Honda VT 700, '85 mod - "brrrr brrr når jeg gasse når den er kald"

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Hondadude
Innlegg: 6
Registrert: 24 jun 2018, 10:09
Motorsykkelen din: Honda vt 700 shadow, 1985

Honda VT 700, '85 mod - "brrrr brrr når jeg gasse når den er kald"

Legg inn av Hondadude »

Sykkelen min en honda vt 700 1985 lager en brrrr brrr når jeg gasse når den er kald mistenker gasser eller tenning.

Hondadude
Innlegg: 6
Registrert: 24 jun 2018, 10:09
Motorsykkelen din: Honda vt 700 shadow, 1985

Re: hondadude

Legg inn av Hondadude »

Den blir grei når den blir varm, bruker ikke choke for den har satt seg.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: hondadude

Legg inn av AJ »

Hondadude skrev: 24 jun 2018, 10:19 Sykkelen min en honda vt 700 1985 lager en brrrr brrr når jeg gasse når den er kald mistenker gasser eller tenning.
Heisan Hondadude :vs . Velkommen hit til oss på MCsiden.no!

Tror det vil være vanskelig med go en fjerndiagnose på den beskrivelsen du kommer med.
Hva med en videsosnutt? Med lyd, selvfølgelig... ;) .Det vil sjansen være større for at folk her inne kan bistå med hjelp.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: hondadude

Legg inn av Geiroe »

Hondadude skrev: 24 jun 2018, 10:21 Den blir grei når den blir varm, bruker ikke choke for den har satt seg.
Det er vel der problemet ditt ligger tenker jeg. Fiks choken så tenker jeg den blir bedre, må jo ha litt feitere blanding når den er kald.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Honda VT 700, '85 mod - "brrrr brrr når jeg gasse når den er kald"

Legg inn av gsx750_80 »

Hondadude skrev: 24 jun 2018, 10:19 Sykkelen min en honda vt 700 1985 lager en brrrr brrr når jeg gasse når den er kald mistenker gasser eller tenning.
Honda V4-sykler fra første halvdel av 80-tallet hadde dårlig smøresystem som gjorde at mange fikk skiftet kamaksler mm, og montert smørekanaler med større dimensjoner enn opprinnelig, for å gi bedre smøring. Det tok flere minutter etter start å få oljen transportert til
komponenter i toppen som trengte smøring.
Mange Honda V4-motorer er kjente for disse problemene.
Et kjapt søk på tema ga feks denne siden:

http://www.honda-v4.com/sabmag/bigert/d ... roblem.htm

Å ikke la motoren varme seg opp på tomgang, men å "gasse opp" innen da, kan skade motoren.
mvh

-gsx750_80

Hondadude
Innlegg: 6
Registrert: 24 jun 2018, 10:09
Motorsykkelen din: Honda vt 700 shadow, 1985

Re: Honda VT 700, '85 mod - "brrrr brrr når jeg gasse når den er kald"

Legg inn av Hondadude »

jeg vet on det problemet der, men jeg har v twin ikke v4. men mulig det er noe sånnt der og.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Honda VT 700, '85 mod - "brrrr brrr når jeg gasse når den er kald"

Legg inn av FredrikE24 »

Brr brr?

For meg høres det ut som "helt normal" oppførsel på en kald gassermotor. Regner med at den funker bedre med full choke på?
Tar vel maks 10 sekunder å få varmen i den slik at den går mer normalt?

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Honda VT 700, '85 mod - "brrrr brrr når jeg gasse når den er kald"

Legg inn av gsx750_80 »

FredrikE24 skrev: 24 jun 2018, 12:52 ...
Tar vel maks 10 sekunder å få varmen i den slik at den går mer normalt?
Det spørs hva du mener med "varm". Jeg siterer fra artikkelen "Full engine lubrication" fra julinummeret av "Motorcycle":

"Not so long ago, certain Honda V4s suffered valve train failures traced to oil systems that took 4 minutes to urge and ooze the life-giving fluid to the most distant of the 16 valve tappets".

4 minutter før oljen har nådd dit den bør, for de nevnte motorene.

Samme artikkel nevner også et råd om at dersom noen vurderte kjøp av Ducati, så burde de be eieren om å starte sykkelen. Og: Dersom eieren startet og lot sykkelen gå på tomgang, uten raskt å øke turtallet ("jazz the throttle"), så indikerte det at eieren lot oljen få varmes opp og sirkulere tilstrekkelig i motoren innen motoren fikk gå på over tomgangsturtall. I så fall kunne sykkelen være verdt å vurdere.

Dersom eieren derimot raskt ga gass og økte turtallet over tomgangsturtallet, var rådet å ikke vurdere sykkelen videre, men se seg om etter neste mulighet. Dette fordi sistnevnte oppførsel gjorde at sykkelen sannsynligvis hadde en historikk der den ble kjørt avgårde uten at oljeni fikk tid til å varmes opp og distribueres rundt i motoren, med vesentlig slitasje som resultat.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Honda VT 700, '85 mod - "brrrr brrr når jeg gasse når den er kald"

Legg inn av FredrikE24 »

Skjønner ikke at "brr brr" skal ha noe med olja og gjøre.. Ja Hondas V4er hadde jo problemer med smøring i toppa, men nå er VT Shadow alltid vært en V-twin.

