Startproblemer Ducati Monster 620

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Startproblemer Ducati Monster 620

Legg inn av Erik.H.M »

Hei!
Sliter litt med min Monster 620.
Når jeg trykker på startknappen klikker det i startreleet. Jeg er 100% sikker på at det ikke er batteriet, da releet fungerer som det skal hvis jeg "jumper"/tyvkobler det utenom startknappen. Jeg har fulgt noen ledninger og kommet fram til at ledningene fra startknappen går inn i ECU´n før de går ut til startreleet (da med nye farger på ledningene). Jeg har sjekket at det er kontakt mellom ledningene ved å ohme de (jeg har ikke fått sjekket om det er en kortslutning mellom de, men jeg er ganske sikker på at det ikke er det). Jeg mistenker at det er noe galt med ECU´n, men jeg kan ikke være helt sikker da kunnskapen min ikke strekker så langt.
Noen som har noen forslag på hva jeg kan gjøre?

Jeg lurer på om jeg skal trekke nye ledninger rett fra startknappen og ned til releet. Altså droppe ECU´n i akkurat den kretsen. Det som irriterer meg litt med den tanken er at man kan trykke på starteren mens sykkelen går (noe som ikke går originalt da det er en timer på knappen via ECU´n). Samt at man kan få starteren til å svive selvom killswitchen er av og når støtta er nede (noe som heller ikke går originalt).

Jeg har snakket med et lokalt Ducativerksted som skal ha 2200,- kun for å se på sykkelen.
Hva hadde folk her gjort? Jeg heller mot å ta den med på verksted, og muligens innse nederlag :sorry
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Startproblemer Ducati Monster 620

Legg inn av Juicebox »

Om jeg ikke tar helt feil så hører man klikkelyder når det ikke er nok juice i batteriet.

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Startproblemer Ducati Monster 620

Legg inn av Erik.H.M »

Juicebox skrev: 29 apr 2018, 17:06 Om jeg ikke tar helt feil så hører man klikkelyder når det ikke er nok juice i batteriet.
Stemmer vanligvis det. Men nå har det seg at batteriet er nytt og oppladet (for sikkerhetsskyld), samt at releet er byttet ut.
Slik jeg har forstått det ville releet også ha klikket på samme måte dersom jeg hadde tyvkoblet det rett på batteriet slik som jeg har gjort, noe det ikke gjør :-k Når jeg tyvkobler det slår det inn som det skal, og starteren sviver. Er derfor jeg tenker at det er noe med ECU´n, da alt av ledninger går innom den.

har også målt batteriet til 13.6V etter at det har stått et par dager etter oppladning.
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Startproblemer Ducati Monster 620

Legg inn av 45316 »

Sjekk kontakter og jording. Startreelet er jo etter ECU som du sier og det slår inn. Sjekk særlig kontaktene på selve starteren og generelt jording. Har du prøvd å måle om du får spenning ned til starteren?

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Startproblemer Ducati Monster 620

Legg inn av Erik.H.M »

Får ikke spenning ned til starter nei. Har sjelket de jordingene jeg vet om, men det betyr jo ikke at jeg har sjekket alle :scratch
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Startproblemer Ducati Monster 620

Legg inn av 45316 »

Sjekk om kabel ned til starter er hel og fin, sjekk også at det er god kontakt. Prøv eventuelt med ny ledning fra rele til starter. Bare for å dobbeltsjekke så har du forsøkt å måle spenningen på starter da du holder inne starteren?

Sjekket sikringer?

Hva er spenningen inn til releet?

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Startproblemer Ducati Monster 620

Legg inn av SverreOlsen »

Hadde lignende problem på en sykkel, da tok eg å brukte elektro rens i alle koblinger samt fjærna eir, starta etterpå :)

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Startproblemer Ducati Monster 620

Legg inn av Erik.H.M »

Ledningen ned til starter er ny, og det er god kontakt. Spenning inn til releet er 13V på pluss, og 3.9V på ledningen som skal være minus (ecu feil?)
Har målt spenning på starter med knappen inne ja. Var null spenning der.
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Startproblemer Ducati Monster 620

Legg inn av 45316 »

Jeg er ikke noen elektriker eller ekspert men tenker jordfeil

Prøv å dra en jordkabel rett fra minuspol på batteri til gods i nærheten av starter.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk



Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Startproblemer Ducati Monster 620

Legg inn av FredrikE24 »

Ettersom startrelé trekker ved trykk på startknappen vil jeg anta at ECU er ok!

Om du måler over relékontakten på relleet(eventuelt mellom relé"utgangen" og jord) når det ikke er trukket(du ikke klikker på start), hva måler du?
Når du måler over samme punktene, men klikker på start, hva måler du?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22851
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Startproblemer Ducati Monster 620

Legg inn av Bjerknez »

Erik.H.M skrev: 29 apr 2018, 16:54 Hei!
Sliter litt med min Monster 620.
Når jeg trykker på startknappen klikker det i startreleet. Jeg er 100% sikker på at det ikke er batteriet, da releet fungerer som det skal hvis jeg "jumper"/tyvkobler det utenom startknappen. Jeg har fulgt noen ledninger og kommet fram til at ledningene fra startknappen går inn i ECU´n før de går ut til startreleet (da med nye farger på ledningene). Jeg har sjekket at det er kontakt mellom ledningene ved å ohme de (jeg har ikke fått sjekket om det er en kortslutning mellom de, men jeg er ganske sikker på at det ikke er det). Jeg mistenker at det er noe galt med ECU´n, men jeg kan ikke være helt sikker da kunnskapen min ikke strekker så langt.
Noen som har noen forslag på hva jeg kan gjøre?

Jeg lurer på om jeg skal trekke nye ledninger rett fra startknappen og ned til releet. Altså droppe ECU´n i akkurat den kretsen. Det som irriterer meg litt med den tanken er at man kan trykke på starteren mens sykkelen går (noe som ikke går originalt da det er en timer på knappen via ECU´n). Samt at man kan få starteren til å svive selvom killswitchen er av og når støtta er nede (noe som heller ikke går originalt).

Jeg har snakket med et lokalt Ducativerksted som skal ha 2200,- kun for å se på sykkelen.
Hva hadde folk her gjort? Jeg heller mot å ta den med på verksted, og muligens innse nederlag :sorry
En bekjent av meg hadde lignende problem med sin splitter nye Ducati. Det endte med flere turer til Ducati verksted (garantisak). Dem fikset feilen første gangen, men feilen oppsto igjen senere. Etter dette byttet dem hele ledningsnettet samt ECU og koil (tror det var koil) og da gikk den igjen etterpå. Men han valgte og selge den en stund etter dette. Den sto ukesvis på verksted.

Hvis ikke du har garanti på din, så tror jeg dessverre at dette kan bli ganske dyrt med tanke på timeprisen og all feilsøkingen. Altså hvis dette er samme problem.

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Startproblemer Ducati Monster 620

Legg inn av Erik.H.M »

45316 skrev: 29 apr 2018, 23:00 Jeg er ikke noen elektriker eller ekspert men tenker jordfeil

Prøv å dra en jordkabel rett fra minuspol på batteri til gods i nærheten av starter.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Det har jeg allerede fått tips om, men det fungerte ikke..
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Startproblemer Ducati Monster 620

Legg inn av Erik.H.M »

FredrikE24 skrev: 30 apr 2018, 00:01 Ettersom startrelé trekker ved trykk på startknappen vil jeg anta at ECU er ok!

Om du måler over relékontakten på relleet(eventuelt mellom relé"utgangen" og jord) når det ikke er trukket(du ikke klikker på start), hva måler du?
Når du måler over samme punktene, men klikker på start, hva måler du?
Skal sjekke etter jobb :-)
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

mekkern
Innlegg: 7572
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Startproblemer Ducati Monster 620

Legg inn av mekkern »

Hvis det er 3+volt mellom minus releespole og ramme??da er noe veldig feil..

Hvor mange tilkoblinger er det til relee?
+batteri
+starter
+fra ECU
- fraECU
eller?
og hva er spenning på de forskjellige med knappen inne/ute?

Hvis det er spenning på - fra ECU tyder det på manglende jording til ECU.
Starter og går sykkel ved "jukseinnslag" på starter?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Startproblemer Ducati Monster 620

Legg inn av Erik.H.M »

Skal måle litt etterpå hvordan ting er med knapper av/på.
Og sykkelen går som den skal hvis jeg jukser den i gang ja. Joring på Ecu er bra.

Slik jeg har forstått det, går det en rød med hvit ledning inn på startknappen med styrestrøm. Denne går så ut av startknappen som en svart ledning, og inn i ECU. Det går så to svarte ledninger ut av ecu. En med grønn stripe (+) og en med svart stripe (-) ut til releet.
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Svar