Mulig vann i bensinen Yamaha TDM

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Mulig vann i bensinen Yamaha TDM

Legg inn av niko »

Min nyinnkjøpte brukte TDM 850 går som en gammel tråler. Grunnene kan være mange, men i følge en gammel mekaniker er det mest sannsynlig at det skyldes vann i forgasseren. Jeg kjørte meg nemlig søkk tom for bensin, slo over på reservetank og dagen etter det gikk sykkelen veldig mye dårligere. Grunnen, mente han, hadde noe med utluftinga av tanken og en slange som hadde en tendens til å gå tett. Kjent TDM problem, mente han.
Nuvel. Jeg har ikke funnet noen tappeskrue, men slo av bensinkrana og lot sykkelen gå til forgasseren var tom. Veit ikke om det hjelper, men tenkte å la den stå og godgjøre seg til i morgen i hvert fall. Lurer på om noen har erfaring med lurium som kan fortrenge evt vann som ligger igjen? Har funnet PROTEC FUEL LINE CLEANER på nett. Det får mye skryt. Noen som veit om det funker til mitt bruk?

Lite futt kan selvfølgelig skyldes andre ting også, men sykkelen har gått uten feilslag i årevis inntil jeg kjørte bensintom.

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Mulig vann i bensinen Yamaha TDM

Legg inn av Jompa »

Kondensfjerner. Fjerner ikke vannet, men gjør at detblander seg med bensin.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Mulig vann i bensinen Yamaha TDM

Legg inn av niko »

Jompa skrev: 25 jun 2018, 22:20 Kondensfjerner. Fjerner ikke vannet, men gjør at detblander seg med bensin.
Takk! Den er grei. Prøver det i morgen. Funker ikke det, skal pluggene ut for å sjekke om det er noe liv. Kjenner sykkelen for dårlig ennå og er usikker på om den går på en eller to sylindre. Men begynner med det enkle før jeg gir meg i kast med demontering.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mulig vann i bensinen Yamaha TDM

Legg inn av AJ »

Det er neppe noen andre større problemer på denne.
Men det kan jo hende det er en stund siden pluggene ble byttet?

Husker det var et tålmodighetsarbeid å bytte disse på TDM 900'en jeg hadde. Det eneste som dugde var pluggnøkkelen som fulgte med sykkelen.
Men du verden hvor trangt det var for å komme til og bevegeligheten for å løsne og senere skru fast pluggen, var svært begrenset.
Tok litt tid, ja...
Men slett ikke håpløst.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Mulig vann i bensinen Yamaha TDM

Legg inn av niko »

AJ skrev: 25 jun 2018, 22:36 Det er neppe noen andre større problemer på denne.
Men det kan jo hende det er en stund siden pluggene ble byttet?

Husker det var et tålmodighetsarbeid å bytte disse på TDM 900'en jeg hadde. Det eneste som dugde var pluggnøkkelen som fulgte med sykkelen.
Men du verden hvor trangt det var for å komme til og bevegeligheten for å løsne og senere skru fast pluggen, var svært begrenset.
Tok litt tid, ja...
Men slett ikke håpløst.
Å jess. Har kikka på det og gruer meg. Håper det funker med kondensfjerner :P

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Mulig vann i bensinen Yamaha TDM

Legg inn av kjellv »

niko skrev: 25 jun 2018, 22:43
AJ skrev: 25 jun 2018, 22:36 Det er neppe noen andre større problemer på denne.
Men det kan jo hende det er en stund siden pluggene ble byttet?

Husker det var et tålmodighetsarbeid å bytte disse på TDM 900'en jeg hadde. Det eneste som dugde var pluggnøkkelen som fulgte med sykkelen.
Men du verden hvor trangt det var for å komme til og bevegeligheten for å løsne og senere skru fast pluggen, var svært begrenset.
Tok litt tid, ja...
Men slett ikke håpløst.
Å jess. Har kikka på det og gruer meg. Håper det funker med kondensfjerner :P
De er ikke så vanskelige som de ser ut pluggene på TDMen, det er mange sykler som er betydelig vanskeligere! Men de sitter dypt. Den største utfordringen er å unngå at det kommer smuss og urenheter ned i sylinderen. Må ha trykkluft og blåse rent etter å ha tatt av plugghettene!
Men kondensfjerner må være løsningen på dagens problem.

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Mulig vann i bensinen Yamaha TDM

Legg inn av haakeik »

Du bør høre på mekanikeren og sjekke utluftingen fra tanken. Den skal ikke være tett. Utluftingen har nemlig sin misjon.
- Tanken trenger luft for at bensinen skal sige nedover til forgasserne.
- Bensin utvider seg når det blir varmt. Har du nettopp fylt tanken full på f.eks. en varm dag, vil bensinen utvide seg.
Da er det greit at tanken har mulighet til å tømme bensin gjennom utluftingsslangen? Jeg fikk nesten panikk da jeg selv første gang
opplevde å se bensin renne ned på bakken etter påfylling av bensin inkludert en pause i steikende sol, før jeg forstod hva som
hadde skjedd :redface
- Eller du lar sykkelen stå ute i solen med lite bensin på tanken. Er man riktig uheldig kan det bygge seg opp et
voldsomt vakum i tanken med det resultat at tanken kollapser:
Bilde

"Your tank has to breathe. In order to breathe, your tank must have a vent somewhere that will relieve both vacuum and pressure. Gasoline expands in volume as it warms up and shrinks in volume as it cools down. The fuel level of your tank changes throughout the day, even if you are not driving it."

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Mulig vann i bensinen Yamaha TDM

Legg inn av niko »

Takk haakeik. Prøver alltid å følge råd fra folk som veit mer enn meg (og det er ganske mange). Men heldigvis var det ikke tanken som var problemet. Ikke vann heller. Det var et par godt sota plugger som laga kvalm. De er nå skifta, sykkelen går som ei kule igjen. Jeg drar på tur i morgen. Nå øl og fotball :-). Takk igjen for gode råd og moralsk støtte folkens!

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Mulig vann i bensinen Yamaha TDM

Legg inn av mekkern »

Men da er jo spørsmålet hvorfor de ble nedsotet?
dette kan ha sammenheng med hva som ligger i bunnen av tanken... :-k

Anbefaler å suge opp en skvett fra bunnen/ne av tanken og ha på en klar flaske for å se om det er noe "bunngrums"-og nei dette blir ikke borte av kondensfjerner, dette er også en unødvendig tilsats da bensinen allerede inneholder kondensfjerner.(5%Etanol)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Mulig vann i bensinen Yamaha TDM

Legg inn av niko »

Godt råd igjen. Skal følges.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Mulig vann i bensinen Yamaha TDM

Legg inn av niko »

mekkern skrev: 26 jun 2018, 15:52 Men da er jo spørsmålet hvorfor de ble nedsotet?
dette kan ha sammenheng med hva som ligger i bunnen av tanken... :-k

Anbefaler å suge opp en skvett fra bunnen/ne av tanken og ha på en klar flaske for å se om det er noe "bunngrums"-og nei dette blir ikke borte av kondensfjerner, dette er også en unødvendig tilsats da bensinen allerede inneholder kondensfjerner.(5%Etanol)
Hva gjør jeg om jeg finner bunngrums? Tømmer/renser tanken?

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Mulig vann i bensinen Yamaha TDM

Legg inn av mekkern »

niko skrev: 26 jun 2018, 16:50 Hva gjør jeg om jeg finner bunngrums? Tømmer/renser tanken?
Det holder med å suge opp fra bunnen til det er rent-og se om filterne trengs å byttes/rengjøres.
slikt grums påskynder rust og korrosjon i drivstoffsystemet og kan/vil gi driftproblemer på nytt.

som regel blir det noe skitt i bunnen av gamle tanker.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Mulig vann i bensinen Yamaha TDM

Legg inn av niko »

mekkern skrev: 26 jun 2018, 17:12
niko skrev: 26 jun 2018, 16:50 Hva gjør jeg om jeg finner bunngrums? Tømmer/renser tanken?
Det holder med å suge opp fra bunnen til det er rent-og se om filterne trengs å byttes/rengjøres.
slikt grums påskynder rust og korrosjon i drivstoffsystemet og kan/vil gi driftproblemer på nytt.

som regel blir det noe skitt i bunnen av gamle tanker.
Spelka plastslangen med to spisepinner for å være sikker på å nå bånn. Pusta godt ut og dro til for å være sikker på å få futt i heverten. Det fikk jeg. Rensa godt opp i bihulene. Bensinen var klar og fin. Gamleeier mener jeg godt kan kjøre lengre ut på gira og ligge på høyere turtall enn jeg har gjort til nå. Tror ikke jeg har klart å daukjøre sykkelen på to uker, men godt mulig TDM'n trives bedre med litt turtall.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Mulig vann i bensinen Yamaha TDM

Legg inn av Rune75 »

niko skrev: 26 jun 2018, 19:22
mekkern skrev: 26 jun 2018, 17:12
niko skrev: 26 jun 2018, 16:50 Hva gjør jeg om jeg finner bunngrums? Tømmer/renser tanken?
Det holder med å suge opp fra bunnen til det er rent-og se om filterne trengs å byttes/rengjøres.
slikt grums påskynder rust og korrosjon i drivstoffsystemet og kan/vil gi driftproblemer på nytt.

som regel blir det noe skitt i bunnen av gamle tanker.
Spelka plastslangen med to spisepinner for å være sikker på å nå bånn. Pusta godt ut og dro til for å være sikker på å få futt i heverten. Det fikk jeg. Rensa godt opp i bihulene. Bensinen var klar og fin. Gamleeier mener jeg godt kan kjøre lengre ut på gira og ligge på høyere turtall enn jeg har gjort til nå. Tror ikke jeg har klart å daukjøre sykkelen på to uker, men godt mulig TDM'n trives bedre med litt turtall.


Kan det ikke bare ha vært at pluggene som stod i var gamle/slitte og lite effektive. Kombinert med at du kjørte den tom for bensin så sotet de ned. Skal vel godt gjøres at den tomkjøringa ikke har noe med saken å gjøre. Det ville vært en drøy tilfeldighet, synes jeg da. Uansett, siden den nå går helt fint med nye plugger så ville ihvertfall jeg ventet med å leite etter feil til pluggene evt sotet ned på nytt.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Mulig vann i bensinen Yamaha TDM

Legg inn av mekkern »

Turtall er bra. :thumleft
Presse på lavt er ikke bra. Selv ikke med h-d.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar