Større frontdrev?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
mfajf
Innlegg: 105
Registrert: 02 mar 2009, 07:32
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900A 2008
Sted: Bergen

Re: Større frontdrev?

Legg inn av mfajf »

AJ skrev:
mfajf skrev:
AJ skrev:
mfajf skrev:Artig å høre om modifikasjonene på TDM, men jeg tror jeg skal bli litt mer kjent med min før jeg gjør noe slikt.
PS: Hadde du noen bilder av den kåpeglass-mod'en din? Tenkte jeg skulle forsøke meg på den.
Jan
Bilder kommer! Tok noen i går kveld i garasjen, men de ble ikke gode nok.
Nå er jeg på vei til Charlottenberg og får helt sikkert anledning til å ta et par bilder av kåpeglasset underveis.
Legger ut bildene i kveld :thumleft
Merci, mon ami :) God tur
Jan
Sjekk her:
http://forum.mcsiden.com/viewtopic.php? ... 418#p22418" onclick="window.open(this.href);return false;
AJ: Du er bare helt :notworthy: Dette var et smart trekk og skal så klart forsøkes med det første.
Var på en to-timers tur i striregn i dag med min svigersønn, der jeg satt bak og hadde gul vest og stor "L" :)
Han skal kjøre opp på torsdag...Lurer på hvor lenge jeg har sykkel.
Jan

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: Større frontdrev?

Legg inn av cheron »

Er bare å si good bei til den sykker'n min gode mann......
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Pollti

Re: Større frontdrev?

Legg inn av Pollti »

Nå må du ta deg ordentlig sammen mfajf !! :rop
Nå skal Sjonkel forklare deg ånkli hvordan dett her virker. Svigersønn er sikkert som svigersvinene jeg har. De tukler med døtterene våre. Da er straffen å jobbe vettet av seg så de blir så slitne at de sover med begge hendene oppå dyna :oh Det beste er å kjøre jentungene og så de også sover med kleptoman pølsene i anstendig stilling. 8)
Siden du mest sannsynlig vil mislykkes i å kontrollere slektens gang så er det bare en ting å gjøre. Nekt faenskap tilgang til enhver bil,mc, båt som du måtte ha i din besittelse. De får nøye seg med de kommende Haus Gestapoene. :janikk

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: Større frontdrev?

Legg inn av cheron »

Oh.. Nå kjenner jeg at jeg gruer meg til barna mine skal ha med seg potensiele svigerdøtre hjem............
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
mfajf
Innlegg: 105
Registrert: 02 mar 2009, 07:32
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900A 2008
Sted: Bergen

Re: Større frontdrev?

Legg inn av mfajf »

Kjekt at det blir litt fart i diskusjonene :=D>
Siden han er "polti" er jeg også indisponert fra å diskutere noen av emnene her...Men, han er faktisk en jævla ok gutt. Han skal få tukle med dattera mi så mye han vil, så lenge jeg slipper å ha a i heimen :lol
Jan

Brukeravatar
mfajf
Innlegg: 105
Registrert: 02 mar 2009, 07:32
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900A 2008
Sted: Bergen

Re: Større frontdrev?

Legg inn av mfajf »

By the way... Off topic i denne tråden og :) Gleder meg til vinteren. Da blir det sikkert sinnsykt med "villblogging", og det har jeg virkelig sansen for.
Jan

Ragnhild

Re: Større frontdrev?

Legg inn av Ragnhild »

mfajf skrev:By the way... Off topic i denne tråden og :) Gleder meg til vinteren. Da blir det sikkert sinnsykt med "villblogging", og det har jeg virkelig sansen for.
Jan
Mod-panelet er ikke helt fastrusta :mk

Pollti

Re: Større frontdrev?

Legg inn av Pollti »

mfajf skrev:Kjekt at det blir litt fart i diskusjonene :=D>
Siden han er "polti" er jeg også indisponert fra å diskutere noen av emnene her...Men, han er faktisk en jævla ok gutt. Han skal få tukle med dattera mi så mye han vil, så lenge jeg slipper å ha a i heimen :lol
Jan

Jeg kan ikke tukle med dattera di av naturlige årsaker. For da trenger jo både Haus Gestapo,Ragnhild, I stk rasekjøter som består mest av Labrador og 1 stk. Beacon Frikasse på fryktinngytende 7,6 kg men med Colgate smil ,seg i mellom :notlistening KGB er ikke lenger hva KGB var. Tror jeg. :doh Norge går til hevelete.Sånn er det med den saken. Og stiller Nissemor opp også så sover jeg ihvertfall helt frivillig på so-faen. :janikk

Pollti

Re: Større frontdrev?

Legg inn av Pollti »

cheron skrev:Oh.. Nå kjenner jeg at jeg gruer meg til barna mine skal ha med seg potensiele svigerdøtre hjem............

Pyse !

mekkern
Innlegg: 7588
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Større frontdrev?

Legg inn av mekkern »

værre å dressere testostronherremenn som kommer hjem med dattra...men det fikser HG-den yngre selv... :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Ragnhild

Re: Større frontdrev?

Legg inn av Ragnhild »

Pollti skrev:
mfajf skrev:Kjekt at det blir litt fart i diskusjonene :=D>
Siden han er "polti" er jeg også indisponert fra å diskutere noen av emnene her...Men, han er faktisk en jævla ok gutt. Han skal få tukle med dattera mi så mye han vil, så lenge jeg slipper å ha a i heimen :lol
Jan

Jeg kan ikke tukle med dattera di av naturlige årsaker. For da trenger jo både Haus Gestapo,Ragnhild, I stk rasekjøter som består mest av Labrador og 1 stk. Beacon Frikasse på fryktinngytende 7,6 kg men med Colgate smil ,seg i mellom :notlistening KGB er ikke lenger hva KGB var. Tror jeg. :doh Norge går til hevelete.Sånn er det med den saken. Og stiller Nissemor opp også så sover jeg ihvertfall helt frivillig på so-faen. :janikk
Sånne småtterier hefter vel ikke KGB?
Bilde

Brukeravatar
mfajf
Innlegg: 105
Registrert: 02 mar 2009, 07:32
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900A 2008
Sted: Bergen

Re: Større frontdrev?

Legg inn av mfajf »

Mener å huske at det var frontdrev vi diskuterte, jeg, men jeg tar sikkert feil :)
Jan

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37872
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Større frontdrev?

Legg inn av AJ »

AJ skrev: Uansett så greide jeg ikke å styre nysgjerrigheten lenger og bestemte meg for å prøve ut disse 'tail riserne'. Så får vi se om de svarer til forventningene. Og én av de forventningene jeg har på TDM'en er noe kjappere styrerespons og selvfølgelig heving av bakenden på sykkelen.
I tillegg øker også knevinkelen noe siden salen også heves litt i forkant, men ikke så mye som helt bakerst på salen/setet.

Vi får se hvordan dette funker. Spennende å prøve og uproblematisk å gå tilbake til originalt oppsett om man av forskjellige grunner skulle ønske det.
Må bare nevne at jeg liker TDM'en mye bedre nå etter at jeg satte på disse 'tail riserne' \:D/
Jeg mener klart å merke at sykker'n både er mer stabil , fastere i fjæringen og mye lettere å håndtere i svingene.

Mulig det er en slags psykologisk effekt, men jeg mener også at jeg har fått mindre turbulens og jevnere vindpress... Kanskje som følge av at sittehøyden har økt med et par centimeter :scratch

Jeg trodd at sykker'n skulle bli vanskeligere å buksere på grusgårdsplassen her hjemme, men det er ikke tilfelle. Virker heller som at sykker'n 'padles' like lett om ikke lettere på gårdsplassen. Kanskje fordi vektfordelingen med for- og bakhjul er blitt bedre tross høyere setehøyde...?

Angrer ikke på denne moddingen så langt.
Eneste jeg nå er litt spent på er hvordan den oppfører seg på midtstøtta når vi laster maksimalt til Trollrally... :8-[
Som tidligere nevnt er avstanden til underlaget redusert merkbart etter at nye dog bones med montert...
Tror likevel ikke at sykker'n tipper bakover på en måte som gjøra t midtstøtta spretter opp og sykker'n detter i bakken...

Har lastet tungt tidlige også og det har bare ført til at balansepunktet forskyves litt og gjør at bakhjulet vipper ned mot underlaget.
Det samme vil naturlig nok skje nå når avstanden fra bakhjul til underlaget er kortere. Men det vil ganske sikkert ikke føre til at midtstøtta mister grepet og vippes opp.

Kjøreegenskapene på TDM'en var upåklagelige med den nye 'tail riserne' både på vei til Charlottenberg og tilbake med full last her forleden.
Med andre; bare gode erfaringer med disse tailriserne så langt :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
mfajf
Innlegg: 105
Registrert: 02 mar 2009, 07:32
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900A 2008
Sted: Bergen

Re: Større frontdrev?

Legg inn av mfajf »

Høres veldig bra ut, men jeg tror jeg venter litt med så "store" modifikasjoner. Må jo først prøve ut sykkelen i standardutgave før jeg begynner å modde :)
Men, VELDIG artig å høre om diverse modder og forbedringer.
Jan

Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Re: Større frontdrev?

Legg inn av SuperTenere »

Sånn....da var nye drev og kjede på plass:) Det endet opp med 2 tenner mindre på bakdrevet, 44 istedenfor 46. Litt mye hålke ute til prøvekjøring, men kommer med rapport til våren:)

Før:
Bilde

Etter:
Bilde

Svar