Honda VT 700, '85 mod - "brrrr brrr når jeg gasse når den er kald"

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Honda VT 700, '85 mod - "brrrr brrr når jeg gasse når den er kald"

Legg inn av gsx750_80 »

Jeg tror Kevin Cameron har greie på hva han snakker om.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Honda VT 700, '85 mod - "brrrr brrr når jeg gasse når den er kald"

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg velger å stole på det jeg vet om forbrenningsmotoren og hvordan de fungerer. Tomgangkjøring har ingen hensikt om det er for å varme den opp. Kaldstart er det verste for en motor. Man skal helst få den opp i driftstemp. asap, ellers bør man la være og starte den. Å feks. starte sykkelen midtvinters for annet enn å kurere lengsel og lyst på å kjøre har ingenting for seg, nok en uhensiktsmessig kaldstart satt på spissen..

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Honda VT 700, '85 mod - "brrrr brrr når jeg gasse når den er kald"

Legg inn av Jompa »

Nå er nå engang noen motorer sånn at de må varmes lift opp for å være kjørbare i det hele tatt.
Kanske VTen er en sånn ?
At den starter uten choke kan tyde på at den ellers er i god stand.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Honda VT 700, '85 mod - "brrrr brrr når jeg gasse når den er kald"

Legg inn av mekkern »

gsx750_80 skrev: 24 jun 2018, 20:29 Jeg tror Kevin Cameron har greie på hva han snakker om.
Honda også...når de innså tabben.etter 3-4 år :knegg
Og kompisene mine som eide disse når de var nye(noen fikk skiftet deler flere ganger)

V4 Oil System
The oil system picks up oil from the sump through a strainer and routes it two ways. One goes to the filter and from there to the crankshaft. The other goes to a T joint where one branch goes to the transmission and the other splits again to feed each cylinder head. Therefore the oil is not as clean as it could be. The oil lines are of small diameter. On '83 Interceptors there was a restrictive banjo bolt in the pipes up to the heads. This was fixed for '84, but any '83 owners should make sure theirs has been retrofitted. I'm told by Honda Canada that this bolt was not a problem in the Sabre/Magna engine and no oil system parts upgrades were ever released for the Sabre/Magna engine.
Quote:On the whole, adequate oil pressure is not developed below about 3000 to 3500 rpm. Therefore, there is often not enough oil getting to the heads. Honda Racing figured this out and modified the race bikes to pick up oil from the main gallery and take it externally to the head. This solved (not just lessened) the problem for them.

quote:Use premium quality oil, such as BelRay or Golden Spectro. Don't use 20W50. You need the pumpability of 10W40 on start-up.
Avoid extended idling. Long idles mean heat buildup and low oilflow because of relatively low pressure feed to the heads.
Don't cruise around in top gear at 3000 rpm. Again, oil flow.

Install the upgraded oil supply lines if available for your model.

Samme problemet finnes på Xl600R med tilførsel til toppen-her er det en restriktiv banjobolt som begrenser oljemengden-her er forøvrig hele motoren kule/rullelagret og har lavt oljetrykk.
disse er også notoriske for slitasje på vippearmer/kam.
Modifikasjon av banjobolt og eventuelt oljerør løser problemet sammen med å begrense tomgangskjøring.
her fungerer forøvrig 15w-50 ok hvis jeg ikke lar den gå på tomgang (montert trykkmåler i toppen) og holder bra når den blir skikkelig varm.
Har også justert dysingen slik at toppen ikke sprekker ved motorveiskjøring(mager på dellast med de doble forgasserne)

Honda har laget mye bra men et par-tre ganger har utviklingssavdelingen fått for mye sake. :cheers
Jompa skrev: 25 jun 2018, 00:07 Nå er nå engang noen motorer sånn at de må varmes lift opp for å være kjørbare i det hele tatt.
Kanske VTen er en sånn ?
At den starter uten choke kan tyde på at den ellers er i god stand.
Vt`n blir vanligvis raskt grei uten choke.
Bare å starte og etter en 2-300meter i sommertemp kan en ta av choke og den responderer greit.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar