Sykkel ble rygget ned av bil/ forsikringsoppgjør. Erfaringer?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Bjarne89
Innlegg: 340
Registrert: 20 okt 2015, 18:43
Motorsykkelen din: Yamaha r1
Sted: Oslo

Sykkel ble rygget ned av bil/ forsikringsoppgjør. Erfaringer?

Legg inn av Bjarne89 »

I går så ringte det plutselig på døra her, der sto en litt fortvilet gutt. Han hadde klart å rygge på sykklen min.:/ godt det finnes noen ærlige mennesker her i verden.
Vi gikk sammen ned i garasjen og så på skadene. Der lå sykkel på bakken:/ fikk løftet den opp igjen. Tok bilder av skadene og skrev skademelding.

Så er spørsmålet mitt noen erfaringer om hvordan dette gjøres nå. Vi har tilfeldigvis forsikring i samme selskap. Så regner Med at det løser seg fort, da det ikke er tvil om hvem sin skyld dette er.
Får jeg velge hvem verksted som skal ta takst og reparere selv? Eller bestmmer forsikringselskapet dette?
Aldri vært borti noe sånt før. Så tenkte jeg skulle spørre her om hvirdan sånt foregår..

Bjarne89
Innlegg: 340
Registrert: 20 okt 2015, 18:43
Motorsykkelen din: Yamaha r1
Sted: Oslo

Re: Sykkel ble rygget ned av bil/ forsikringsoppgjør. Erfaringer?

Legg inn av Bjarne89 »

Her er noen bilder av skadene. Pluss clutch hendel som knakk.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37843
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sykkel ble rygget ned av bil/ forsikringsoppgjør. Erfaringer?

Legg inn av AJ »

Uffda...! Ingen hyggelig opplevelse det der, nå rett før sesongen er i gang for fullt.

Jeg jobbet som saksbehandler noen år på åttitallet i bilskadeavdelingen til Storebrand Skadeforsikring, men hadde lite med MC-skader å gjøre. Vet derfor lite fra den gangen om hvordan selskapet tok styring med hvor takst og reparasjon skulle foretas.
Jeg husker at selskapet hadde egen takseringshall rett nedenfor der vi saksbehandlerne jobbet i Ruseløkkveien, men jeg husker ikke om skadede sykler måtte fraktes dit for takst.

Uansett har det skjedd mye når det gjelder dette siden jeg var bilskadebehandler. Nå er det vel slik at selskapene stoler skadetakstene som godkjente verksteder gjør selv og som så godkjennes av selskapet.
Kan også hende at selskapene har spesielle avtaler med enkelte verksteder og sørger for at sykkelen fraktes dit for reparasjon.
Hør med selskapet før du booker verkstedtime.

Og husk endelig å skrive en felles undertegnet skademelding med vedkommende som forårsaket skaden.
Det at skadevolder erkjenner ansvar på skademeldingen med sin underskrift påført gjør at saken kjapt kan avgjøres og avsluttes.

Godt at du hadde såpass hell i uhellet at skadevolderen tok kontakt. Det er dert langt fra alle som har opplevd ved lignende hendelser, selv der det er kameraovervåkning og vitner som har sett hendelsen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Bjarne89
Innlegg: 340
Registrert: 20 okt 2015, 18:43
Motorsykkelen din: Yamaha r1
Sted: Oslo

Re: Sykkel ble rygget ned av bil/ forsikringsoppgjør. Erfaringer?

Legg inn av Bjarne89 »

AJ skrev: 01 apr 2018, 13:29 Uffda...! Ingen hyggelig opplevelse det der, nå rett før sesongen er i gang for fullt.

Jeg jobbet som saksbehandler noen år på åttitallet i bilskadeavdelingen til Storebrand Skadeforsikring, men hadde lite med MC-skader å gjøre. Vet derfor lite fra den gangen om hvordan selskapet tok styring med hvor takst og reparasjon skulle foretas.
Jeg husker at selskapet hadde egen takseringshall rett nedenfor der vi saksbehandlerne jobbet i Ruseløkkveien, men jeg husker ikke om skadede sykler måtte fraktes dit for takst.

Uansett har det skjedd mye når det gjelder dette siden jeg var bilskadebehandler. Nå er det vel slik at selskapene stoler skadetakstene som godkjente verksteder gjør selv og som så godkjennes av selskapet.
Kan også hende at selskapene har spesielle avtaler med enkelte verksteder og sørger for at sykkelen fraktes dit for reparasjon.
Hør med selskapet før du booker verkstedtime.

Og husk endelig å skrive en felles undertegnet skademelding med vedkommende som forårsaket skaden.
Det at skadevolder erkjenner ansvar på skademeldingen med sin underskrift påført gjør at saken kjapt kan avgjøres og avsluttes.

Godt at du hadde såpass hell i uhellet at skadevolderen tok kontakt. Det er dert langt fra alle som har opplevd ved lignende hendelser, selv der det er kameraovervåkning og vitner som har sett hendelsen.

Har skademelding der han har skrevet under:) får bare stikke innom forsikringsselskap på tirsdag og levere papirene. Håper detta går fort. Jævelig kjipt nå som jeg har pusset opp sykkel i hele vinter. Så nå var den 100% strøken:)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sykkel ble rygget ned av bil/ forsikringsoppgjør. Erfaringer?

Legg inn av kjellv »

Dette går nok greit. Han som rygget har uansett all skyld.
Så lenge sykkelen ikke blir kondemnert er dette grei skuring. Få den taksert og reparert hos et Suzukiverksted, så er du sikker på at det brukes originaldeler.
Ved kondemnering blir ting litt mer komplisert. Summen du får utbetalt er ikke alltid det sykkelen er verd.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37843
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sykkel ble rygget ned av bil/ forsikringsoppgjør. Erfaringer?

Legg inn av AJ »

Bjarne89 skrev: 01 apr 2018, 12:29 Vi har tilfeldigvis forsikring i samme selskap. Så regner Med at det løser seg fort, da det ikke er tvil om hvem sin skyld dette er.
Det er for øvrig en seiglivet myte dette med at det ofte ender med skylddeling når begge parter er kunder i samme selskap.
Det som er mest riktig i forhold til dette er at saken avgjøres raskere enn om den andre parten er kunde i et annet selskap.
Dette forutsetter selvfølgelig at partene blir enige om skadeforløpet og leverer en felles undertegnet skademelding.
Evt. uenigheter om skadeomfang kan også skrives på forsiden hvor begge parter har undertegnet.
I slike tilfeller vil de som takserer skadene, være seg de som jobber på autoriserte verksteder eller selskapets egne takstfolk, gjøre sine egne vurderer av om deler av skadeomfanget kan knyttes til forsikringstilfellet eller er av eldre dato.
Jeg husker godt fra min tid som skadebehandler at det ikke sjelden kom påstander fra den ene parten om skader som hadde vært der fra før...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Bjarne89
Innlegg: 340
Registrert: 20 okt 2015, 18:43
Motorsykkelen din: Yamaha r1
Sted: Oslo

Re: Sykkel ble rygget ned av bil/ forsikringsoppgjør. Erfaringer?

Legg inn av Bjarne89 »

AJ skrev: 01 apr 2018, 17:32
Bjarne89 skrev: 01 apr 2018, 12:29 Vi har tilfeldigvis forsikring i samme selskap. Så regner Med at det løser seg fort, da det ikke er tvil om hvem sin skyld dette er.
Det er for øvrig en seiglivet myte dette med at det ofte ender med skylddeling når begge parter er kunder i samme selskap.
Det som er mest riktig i forhold til dette er at saken avgjøres raskere enn om den andre parten er kunde i et annet selskap.
Dette forutsetter selvfølgelig at partene blir enige om skadeforløpet og leverer en felles undertegnet skademelding.
Evt. uenigheter om skadeomfang kan også skrives på forsiden hvor begge parter har undertegnet.
I slike tilfeller vil de som takserer skadene, være seg de som jobber på autoriserte verksteder eller selskapets egne takstfolk, gjøre sine egne vurderer av om deler av skadeomfanget kan knyttes til forsikringstilfellet eller er av eldre dato.
Jeg husker godt fra min tid som skadebehandler at det ikke sjelden kom påstander fra den ene parten om skader som hadde vært der fra før...
Her er det vel ingen tvil om hvem som har skyld. Han rygget på min sykkel som sto parkert på min private p plass. Mens jeg lå hjemme på soffan:)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37843
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sykkel ble rygget ned av bil/ forsikringsoppgjør. Erfaringer?

Legg inn av AJ »

Bjarne89 skrev: 01 apr 2018, 17:59
Her er det vel ingen tvil om hvem som har skyld. Han rygget på min sykkel som sto parkert på min private p plass. Mens jeg lå hjemme på soffan:)
Ingen grunn til å tro noe annet enn at denne saken får en rask, riktig og effektiv behandling.
Hold oss gjerne oppdatert
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

KawaKjetil

Re: Sykkel ble rygget ned av bil/ forsikringsoppgjør. Erfaringer?

Legg inn av KawaKjetil »

Tror også dette er grei skuring. Velg som nevnt over her ditt lokale Suzuki verksted og gi beskjed til forsikringselskap hvor den står. Da har du sykkelen kjapt på veien igjen med originale deler.
Såfremt takstmann får fingen ut da... har dårlig erfaring med dette for ca 5 år siden dessverre, Men for 30 år siden rygget en kollega ned sykkelen min på en mandag med firmabilen, og jeg dro med reparert sykkel på ferie fredag ettermiddag :thumleft

Brukeravatar
Jacobsen
Innlegg: 218
Registrert: 31 jan 2012, 19:10
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX9R

Re: Sykkel ble rygget ned av bil/ forsikringsoppgjør. Erfaringer?

Legg inn av Jacobsen »

For tre år siden ble min CBR 600f rygget på, og da ble sykkel kondemnert pga. for høye kostnader til reparasjon. En liten skade på kåpe, blir en dyr affære når det gjelder oppgjør. Skaden skjedde i juni og fikk ikke oppgjør før midten av august. Dette pga. ferieavvikling hos takstmann og hos forsikringsselskap med stor pågang. Sesongen ble med andre ord helt ødelagt. Håper du er heldigere!! :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sykkel ble rygget ned av bil/ forsikringsoppgjør. Erfaringer?

Legg inn av kjellv »

Bjarne89 skrev: 01 apr 2018, 13:33
Har skademelding der han har skrevet under:) får bare stikke innom forsikringsselskap på tirsdag og levere papirene. Håper detta går fort. Jævelig kjipt nå som jeg har pusset opp sykkel i hele vinter. Så nå var den 100% strøken:)
Dessverre er det ikke alle takstmenn som får med seg detaljer som at sykkelen er helt strøken..
Det er særlig i kondemneringssaker dette kan bli en konflikt og dra lenge ut i tid. Det brukes tabeller, og i noen grad blir også også finn.no sjekket for å prissette sykkelen. En godt påkostet og strøken sykkel kan derfor ende opp med en utbetaling man slett ikke er fornøyd med, og kan trekke veldig ut i tid.
Men skadene på din ser ikke ut til å være av et omfang som tilsier kondemnering. Men det er lett å bli lurt her også. Repkost vil gjerne bli langt høyere enn man i utgangspunktet tror.

Bjarne89
Innlegg: 340
Registrert: 20 okt 2015, 18:43
Motorsykkelen din: Yamaha r1
Sted: Oslo

Re: Sykkel ble rygget ned av bil/ forsikringsoppgjør. Erfaringer?

Legg inn av Bjarne89 »

kjellv skrev: 02 apr 2018, 12:15
Bjarne89 skrev: 01 apr 2018, 13:33
Har skademelding der han har skrevet under:) får bare stikke innom forsikringsselskap på tirsdag og levere papirene. Håper detta går fort. Jævelig kjipt nå som jeg har pusset opp sykkel i hele vinter. Så nå var den 100% strøken:)
Dessverre er det ikke alle takstmenn som får med seg detaljer som at sykkelen er helt strøken..
Det er særlig i kondemneringssaker dette kan bli en konflikt og dra lenge ut i tid. Det brukes tabeller, og i noen grad blir også også finn.no sjekket for å prissette sykkelen. En godt påkostet og strøken sykkel kan derfor ende opp med en utbetaling man slett ikke er fornøyd med, og kan trekke veldig ut i tid.
Men skadene på din ser ikke ut til å være av et omfang som tilsier kondemnering. Men det er lett å bli lurt her også. Repkost vil gjerne bli langt høyere enn man i utgangspunktet tror.
Kan da ikke tro de vil kondemnere en helt ny sykkel, bare pga litt plastisk som er sprekt bak og noen små riper. Det er jo galskap. Hvis de plutselig sier det. Så driter jeg i hele saken og fikser dette av egen lomme:) aldri i livet om de får lov å ta fra meg den sykkelen.:) er påkostet så mye penger nå i div delere og ekstra utstyr. Så hadde jo tapt Sinsykt mye kr på det.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sykkel ble rygget ned av bil/ forsikringsoppgjør. Erfaringer?

