Sykkel ble rygget ned av bil/ forsikringsoppgjør. Erfaringer?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Sykkel ble rygget ned av bil/ forsikringsoppgjør. Erfaringer?

Legg inn av Stian87 »

kjellv skrev: 02 apr 2018, 16:05 Du kan også velge kontantoppgjør, men vil da få en lavere timesats for arbeidet enn det verkstedet har lagt inn i taksten

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Dette skjønte jeg ikke helt, tenker du på at verkstedet legger inn en margin på antall timer i taksten? :-k

Hadde forresten et forriskringsoppgjør nylig Bjarne89, da var imidlertid alt min feil. Var helt kurant det altså, tok litt tid å få reparert sykkelen pga av ventetid hos verkstedet og en november som plutselig ble full av snø og is. Det jeg lærte av det er at det lønner seg å sende inn forsikringssaken før du takserer skadene, hadde nok spart meg noen måneder med venting.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sykkel ble rygget ned av bil/ forsikringsoppgjør. Erfaringer?

Legg inn av cannon »

Stian87 skrev: 02 apr 2018, 20:58
kjellv skrev: 02 apr 2018, 16:05 Du kan også velge kontantoppgjør, men vil da få en lavere timesats for arbeidet enn det verkstedet har lagt inn i taksten

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Dette skjønte jeg ikke helt, tenker du på at verkstedet legger inn en margin på antall timer i taksten? :-k

Hadde forresten et forriskringsoppgjør nylig Bjarne89, da var imidlertid alt min feil. Var helt kurant det altså, tok litt tid å få reparert sykkelen pga av ventetid hos verkstedet og en november som plutselig ble full av snø og is. Det jeg lærte av det er at det lønner seg å sende inn forsikringssaken før du takserer skadene, hadde nok spart meg noen måneder med venting.
Ved kontantoppgjør baserer oppgjøret seg på at hele eller deler av utbedringen skal utføres av forsikringstaker. Man får ikke like mye kompensert for egeninnsats som verksateder tar pr time. Derfor blir det en avkorting. Utspillet fra selskapet bør betraktes som et tilbud, og det er forhandlingsbart.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sykkel ble rygget ned av bil/ forsikringsoppgjør. Erfaringer?

Legg inn av kjellv »

Stian87 skrev: 02 apr 2018, 20:58
Dette skjønte jeg ikke helt, tenker du på at verkstedet legger inn en margin på antall timer i taksten? :-k
Ja. Verkstedet legger i taksten inn et tilbud til forsikringsselskapet på deler og arbeid. De må beregne hvor lang tid de kommer til å bruke på det.
Om man da velger kontantoppgjør og vil reparere selv, vil man få dekket delekostnader og et par hundre pr. beregnet arbeidstime, minus evt. egenandel. Bjarne89 skal ikke betale egenandel, det er motparten som er skyldig i denne saken ser det ut som ut i fra det som har kommet fram her.

Jeg vil mene at i denne saken er Bjarne89 best tjent med å få sykkelen levert til et Suzukiverksted og få alt utbedret der. Han bør vise kundemottaker alt han selv har sett og har mistanke om. Når han henter sykkelen ferdig reparert må han gå nøye over den og sjekke at alt er utført slik han forventer det. Det er vanskelig å hente fram igjen saken senere hvis han oppdager noe som ikke er gjort etter at han har hentet den.

Bjarne89
Innlegg: 340
Registrert: 20 okt 2015, 18:43
Motorsykkelen din: Yamaha r1
Sted: Oslo

Re: Sykkel ble rygget ned av bil/ forsikringsoppgjør. Erfaringer?

Legg inn av Bjarne89 »

kjellv skrev: 02 apr 2018, 22:15
Stian87 skrev: 02 apr 2018, 20:58
Dette skjønte jeg ikke helt, tenker du på at verkstedet legger inn en margin på antall timer i taksten? :-k
Ja. Verkstedet legger i taksten inn et tilbud til forsikringsselskapet på deler og arbeid. De må beregne hvor lang tid de kommer til å bruke på det.
Om man da velger kontantoppgjør og vil reparere selv, vil man få dekket delekostnader og et par hundre pr. beregnet arbeidstime, minus evt. egenandel. Bjarne89 skal ikke betale egenandel, det er motparten som er skyldig i denne saken ser det ut som ut i fra det som har kommet fram her.

Jeg vil mene at i denne saken er Bjarne89 best tjent med å få sykkelen levert til et Suzukiverksted og få alt utbedret der. Han bør vise kundemottaker alt han selv har sett og har mistanke om. Når han henter sykkelen ferdig reparert må han gå nøye over den og sjekke at alt er utført slik han forventer det. Det er vanskelig å hente fram igjen saken senere hvis han oppdager noe som ikke er gjort etter at han har hentet den.
Har egentlig plan om å be om kontant oppkjøring. Å fikse selv. Verksteder har vel mye å gjøre på den tiden her. Så vil ikke la sykkel bli stående der i mange uker/mnd. Nå som sesongen er i gang i Oslo.:) planen er og få verksted til å se over/ta en takst på skadene. Hvis det bare er de skadene som jeg har funnet. Så reparer jeg de lett selv. Bare å bestille deler. Kjøpe inn noen pils. Så er det bare et par timer jobb tenker jeg:)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Sykkel ble rygget ned av bil/ forsikringsoppgjør. Erfaringer?

Legg inn av Stian87 »

Takk for oppklaringene cannon og kjellv :thumleft
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Svar