Vinterlagring - uisolert garasje?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av Juicebox »

ZZR-Erling skrev: 03 apr 2018, 17:31 Hvilke andre fordeler? Plass?
Om det var sarkastisk, plass ja? ;)
Plass er noe de fleste skulle ønske seg mer av. Dette gjelder vel privatpersoner som bedrifter. Å lagre sykler effektiv vil bare føre til mer effektiv plass. Forhandlere bruker gulvarealet nå til dags, hva om de heller hadde utforsket "rommet", altså volumet? Vil du ikke si at det alene er en ganske stor fordel da?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av Bjerknez »

Juicebox skrev: 03 apr 2018, 18:05
ZZR-Erling skrev: 03 apr 2018, 17:31 Hvilke andre fordeler? Plass?
Om det var sarkastisk, plass ja? ;)
Plass er noe de fleste skulle ønske seg mer av. Dette gjelder vel privatpersoner som bedrifter. Å lagre sykler effektiv vil bare føre til mer effektiv plass. Forhandlere bruker gulvarealet nå til dags, hva om de heller hadde utforsket "rommet", altså volumet? Vil du ikke si at det alene er en ganske stor fordel da?
Jeg ser tanken rundt plassbesparelse, men la oss si at en forhandler kunne lagre 100 sykler på gulvet hvor dem tok feks. 3.000 for hver sykkel for vinterlagring. La oss si at dem hang opp 20 av syklene. Det blir altså 60.000 kr. i økte inntekter.

Men så skal man kjøpe inn forsvarlig utstyr til å gjøre dette. 20 sykler veier fort 4-5 tonn og det øker krav til både styrken på taket og myye annet. Så kommer forsikring inn i bildet. Hva hvis en av syklene ramlet ned (oppå de andre syklene under)? Da er det ikke EN sykkel som blir skadet men kanskje 4-5 eller flere.

Så er det jo noen som kanskje vil ha ut sykkelen sin (som henger i taket) før de andre... Kan bli en krevende prosess på et tettstappet lager....

Tanken er god, men jeg vil tippe forhandlere har tenkt på dette...?

Jeg ville vertfall ikke at min sykkel skulle hengt 6 måneder i taket. Jeg er ganske sikker på at dette vil gi merker/skader/riper i sykkelen fra festepunkter etc.

Skulle i absolutt ytterste konsekvens dekkene ha stått seg i stykker etter 6 måneder, så koster det ikke all verden med to nye dekk, og sykkelen ellers er like hel.

Har man så liten plass at motorsykkelen må henge i taket, så mener jeg det må være bedre og bruke pengene på og bygge ett eget skjul til sykkelen. Hadde jeg harr muligheten til å plassere sykkelen i stua (samt bodd alene) så hadde den stått der.

Å sette en sykkel på tvers fremst i garasjen bør ikke by på store problemer. Normalt gjør jeg det på den måten og sykkelen tar ikke mer enn ca. en meter av plassen. Jeg kan fint parkere bilen forran sykkelen.

Hadde jeg ikke hatt noen som helst mulighet til å lagre den under tak og vekk fra det våte element, så hadde jeg satt den på vinterlagring, men ikke hengende fra noen kroker i taket.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av Juicebox »

Ikke for å kverulere, men det skal da ganske mye til for at en sykkel skal ramle (om man ikke er helt dust og henger den med fiskesnøre og fiskekrok fra et fagverk av fiskeben) :P

Nå skal jeg ikke late som jeg er noe ekspert her angående dette feltet, men når jeg ser automatiserte/robotiserte lagerbygninger der "robotarmer" lett kan velge ut hvilken som helst vare på varehylla, så må jo logistikken med hvem sin sykkel som skal ut først være barnemat? Vi kan jo sammenligne dette med en brusautomat, kanskje litt forenklet, men ja, du velger den brusen du vil ha og der kommer brusen du vil ha. Nei, ser ikke for meg at forhandlere tenker seg en slik løsning imorgen, men teknologien er der ihvertfall! Istedenfor å bruke masse plass på bakken, kan da rommet effektiviseres og dermed kan fotavtrykket på lagerbygningene være mindre. Dette bidrar jo bare til et mer fremtidsrettet og mer effektivt bygg, plassmessig. Eller er jeg helt dust nå? :lol

Det finnes forresten automatiserte bilparkeringer fra før ;)

Men når det gjelder private garasjer, om du har plass til å ha sykkelen stående på betonggulvet i garasjen og ikke har noe mer business med plassen, flott... Jeg personlig syns det er kult og gøy å kunne bruke sykkelen til noe annet enn at den bare står under et halvslitt sengetrekk. å bruke sykkelen til noe annet kan være at den blir hengt opp som et maleri, et kunstverk, blikkfang, kleshenger i garasjen... fantasi vettu. Mer praktisk er at gulvet er nå mer brukervennlig til det du måtte finne på å bruke gulvet til.

Nå bare "filosoferer" jeg om en mer effektiv fremtid :scratch :-k

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av Bjerknez »

Tenk på hva ting koster, samt markedet. Slike systemer du skisserer koster mye penger.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av Relax »

Alt er mulig så lenge noen er villige til å betale for det! :D

Å henge sykkelen i taket i stua var en av de mest morsomme på denne tråden :knegg
"Do the right thing"

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av mekkern »

Kan man lagre båter i høyden kan man nok lagre MC også....

http://www.constructor.no/Bransjelosnin ... atlagring/
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av Bjerknez »

Hadde jeg hatt et ungkarsrede så kunne nok også jeg funnet på og hengt motorsykkelen i taket i stua, men kun for at det ser litt tøft ut, ikke for noe annet. Men madammen hadde nok klikket i vinkel hvis jeg gjorde noe slikt :lol

Jeg tipper at de aller fleste som tilbyr vinterlagring bruker bygg dem allerede har til dette. Dessuten tror jeg ikke markedet er stort nok til at man kan få dyre lagringsløsninger til å gå rundt. Selv om tanken er god.

