Mistet nøkkel

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Gabriel
Innlegg: 4
Registrert: 04 feb 2018, 18:38
Motorsykkelen din: Honda CBR 125 2007

Mistet nøkkel

Legg inn av Gabriel »

Hei!

Nå har det seg slik at ulykken har skjedd at jeg har mistet nøkkelknippet til min CBR 125. Jeg har ikke reservenøkkel.
Så, hvordan skal jeg løse dette? Og evt pris?

Takk for svar :D

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Mistet nøkkel

Legg inn av kjellv »

Gabriel skrev:Hei!

Nå har det seg slik at ulykken har skjedd at jeg har mistet nøkkelknippet til min CBR 125. Jeg har ikke reservenøkkel.
Så, hvordan skal jeg løse dette? Og evt pris?

Takk for svar :D
Jeg kjenner ikke til hvordan Honda gjør det. Men hvis det er likt med Yamaha så kan du gå til en merkeforhandler og få dem til å sjekke i databasen hos Honda. Det kan være at nøkkelnummer er lagret der. I så fall er det bare å bestille TO nøkler.. Ellers, å ikke ha reservenøkkel er ikke lurt..

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mistet nøkkel

Legg inn av AJ »

Velkommen her på MCsiden.no, Gabriel :vs

Jeg vet ikke, men kanskje det er mulig å skaffe nye ved å legge fram sykkelens VIN nummer?
Har du serviceheftet til sykkelen så står vanligvis VIN nummeret der...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Mistet nøkkel

Legg inn av LarsE »

Om Honda er like vanskelige som KTM er, og ikke kan/vil bestille nøkkel til deg uten nøkkelnummer så kan du kjøpe nytt låsesett, enten fra forhandler eller brukt fra eBay eller høgger. Er nok en god del styr å bytte dessverre, med å borre ut bolter og styre på (er jo laga slik sånn at det skal være vanskelig for tyver å stjele sykkelen men er sykt irriterende når du må bytte den...)

Og skulle du finne igjen nøkkelen din så må du for all del bestille nytt nøkkelemne fra forhandleren og få nøkkelen din kopiert. Kostet 40,- hos min lokale låsesmed å kopiere en nøkkel når jeg selv hadde emne. Emnene til KTM syklene mine kosta 66,- stk.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Mistet nøkkel

Legg inn av cannon »

Gabriel skrev: 04 feb 2018, 18:42 Hei!

Nå har det seg slik at ulykken har skjedd at jeg har mistet nøkkelknippet til min CBR 125. Jeg har ikke reservenøkkel.
Så, hvordan skal jeg løse dette? Og evt pris?

Takk for svar :D
Er det elektronisk startsperre på sykkelen?

Gabriel
Innlegg: 4
Registrert: 04 feb 2018, 18:38
Motorsykkelen din: Honda CBR 125 2007

Re: Mistet nøkkel

Legg inn av Gabriel »

Elektronisk startsperre er det ja. Har ikke gjort noe service på den selv, da jeg kjøpte den i november :/ Det eneste av papirer jeg har er vognkortet. Kommer jeg noe vei med det hos forhandler?

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Mistet nøkkel

Legg inn av cannon »

Min erfaring med honda og hiss-sperre: hvis du ikke har igjen en original nøkkel (som de bruker for å klone en ny) så må nøkler og ecu skiftes. Vet ikke om det er sånn på din.
Hvis det er sånn så koster det mye penger. Da kan det være greit å kjøpe sakene brukt på ebay. Dette bør du sjekke med forhandler.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Mistet nøkkel

Legg inn av kjellv »

Tenningsnøkkel med startsperre skal ha høy sikkerhet. Da er det dessverre slik at om man mister både nøkkel og reservenøkkel så finnes det ikke noen billig quickfix. Derfor er det utrolig viktig at man sørger for å erstatte en nøkkel dersom den kommer bort eller blir ødelagt. Ikke satse på at man klarer seg med en nøkkel.
Du har ikke den røde "masterkey" heller? Denne er nødvendig for å kode nye nøkler, og skal normalt ikke brukes men lagres på et sikkert sted.
Da er det nok dessverre som cannon sier, ny låsesats (tenningslås, tanklokk og setelås) + ny ECU. I tillegg er det mye og til dels utfordrende arbeid. Tenningslåsen lar seg ikke skru av på vanlig måte. Den er festet med bolter som hodet knekker av på, hvilket betyr at øvre demperbrakett må demonteres og boltene må bores ut.

KawaKjetil

Re: Mistet nøkkel

Legg inn av KawaKjetil »

Kjøpte en ny Honda i 2006 med HISS. Jeg er rimelig sikker på at jeg fikk et nøkkelnummer jeg kunne bestille ny nøkkel med. Hadde dette lagret på telefonen husker jeg da jeg slettet det for kun kort tid siden.
Ta kontakt med en Honda forhandler. De har nok svaret om du kan få ut nøkkel.
Mangler du nummeret kan du jo høre med tidligere eiere om de har det..

