Mistet nøkkel

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Mistet nøkkel

Legg inn av kjellv »

Relax skrev: 09 feb 2018, 20:45 Jeg er enig i dette!
Nå snakker vi om MC, men dette gjelder mange andre fag/ emner også...
Snart er handelssenter /byer bare sko butikker, H&M, og noen cafe / konditorier ( som jeg liker !!!, altså konditoriene) ) ,,,resten finner du på nett...dvs "byen" / handelssenter ( og MC butikken) er kun "show-rooms" og handelen foregår på nett etterpå.
I gamledager var "showrooms" en del av firmaet , men i dag er de ikke det, Dvs diverse butikker går "ad dundas", men netthandel tjener penger på dem.

Joda, dette vil gå seg til ( antagelig) ..netttbutikker vil ha de "showrommene" ( utstillinglokaler i kjøpesenter /butikker/ byer ala Googles, Amazones osv. ) ..men det tar noen år...flere år..og i mellomtiden miste mange jobben sin ...og vi forbrukere( bikers) mister , i mellomtiden, service, #gammeldags "knowhow" tilgjengelighet, lokalt miljø, hjelp der og da!!!! , og betryggelsen ved at man fortsatt kan få fikset ting mens man er "on the road" forsvinner. Det er forskjell på å få fikset ting i løpet av dagen , neste dag og bestille ting over nett osv. ;)
Showroom blir mer og mer vanskelig for forhandlere. Det blir ofte bare noen vareprøver for å vise fram varespekteret som er tilgjengelig. Det er dyrt å ha varer utstilt som det selges lite av. Likedan er det med delelager. Det er kun slikt man vet man selger en del av gjennom sesongen som holdes på eget lager. Altså filter, bremseklosser, de mest solgte hendler, lyspærer, noen speil o.l.
Men dette er bare noe man må tilpasse markedet, og jeg er redd det går mer og mer i denne retningen. Noen få store forhandlere i landet tar over markedet som er igjen, sammen med store utenlandske nettbutikker. Den lille lokale forhandleren går en usikker fremtid i møte, og vil nok etterhvert kanskje forsvinne. En og annen er innom butikken av og til for å se på hjelmer og klær, men ofte er de bare ute etter å sjekke størrelser før de skal hjem å bestille fra en eller annen nettbutikk. Eller de vil ha hjelp fra delelageret for å finne et delenummer de trenger å søke etter på ebay. Ofte helt åpenlyst også, med største selvfølge forventer såpass service at de kan få hjelp til dette.
..det har vært en og annen som har blitt nødt til å innse at det ble bomtur hos oss. Hverken hjelmstørrelse eller delenummer ble de klokere på. Ikke engang den mest serviceinstilte butikkmedarbeideren har lyst å hjelpe slike.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Mistet nøkkel

Legg inn av Stian87 »

Dette skjer i mange bransjer kjellv, og kalles disrupsjon. Det er kanskje synd, men bransjene må tilpasse seg en ny virkelighet, dvs finne en måte å tilby varene sine på, eventuelt tilby noe nytt. Se på hvordan aftenposten har begynt å bruke nettverket sitt av avisbud til å levere tjenester som frokost osv.

Det er ikke noe poeng å sutre over kundene, de velger å handle der det er best utvalg og best pris. Forhandlerne må tilpasse seg eller risikere å forsvinne
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Mistet nøkkel

Legg inn av Relax »

kjellv skrev: 09 feb 2018, 22:23
Relax skrev: 09 feb 2018, 20:45 Jeg er enig i dette!
Nå snakker vi om MC, men dette gjelder mange andre fag/ emner også...
Snart er handelssenter /byer bare sko butikker, H&M, og noen cafe / konditorier ( som jeg liker !!!, altså konditoriene) ) ,,,resten finner du på nett...dvs "byen" / handelssenter ( og MC butikken) er kun "show-rooms" og handelen foregår på nett etterpå.
I gamledager var "showrooms" en del av firmaet , men i dag er de ikke det, Dvs diverse butikker går "ad dundas", men netthandel tjener penger på dem.

Joda, dette vil gå seg til ( antagelig) ..netttbutikker vil ha de "showrommene" ( utstillinglokaler i kjøpesenter /butikker/ byer ala Googles, Amazones osv. ) ..men det tar noen år...flere år..og i mellomtiden miste mange jobben sin ...og vi forbrukere( bikers) mister , i mellomtiden, service, #gammeldags "knowhow" tilgjengelighet, lokalt miljø, hjelp der og da!!!! , og betryggelsen ved at man fortsatt kan få fikset ting mens man er "on the road" forsvinner. Det er forskjell på å få fikset ting i løpet av dagen , neste dag og bestille ting over nett osv. ;)
Showroom blir mer og mer vanskelig for forhandlere. Det blir ofte bare noen vareprøver for å vise fram varespekteret som er tilgjengelig. Det er dyrt å ha varer utstilt som det selges lite av. Likedan er det med delelager. Det er kun slikt man vet man selger en del av gjennom sesongen som holdes på eget lager. Altså filter, bremseklosser, de mest solgte hendler, lyspærer, noen speil o.l.
Men dette er bare noe man må tilpasse markedet, og jeg er redd det går mer og mer i denne retningen. Noen få store forhandlere i landet tar over markedet som er igjen, sammen med store utenlandske nettbutikker. Den lille lokale forhandleren går en usikker fremtid i møte, og vil nok etterhvert kanskje forsvinne. En og annen er innom butikken av og til for å se på hjelmer og klær, men ofte er de bare ute etter å sjekke størrelser før de skal hjem å bestille fra en eller annen nettbutikk. Eller de vil ha hjelp fra delelageret for å finne et delenummer de trenger å søke etter på ebay. Ofte helt åpenlyst også, med største selvfølge forventer såpass service at de kan få hjelp til dette.
..det har vært en og annen som har blitt nødt til å innse at det ble bomtur hos oss. Hverken hjelmstørrelse eller delenummer ble de klokere på. Ikke engang den mest serviceinstilte butikkmedarbeideren har lyst å hjelpe slike.
Ja, det ar akkurat dette jeg mente. Derfor kaller jeg hele MC butikker, og de fleste andre butikker (?) for "showroom".
Man prøver og sjekker i butikker og handler på nett, og butikkene tjener ikke penger lenger.
Det er litt trist av så mange butikker...og service forsvinner. :)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Mistet nøkkel

Legg inn av Relax »

Stian87 skrev: 10 feb 2018, 07:02

Det er ikke noe poeng å sutre over kundene, de velger å handle der det er best utvalg og best pris. Forhandlerne må tilpasse seg eller risikere å forsvinne
Du har (dessverre) rett .. ;)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Mistet nøkkel

Legg inn av Stian87 »

Presiserer at jeg kjøper det meste i butikk, det er nok mer fordi jeg er sær. Liker å prate med de jeg skal kjøpe av, men prisene må selvfølgelig være konkurransedyktige.

Nå er det sikkert litt annerledes om man bor et sted der det er begrenset med butikker, i motsetning til Oslo området. Samtidig vil jeg tro at lokale har mer lojalitet på mindre steder.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Mistet nøkkel

Legg inn av Kawagutten »

cannon skrev: 09 feb 2018, 06:17
Kawagutten skrev: 09 feb 2018, 05:53 Du er ikke nødt til å forholde deg til en Honda forhandler. Du kan gå til noen som har driver med nøkler og har det rette utstyret så de kan lage en kopi av både av emne og kode.
Kan man kjøpe den nye ukodede hiss-nøkkelen der også? Vet du hvor, feks i Oslo?
Har ingen kunnskap om hiss eller om hvor i Oslo. Fikk tak i ny nøkkel med kode til Aprilia i Tønsberg. Og til de som vil at jeg skal bruke lokal forhandler så har de priset seg ut forlengst. Nesten 3000 for en nøkkel som du kan få for 650 et annet sted . Når de blir så grådige så ber de om at kunder skal gå et annet sted.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Mistet nøkkel

Legg inn av mekkern »

kjellv skrev: 09 feb 2018, 22:23
..det har vært en og annen som har blitt nødt til å innse at det ble bomtur hos oss. Hverken hjelmstørrelse eller delenummer ble de klokere på. Ikke engang den mest serviceinstilte butikkmedarbeideren har lyst å hjelpe slike.
Men dere håper at de skal komme tilbake for å kjøpe sykkel eller utstyr/deler pga servicevennligheten?

En del av problemene er de hinsides prisene på utstyr/deler hos de norske forhandlere.

når et innsug til en yamaha virago 125 kostet for et par år siden den nette sum av 13oo+mva og måtte bestilles.
Fra england kunne dette bestilles som OEM for ca700 pluss avgifter
Ebay-52 kr rett i postkassa...
https://www.ebay.com/itm/Open-intake-ma ... PE&vxp=mtr

man skal være rimlig pateriot for å kjøpe på lokalsjappa da...selv med noe dårligere kvalitet.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Mistet nøkkel

Legg inn av Relax »

Data og Internett er nok kommet for å bli :eh ... :D

En lokal Hondaforhandler her påpekte at distribusjonlinjen er gammeldags. Det burde være flatere organisasjon, det er for mange ledd mellom produksjon og den lokale forhandleren. Dette ga mindre fleksibilitet, og dyrere varer.
Han så dette klart , men var låst til dette.
Han stengte butikken et års tid senere.
"Do the right thing"

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Mistet nøkkel

Legg inn av kjellv »

mekkern skrev: 10 feb 2018, 14:59
Men dere håper at de skal komme tilbake for å kjøpe sykkel eller utstyr/deler pga servicevennligheten?
Ikke i det hele tatt..

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mistet nøkkel

Legg inn av AJ »

Ang mistet nøkkel:
Har ikke mistet noen, men den ene av de to som fulgte med KTM'en knakk i tenningslåsen under en svingmanøver i lav fart. Ikke uten grunn siden jeg hadde hektet på en mini KTM nøkkelring som kom i klem... :redface .
Ingen nøkkelring, kun ren nøkkel etter den episoden... :roll

Ingen problemer med nytt nøkkelsett der jeg kjøpte sykkelen - sålenge jeg hadde den oransjefargede systemnøkkelen, som benyttes til å kode de nye nøklene.
Nytt ferdigkodet sett kom på 1245,- kr.
Som jeg synes er en grei nok pris.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Mistet nøkkel

Legg inn av LarsE »

Stian87 skrev: 10 feb 2018, 13:09 Presiserer at jeg kjøper det meste i butikk, det er nok mer fordi jeg er sær. Liker å prate med de jeg skal kjøpe av, men prisene må selvfølgelig være konkurransedyktige.

Nå er det sikkert litt annerledes om man bor et sted der det er begrenset med butikker, i motsetning til Oslo området. Samtidig vil jeg tro at lokale har mer lojalitet på mindre steder.
Jeg kjøper det meste (av det de kan tilby) hos norske forhandlere, men ikke nødvendigvis hos min "lokale" (så lokal du kan være når det er 3 timer å kjøre) forhandler, rett og slett fordi jeg er langt i fra fornøyd med servicen deres. Utenom dem så har jeg opplevd at andre forhandlere gjerne har grei pris på ting i forhold til utenlandske firmaer.
AJ skrev: 10 feb 2018, 18:17 Ang mistet nøkkel:
Har ikke mistet noen, men den ene av de to som fulgte med KTM'en knakk i tenningslåsen under en svingmanøver i lav fart. Ikke uten grunn siden jeg hadde hektet på en mini KTM nøkkelring som kom i klem... :redface .
Ingen nøkkelring, kun ren nøkkel etter den episoden... :roll

Ingen problemer med nytt nøkkelsett der jeg kjøpte sykkelen - sålenge jeg hadde den oransjefargede systemnøkkelen, som benyttes til å kode de nye nøklene.
Nytt ferdigkodet sett kom på 1245,- kr.
Som jeg synes er en grei nok pris.


1245,-?? :O Men da var det gjerne med nye låser? Mine 3 KTM nøkler kom på ~300,- totalt, måtte da bestille blanke nøkkelemner og få de kopiert hos lokal låsesmed. De har da ikke startsperre som 1290en din.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mistet nøkkel

Legg inn av AJ »

@LarsE:
Skal ikke se bort fra at jeg ikke er helt på nett når det gjelder nøkkelpriser. Men jeg synes altså det ikke var en avskrekkende pris...
Men kanskje jeg er helt på jordet :-k :dontknow

Uansett trengte jeg nye nøkler...
Men det skal også nevnes at jeg tar ekstra godt vare på de nye. Så "billige" var de tross alt ikke... ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Mistet nøkkel

Legg inn av Stian87 »

Vet mange her inne har hatt negative erfaringer med MCoslo men jrg har hatt veldig gode erfaringer. Bra service, mye ekstraservice og gode priser. Det har vært fullt mulig å få rabatter om man har spurt. Så lenge de har så god service og konkurransedyktige priser ser jeg ingen grunn til å kjøpe på nett.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Svar