Uhell under voksing, hvordan får jeg plastikken svart igjen?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
John92
Innlegg: 58
Registrert: 29 jan 2017, 07:44
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 2014, Husqvarna 701 2020
Sted: Drammen

Uhell under voksing, hvordan får jeg plastikken svart igjen?

Legg inn av John92 »

Hei alle sammen, håper de fleste av dere har startet sesongen igjen etter vinteren :thumleft

Jeg startet sesongen min for snaue to uker siden. Jeg har ikke vasket sykkelen min siden jeg parkerte den siste uka i oktober. Den var med andre ord full av støv pga lagring, det hadde også samlet seg salt og annet dritt i løpet av de to ukene jeg har brukt den daglig.

Tenkte å gjøre noe med dette i går. Sykkelen ble både vasket og tørket. Siden jeg var i gang tenkte jeg å legge på et lag med voks. Været var utrolig bra med mye sol. Tenkte å ta dette på kveldstid så jeg slapp unna den verste sola. Jeg ventet for lenge, dagslyset forsvant for meg.

Enden på visa er at jeg ble stående i mørket å påføre voksen. Det ble voks over hele sykkelen, inkludert ulakkerte overflater. Sykkelen ble heller ikke tørket godt nok for å si det mildt. Det ble så mørkt at jeg ga opp til slutt. Ulakkerte plastikkdeler som en gang var svart er nå matt og falmet.


Hvordan får jeg disse svart igjen, og hva slags produkter kan/bør jeg bruke? En kamerat mente jeg burde prøve "Black Shine" eller avfetting. Ble også spurt om voksen jeg brukte var organisk eller ikke, dette spørsmålet avgjorde visstnok om jeg kunne bruke avfetting eller ikke. Dette vet jeg ingenting om da det er langt utenfor mitt nivå. Også første gang jeg prøver meg på voksing så her er jeg helt blank.

Legger ved noen bilder under, et av voksen som ble brukt og produktet jeg ble anbefalt. Noen bilder av "resultatet" også. Håper noen av dere kan hjelpe meg :)



Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
"When life throws you a curve, lean into it."

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Uhell under voksing, hvordan får jeg plastikken svart igjen?

Legg inn av AJ »

Kanskje denne kan hjelpe?

https://bilpleiekongen.no/produkt/owatrol-polytrol/

Har brukt denne med godt resultat på bil og MC.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Uhell under voksing, hvordan får jeg plastikken svart igjen?

Legg inn av mekkern »

Tja... ville nok ikke brukt "legge noe oppå" greier..
tror jeg ville testet litt lampeolje/parafin og en myk børste/tannbørste for å se om det ikke løsnet...for så vaske på nytt med avfetting etterpå for å få det matt på nytt.. :-k

Men det blir borte etter noen vask og skrubb også...men ser ikke godt ut da...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Uhell under voksing, hvordan får jeg plastikken svart igjen?

Legg inn av Rune75 »

mekkern skrev: 22 apr 2018, 19:35 Tja... ville nok ikke brukt "legge noe oppå" greier..
tror jeg ville testet litt lampeolje/parafin og en myk børste/tannbørste for å se om det ikke løsnet...for så vaske på nytt med avfetting etterpå for å få det matt på nytt.. :-k

Men det blir borte etter noen vask og skrubb også...men ser ikke godt ut da...
Ja dette, evt bruke wd40. Til slutt vaske over med varmt (40-50grader) vann med en skvett Zalo oppi for å fjerne oljen fra lampeolje/parafin/wd40.

KawaKjetil

Re: Uhell under voksing, hvordan får jeg plastikken svart igjen?

Legg inn av KawaKjetil »

Har du vasket den etter bildene er tatt? Hvis ikke ville jeg vasket sykkelen med vanlig bilshampo, svamp og varmt vann. Da får du nok av overskytende voks.
Vær forsiktig med å blande andre "kjemkalier/remedier" inn i voksen.
Og diverse avfettinger kan være drepen på plast og kan like godt matte plasten aleine.

Etter vask kan du ta en ny vurdering. Vann og svamp kan iallefall ikke gjøre mer skade, så du kan jo prøve med det først.

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: Uhell under voksing, hvordan får jeg plastikken svart igjen?

Legg inn av vim »

Gå evt. over sort plast med ren carnauba voks. beskytter, tar en del hvit misfarging og etterlater ikke noen hvit film som annen polish.
Sitrusrens er også en mulighet, til flere bra tips ovenfor.
Polytrol legger en tynn film over - det ville jeg ikke gjort før du har renset vekk polishen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Uhell under voksing, hvordan får jeg plastikken svart igjen?

Legg inn av Bjerknez »

Uffda.... Turtlevax er bare noe klin. Kast det med det samme og kjøp skikkelig voks.

Ligg unna produkter som tilfører plasten glans og farge. Det vil bare legge seg på toppen og fjerner lite eller ingenting. Ta deg en tur hit til meg i Fredrikstad. Jeg har en del produkter vi kan teste ut.

Send meg PM med nummeret ditt så kan vi evt. Avtale nærmere :)

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Uhell under voksing, hvordan får jeg plastikken svart igjen?

Legg inn av overlay »

Jeg ville kjørt på med surfex HD i 1:5 med snill børste, microfiber eller vaskehanske/god svamp og fått vekk restene fra voks før du eventuelt skal slenge noe flere lag på toppen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Uhell under voksing, hvordan får jeg plastikken svart igjen?

Legg inn av Bjerknez »

hvis polishrester blir lagt på ubehandlet og tørr plast så kan man faktisk risikere at det nærmest er umulig og få bort. Bytte plastdeler bør i noen tillfeller vurderes.

Du kan prøve citrus rens. Hvis ikke dette fungerer så prøv sterekere stoffer som sprit, bensin etc. Men merk da at plasten kan falme og bli stygg. Da må man påføre plastfornyer i flere omganger for å mette plasten.

Men bruk skikkelige produkter til dette. Det viktige her er at man bruker et middel som metter plasten og trekker seg inn, og ikke et middel som legger seg utenpå som en hinne. Da vil det fort bli stygt igjen.

Brukeravatar
Misha1969
Innlegg: 21
Registrert: 25 feb 2017, 10:29
Motorsykkelen din: Honda cbr 919 rr fireblade
Sted: Hunndalen, Gjøvik

Re: Uhell under voksing, hvordan får jeg plastikken svart igjen?

Legg inn av Misha1969 »

Har brugt disse her når voksen har ramt gummilister samt sort plast og gjort dem hvide. De fungere super godt! Det er godt nok fra dk men, mon ikke de kan findes heroppe i Norge

https://shop.bilvask.nu/magicsponge-fjern-skomaerker

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Uhell under voksing, hvordan får jeg plastikken svart igjen?

Legg inn av Bjerknez »

Dette er skikkelig voks :twothumbs:
36D8F0F0-20C7-436E-87BC-37FC525D5229.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Uhell under voksing, hvordan får jeg plastikken svart igjen?

Legg inn av Bjerknez »

Misha1969 skrev: 22 apr 2018, 22:01 Har brugt disse her når voksen har ramt gummilister samt sort plast og gjort dem hvide. De fungere super godt! Det er godt nok fra dk men, mon ikke de kan findes heroppe i Norge

https://shop.bilvask.nu/magicsponge-fjern-skomaerker
Dette er nok en såkalt nanosvamp og kan fungere ja.
Kan kjøpes her blandt annet:
http://scandicshine.no/index.php?route= ... uct_id=531

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Uhell under voksing, hvordan får jeg plastikken svart igjen?

Legg inn av overlay »

Vær våken på at nanosvamp har slipende effekt når du bruker det på sykkelen :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Uhell under voksing, hvordan får jeg plastikken svart igjen?

Legg inn av Bjerknez »

Man prøver alltid mildere produkter først, før man går harderetil verks. I siste instans før man vurderer bytte av plast kan man tråkke til litt ekstra med slipemidler, alkoholbaserte midler etc. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Uhell under voksing, hvordan får jeg plastikken svart igjen?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg fjernet nettopp (i går) inntørket maling fra fremskjermen på bilen til min onkel. Dette var dog på lakk og ikke plastikk. Malingen har ligget der noen uker så den var ikke lett og få av.

Det eneste som funket var å fyre opp Rupes Nano'en og en grov polering. Selv da gikk det tråkt, men det forsvant til slutt. Man kan til nød prøve polering på samme måte på plast også, men det er ikke anbefalt og bør gjøres i siste instans, vel vitende om at det mest sannsynlig ikke blir pent.

Hvis denne polishen har trukket seg skikkelig inn i ubehandlet plast så er jeg redd man kanskje må gå hardere til verks. Men jeg ville nok testet en citrus rens eller sterk avfetting her tror jeg.

Svar