Startproblemer - Kawasaki ER500

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Kawa500
Innlegg: 4
Registrert: 10 feb 2018, 18:54
Motorsykkelen din: kawasaki er500 97

Startproblemer - Kawasaki ER500

Legg inn av Kawa500 »

Hei, har en kawasaki er500 som ikke ville starte. Har fått start på den nå, og hadde den i gang for en mnd siden, men frykter det er noe alvorlig feil med den.

Jeg vridde om nøkkelen og trykket på startknappen, startet nesten før den låste seg helt. bakkdekket var helt låst, prøvte å sette den i gir og trille fram og tilbake. Bakdekket var låst selv om jeg trykket chlutchen inn, tenkte at det kanskje var noe med clutchen siden den har stått i ro så lenge eller gir?
Jeg sveivet også på veiven, den gikk rundt så forstår ikke hva som er problemet.
Hvis det er noe med giren så kan det kanskje være farlig!??
Filteret var også fult av bensin men den er grei..

Fikk ihvertfall start på den etter enn stund, men lurer på hva som kan være problemet med at den låser seg??

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Startproblemer

Legg inn av mekkern »

sjekk oljenivå-mulig full av bensin.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Kawa500
Innlegg: 4
Registrert: 10 feb 2018, 18:54
Motorsykkelen din: kawasaki er500 97

Re: Startproblemer - Kawasaki ER500

Legg inn av Kawa500 »

I sylinderene du mener da, eller i olja? kom på at jeg har glemt å skru igjen bensinkrana etter forrige start.. men oljenivå er ok, ble også skiftet i høst.

takker for svar

chromecast
Innlegg: 85
Registrert: 08 jan 2014, 18:56
Motorsykkelen din: Tysk, japse etc

Re: Startproblemer - Kawasaki ER500

Legg inn av chromecast »

Filter fullt av bensin? Sugd inn ren bensin og fått hydraulisk lås i sylindrene.
Clutchen kleber gjerne når den har stått ei stund. Må ha start og sette den i gir med clutch inne før den løser ut, ganske normalt.
Har den rent full av bensin må du helst bytte olja også om den ellers starter og går etter hvert.
Er det hydraulisk låst pga bensin i sylindrene må du av med pluggene før du drar den på starteren. Kommer bensin ut plugghøla da, de bør du ha et fille over når du kranker den.

Kawa500
Innlegg: 4
Registrert: 10 feb 2018, 18:54
Motorsykkelen din: kawasaki er500 97

Re: Startproblemer - Kawasaki ER500

Legg inn av Kawa500 »

Jeg har selvsagt tømt filterboksen for bensin da hehe. skjedd før, var det jeg mente.

Men har nok rent full av bensin da ja.

Takker for svar :)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Startproblemer - Kawasaki ER500

Legg inn av cannon »

Hvis luftfilterboksen er full av fuel så har du trolig et bensinkran/vacuumventil-problem. Og det er risiko for at motoren også får bensin i olja. Ingenting av dette forklarer hvorfor bakhjulet er låst. Med sykkel i fri skal hjulet rotere uavhengig av clutchheng eller motor full av bensin (hydraulisk lås).
Er problemet løst? Eller gjentar det seg?

Kawa500
Innlegg: 4
Registrert: 10 feb 2018, 18:54
Motorsykkelen din: kawasaki er500 97

Re: Startproblemer - Kawasaki ER500

Legg inn av Kawa500 »

Får bytte bensinkran og vacuumventil også da tenker jeg.
Jeg skrev mulig litt fort når jeg postet innlegget, var bare clutchen som hang pga stått i ro de siste mnd, hjulet går rundt når giren er i fri.

Går fint nå, så er nokk hydraulisk lås det er snakk om her da pga stått i ro over tid og mest sannsynlig bensinkran/vacuumventil - problem.

Tusen takk for svar :)

Svar