Hvor løse skal "floating rotors" være?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Krsitoffer
Innlegg: 16
Registrert: 11 aug 2018, 16:13
Motorsykkelen din: KTM Duke 790 2018'

Hvor løse skal "floating rotors" være?

Legg inn av Krsitoffer »

Sykkelen rister en god del ved hard bremsing, og den ene rotoren/bremseskiven kjennes så og si helt løs ut etter "poppnaglene", (det vil si noen millimeter vandring i alle retninger), mens den andre bremseskiven kjennes helt tight ut.

Surt og bytte en helt ny skive, samtidig er jo frambremsen ganske viktig.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvor løse skal "floating rotors" være?

Legg inn av AJ »

Krsitoffer skrev: 18 aug 2018, 14:13 Sykkelen rister en god del ved hard bremsing, og den ene rotoren/bremseskiven kjennes så og si helt løs ut etter "poppnaglene", (det vil si noen millimeter vandring i alle retninger), mens den andre bremseskiven kjennes helt tight ut.

Surt og bytte en helt ny skive, samtidig er jo frambremsen ganske viktig.
Man skal ikke være skråsikker med å stille fjerndisgnoser, men ut fra din beskrivelse tror jeg årsaken til ristingen er den skiva som kjennes tight ut.
På sykler med flytende bremseskiver (så og si alle moderne sykler i dag) skal begge skivene kjennes "løse" ut når du beveger dem med hånda.
Flyteringer som har satt seg fast gjør at man ikke kjenner noen bevegelse i skive ved bruk av vanlig håndmakt.
Prøv å spraye flyteringene (ikke bremseflatene på skivene :[-X !!) med et løsemiddel som f.eks. WD-40, Fluid Film eller noe annet som er egnet og har egenskaper til å løse opp i korrosjon og skitt, som kan ha satt seg i flyteringene.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Krsitoffer
Innlegg: 16
Registrert: 11 aug 2018, 16:13
Motorsykkelen din: KTM Duke 790 2018'

Re: Hvor løse skal "floating rotors" være?

Legg inn av Krsitoffer »

AJ skrev: 18 aug 2018, 14:20 Man skal ikke være skråsikker med å stille fjerndisgnoser, men ut fra din beskrivelse tror jeg årsaken til ristingen er den skiva som kjennes tight ut.
På sykler med flytende bremseskiver (så og si alle moderne sykler i dag) skal begge skivene kjennes "løse" ut når du beveger dem med hånda.
Flyteringer som har satt seg fast gjør at man ikke kjenner noen bevegelse i skive ved bruk av vanlig håndmakt.
Prøv å spraye flyteringene (ikke bremseflatene på skivene :[-X !!) med et løsemiddel som f.eks. WD-40, Fluid Film eller noe annet som er egnet og har egenskaper til å løse opp i korrosjon og skitt, som kan ha satt seg i flyteringene.
Takker og bukker for kjapt svar, skal forskes videre på.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hvor løse skal "floating rotors" være?

Legg inn av cannon »

Enig med aj. Du bør finne ut om skivene dine skal være full float. Hvis ikke så er det noe feil med den løse skiva.

Svar