjulmutterne til riktig moment.. :O

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1593
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Et moment, bare... En tråd om frustrasjoner med verksteder

Legg inn av Kjellrf »

simpson skrev: 28 aug 2017, 05:41
Ikke sikkert de hadde korrekt moment, momentnøkkel som ikke er kalibrert, skal for øvrig gjøres 1 gang i året, mulig de hadde olje på gjengene.....
Olje på gjengene fører egentlig til at man drar til med mer forspenning med lik kraft på nøkkelen, ikke at det løsner lettere av seg selv.
En bolt uten smøring må eksempelvis dras til med 20% mer moment enn en godt smurt bolt, for å oppnå samme forspenning.
Vi har et ca 80 siders kompendium på jobben om hvor mye moment som skal brukes på hvilke bolter diffrensiert bl.a. på type overflatebehandling og type smøring.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar