Bytte clutchwire selv eller sende den på verksted.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Ridelikethewind
Innlegg: 82
Registrert: 02 aug 2017, 23:58
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 600 (2000 modell)

Bytte clutchwire selv eller sende den på verksted.

Legg inn av Ridelikethewind »

Hei!

Har en Mc, som har blitt "slakk" i clutchen, og jeg får ikke lagt den i noe gir, med mindre jeg klemmer til fingerne treffer håndflaten. Jeg så at det var noe slakk kabel, og prøvde fint å justere den, men det fungerte dårlig. Jeg ser meg nødt til å kjøpe en ny clutch wire og få reparert dette.

Er det noen som har gjort dette før? erfaringer og hvor lang tid det tar? Er det noe selv "besta" kan gjøre?

Eller kjenner dere noen i Oslo, som kan ta på seg deg oppdraget?

Hilsen en MC fører som savner å kjøre "dama" si alt for mye.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bytte clutchwire selv eller sende den på verksted.

Legg inn av kjellv »

Her er det nok ikke nok med finjustering, du må stramme wiren. Den skal være så stram at du kobler helt fri før hendelen er inntil holken, men samtidig ikke strammere enn at du har fullt inngrep før hendelen er helt ute. Det skal være litt frigang i clutchhendelen når den er helt ute.
Justering utfører du på wiren der den går inn mot clutchhendelen, men det kan også finnes en justeringsskrue i andre enden av wiren.

Sjekk tilstanden på clutchwiren der den har størst slitasje. Det er i begge ender der wiren går inn i strømpa. Er den flisete, så bytt wiren. Det kan også være at den er tørr og treg, ikke smurt. Dette kan også gi samme symptomer som du har. Nytter ikke grundig smøring, så bytt wiren.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bytte clutchwire selv eller sende den på verksted.

Legg inn av FredrikE24 »

Sjekk at den ikke har flisa seg opp først. Har den ikke flisa seg opp, så kan du prøve å stramme den på motorsiden av wire en smule, og så finjustere oppe ved hendelen.
Litt dødgang på hendelen skal du ha. Skal også fri ut helt før hendel treffer holka.

Svar