Punktert :(

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
smurfeline
Innlegg: 5
Registrert: 27 apr 2018, 18:03
Motorsykkelen din: Honda CB500F, 2016
Sted: Bergen

Punktert :(

Legg inn av smurfeline »

Hei

Jeg har sykkel, men ikke lappen enda, og derfor bruker samboeren den fram til jeg har kjørt opp. Mandag kom han hjem med beskjed om at bakdekket mitt hadde punktert på vei hjem. Dette passer ikke godt inn i studentøkonomien min :sk? . Har fått tips om å bruke dekkskum eller noe som tetting, men er usikker på om 1) det kommer til å tette hullet, da det som står bak punkteringen ser ut som er opp mot 5mm, og 2) hvor lenge det eventuelt holder, ettersom sykkelen skal kjøres fra Bergen til Trøndelag i Juni.

Jeg har i utgangspunktet ikke råd til å bytte bakdekket før jeg er i Trøndelag i sommer, men må man så må man. Og da lurer jeg på om noen har tips til hvilke dekk jeg bør kjøpe? Står på Dunlop Sportmax D222 foran og bak nå, og de er bare kjørt rundt 4200km siden de var nye. Vet ikke helt hvilke egenskaper de har, og klarer ikke å finne noe om det på nett. Sykkelen vil stort sett bli brukt til pendling, men også kosekjøring. Godt grep på våt asfalt er en fordel ettersom jeg bor i Bergen :-k .

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Punktert :(

Legg inn av SverreOlsen »

De selger sett på biltema som en plugger dekket med, har kjørt 15 tusen km med plugg uten problem, men noen sier en ikke bør bruke plugge sett.

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Punktert :(

Legg inn av SverreOlsen »


Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37765
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Punktert :(

Legg inn av AJ »

Heisan smurfeline og velkommen til oss på MCsiden.no. Kjenner du flere i studentmiljøet eller ellers som har eller er interessert i MC så anbefal oss gjerne til dem også :vs

Så til punkteringen:
Jeg har punktert bakdekket et par-tre ganger på MC'er jeg har hatt jeg også. Første gangen brukte jeg dekkskum og det funket noen tusen km., men fungerte ikke like bra som i de to andre tilfellene hvor jeg fikk lappet dekket med Biltema-settet som SverreOlsen viser til.
Så lenge punkteringshullet er i dekkbanen vil det som regel alltid fungere helt fint med dette settet om man følger bruksanvisningen ;) .

Lykke til, dette fikser dere :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

smurfeline
Innlegg: 5
Registrert: 27 apr 2018, 18:03
Motorsykkelen din: Honda CB500F, 2016
Sted: Bergen

Re: Punktert :(

Legg inn av smurfeline »

Tusen takk for tips :) Da skal vi prøve å plugge det!

Skal tipse om mcsiden til de jeg kjenner :thumleft

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Punktert :(

Legg inn av kjellv »

smurfeline skrev: 27 apr 2018, 19:49 Tusen takk for tips :) Da skal vi prøve å plugge det!

Skal tipse om mcsiden til de jeg kjenner :thumleft
Velkommen hit smurfeline. Alltid hyggelig med jenter som er aktive i forumet, det er dessverre ikke så mange av dem. Men vi setter selvfølgelig veldig pris på de få vi har :rose
Det som også er veldig fint, både her i forumet men blant motorsyklister flest er at veldig mange trør til og hjelper hverandre der det trengs. Jeg er helt sikker på at vi har flere forummedlemmer i Bergensområdet som mer enn gjerne hjelper deg å plugge dette dekket om du ikke får det til selv. Men jeg råder deg først til å prøve selv, er du usikker så si det til oss så er jeg helt sikker på at du får mange gode beskrivelser om hvordan det skal gjøres. Mislykkes du, så si bare fra så får du nok hjelp skal du se :thumleft

smurfeline
Innlegg: 5
Registrert: 27 apr 2018, 18:03
Motorsykkelen din: Honda CB500F, 2016
Sted: Bergen

Re: Punktert :(

Legg inn av smurfeline »

Da er dekket forsøkt plugget, så får vi se om det holder. Fylte dekket til riktig lufttrykk, kjørte ca en halvtime til Flesland og parkerte sykkelen der til dagen etterpå. Da vi sjekket lufttrykket dagen etter (hadde stått parkert i ca 36 timer) hadde det sunket med 0,3 bar. Det er ikke allverdens, så vi får følge med og se hvordan det utvikler seg :)

Bilde
Her er luringen som hadde lurt seg inn i dekket

Bilde

KawaKjetil

Re: Punktert :(

Legg inn av KawaKjetil »

Plugging av motorsykkeldekk har alltid vært litt kontroversielt. Hadde et år på dekkverksted etter skoletid på starten av 80 tallet, og vi plugget ikke mc dekk, kun på bil. Var flengen stor så kunne vi vulkanisere, men som sagt aldri på mc. Plugging ser jeg på som en midlertidig reperasjon.
Allikevel tipper jeg dette går greit, og hvis det siver ut luft kan du fylle i noe dekkskum. Da vil nok det forsegle siste rest av evt lekkasje..
0,3 bar er lite på 36t. Det kan like greit være temperaturforskjell fra måling til måling. Du bør gjøre noen sjekker i dagene fremover.

Men, jeg ville skiftet dekket når økonomien tilsa det :thumleft

Svar