Motorolje viskositet, 4-takt

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: Motorolje viskositet, 4-takt

Legg inn av Greenone »

Nei, er ikke plaget av det jeg heller :) Motul oppgir bare "above existing standards". Lab tester indikerer at de ikke lyver. Når det gjelder garanti så ville en enkel oljeanalyse oppklart forhandlerens misforståelse om at garantien ikke gjelder ved motorhavari dersom oljens egenskaper var tilfredsstillende på tidspunket. Nå er det forkjellige lover i Norge/EU og resten av verden, men det har vært en case i usa i sommer (forum) hvor en fikk motorhavari etter ca 70.000 miles var det vel. Han har vel knapt byttet olje en eller to ganger på den tiden. Kawasaki er akkurat ferdig med rebuild av motor på garanti. Tok 6 måneder.
Anyway, ikke ment som noe kritikk til deg eller en diskusjon om kvaliteten på 300V vs andre oljer, kun som kommentar til skiftintervaller.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Motorolje viskositet, 4-takt

Legg inn av Kjellrf »

Greenone skrev: 23 des 2017, 13:04
mekkern skrev: 22 des 2017, 20:55 Hvis du trenger mye sink og fosfor er det "classic"oljene som er "da shit" for "flat tappets" eller du kan gå for snadderet som dessverre ikke er beregnet for lange skiftintervaller, men er det beste jeg har opplevd-Motul 300V.
Tja, Motul 300V har dette ryktet opplest og vedtatt på nett om at den ikke holder lange (normale) skiftintervaller. Men all dokumentasjon jeg har sett tilsier heller det motsatte, for 10w40 i hvertfall. Den scorer bra på parametere som kan si noe om skiftintervaller som bl.a: total base number og syrenøytraliserende tilsetninger, varmestabilitet og viskosestabilitet. Bruktoljeanalyser jeg har sett innimellom peker også mot normal holdbarhet og lave forekomster av slitemetaller fra motor. Opprinnelsen til ryktet har jeg aldri sett noen dokumentasjon på, bare at "alle vet dette", og subjektive ting som "følelsen av girkassen" etter x antall mil etc. Tester peker mot dårlig viskosestabilitet for 5w40 varianten. Kanskje det kommer derfra. Ikke vet jeg. Kjører selv stort sett på 300V 10w40.

En liten digresjon bare.
Jeg var en av de første i landet som brukte Motul 300V på min VF1000F2, i 1989. Jeg kjørte normale oljeskiftintervaller på 5-6000 km. Det jeg merket meg, var at girkassa gikk littegrann bedre hver gang jeg byttet olja. Det kan tas som at den tapte noe av egenskapene. En annen ting var at ved spesielt det første oljeskiftet etter 3000km (gått på Castrol GPS før, og hadde pittings på 2 av kammene) var det stor forskjell på gangen. Kan jo også tolkes som om den mistet egenskapene, men det var fordi den renser utrolig bra, som en innvendig motorvask. Olja var skikkelig bedriten. Etter 3 oljeskift, var det ingen forskjell.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

ZZR-Erling

Re: Motorolje viskositet, 4-takt

Legg inn av ZZR-Erling »

Stempler her på pulten min som har gått på Motul 800V i Yamaha YZ125, er så godt som helt rene! Stor forskjell fra annet vi har prøvd!

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Motorolje viskositet, 4-takt

Legg inn av KåreDump »

Måtte sjekke instruksjonsboken min etter å ha begynt å lese denne tråden.... jepp, det er ingen tvil om at jeg kjører traktor!! :lol :lol :lol
diesel.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Svar