Det er lett og ha ideer når man ikke sitter på lommeboken :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 04 apr 2018, 09:27 Kan man lagre båter i høyden kan man nok lagre MC også....

http://www.constructor.no/Bransjelosnin ... atlagring/
Nå er vel båtmarkedet uansett en del større enn MC markedet vel?

Det er sikkert mulig å lagre motorsykler i "høyden" i form av flere etasjer, men skal dem henges fra tak så tror jeg dette blir for dyrt.

Dessuten så tar en båt vesentlig større plass enn en MC, og dermed er nok markedet større. I tillegg koster det nok langt mer å vinterlagre en båt, samtidig som om båtmotorene nok ikke takler kulde like bra som en MC motor.

Disse båtene kan også relativt enkelt løftes med en truck og plasseres.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av Juicebox »

Bjerknez skrev: 04 apr 2018, 05:20 Tenk på hva ting koster, samt markedet. Slike systemer du skisserer koster mye penger.
Ja ja... 🤦‍♂️
Som sagt, fremtiden... koster hva det koster vil, sier bare at dagens løsning er ganske ueffektiv bruk av areal. Så vidt jeg vet så har de fleste mcforhandlere flyttet inn i et eksisterende bygg og dermed måtte tilpasse seg. Hadde det blitt designet et bygg for mc så hadde det kanskje vært noe annet;)

Det finnes allerede showroom og museumer som henger biler og sykler, eller utstiller dem på en utradisjonell måte.

Å tenke "nytt" kan være vanskelig for noen... verden er i forandring 😂

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av Bjerknez »

Juicebox skrev: 04 apr 2018, 12:25
Bjerknez skrev: 04 apr 2018, 05:20 Tenk på hva ting koster, samt markedet. Slike systemer du skisserer koster mye penger.
Ja ja... 🤦‍♂️
Som sagt, fremtiden... koster hva det koster vil, sier bare at dagens løsning er ganske ueffektiv bruk av areal. Så vidt jeg vet så har de fleste mcforhandlere flyttet inn i et eksisterende bygg og dermed måtte tilpasse seg. Hadde det blitt designet et bygg for mc så hadde det kanskje vært noe annet;)

Det finnes allerede showroom og museumer som henger biler og sykler, eller utstiller dem på en utradisjonell måte.

Å tenke "nytt" kan være vanskelig for noen... verden er i forandring 😂
Hehe, jeg har ingen problem med å tenke nytt. Men jeg har litt vanskelig med å se realiteten i det med tanke på kostnad etc. En ting er å ha ideene, men det er iftest noe annet og realisere det. Trodde dte var det vi snakket om her?

Vil du ha ville ideer så er det jo bare å pøse på :D

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av Juicebox »

Hehe ja, jeg syns jo ikke ideen er så crazy som du skal ha det til og kostnaden er da ikke så mye om man vil investere på fremtiden tenker jeg meg. Det er en tjeneste som ikke kommer til å forsvinne så lenge det finnes motorsykler? Tipper det bare vil øke

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av FredrikE24 »

Etter hva jeg vet er det flere MC-forhandlere i nærheten av der jeg bor som stabler i høyden. Løftes opp og inn med truck.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av Juicebox »

Ja de må kanskje det etterhvert nå som antall tohjulinger øker - vinterlagringstjenesten øker i takt med dette for og land og byer som er sesongbaserte.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av cannon »

Jeg har i mange år anbefalt oppheng av mc ved vinterlagring:
"
2 alternativer for vinterlagring:

ALLE mc'er bør henges opp ned fra taket hver vinter, og helst også mellom hver kjøretur om sommeren. Det skal være spansk fjelluft i dekkene og bensinen skal blandes med extra virgin olivenolje.
Motorolje skal erstattes med rapsolje fra Peru, og bremsevæske bør kokes en gang i måneden og derimellom lagres nedfrosset i bittesmå glassflasker med ekte gummikork fra afrikanske gummipalmer.
All betong i 12 km. radius bør fjernes eller overmales med 4 strøk golvmaling.
Batteriet skal oppbevares hengende på skrå på loftet, langt unna betong og opphengt i ikke-ledende gummi-lisser som skal smøres med kinesisk batterisyre av verste sort. Annenhver dag skal batteriet ristes, bankes og snus opp ned. Ved juletider skal det passes på av en innleid fjøsnisse som ikke må kortslutte batteriet.
Alle lyspærer demonteres, poleres og oppbevares i dypfryst tilstand, sammen med nyplukkede blåbær med høyt innhold av antioksidanter. Fryseren må ikke stå på betong, og her holder det ikke å jukse med gummilapper under fryserbeina!!!
Hjelm og annet kjøreutstyr bør kokes og deretter fryses ned. På våren skal utstyret kokes på nytt.

Eller;

Kjøre sykkelen inn i garasjen, parkere, skru av tenningen og ta seg en kald pils mens man venter på våren.
Til våren triller man sykkelen ut, vurderer om den bør vaskes, evt skifter olje og filter, starter opp og kjører avgårde med et digert glis.
"

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av mekkern »

Det blir nok nær alternativ 2 i år også.... :crazy:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar