sprekk i lakk på tank

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

sprekk i lakk på tank

Legg inn av gsx750_80 »

På en av mine sykler er det en sprekk i lakken på anslagsvis et par cm. På sikt vil dette antakelig føre til at lakken flasser av på dette
stedet, samt rust. Uansett ikke noe pent.
Det dreier seg om eldre Honda CB 1100 F. Lakken er smått patinert, og det å reparere skaden vil neppe se bra ut, med mindre det blir
en total omlakkering av tanken. Det tenker jeg ikke å få utført.

Så spørsmålet blir hvordan jeg kan hindre at dette forverre seg, for raskt. Noen som vet hva som kan være lurt å gjøre? Ville det feks kunne
fungere å ha på litt transparent neglelakk? Evt bedre forslag mottas med takk.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: sprekk i lakk på tank

Legg inn av FredrikE24 »

Legg på tynne lag med Owatrol-olje, transparent og stopper rust :)

Er egentlig beregnet for å blande i maling, men jeg bruker som regel å bruke den som den er.

Bilde

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: sprekk i lakk på tank

Legg inn av gsx750_80 »

FredrikE24 skrev: 31 aug 2017, 22:31 Legg på tynne lag med Owatrol-olje, transparent og stopper rust :)

Er egentlig beregnet for å blande i maling, men jeg bruker som regel å bruke den som den er.

Bilde
Kanskje det. Men da må den vel påføres hyppig, antar jeg. En eller annen klar lakk ville kanskje kunne holde det tilnærmest hermetisk lukket , kanskje stoppe rusten, og være noe som fungerte i lang tid?
mvh

-gsx750_80

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: sprekk i lakk på tank

Legg inn av overlay »

Du kan også bruke noe som heter Bilt Hamber Hydrate 80

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: sprekk i lakk på tank

Legg inn av FredrikE24 »

To-tre lag med 10-15 timers mellomrom så holder det i mange år. Eide tidligere en gammel Mercedes-Benz. All rust malte jeg dette på i mange lag. Rusta aldri noe mer utvikling i rust der dette ble brukt.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: sprekk i lakk på tank

Legg inn av gsx750_80 »

overlay skrev: 31 aug 2017, 22:52 Du kan også bruke noe som heter Bilt Hamber Hydrate 80
Takk for tipset. Skal google det..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: sprekk i lakk på tank

Legg inn av gsx750_80 »

FredrikE24 skrev: 31 aug 2017, 22:55 To-tre lag med 10-15 timers mellomrom så holder det i mange år. Eide tidligere en gammel Mercedes-Benz. All rust malte jeg dette på i mange lag. Rusta aldri noe mer utvikling i rust der dette ble brukt.
Det er ikke synlig rust foreløpig, men en sprekk i lakken. Om ikke noe gjøres vil det nok utvikles rust, og lakken vil nok løsne. Det virker nemlig som det er litt luft på siden av sprekken, under deler av omkringliggende lakk. På boksen du viste kan det se ut som at Owatrol er
hvitt når det påføres (?). Siden du sier det er gjennomsiktig, og har benyttet Owatrol med hell, antar jeg det kan være verdt å forsøke.
Skal også sjekke det andre produktet som ble nevnt nettopp..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: sprekk i lakk på tank

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev: 31 aug 2017, 22:57
overlay skrev: 31 aug 2017, 22:52 Du kan også bruke noe som heter Bilt Hamber Hydrate 80
Takk for tipset. Skal google det..
Ser ut som Bilt Hanber Hydrate er her feks:
https://www.bilthamber.com/hydrate-80

Alt fra små pakninger og opp til 5 liters jerrykanner..
Minner meg om en fyr jeg hørte om på en fest i Trondheim i vår, som hadde hatt med seg en jerrykanne på 15-20 liter med HB på fest. :-)
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: sprekk i lakk på tank

Legg inn av Bjerknez »

Nå har jeg ikke sett sprekken og tror vel heller ikke denne kan reddes helt, men vannsliping, etterfulgt av polering og voks vil vel rydde opp i det verste vil jeg tro.

Det første jeg kommer på med tanke på og forhindre vann og fuktighet i å trenge seg inn er å bruke litt plastidipp lakk. Denne kan lett fjernes igjen. Men direkte pent blir det vel ikke. Dessuten er plastidipp et produkt som i mine øyne ser best ut på avstand. Ser noen her inne som har plastidippet syklene sine. Dem om det. Men at det holder vannet ute gjør det nok.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: sprekk i lakk på tank

Legg inn av gsx750_80 »

Bjerknez skrev: 01 sep 2017, 07:06 Nå har jeg ikke sett sprekken og tror vel heller ikke denne kan reddes helt, men vannsliping, etterfulgt av polering og voks vil vel rydde opp i det verste vil jeg tro.

Det første jeg kommer på med tanke på og forhindre vann og fuktighet i å trenge seg inn er å bruke litt plastidipp lakk. Denne kan lett fjernes igjen. Men direkte pent blir det vel ikke. Dessuten er plastidipp et produkt som i mine øyne ser best ut på avstand. Ser noen her inne som har plastidippet syklene sine. Dem om det. Men at det holder vannet ute gjør det nok.
Sprekken er av en slik art at jeg er redd at et flak av lakken faller av på litt sikt. Kan se om jeg kunne få lagt inn et bilde.
Hvis jeg sliper tipper jeg et flak forsvinner, så da må det lakkeres. Vil tro det er vanskelig å få det pent på en patinert 80-talls Honda (CB 1100).
Jeg googlet og ser at du har skrevet om plastidip her før: viewtopic.php?t=9558
Takk for info!
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: sprekk i lakk på tank

Legg inn av FredrikE24 »

Plastidip holder ikke.. Det kan jeg si med en gang. Har plastidippa mye rart, er fint noen uker, også bare.. Ja.. Blir det møkkete og skrukkete eller hva man skal si. Er en grunn til at Plastidip var en døgnflue.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: sprekk i lakk på tank

Legg inn av Bjerknez »

gsx750_80 skrev: 01 sep 2017, 10:19
Bjerknez skrev: 01 sep 2017, 07:06 Nå har jeg ikke sett sprekken og tror vel heller ikke denne kan reddes helt, men vannsliping, etterfulgt av polering og voks vil vel rydde opp i det verste vil jeg tro.

Det første jeg kommer på med tanke på og forhindre vann og fuktighet i å trenge seg inn er å bruke litt plastidipp lakk. Denne kan lett fjernes igjen. Men direkte pent blir det vel ikke. Dessuten er plastidipp et produkt som i mine øyne ser best ut på avstand. Ser noen her inne som har plastidippet syklene sine. Dem om det. Men at det holder vannet ute gjør det nok.
Sprekken er av en slik art at jeg er redd at et flak av lakken faller av på litt sikt. Kan se om jeg kunne få lagt inn et bilde.
Hvis jeg sliper tipper jeg et flak forsvinner, så da må det lakkeres. Vil tro det er vanskelig å få det pent på en patinert 80-talls Honda (CB 1100).
Jeg googlet og ser at du har skrevet om plastidip her før: viewtopic.php?t=9558
Takk for info!
Denne tråden ble ikke oppdatert og er kun et førsteinntrykk. Jeg er enig med FredrikE24. Prøv noe annet. Plastidippen vil ikke vare lenge før den blir stygg eller slites av etc. Grei og bruke på deler som ikke blir utsatt for varme og slitasje, men på bensintank ville jeg styrt unna. Søler du bensin på plastidippen så vil den løses opp og renne av.

Fin og bruke for å endre farge på deler som ikek er utsatt for jevnlig berøring og høy varme, men ellers ser jeg ikke noe positivt med plastidipp.

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: sprekk i lakk på tank

Legg inn av mekkern »

Er det ikke bare å spraye litt klarlakk i lokket på sprayboksen og så bruke en tynn pensel og legge klarlakk i sprekken? :scratch
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar