Startvansker

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Startvansker

Legg inn av haakeik »

Lauri skrev: 20 aug 2018, 23:21 Tror MrTveit må pelle av bensinslangene inkludert filter og sjekke flow'en (som det heter på nynorsk).

Finner du nema-nix-problem der, så får du kinne sykkelen på starteren og sjekke om du får våte tennplugger (hvilket betyr at du får bensin til forbrenningskamrene). Så får vi ta neste steg derifra... 🙂
Nå har vel trådstarter bekreftet at motoren starter hvis han får fyllt bensinfilteret, som ligger mellom tank og flotørkamre, så da kan man vel konkludere med at bensinen flyter fint fra flotørkamrene gjennom dysene til forbrenningskamrene.
Problemet er vel heller at han ikke får bensin fra tank ned til flotørkamrene.

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Startvansker

Legg inn av Lauri »

haakeik skrev: 21 aug 2018, 08:59
Lauri skrev: 20 aug 2018, 23:21 Tror MrTveit må pelle av bensinslangene inkludert filter og sjekke flow'en (som det heter på nynorsk).

Finner du nema-nix-problem der, så får du kinne sykkelen på starteren og sjekke om du får våte tennplugger (hvilket betyr at du får bensin til forbrenningskamrene). Så får vi ta neste steg derifra... 🙂
Nå har vel trådstarter bekreftet at motoren starter hvis han får fyllt bensinfilteret, som ligger mellom tank og flotørkamre, så da kan man vel konkludere med at bensinen flyter fint fra flotørkamrene gjennom dysene til forbrenningskamrene.
Problemet er vel heller at han ikke får bensin fra tank ned til flotørkamrene.
Mitt poeng er, før man kjøper nytt bensinfilter, å sjekke at det virkelig er bensinfilteret som er tett. Det gjør man ved å løsne slangen/slangene til forgasseren/fuel-railen.

En annen ting... Når man deler en bensinslange for å sette inn bensinfilter, så er det ikke nok å dele; da "forlenger" man slangen pga lengden av bensinfilteret. Dette kan resultere i bøy på slangen slik at den opprinnelige flyten av bensin reduseres. Man bør kappe bort et stykke slik at såvel bensinslangens lengde samt retning opprettholdes. (Gjett hvorfor jeg vet dette :eh )
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Startvansker

Legg inn av Nomade »

Trenger man bensinfilter? Er ikke det bare å koble vekk ;-)

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Startvansker

Legg inn av Lauri »

Nomade skrev: 21 aug 2018, 12:54 Trenger man bensinfilter? Er ikke det bare å koble vekk ;-)
Sikkert en eller annen lur grunn til at noen ettermonterer bensinfilter på bensinslangen 🙂

Ofte finner man nettingfilter på selve bensinkrana. I flere forgassermerker til biler er det nettingfilter inne i selve forgasseren (sikkert også da i motorsykkelforgassere). I innsprøytningsdysene på biler (og sikkert i dysene til motorsykkel) finnes det finmasket nettingfilter.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

MrTveit
Innlegg: 22
Registrert: 06 apr 2013, 16:24
Motorsykkelen din: Suzuki GSX 750F

Re: Startvansker

Legg inn av MrTveit »

Ser man det ja. Nye slanger, nye filter og fått renset tanken for slam :) dette gjorde susen :)

Og selvfølgelig fått montert vakumslangen på rett plass :)

Takker så mye for all hjelp :)

Neste utfordring er at jeg har finni et hull i tanken BildeBilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Startvansker

Legg inn av Lauri »

MrTveit skrev: 21 aug 2018, 18:18 Ser man det ja. Nye slanger, nye filter og fått renset tanken for slam :) dette gjorde susen :)

Og selvfølgelig fått montert vakumslangen på rett plass :)

Takker så mye for all hjelp :)

Neste utfordring er at jeg har finni et hull i tanken BildeBilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
Grattis... da er du på vegen igjen :twothumbs:
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Startvansker

Legg inn av Lauri »

MrTveit skrev: 21 aug 2018, 18:18

Neste utfordring er at jeg har finni et hull i tanken BildeBilde
To alternativ:
1. Tøm tanken for bensin. Legg den i vannbad og tett hullet med karosseritinn.
2. Google "fuel tank sealer kit". Jeg kjøpte for mange år siden et slikt "kit" ettersom jeg klarte å revne loddestedet der bensinfilteret satt på tanken til FJ'en. Tettestpffet var to-komponent og ble etter blanding lysegrønt. Så helte jeg væsken i den tomme tanken og snurret tanken mange, mange ganger rundt slik at væsken fordelte seg. Lot dette så tørke - og tanken var tett.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Startvansker

Legg inn av Lauri »

Kjapt søk i oppslagsverket Youtube - og der finnes et utall eksempler på tetting av tank. Som et eksempel; sjekk ut denne https://m.youtube.com/watch?v=hN4BH3zS8oM 🙂
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Startvansker

Legg inn av haakeik »

Lauri skrev: 21 aug 2018, 10:04 Mitt poeng er, før man kjøper nytt bensinfilter, å sjekke at det virkelig er bensinfilteret som er tett. Det gjør man ved å løsne slangen/slangene til forgasseren/fuel-railen.

En annen ting... Når man deler en bensinslange for å sette inn bensinfilter, så er det ikke nok å dele; da "forlenger" man slangen pga lengden av bensinfilteret. Dette kan resultere i bøy på slangen slik at den opprinnelige flyten av bensin reduseres. Man bør kappe bort et stykke slik at såvel bensinslangens lengde samt retning opprettholdes. (Gjett hvorfor jeg vet dette :eh )
1. Du har helt rett, mye enklere å dra av bensinslangen fra forgasserne for å se om det renner bensin :thumleft Av og til ser man ikke de enkle løsningene i feilsøkingen :knegg

2. Jeg gjør feil jeg også, har fått vakumslange i klem etter å ha satt på tanken, med det resultat at motoren ikke starter :redface

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Startvansker

Legg inn av haakeik »

MrTveit skrev: 21 aug 2018, 18:18 Ser man det ja. Nye slanger, nye filter og fått renset tanken for slam :) dette gjorde susen :)

Og selvfølgelig fått montert vakumslangen på rett plass :)

Takker så mye for all hjelp :)

Neste utfordring er at jeg har finni et hull i tanken BildeBilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
Så bra du endelig får startet motoren :prf

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Startvansker

Legg inn av haakeik »

Lauri skrev: 21 aug 2018, 18:11
Nomade skrev: 21 aug 2018, 12:54 Trenger man bensinfilter? Er ikke det bare å koble vekk ;-)
Sikkert en eller annen lur grunn til at noen ettermonterer bensinfilter på bensinslangen 🙂

Ofte finner man nettingfilter på selve bensinkrana. I flere forgassermerker til biler er det nettingfilter inne i selve forgasseren (sikkert også da i motorsykkelforgassere). I innsprøytningsdysene på biler (og sikkert i dysene til motorsykkel) finnes det finmasket nettingfilter.
På Triumphen min har jeg noen bittesmå filtre i kontaktpunktene mellom forgassere og bensinslanger, i tillegg til filter på bensinkrana i tanken. Dette er standard på 1. generasjon Hinckley Triumpher.

MrTveit
Innlegg: 22
Registrert: 06 apr 2013, 16:24
Motorsykkelen din: Suzuki GSX 750F

Re: Startvansker

Legg inn av MrTveit »

haakeik skrev: 21 aug 2018, 20:13
Lauri skrev: 21 aug 2018, 10:04
1. Du har helt rett, mye enklere å dra av bensinslangen fra forgasserne for å se om det renner bensin :thumleft Av og til ser man ikke de enkle løsningene i feilsøkingen :knegg

Her på denne er det ikke så enkelt å dra av slangen fra forgasseren :) eller jo, det er lett å ta den av, men når du skal ha den på hvis det viser seg at det ikke er feil så må omtrent halve sykkelen demonteres :D Alt er på nå altså, men sinnssykt trangt nedi der ;)

Svar