Ordne strøm til GPS

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Ordne strøm til GPS

Legg inn av Dansekris »

God kveld!

Jeg har nylig kjøpt en TomTom Rider 420 som skal få kjørt seg under Europaturen som er under en uke unna.

Jeg blir bedre og bedre på det mekaniske, men strøm og ledninger har jeg ingen erfaring med og kvier meg for å begi meg ut på noe der.

Fra før jeg har et par ledlys og et 12v-uttak m/usb som er kobla rett på batteriet. Lysene har en egen bryter.

Spørsmålet mitt er da om jeg kan stjele strøm fra lysene? Tenkte at det var greiest ettersom den kan reguleres med bryter. Vet at det er best å koble seg på noe som går på tenninga, men det har jeg ikke tid eller kunnskap til å få gjort nå før turen. Har skjønt at CANbus-systemet gjør det litt vanskeligere(?).

Hva trenger jeg av utstyr her? Er det så lett at jeg kan skjære vekk litt gummi, koble på og så isolere med elektrikertape, eller er det mer som skal til?

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Ordne strøm til GPS

Legg inn av kvase »

Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 494
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: Ordne strøm til GPS

Legg inn av Snekker.edvin »

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ordne strøm til GPS

Legg inn av kjellv »

For all del, ikke koble deg inn på canbus! Du må gå ut fra at siden det er canbus på sykkelen din, er nær alt originalt montert elektrisk styrt av dette systemet. Begynner du å eksperimentere med dette uten å vite hva du holder på med kan du være riktig ute å kjøre..

Er det 12V uttak på sykkelen? Sjekk om dette slukker når du slår av tenninga. Demonter slik at du kommer til under denne, eller ta den ut hvis det går an å gjøre det ovenfra. Så sjekker du spenningen på kablene du vil koble deg til. Måler du rundt 10,5V er dette også canbus. Men måler du mer enn 12,5V er det ikke canbus.
Vips, så har du koblet GPS på tenningsstrøm som slukker når du skrur av tenninga.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Ordne strøm til GPS

Legg inn av Dansekris »

Takk for svar!

Jeg må dessverre ha dette inn med teskje. Hvordan kobler jeg meg inn på en ledning? Kabelen fra GPSen deler seg i pluss og minus.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ordne strøm til GPS

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg hadde tatt sikte på og koble seg rett inn på batteriet med en sikring i mellom.

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 494
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: Ordne strøm til GPS

Legg inn av Snekker.edvin »

Bruk en 2 pol bryter ellers er batteri flat om en to dager

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Ordne strøm til GPS

Legg inn av Dansekris »

FredrikE24 skrev: 01 jul 2018, 13:04 Jeg hadde tatt sikte på og koble seg rett inn på batteriet med en sikring i mellom.
Ja, det er nok det enkleste, men hvis jeg ikke får kobla meg på tenningsstrøm hadde det vært kjekt å ha GPSen på samme ledning som ekstralysa siden de har en bryter.

Har du link til en sikring som funker?

Jeg skal i verste fall klare å huske og ta av GPSen når jeg parkerer. Alt annet på sykkelen er kobla rett på batteriet, så har en rutine på det allerede..

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 494
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: Ordne strøm til GPS

Legg inn av Snekker.edvin »

Jeg monterte en ekstra sikringsboks med 4 sikringer og bryter mellom batteri og boks. USB, eksterne lys, GPS og en ekstra til varme holker (senere kanskje) Litt dummy løsning. Avslutte jeg alt istedet av en og en.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ordne strøm til GPS

Legg inn av FredrikE24 »

Til sommerturen, hadde jeg bare kobla på batteriet. Du går ikke tom for strøm om GPSen står i holderen, evt. påskrudd et par dager.

På sikt, så hadde jeg helt klart montert et HEX ezCAN-system..

https://www.youtube.com/watch?v=kp_icwM-zqM

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Ordne strøm til GPS

Legg inn av simpson »

Har samme GPS, gjorde det veldig enkelt, og pga CANBUS, koblet rett på batteriet. Det ligger jo rett bak styret, så det var absolutt det enkleste, tok ca 5 min.
Og nei, du tapper ikke batteriet, min har stått i laderen i over tre uker uten at sykkelen har vært i bruk, og det er ikke lite strøm på sykkelen pga GPS.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Ordne strøm til GPS

Legg inn av Dansekris »

simpson skrev: 01 jul 2018, 14:42 Har samme GPS, gjorde det veldig enkelt, og pga CANBUS, koblet rett på batteriet. Det ligger jo rett bak styret, så det var absolutt det enkleste, tok ca 5 min.
Og nei, du tapper ikke batteriet, min har stått i laderen i over tre uker uten at sykkelen har vært i bruk, og det er ikke lite strøm på sykkelen pga GPS.
Flott, takk!

Da er saken grei. Er du fornøyd med GPSen?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Ordne strøm til GPS

Legg inn av simpson »

Ja den er helt topp.
Hadde Garmin før og denne er bedre på alle måter. :thumleft

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Ordne strøm til GPS

Legg inn av Dansekris »

Jeg syns min er skikkelig vrang og treig. Reagerer sakte og menyene henger. Ikke prøvd på sykkelen, men alt er oppdatert. Så langt ikke fornøyd i det hele tatt.

Vanskelig å legge opp ruter i TomTom sitt verktøy. Den godtar ikke GPX-filer fra Google Maps heller. Hmmm...

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Ordne strøm til GPS

Legg inn av simpson »

Min er ikke treg eller henger, kanskje det er noe bugs i din.
Har ikke brukt ruteplanleggeren så vet ikke hvordan den fungerer.

Svar