Legg inn av kjellv »

Bjarne89 skrev:
kjellv skrev: 02 apr 2018, 12:15
Bjarne89 skrev: 01 apr 2018, 13:33
Har skademelding der han har skrevet under:) får bare stikke innom forsikringsselskap på tirsdag og levere papirene. Håper detta går fort. Jævelig kjipt nå som jeg har pusset opp sykkel i hele vinter. Så nå var den 100% strøken:)
Dessverre er det ikke alle takstmenn som får med seg detaljer som at sykkelen er helt strøken..
Det er særlig i kondemneringssaker dette kan bli en konflikt og dra lenge ut i tid. Det brukes tabeller, og i noen grad blir også også finn.no sjekket for å prissette sykkelen. En godt påkostet og strøken sykkel kan derfor ende opp med en utbetaling man slett ikke er fornøyd med, og kan trekke veldig ut i tid.
Men skadene på din ser ikke ut til å være av et omfang som tilsier kondemnering. Men det er lett å bli lurt her også. Repkost vil gjerne bli langt høyere enn man i utgangspunktet tror.
Kan da ikke tro de vil kondemnere en helt ny sykkel, bare pga litt plastisk som er sprekt bak og noen små riper. Det er jo galskap. Hvis de plutselig sier det. Så driter jeg i hele saken og fikser dette av egen lomme:) aldri i livet om de får lov å ta fra meg den sykkelen.:) er påkostet så mye penger nå i div delere og ekstra utstyr. Så hadde jo tapt Sinsykt mye kr på det.
Neida, de tar ikke fra deg sykkelen. Ut i fra takst vil du få et forslag til løsning. Dette kan du forhandle om. Du kan også velge kontantoppgjør, men vil da få en lavere timesats for arbeidet enn det verkstedet har lagt inn i taksten

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sykkel ble rygget ned av bil/ forsikringsoppgjør. Erfaringer?

Legg inn av cannon »

Bjarne89: Ingen grunn til å tvile på skyldspørsmålet.
Forsikringsselskapet skal sette sykkelen tilbake til tilstand før skaden inntraff. Når du får resultatet av skadetaksten så må du være nøye med å sjekke at alle skadede deler er tatt med i taksten, for utskifting, evt, reparasjon hvis mulig. Vær pirkete og få med absolutt alt, uansett hvor liten en skramme er.
Er det skivelåsen som har skadet felgen? I såfall må du få sjekket at skiven er rett. Skivelåsen må også sjekkes.
Pass også på at det kan være skader på innsiden av kåpene selv om selve kåpen ikke er mye skadet. Plasten gir etter ved fall. Slike skader er svært vanlig, både på MC og bil.
Pass på at enkelte deler/braketter kan være bøyd uten at det vises når sykkelen står der med skadede kåpedeler. Du må også starte opp og sjekke all elektronikk og brytere som kan være påvirket.
Lykke til :-)

Bjarne89
Innlegg: 340
Registrert: 20 okt 2015, 18:43
Motorsykkelen din: Yamaha r1
Sted: Oslo

Re: Sykkel ble rygget ned av bil/ forsikringsoppgjør. Erfaringer?

Legg inn av Bjarne89 »

cannon skrev: 02 apr 2018, 18:22 Bjarne89: Ingen grunn til å tvile på skyldspørsmålet.
Forsikringsselskapet skal sette sykkelen tilbake til tilstand før skaden inntraff. Når du får resultatet av skadetaksten så må du være nøye med å sjekke at alle skadede deler er tatt med i taksten, for utskifting, evt, reparasjon hvis mulig. Vær pirkete og få med absolutt alt, uansett hvor liten en skramme er.
Er det skivelåsen som har skadet felgen? I såfall må du få sjekket at skiven er rett. Skivelåsen må også sjekkes.
Pass også på at det kan være skader på innsiden av kåpene selv om selve kåpen ikke er mye skadet. Plasten gir etter ved fall. Slike skader er svært vanlig, både på MC og bil.
Pass på at enkelte deler/braketter kan være bøyd uten at det vises når sykkelen står der med skadede kåpedeler. Du må også starte opp og sjekke all elektronikk og brytere som kan være påvirket.
Lykke til :-)
Takker for bra svar:) har gått over hele sykkel i dag. Og tatt den på en liten test runde:) alt virker heldigvis bra:) ja, Skivelåsen som lagde hakket. Velteklossen tok nok i mot det verste:) sidekåper er heldigvis uskadd:) er plasten bak. Speil. Motordeksel. Ripe i fothviler. Styrelodd. Clutch hendel. Veltekloss som har fått skraper.

Svar