Jeg synes dette høres ut som en kaldstart hvor sykkelen i utgangspunktet ikke har tilstrekkelig med bensin/nok strupet for luft(mao. nok choke) til å kunne ruses..

At en motor jazzes opp på turtall(4-5krpm) ved kaldstart er det vel ingen som gjør håper jeg. Gjelder alle motorer. Tomgangkjøring er uansett ikke noe kjekt. Skal startes opp og kjøres med en gang.
Jeg kjører på tykk olje(15W-50) og startermotoren går signifikant tyngre rundt på kaldstarting ved 5 grader enn ved 20 grader.

Uansett tror jeg problemstillingen her(det er jo bare gjetning, for det er en ganske vag beskrivelse trådstarter kommer med) dreier seg om tilførsel av luft/bensin ved kaldstart.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Honda VT 700, '85 mod - "brrrr brrr når jeg gasse når den er kald"

Legg inn av Jompa »

VT,en har hydraulisk selvjusterende ventiler.
Det er mest sansynlig at disse lager lyden ved oppstart.
Om lyden forvinner av seg selv ganske fort, sånn innenfor 15 sek, er det ingenting å stresse med.
Hvis det går lengre tid kan det være slitasje på de hydrauliske stemplene, eller for tynn olje.
Du kan jo prøve å bytte til den tjukeste, anbefalte oljen. Dvs den med høyeste SAE tall.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Honda VT 700, '85 mod - "brrrr brrr når jeg gasse når den er kald"

Legg inn av Jompa »

Hei igjen.
Bare glem det forrige svaret mitt, jeg leste ikke det første inlegget i tråden ordentlig, og gikk glipp av det du skrev om choken.
få choken i orden, så er problemet borte vil jeg tro. :)
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Honda VT 700, '85 mod - "brrrr brrr når jeg gasse når den er kald"

Legg inn av gsx750_80 »

FredrikE24 skrev: 24 jun 2018, 17:16
"...
At en motor jazzes opp på turtall(4-5krpm) ved kaldstart er det vel ingen som gjør håper jeg. Gjelder alle motorer.
Tomgangkjøring er uansett ikke noe kjekt. Skal startes opp og kjøres med en gang. ..."
"...Start your cold engine and let it idle and warm up a bit while you make final preparations for departure. That allows oil to reach all parts before any load is applied.

So why do many riders rev their engines the moment they start? The reason is 100% social. They are doing it because they hear others doing it, and assume it must therefore be cool.

Are ignorance and short engine life cool? " ( https://www.cycleworld.com/motorcycle-e ... n-insights )
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Honda VT 700, '85 mod - "brrrr brrr når jeg gasse når den er kald"

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg er uenig, men greit nok. Toppdelen av motoren har hvertfall ingen direkte belastning i så måte, går ikke noe tyngre der oppe når motor belastes. Det viktigste er å få driftstemp på olja så fort som mulig, da flyter den bedre, smører bedre etc. Høyt turtall skal en være forsiktig med, det gjelder alle motorer da man over veldig lang tid og lav oljetemp får slitasje på kamknaster og ev. løftere. Å tomgangkjøre, varmer opp motoren veldig sakte i motsetning til forsiktig belastning.
Det er min mening. Jeg setter meg på, trykker på start, klasker den i gir og kjører avgårde. Ila 2-3 minutter så har vanntempen begynt å stige og jeg kan etterhvert belaste motoren mer normalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Honda VT 700, '85 mod - "brrrr brrr når jeg gasse når den er kald"

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 24 jun 2018, 19:54 Jeg setter meg på, trykker på start, klasker den i gir og kjører avgårde. Ila 2-3 minutter så har vanntempen begynt å stige og jeg kan etterhvert belaste motoren mer normalt.
Dette er helt i tråd med en ingeniør i forbrenningsteknologi jeg intervjuet for noen år siden.
Denne karen hadde nylig flyttet til området her jeg bor og irriterte seg over alle de 'innfødte' som lot bilen stå på tomgang, sommer som vinter, mens føreren eller passajetrene gjorde sine ærender, som kunne vare opptil 5-10 minutter.
Ingeniørens anså dette som tøvete, lige økonomisk og ikke minst forurensende atferd og nevnte i samme slengen at det beste man kunne gjøre etter oppstart av en forbrenningsmotor var å starte kjøringen umiddelbart
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Honda VT 700, '85 mod - "brrrr brrr når jeg gasse når den er kald"

Legg inn av mekkern »

problemet ligger i manglende choke..

Hondas problem var forøvrig ikke manglende oppvarming, men manglende oljetrykk på lavt turtall.
derfor ble det mange defekte kammer.
De som bare startet opp og gasset avgårde med en gang og kjørte på forholdsvis høye turtall hadde ikke problemer mens de som lot de stå på tomgang/choke og varme opp og dasset rundt på lave turtall havarerte kammene.
samme med noen sykler som all olja i toppen renner vekk når de står og går på sidestøtta (motoguzzi blant annet.)eller fyller halve motoren(eldre boxer)

motorsykler skal startes og kjøres med en gang- men ikke nær rødfelt og høy last før litt varme.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar