Billig batteri Vs Dyrt batteri

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
xses
Innlegg: 309
Registrert: 18 jul 2014, 14:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSXF 750 `98
Sted: Råholt

Billig batteri Vs Dyrt batteri

Legg inn av xses »

Hva får jeg igjen for å legge litt mere penger i et batteri,
kjøpte et på sommern i fjor... men glemte å ha no strøm på det over vintern så nå holder det ikke ladingen...

Kjøpte da et Exide batteri, lurer på å kjøpe noe annet nå.
Ta f.eks :
https://www.xlmoto.no/mc-batteri-yuasa- ... -f-1998#?p
VS
https://www.xlmoto.no/mc-batteri-nitro- ... -f-1998#?p
1998 Suzuki GSX 750F
Juni 2014 50700km :)
29.08.2014 52618km :)
02.08.2016 59518km :)
29.06.2018 61497km :)
14.08.2019 66069km :O
11.08.2020 68635km :scratch
27.08.2021 73365km :twothumbs:

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Billig batteri Vs Dyrt batteri

Legg inn av FredrikE24 »

Finner du et fra Biltema med tilsvarende mål og polstilling, så kjøp gjerne det.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1593
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Billig batteri Vs Dyrt batteri

Legg inn av Kjellrf »

FredrikE24 skrev: 28 sep 2017, 09:36 Finner du et fra Biltema med tilsvarende mål og polstilling, så kjøp gjerne det.
Uff, delvis feil svar. Du trenger ett batteri som leverer minst like stor startstrøm som originalbatteriet.
Ellers sliter det på f.eks. startclutsj og starter. Enkelte sykler er mer kresne enn andre.
F.eks. så leverer ey Yuasa YB-batteri 30% mer startstrøm enn de fleste konkurrenters batteri med samme mål og Ah.
Så dengang jeg jobbet med Honda, solgte vi ganske mange startclutsjer til folk som satte inn billigere batterier som ga mindre startstrøm.

Noen ganger blir det dyrt å spare penger.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Billig batteri Vs Dyrt batteri

Legg inn av ejs »

:scratch
Yuasa YB14 =190CCA
Biltema gel14A = 220CCA. artikkel nr. 80825
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Billig batteri Vs Dyrt batteri

Legg inn av gsx750_80 »

Kjellrf skrev: 01 okt 2017, 19:08
FredrikE24 skrev: 28 sep 2017, 09:36 Finner du et fra Biltema med tilsvarende mål og polstilling, så kjøp gjerne det.
Uff, delvis feil svar. Du trenger ett batteri som leverer minst like stor startstrøm som originalbatteriet.
Ellers sliter det på f.eks. startclutsj og starter. Enkelte sykler er mer kresne enn andre.
F.eks. så leverer ey Yuasa YB-batteri 30% mer startstrøm enn de fleste konkurrenters batteri med samme mål og Ah.
Så dengang jeg jobbet med Honda, solgte vi ganske mange startclutsjer til folk som satte inn billigere batterier som ga mindre startstrøm.

Noen ganger blir det dyrt å spare penger.
Jeg har en cb 1100 f med svakt batteri. Enkelte ganger drar ikke startmotor rundt. Ut fra det du forteller høres det ut som jeg bør skifte..Takk for påminnelsen.
mvh

-gsx750_80

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Billig batteri Vs Dyrt batteri

Legg inn av cannon »

Alle startbatterier har oppgitt cca (cold cranking ampere). Dette tallet er det viktigste med tanke på nok startstrøm til ikke å ødelegge startere osv.
Ah (amperetimer) angir hvor lenge at batteri klarer å levere en viss strøm-mengde før det er tomt.
BT har oppgitt cca på alle sine batterier.
De fysiske målene på batteriet er i seg selv ikke nok til å velge rett batteri.

Svar