Luft i brems?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Luft i brems?

Legg inn av Erik.H.M »

Hei!
Byttet dekk på en MT07 her om dagen.
Tok av bakhjulet, skrudde av calipperen og hang den opp i noe strips slik at den ikke hang i bremseslangen. Fikk ikke tid til å fullføre dekkbytte den kvelden, så sykkelen sto slik noen dager. Fikk endelig byttet dekket og montert alt for noen dager siden, men nå var plutselig bremsen blitt svampete akkurat som om det har kommet luft inn i systemet. Noe som ikke henger på greip i hodet mitt :-k Har prøvd å lufte bremsene uten hell (brukte ikke all verden med tid på dette forsøket).
Noen som har vært borti noe lignende?
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

KawaKjetil

Re: Luft i brems?

Legg inn av KawaKjetil »

Er gjerne slik inntil du har trykket bremsepedal en 3-5 ganger. Dette pga stempelet må pumpes ut igjen da det trykkes lett inn når du bikker av caliperen.
Men etter et par trykk på pedalen skal det være normalt igjen.

En kjekk sak for lufting av bremser http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilre ... 000031634/
Biltema bremseveske er best mener jeg. Ferskvare pga de selger som hakka møkk. De en kjøper dyrt på andre sjapper har gjerne stått i åresvis i hyllene.
Skift veske hvert år. En billig forsikring :thumleft

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Luft i brems?

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg er enig i det, har kalipper vært av, så har man gjerne klemt inn stemplene. Disse må følgelig pumpes ut med 5-6 trykk på pedalen etterpå. Skal ikke være noen videre problemer der.
Begynner man imidlertid å lufte, så bør man være på vakt. Rikelig i reservoaret, og ha trykk på pedalen ved åpning av nippel.
Å lufte et så kort strekke med slange med et så lite stempel er vanskelig om man først har fått luft inn. Da er det nesten like greit å trykke væska opp feil vei.

Når det gjelder utskiftning av bremsevæske, er årlig skifte vel og bra, men kanskje litt unødvendig.
Skifta ifjor på min sykkel. Skifta ut absolutt alt(jeg har servoenhet med egne kontrollkretser, samt hjulkretser..) og det går mye væske på alt i alt. Flusha fort og gæli gjennom nå under servicearbeidet, og jeg kan ikke si at væska har skifta farge eller har blitt forurenset på noen måte ila. et år. Så jeg vil påstå at hvert andre år, minimum hvert tredje år er mer passelig.

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Luft i brems?

Legg inn av Erik.H.M »

Takk for tips :thumleft men det var det første jeg prøvde på. Å pumpe altså. Burde kanskje skrevet det ned i den første posten :roll
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Luft i brems?

Legg inn av pingvin »

Ikke alltid så lett å bli klok på dette :-k Noen ganger så er det bare bra med en gang, andre ganger kranglete, må lufte flere ganger etc. Noen ganger hjelper en liten kjøretur, kan også sette på sidestøtte og vri styret så slange stiger hele veien å dunke litt på slangen med baksiden av skrutrekker. Også hjulpet å sette stropp på bremsehendel over natta (med stigende slange hele veien).

En gang hjalp ikke noe, selv etter 1 time kjøring så var det svampete. Stoppet på bensinstasjon og kjøpte en is, og når startet igjen var den mirakuløst helt perfekt :O
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

ZZR-Erling

Re: Luft i brems?

Legg inn av ZZR-Erling »

Bak kan være problematisk å lufte, men om du har calipper løs og holder den høyt, går det mye bedre.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Luft i brems?

Legg inn av cannon »

Anbefaler denne for lufting og ikke minst skift av bremsevæske. Rask, ikkeno søl og ingen pumping med hendel og pedal.
BT har noe tilsvarende.

https://m.ebay.com/itm/Mityvac-MV8000-A ... mwBanner=1

ZZR-Erling

Re: Luft i brems?

Legg inn av ZZR-Erling »

Du vet, bak er pumpa høyere enn calipper....

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Luft i brems?

Legg inn av cannon »

ZZR-Erling skrev: 23 mar 2018, 12:10 Du vet, bak er pumpa høyere enn calipper....
Det er den jo foran også. Disse pumpene suger væske og luft gjennom uten noe knussel.

ZZR-Erling

Re: Luft i brems?

Legg inn av ZZR-Erling »

Ja, den er jo det 😁

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Luft i brems?

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg kan ikke bruke vakumlufter på min sykkel og er ganske stuck med tanke på å bruke hendelen.
Min løsning har da vært å trøkke bremsevæske opp gjennom lufteskruen(for min del en påfyllingsskrue før bremseservoenhet) og opp til reservoaret. Som regel mye enklere. Jeg bruker en stor medisineringssprøyte med en slange på. Enkelt å greit.

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Luft i brems?

Legg inn av SverreOlsen »

Vett ikke hvordan du har luftet systemet ditt, her er ett bilde fra eg luftet og skiftet bremseveske på min. Framme men samme metode bak.
20180120_133659.jpg
Trykker opp tryket på bremsehendelen, åpner litt på nippelen til hendelen begynner å sige inn, stenger igjen luftenippelen, trykker til hendelen blir hard, åpner lufte nippele forsiktigt imenst en holder hendelen helt inne, når hendelen begynner å sige inn, steng igjen luftenippelen, gjør dette til all lufta er ute og hendelen er hard.
Eg bruker en liten beholder som eg har kjøpt på bildeler til å løfte systemet med. 60 kr.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Luft i brems?

Legg inn av Erik.H.M »

SverreOlsen skrev: 23 mar 2018, 21:56 Vett ikke hvordan du har luftet systemet ditt, her er ett bilde fra eg luftet og skiftet bremseveske på min. Framme men samme metode bak.
20180120_133659.jpg

Trykker opp tryket på bremsehendelen, åpner litt på nippelen til hendelen begynner å sige inn, stenger igjen luftenippelen, trykker til hendelen blir hard, åpner lufte nippele forsiktigt imenst en holder hendelen helt inne, når hendelen begynner å sige inn, steng igjen luftenippelen, gjør dette til all lufta er ute og hendelen er hard.
Eg bruker en liten beholder som eg har kjøpt på bildeler til å løfte systemet med. 60 kr.
Jeg gjør det på samme måte :roll
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Svar