Motorolje viskositet, 4-takt

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
ZZR-Erling

Motorolje viskositet, 4-takt

Legg inn av ZZR-Erling »

Min FJR1300 2006 skal ifølge Yamaha ha Yamalube 20W40 SG eller bedre.
Hva kan årsaken være til at de ikke har vist en rekke andre som er brukbare slik de fleste andre oppgir?

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Motorolje viskositet, 4-takt

Legg inn av Jompa »

Enkelt.
Yamaha ønsker å selge sin olje.
De som ikke tør eller kan eller gidder å sjekke hva som er jevngodt eller bedre, kjøper det de blir anbefalt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Motorolje viskositet, 4-takt

Legg inn av AJ »

Er ofte sånn, ja... ;)
Motorex skal det være til min KTM iflg. produsenten. Og jeg følger (ukritisk... :-k :scratch ) anmodningen og kjøper dyr Motorexolje :roll .

Nåvel... det skal jeg alltids ta meg råd til...

Samme gjelder bilen, Alfa Romeo GT, hvor Selenia 10W60 skal være det eneste saliggjørende. Har prøvd den og var rimelig godt fornøyd med tanke på oljeforbruk som er vanlig på disse bilene (2-liter JTS). Likevel valgte jeg synth ENI med samme viskositet i høst.
Begge har disse "hemmelige" additivene, som Alfamotorene 'krever'...
Forrige eier kjørte konsekvent på Castrol Edge 10W60 og var strålende fornøyd med denne.

Så... hva man skal man tro :scratch .
Det meste duger bare viskositeten er innafor?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Motorolje viskositet, 4-takt

Legg inn av kjellv »

ZZR-Erling skrev: 19 des 2017, 22:21 Min FJR1300 2006 skal ifølge Yamaha ha Yamalube 20W40 SG eller bedre.
Hva kan årsaken være til at de ikke har vist en rekke andre som er brukbare slik de fleste andre oppgir?
Dette er feil! 20W fungerer heller dårlig under Norske forhold, den er for stiv når det er kaldt. Bruk fullsyntetisk 10W40

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Motorolje viskositet, 4-takt

Legg inn av Kjellrf »

kjellv skrev: 19 des 2017, 23:15
ZZR-Erling skrev: 19 des 2017, 22:21 Min FJR1300 2006 skal ifølge Yamaha ha Yamalube 20W40 SG eller bedre.
Hva kan årsaken være til at de ikke har vist en rekke andre som er brukbare slik de fleste andre oppgir?
Dette er feil! 20W fungerer heller dårlig under Norske forhold, den er for stiv når det er kaldt. Bruk fullsyntetisk 10W40
Der er jeg enig, evt 15W40.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Motorolje viskositet, 4-takt

Legg inn av mekkern »

SG er dessuten en "gammel" standard i dag.... ;)

Hadde en gang en suzuki gs 750 og den skulle ha SAE 15-40 - SE...
i dag ville vi ikke smørt gangjærna til porten i hagen med slik olje...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Motorolje viskositet, 4-takt

Legg inn av ejs »

mekkern skrev: 22 des 2017, 19:21 SG er dessuten en "gammel" standard i dag.... ;)

Hadde en gang en suzuki gs 750 og den skulle ha 15-40 SAE- SE...
i dag ville vi ikke smørt gangjærna til porten i hagen med slik olje...
SG har vel mye zddp.
Moderne oljer med mye zddp blir kalt "racing olje" fordi den den er god for motoren, men ikke god for katalysator og miljø.
Min Guzzi trenger dette pga ventilsystemet..(flat tappets) :redface :scratch :prf
If it ain't broke, I'll break it.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Motorolje viskositet, 4-takt

Legg inn av mekkern »

Hvis du trenger mye sink og fosfor er det "classic"oljene som er "da shit" for "flat tappets" eller du kan gå for snadderet som dessverre ikke er beregnet for lange skiftintervaller, men er det beste jeg har opplevd-Motul 300V.
Plukket akkurat opp en luftkjølt endunkermotor jeg har hatt oppe for noen år siden..
selv stempelet (hvis en ser bort fra litt sot oppå) ser ut som det kommer rett fra hylla-motoren er HELT clean inni.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

ZZR-Erling

Re: Motorolje viskositet, 4-takt

Legg inn av ZZR-Erling »

Har god erfaring med Motul fra 2T sia. Bytter jo ofte stempel på crosserne, og det er ingen tvil, Motul gir rene motorer ja!
Vedrørende FJR'n eller Turær'n som er dens nye navn, så fikk jeg Haynes boka idag, og den viser de vanlige typene som brukbare, så den 20W40 musten som Yamaha skriver i Owners Manual, er nok ei salgsgreie ja!
Har bestilt 8l Motul 7100 10W40. Fullsynt MA2.

ZZR-Erling

Re: Motorolje viskositet, 4-takt

Legg inn av ZZR-Erling »

Bruker foresten Motoroljer. No

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Motorolje viskositet, 4-takt

Legg inn av kjellv »

ZZR-Erling skrev: 22 des 2017, 22:36 Har bestilt 8l Motul 7100 10W40. Fullsynt MA2.
I flg servicekalkulatoren til Yamaha er det Yamalube FS4 10W40 som anbefales. Dette er nok meget likt.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Motorolje viskositet, 4-takt

Legg inn av Kjellrf »

Når det gjelder sink og såkalte flattappets på gamle motorer, er det akkurat samme belastninga i toppen på moderne motorer med shims. Shims = flattappets. Så dagens moderne oljer er nok ikke så dårlige som enkelte vil ha det til. Og viktigheten av mye sink i vanlig motorolje er antagelig overdrevet.
Eksempelvis har ingen av Castrols classic-oljer høyt sinkinnhold, det ligger på samme nivå som deres "moderne" oljer.
Sist redigert av Kjellrf den 23 des 2017, 13:44, redigert 1 gang totalt.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Motorolje viskositet, 4-takt

Legg inn av ejs »

Screenshot_2017-12-23-04-26-15-176.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: Motorolje viskositet, 4-takt

Legg inn av Greenone »

mekkern skrev: 22 des 2017, 20:55 Hvis du trenger mye sink og fosfor er det "classic"oljene som er "da shit" for "flat tappets" eller du kan gå for snadderet som dessverre ikke er beregnet for lange skiftintervaller, men er det beste jeg har opplevd-Motul 300V.
Tja, Motul 300V har dette ryktet opplest og vedtatt på nett om at den ikke holder lange (normale) skiftintervaller. Men all dokumentasjon jeg har sett tilsier heller det motsatte, for 10w40 i hvertfall. Den scorer bra på parametere som kan si noe om skiftintervaller som bl.a: total base number og syrenøytraliserende tilsetninger, varmestabilitet og viskosestabilitet. Bruktoljeanalyser jeg har sett innimellom peker også mot normal holdbarhet og lave forekomster av slitemetaller fra motor. Opprinnelsen til ryktet har jeg aldri sett noen dokumentasjon på, bare at "alle vet dette", og subjektive ting som "følelsen av girkassen" etter x antall mil etc. Tester peker mot dårlig viskosestabilitet for 5w40 varianten. Kanskje det kommer derfra. Ikke vet jeg. Kjører selv stort sett på 300V 10w40.

En liten digresjon bare.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Motorolje viskositet, 4-takt

Legg inn av mekkern »

Greenone skrev: 23 des 2017, 13:04
mekkern skrev: 22 des 2017, 20:55 Hvis du trenger mye sink og fosfor er det "classic"oljene som er "da shit" for "flat tappets" eller du kan gå for snadderet som dessverre ikke er beregnet for lange skiftintervaller, men er det beste jeg har opplevd-Motul 300V.
Tja, Motul 300V har dette ryktet opplest og vedtatt på nett om at den ikke holder lange (normale) skiftintervaller. Men all dokumentasjon jeg har sett tilsier heller det motsatte, for 10w40 i hvertfall. Den scorer bra på parametere som kan si noe om skiftintervaller som bl.a: total base number og syrenøytraliserende tilsetninger, varmestabilitet og viskosestabilitet. Bruktoljeanalyser jeg har sett innimellom peker også mot normal holdbarhet og lave forekomster av slitemetaller fra motor. Opprinnelsen til ryktet har jeg aldri sett noen dokumentasjon på, bare at "alle vet dette", og subjektive ting som "følelsen av girkassen" etter x antall mil etc. Tester peker mot dårlig viskosestabilitet for 5w40 varianten. Kanskje det kommer derfra. Ikke vet jeg. Kjører selv stort sett på 300V 10w40.

En liten digresjon bare.
JEG personlig ser ingen problemer med "normale" skiftintervaller men den innehar eller oppgir ingen godkjenninger (api/acea/ma/ eller lignende) og vil da ikke være "godkjent" hvis en garanti eller reklamasjon inntreffer på en nyere sykkel..Men DET er ikke jeg plaget av..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar