Skadet bakhjulsnav - feilsøket fortsetter

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: Skadet bakhjulsnav - feilsøket fortsetter

Legg inn av vim »

Jompa skrev: 29 mai 2018, 21:26 La du merke til om det er ei tynn skrive med stor diameter mellom mutteren og tannhjulet ?
I så fall skal den bøyes ut og inntil en av sidene på mutteren.
Bruk en liten hammer og meisel og slå forsiktig hvis du har en sånn skrive.
Denne skiven manglet (eller skal ikke være der, i.h.t. manualen). Muttern var derimot typen med spor til en splint, men akselen har jo ingen hull til splint...
Kanskje en ide å skaffe en stoppskive ja. Kan neppe skade.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Skadet bakhjulsnav - feilsøket fortsetter

Legg inn av kjellv »

Da tror jeg nok forklaringen kan være at mutter og skive har blitt borte en eller annen gang, og har blitt erstattet av en tilfeldig mutter som passer.. Låsing MÅ det være!

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk



Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: Skadet bakhjulsnav - feilsøket fortsetter

Legg inn av vim »

kjellv skrev: 30 mai 2018, 07:29 Da tror jeg nok forklaringen kan være at mutter og skive har blitt borte en eller annen gang, og har blitt erstattet av en tilfeldig mutter som passer.. Låsing MÅ det være!

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Skal ikke se bort fra at mutteren er byttet ut, men i manualen står det faktisk ikke tegnet inn noen låsing, annet enn bruk av gjengelim (som forrige mekaniker åpenbart har tatt veldig på alvor og tømt tuben :)).
Uansett deilig å kjøre lydløst igjen. Sånt kan man få stressutslett av!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Skadet bakhjulsnav - feilsøket fortsetter

Legg inn av kjellv »

I følge denne delekatalogen skal det i hvert fall være ei 3mm skive, og ingen kronemutter.
Ta turen innom en Suzukiforhandler og skaff deg original skive og mutter. Dette har løsnet før, og vil garantert gjøre det igjen. I følge Murphys lov, (loven om tingenes iboende jævelskap) vil dette selvfølgelig skje på et sted og tidspunkt da dette passer aller dårligst ](*,)
2018-05-30.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: Skadet bakhjulsnav - feilsøket fortsetter

Legg inn av vim »

kjellv skrev: 30 mai 2018, 19:29 I følge denne delekatalogen skal det i hvert fall være ei 3mm skive, og ingen kronemutter.
Ta turen innom en Suzukiforhandler og skaff deg original skive og mutter. Dette har løsnet før, og vil garantert gjøre det igjen. I følge Murphys lov, (loven om tingenes iboende jævelskap) vil dette selvfølgelig skje på et sted og tidspunkt da dette passer aller dårligst ](*,)
2018-05-30.png
Uavhengig av alt som har me dkunnskap å gjøre, kan man ta seg F på at Murphy får rett igjen ja :)

Edit: Tok av dekselet og tok en ny titt nå og forklaringen ligger vel i at det på yttersiden av den store mutteren er en låsemutter av noe slag (det var den jeg feilaktig husket som en kronemutter festet rett mot drevet, men den egentlige mutteren sitter innenfor + 3mm skive), som er skrudd inn i senter på akslingen. Det er vel denne kronemutteren som gjør stoppejobben da?
3mm skiven er jo ikke noe man kan bøye akkurat.
Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Skadet bakhjulsnav - feilsøket fortsetter

Legg inn av kjellv »

To muttere ved siden av hverandre er jo en kjent og god måte å låse mot at det løsner. Den ytterste er det man kaller "kontramutter". Når den innerste er skrudd til så stramt den skal være, drar man til den ytterste ennå hardere mens man holder igjen den første slik at den ikke flytter seg. Disse to vil ikke rikke seg uten at man løsner på presset de har mot hverandre først.
Men i følge tegningen er det ikke slik det skal være på denne..

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: Skadet bakhjulsnav - feilsøket fortsetter

Legg inn av vim »

Så tror jeg jaggu jeg fant feilen.
Byttet drev og kjede i dag og fremdrevet var ganske slitt. Det samme med kjedet, som hadde et par stive ledd.
Under prøveturen var det dørgende stille og ingen "knastete" følelse når sykkelen rullet.

Men jeg har jo trodd at jeg fikset problemet før, så vi får se :roll

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: Skadet bakhjulsnav - feilsøket offisielt avsluttet :)

Legg inn av vim »

Bare for å piske en død hest en siste gang, så kan jeg nå fastslå 100% at det var kjede og fremdrev som var problemet
Til tross for at drevet egentlig så greit ut før demontering, var det tydelig å se når det var tatt av, at tennene var veldig slitt. Kjedet hadde noen stive ledd og var klart modent for bytte.

Som bonus tilkommer at jeg satt på 16 tenner (1 ned) foran, og fikk en helt annen sprut i sykkelen. På norske veier og hastigheter under 100km/t, oppleves det som at dette er den optimale drevingen av en GSXR750.

Og vipps, var lysten på ny sykkel litt borte igjen :)

Svar