Ledlys MC

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
hanebiff
Innlegg: 35
Registrert: 03 jul 2016, 23:01
Motorsykkelen din: Yamaha YZF-R6 2002

Ledlys MC

Legg inn av hanebiff »

Hei!
Jeg har en Yamaha R6 2002 modell, som jeg synes har veldig dårlige lys for mørke kvelder i nord. Noen som har peiling/erfaring med å få ledlys?

Er det mulig og få ledlys på f. eks bare langlys? Tar imot alt av tips =) Takker!

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Ledlys MC

Legg inn av BC45 »

Er ikke sikker, men jeg tror ikke led-pærene du får kjøpt gir like mye lys (lux) som en 55 w glødepære. Bilene som kommer med nærlys/fjernlys har mange dioder som tar litt plass. Det finnes også led ettermarkedslykter til flere mc`r, men de har også mange dioder, altså mange flere enn du får plass til i en pære. Korriger meg hvis jeg tar feil :-k

John92
Innlegg: 58
Registrert: 29 jan 2017, 07:44
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 2014, Husqvarna 701 2020
Sted: Drammen

Re: Ledlys MC

Legg inn av John92 »

Jeg byttet ut mine vanlige originale pærer med ledpærer på min CBR 500R. Jeg har led i både nær og fjernlys. Min mening hvertfall er at de originale lyste både lenger ut til siden og lenger fram. Jeg synes det ser veldig mye bedre ut med hvite led i fronten på en svart sykkel, kun derfor jeg byttet. Gir også et mye mer behagelig lys. Handlet på Ekstralys.no :)
"When life throws you a curve, lean into it."

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Ledlys MC

Legg inn av KevinmsR6 »

Har selv hatt en r6 tidligere :) jeg kjøpte super blue halogen pærer og du verden hvor mye det hjalp :) prøv det... om du ikke blir fornøyd er det neste xenon :) fåes billig på eBay :)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

hanebiff
Innlegg: 35
Registrert: 03 jul 2016, 23:01
Motorsykkelen din: Yamaha YZF-R6 2002

Re: Ledlys MC

Legg inn av hanebiff »

Takker for svar! Er det vanskelig å montere eller bare å skifte pære?

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Ledlys MC

Legg inn av BC45 »

Hvis du søker på yamaha yzf-r6 2002 new light bulbs på youtube så finner du videoer som viser hvordan du kan gå frem.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ledlys MC

Legg inn av kjellv »

Men lysene blir dårligere ja. Ikke er det godkjent heller.
Reflektorene på sykkelen er optimale for halogenpærene de er bygget for. LED-pærene samarbeider ikke godt nok med disse reflektorene. Jeg klarer ikke se en eneste fornuftig grunn til å bytte til slike pærer.. Ingen!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ledlys MC

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 20 sep 2017, 23:23 Men lysene blir dårligere ja. Ikke er det godkjent heller.
Reflektorene på sykkelen er optimale for halogenpærene de er bygget for. LED-pærene samarbeider ikke godt nok med disse reflektorene. Jeg klarer ikke se en eneste fornuftig grunn til å bytte til slike pærer.. Ingen!
Må si meg enig. Ja, men estetisk ser det bedre ut dog...

Utren at jeg har peiling på dette, så kan jeg ikke skjønne annet enn at LED og Xenon har forskjelligstyrke/spredning og det setter igjen krav til reflektor for å gi mest mulig effektivt lys.

Ved å bytte ut den vanlige halogenpæra med LED/Xenon så tror jeg i tillegg du kan komme til å blende andre trafikanter. Jeg har til og med blitt blendet av noen syklister. Noen av dem har montert svært så sterke led lys på sykkelen og riktig montert er dem heller ikke.

Jeg tror man bare må innse at man noen ganger ikke kan få i pose og sekk. En motorsykkel i R-klassen er nok ikke laget for å kjøre andre steder enn på bane eller evt. på gode tørre veier i dagslys. Jeg tror at hvis man skal ha det like gøy på natten over finnmarksvidda, så kjøp en Hummer med alle bøttelysene du har råd til og kjør utenfor veien :knegg :twothumbs:

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ledlys MC

Legg inn av kjellv »


Bjerknez skrev: Jeg tror man bare må innse at man noen ganger ikke kan få i pose og sekk. En motorsykkel i R-klassen er nok ikke laget for å kjøre andre steder enn på bane eller evt. på gode tørre veier i dagslys. Jeg tror at hvis man skal ha det like gøy på natten over finnmarksvidda, så kjøp en Hummer med alle bøttelysene du har råd til og kjør utenfor veien :knegg :twothumbs:
Dette er vel ikke helt riktig. Der er svært mange motorsykler som er beregnet for vei selv om de har egenskaper og DNA fra racing. Din egen S1000R inkludert. Det gjør vel ikke sykkelen dårligere egnet i trafikken. Tvert i mot har vel sykkelen egenskaper som gjør den sikrere enn hva som kreves til trafikalt bruk.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ledlys MC

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tenkte på lysene her her. Altså at lysene på motorsyklene er relativt dårlige.
De større adv syklene har jo ofte mulighet for montering av fabrikkmonterte ekstralys etc. Jeg tviler på at dette er en milighet når det gjelder r-sykler?

Å ja, selv om min sykkel ikke er en vaskeekte r-sykkel så er heller ikke lysene på denne og hoppe i taket for. Lysene på triumphen jeg hadde var mye bedre. Spesielt langlyset på bimmern er jo nærmest en vits.

Hvis lys og mørkekjøring hadde vert min hovedgeskjeft, så hadde jeg nok valgt en annen sykkel. Uten at jeg ber TS om å bytte sykkel av den grunn.

Det å slenge inn noen led lys eller xenonlys vil kanskje i beste fall gi litt bedre lys, men samtidig er faren stor for at man vil blende møtefående trafikk. Hvis det ikke gjøres skikkelig. Noe jeg tviler på er mulig på en motorsykkel.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ledlys MC

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: 21 sep 2017, 22:49 Jeg tenkte på lysene her her. Altså at lysene på motorsyklene er relativt dårlige.
De større adv syklene har jo ofte mulighet for montering av fabrikkmonterte ekstralys etc. Jeg tviler på at dette er en milighet når det gjelder r-sykler?

Å ja, selv om min sykkel ikke er en vaskeekte r-sykkel så er heller ikke lysene på denne og hoppe i taket for. Lysene på triumphen jeg hadde var mye bedre. Spesielt langlyset på bimmern er jo nærmest en vits.

Hvis lys og mørkekjøring hadde vert min hovedgeskjeft, så hadde jeg nok valgt en annen sykkel. Uten at jeg ber TS om å bytte sykkel av den grunn.

Det å slenge inn noen led lys eller xenonlys vil kanskje i beste fall gi litt bedre lys, men samtidig er faren stor for at man vil blende møtefående trafikk. Hvis det ikke gjøres skikkelig. Noe jeg tviler på er mulig på en motorsykkel.
Lysene har ingenting med racing å gjøre. F eks. R6 og R1 som selges til ren racing har ikke lys framover. Der er det racingkåpe uten muligheter for montering av lys. Kun bremselys og et baklys som skal være på i regnvær. Lysene som er på R-sykler er beregnet til gatebruk akkurat som hvilken som helst annen sykkel.

Men generelt er det dårlig med lys på de fleste motorsykler, i alle fall sammenlignet med biler. Mange har ei enkel halogenpære på 35W i hver lampe, ett for nærlys og ett for fjernlys. Det gir sørgelig dårlig lys. Setter man inn ei kraftigere halogenpære risikerer man at det blir for varmt og reflektoren smelter.
Men uansett, bytte til LED-pærer gir ikke bedre resultat!

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Ledlys MC

Legg inn av kgjersda »

Jeg opplevde svært dårlig lys fra min Fazer 600.

Noe av det løste seg med nytt ledningsnett og relé til pærene. Slik at pærene fikk nok strøm. Mange motorsykler har strømtilførsel via bryterene og alt for liten diameter på ledningene.

Men den største forbedringen var når jeg klarte å få tak i en Japansk Yamaha Fazer 400-lykt fra Russland til en overkommelig penge.
Da er begge lysene på samtidig, to nær og to fjern. Kombinert med skikkelig ledningsnett så er det ikke så langt unna lysstyrken på bilen min.

Det nærmeste alternativet jeg kom var Xenon med linser fra RetroFitLabs.
Dette er for R1 MH1, din modell altså. https://www.retrofitlab.com/en/motor-1/ ... 6-mh1.html
(edit, ser det er fra og med 2003 :( )

LED-lysene fra MT-10-en har jeg ingen problemer med.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

hanebiff
Innlegg: 35
Registrert: 03 jul 2016, 23:01
Motorsykkelen din: Yamaha YZF-R6 2002

Re: Ledlys MC

Legg inn av hanebiff »

Veldig mange svar her, setter stor pris på det =) Tror jeg bare fortsetter å kjøre med originallysene, hehe

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ledlys MC

Legg inn av cannon »

Det beste tipset her er nok et rele og tilførsel og jord med litt større tverrsnitt. Lodd alle kontakter.

Svar