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Mistet nøkkel

Legg inn av cannon »

Bergen skrev: 05 feb 2018, 19:31 Kjøpte en ny Honda i 2006 med HISS. Jeg er rimelig sikker på at jeg fikk et nøkkelnummer jeg kunne bestille ny nøkkel med. Hadde dette lagret på telefonen husker jeg da jeg slettet det for kun kort tid siden.
Ta kontakt med en Honda forhandler. De har nok svaret om du kan få ut nøkkel.
Mangler du nummeret kan du jo høre med tidligere eiere om de har det..
Jeg tror det nøkkelnummeret var koden for å få den riktige fysiske "filingen" av metallnøkkelen. Den elektroniske (digitale) nøkkelen som utgjør startsperren tror jeg må klones fra en av originalnøklene.
Men jeg er enig, spør en hondaforhandler før nye deler bestilles.

KawaKjetil

Re: Mistet nøkkel

Legg inn av KawaKjetil »

cannon skrev: 05 feb 2018, 20:49
Bergen skrev: 05 feb 2018, 19:31 Kjøpte en ny Honda i 2006 med HISS. Jeg er rimelig sikker på at jeg fikk et nøkkelnummer jeg kunne bestille ny nøkkel med. Hadde dette lagret på telefonen husker jeg da jeg slettet det for kun kort tid siden.
Ta kontakt med en Honda forhandler. De har nok svaret om du kan få ut nøkkel.
Mangler du nummeret kan du jo høre med tidligere eiere om de har det..
Jeg tror det nøkkelnummeret var koden for å få den riktige fysiske "filingen" av metallnøkkelen. Den elektroniske (digitale) nøkkelen som utgjør startsperren tror jeg må klones fra en av originalnøklene.
Men jeg er enig, spør en hondaforhandler før nye deler bestilles.
Du har nok rett cannon Tok et kjapt nettsøk, og mange med dette problemet tydeligvis.
I nøkkelen ligger det startsperre HISS (Honda Ignition Securuty System), og uten rett "sender" her vil en kun få opp rattlås, tanklokk etc, men ikke start.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Mistet nøkkel

Legg inn av cannon »

Bergen skrev: 05 feb 2018, 21:09
cannon skrev: 05 feb 2018, 20:49
Bergen skrev: 05 feb 2018, 19:31 Kjøpte en ny Honda i 2006 med HISS. Jeg er rimelig sikker på at jeg fikk et nøkkelnummer jeg kunne bestille ny nøkkel med. Hadde dette lagret på telefonen husker jeg da jeg slettet det for kun kort tid siden.
Ta kontakt med en Honda forhandler. De har nok svaret om du kan få ut nøkkel.
Mangler du nummeret kan du jo høre med tidligere eiere om de har det..
Jeg tror det nøkkelnummeret var koden for å få den riktige fysiske "filingen" av metallnøkkelen. Den elektroniske (digitale) nøkkelen som utgjør startsperren tror jeg må klones fra en av originalnøklene.
Men jeg er enig, spør en hondaforhandler før nye deler bestilles.
Du har nok rett cannon Tok et kjapt nettsøk, og mange med dette problemet tydeligvis.
I nøkkelen ligger det startsperre HISS (Honda Ignition Securuty System), og uten rett "sender" her vil en kun få opp rattlås, tanklokk etc, men ikke start.
Ny nøkkel til min fireblade kom på ca 1000,-
400 for en "blank" honda Hiss-nøkkel. 100 for kopi-filing og ca 500 for kloning av hiss-delen fra en original nøkkel.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Mistet nøkkel

Legg inn av Stian87 »

Jeg mistet nøkkelen til min S1000R i høst, samme dag som jeg skulle ut på langtur :sorry

Hadde heldigvis reservenøkkel slik at jeg fikk kjørt. Å bestille ny var imidlertid ikke i nærheten så komplisert som skissert ovenfor. Jeg tok kontakt med MCOslo som la inn en bestilling basert på skiltnummer. Jeg måtte legitimere meg som eier da jeg skulle hente nøkkelen, og det krevde ingen kopiering eller noe slik av reservenøkkelen. Det var også elektronisk startsperre.

Kosta 600 kr. :thumleft
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Mistet nøkkel

Legg inn av FredrikE24 »

Det er fordi det er BMW :thumleft . Å bestille nøkler på chassinummer er intet problem, om så bilen/Mcen er fra tidlig 70-tallet(jeg har gjort det..).
Du får den i posten sålenge du har vognkort og legitimerer deg. Bare å ta rett ut av esken og starte opp(startsperre eller ei).

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Mistet nøkkel

Legg inn av Stian87 »

Høres ut som et glimrende argument for aldri å kjøpe noe annet merke. Bytte ut så mye drit og alle de kostnadene, høres helt fjernt ut.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Svar