Spørsmål om dekkslitasje
Spørsmål om dekkslitasje
Hei!
Har kjørt ca 9000 km på mine Tourance Next. Har vært veldig fornøyd med disse, fungerer topp på våt/tørr asfalt og brukbart på grus. Ser at bakdekket nå begynner å bli veldig slitt på midten, nesten litt flatt (er dette trapping?) og lurer litt på hvor lenge jeg skal kjøre med disse. Det ble nok mye kjøring på lange rettstrekker på sommerens tur i Russland og på returen gjennom Finland. Det er vel spor nok til asfaltkjøring, men hvordan påvirkes veigrep i svingkjøring når de er såpass slitt på midten? Tenker ikke å spare penger på dekk og veigrep, men bytter ikke hvis de kan rulle trygt noen km til. Så hva sier ekspertisen på Mc-siden til dette?
Har kjørt ca 9000 km på mine Tourance Next. Har vært veldig fornøyd med disse, fungerer topp på våt/tørr asfalt og brukbart på grus. Ser at bakdekket nå begynner å bli veldig slitt på midten, nesten litt flatt (er dette trapping?) og lurer litt på hvor lenge jeg skal kjøre med disse. Det ble nok mye kjøring på lange rettstrekker på sommerens tur i Russland og på returen gjennom Finland. Det er vel spor nok til asfaltkjøring, men hvordan påvirkes veigrep i svingkjøring når de er såpass slitt på midten? Tenker ikke å spare penger på dekk og veigrep, men bytter ikke hvis de kan rulle trygt noen km til. Så hva sier ekspertisen på Mc-siden til dette?
Re: Spørsmål om dekkslitasje
Du ser slitsjeklumpen akkurat på midten av bildet
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Spørsmål om dekkslitasje
Ganske normal slitasje, vil jeg si. Lite trapping også, ser det ut som. Dvs. høydeforskjell på dekkbanen på hver side av dekkmønstret/sporet i dekket.
Slitasjevarsleren viser at du antakelig, i beste fall, har et par tusen km. til på dette dekket til du bør bytte.
Å kjøre særlig mye lenger med dekket etter at slitasjevarsleren (opphøyningen i dekkmønstersporet) er på linje med dekkflaten er ikke å anbefale.
Slitasjevarsleren viser at du antakelig, i beste fall, har et par tusen km. til på dette dekket til du bør bytte.
Å kjøre særlig mye lenger med dekket etter at slitasjevarsleren (opphøyningen i dekkmønstersporet) er på linje med dekkflaten er ikke å anbefale.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Spørsmål om dekkslitasje
Ups...svarte feil
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Spørsmål om dekkslitasje
Et dekk som er slitt flatt midt på slitebanen, gir to ulemper. For det første så drenerer det dårlig ved mye vann i veibanen, og for det andre så blir sykkelen ustabil ved inngang i sving, når den "bikker over" slitasjekanten.
Men man får ikke noe dårligere grep eller drenering ved nedlegg, for på siden av dekket er det jo mønster. GSen er jo også vennligsinnet mot slike dekk som er slitt midt på, og blir ikke merkbart overfølsom og ustabil, før slitasjekanten blir dramatisk.
Dekket på bildet hadde jeg kjørt med en stund til. Sjøl bytter jeg dekk når det blir ubehagelig å kjøre i den forstand at sykkelen "ramler inn i svingen". :)
Men man får ikke noe dårligere grep eller drenering ved nedlegg, for på siden av dekket er det jo mønster. GSen er jo også vennligsinnet mot slike dekk som er slitt midt på, og blir ikke merkbart overfølsom og ustabil, før slitasjekanten blir dramatisk.
Dekket på bildet hadde jeg kjørt med en stund til. Sjøl bytter jeg dekk når det blir ubehagelig å kjøre i den forstand at sykkelen "ramler inn i svingen". :)
Re: Spørsmål om dekkslitasje
Takk for gode tilbakemeldinger Veldig greit å vite hva man har å gå på, og skal følge med, men tenker nok at dette dekket blir byttet før eventuell ferietur i sommer.
Re: Spørsmål om dekkslitasje
Legger du sammen svarene fra AJ ogTGR så har du fasiten!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 22914
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Spørsmål om dekkslitasje
Jeg har kjørt til stria to ganger tidligere og vet om vertfall en til (Tommas) som nesten sleit ut stria også
Ikke å anbefale, men poenget mitt er at du har mange mil igjen der ja.
Men du verden så deilig det er med ferske dekk også. Er vel en vurdering man må ta dette...
Ikke å anbefale, men poenget mitt er at du har mange mil igjen der ja.
Men du verden så deilig det er med ferske dekk også. Er vel en vurdering man må ta dette...
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Sted: Ski
Re: Spørsmål om dekkslitasje
Litt usikker på mitt eget dekk også, har rullet rundt 7500 på det. Ikke bli lurt av fargen på midten.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
Re: Spørsmål om dekkslitasje
Minimalt med trapping. Normal slitasje, (du "må" kjøre litt mer aktivt i svingene s blir de rundere igjen
Denne her artikkelen er bra:
https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q= ... OCYgrC9_K4_
Denne her artikkelen er bra:
https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q= ... OCYgrC9_K4_
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Sted: Ski
Re: Spørsmål om dekkslitasje
Hehe har blitt mye rett frem i daglig penslig. Men da forstår jeg deg smik at du mener jeg har en god del å gå på?
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Sted: 4645 Nodeland
Re: Spørsmål om dekkslitasje
§ 1-4.Hjul
1. For motorvogn som har hjul og er konstruert for fart over 30 km/t, gjelder følgende:
a) Dekk på bil, motorsykkel, moped, traktor, motorredskap, tilhenger eller tilhengerredskap skal ha mønsterdybde minst 1,6 mm.
Dekk på kjøretøy som nevnt i første ledd skal likevel ha mønsterdybde minst 3 mm i tiden fra og med 1. november til og med mandag etter 2. påskedag. I tilsvarende periode skal dekk på kjøretøy med tillatt totalvekt over 3 500 kg ha mønsterdybde minst 5 mm. I Nordland, Troms og Finnmark gjelder kravene til mønsterdybde fra og med 16. oktober til og med 30. april. Dette gjelder likevel ikke bobil med tillatt totalvekt mellom 3 500 kg og 7 500 kg.
Mønsterdybde måles i hovedrillene i de midterste ¾ av slitebanens bredde og rundt dekkets omkrets, bortsett fra der det er plassert slitasjevarslere.
Krav til dekk
3.1.1 Tilhenger med konstruktiv hastighet over 40 km/t og tillatt totalvekt ikke over 3 500 kg og bil med tillatt totalvekt ikke over 3 500 kg skal ha dekk med mønstret slitebane med mønsterdybde på minst 1,6 mm i hovedrillene i midterste ¾ av slitebanens bredde og rundt hele dekkets omkrets, bortsett fra de steder hvor eventuelle slitasjevarslere er plassert. For vinterdekk (dekk merket med M+S, MS, M&S, M-S eller «Mud and snow») med eller uten pigger skal mønsterdybde være på minst 3 mm i hovedrillene i midterste ¾ av slitebanens bredde og rundt hele dekkets omkrets.
1. For motorvogn som har hjul og er konstruert for fart over 30 km/t, gjelder følgende:
a) Dekk på bil, motorsykkel, moped, traktor, motorredskap, tilhenger eller tilhengerredskap skal ha mønsterdybde minst 1,6 mm.
Dekk på kjøretøy som nevnt i første ledd skal likevel ha mønsterdybde minst 3 mm i tiden fra og med 1. november til og med mandag etter 2. påskedag. I tilsvarende periode skal dekk på kjøretøy med tillatt totalvekt over 3 500 kg ha mønsterdybde minst 5 mm. I Nordland, Troms og Finnmark gjelder kravene til mønsterdybde fra og med 16. oktober til og med 30. april. Dette gjelder likevel ikke bobil med tillatt totalvekt mellom 3 500 kg og 7 500 kg.
Mønsterdybde måles i hovedrillene i de midterste ¾ av slitebanens bredde og rundt dekkets omkrets, bortsett fra der det er plassert slitasjevarslere.
Krav til dekk
3.1.1 Tilhenger med konstruktiv hastighet over 40 km/t og tillatt totalvekt ikke over 3 500 kg og bil med tillatt totalvekt ikke over 3 500 kg skal ha dekk med mønstret slitebane med mønsterdybde på minst 1,6 mm i hovedrillene i midterste ¾ av slitebanens bredde og rundt hele dekkets omkrets, bortsett fra de steder hvor eventuelle slitasjevarslere er plassert. For vinterdekk (dekk merket med M+S, MS, M&S, M-S eller «Mud and snow») med eller uten pigger skal mønsterdybde være på minst 3 mm i hovedrillene i midterste ¾ av slitebanens bredde og rundt hele dekkets omkrets.
If it ain't broke, I'll break it.
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Sted: Ski
Re: Spørsmål om dekkslitasje
Takk ejs, men dette er minimums lovkrav. Jeg kan se for meg at det kan være gode grunner til å bytte dekk før den tid
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Sted: 4645 Nodeland
Re: Spørsmål om dekkslitasje
Min grunn til å kjøre dekket til minimum mønster er rett og slett penger.
På kawa turboen som jeg hadde kom jeg ca 1200 km per mm mønster. På Pilot Road 3 var mønster dybden ca. 6.3 mm.
Det gir 4.7 mm å slite på.
Med Diablo Stranda samme kjørelengde. Pilot Road 2 varte litt kortere.
Foran varte det med kortest kjørelengde ca.4000 km. Var ett Avon dekkk.
På Guzzien varer bakdekket ca.10000 km.(diagonal dekk) Er jo en helt annen kjørestil på denne MC.
På kawa turboen som jeg hadde kom jeg ca 1200 km per mm mønster. På Pilot Road 3 var mønster dybden ca. 6.3 mm.
Det gir 4.7 mm å slite på.
Med Diablo Stranda samme kjørelengde. Pilot Road 2 varte litt kortere.
Foran varte det med kortest kjørelengde ca.4000 km. Var ett Avon dekkk.
På Guzzien varer bakdekket ca.10000 km.(diagonal dekk) Er jo en helt annen kjørestil på denne MC.
If it ain't broke, I'll break it.