Startvansker

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
MrTveit
Innlegg: 22
Registrert: 06 apr 2013, 16:24
Motorsykkelen din: Suzuki GSX 750F

Startvansker

Legg inn av MrTveit »

Hei godtfolk 🙂 jeg har en liten utfordring. Jeg har en Suzuki GSX 750F som ikke er helt kompis om dagen. Sliter litt med å få bensin, mulig jeg har koblet litt vakumslanger feil ( håper at det er det som er feilen). Den starter hvis jeg klarer å få bensin i bensinfilterene, men virker som om den ikke suger bensin videre. Noen fornuftige forslag? Har en liten følelse at jeg må opp og rense forgassere ( dette frister lite 😝 )

Kan også nevnes at den har vært lite i bruk de siste år pga en bensinlekasje. Slanger her er ordnet. :)

ZZR-Erling

Re: Startvansker

Legg inn av ZZR-Erling »

Du får begynne med de slangene da, og ta det derfra. Er vel ikke bensinpumpe på de der?

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Startvansker

Legg inn av mekkern »

Sjekk at du har koblet en tynn slange fra kran til innsug/ stuss ved forgasser.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Startvansker

Legg inn av Lauri »

På denne sykkelen er det vel bensinkran med flere utløp/slangetilkoblinger. Én for bensintilførsel ved full tank, én ved reserve og én for vakuum/sug... tror jeg 🤔 Og videre, så tror jeg at det sitter en membran i bensinkranen. Denne membranen er fjærbelastet og membranen stenger for bensin fra tank til forgasserne når motoren er slukket. Når motoren starter sørger et undertrykk for at membranen åpner og bensin strømmer til fuel-railen hos forgasserne. Dersom du har koblet feil eller ikke koblet vakuumslangen til - så får ikke 'gasserne dine drivstoff.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

MrTveit
Innlegg: 22
Registrert: 06 apr 2013, 16:24
Motorsykkelen din: Suzuki GSX 750F

Re: Startvansker

Legg inn av MrTveit »

På kranen er det 3 tilkoblinger, se bilde. Den minste i bakkant. Skal den inn der hvor det er slange inn på bilde nr 2?



BildeBilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Startvansker

Legg inn av Rune75 »

MrTveit skrev: 20 aug 2018, 18:59 På kranen er det 3 tilkoblinger, se bilde. Den minste i bakkant. Skal den inn der hvor det er slange inn på bilde nr 2?



BildeBilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja høyst sannsynlig så skal den det. Det er vakumstyringa til krana.

Du kan teste dette ved å ta den slangen av forgasseren og suge i den. Da skal det komme bensin utav en de andre slangene avhengig av hvordan krana står stilt.

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Startvansker

Legg inn av mekkern »

Men det skal vel være en PRI instilling på krana ? og da skal det renne uansett.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

MrTveit
Innlegg: 22
Registrert: 06 apr 2013, 16:24
Motorsykkelen din: Suzuki GSX 750F

Re: Startvansker

Legg inn av MrTveit »

Rune75 skrev:
MrTveit skrev: 20 aug 2018, 18:59 På kranen er det 3 tilkoblinger, se bilde. Den minste i bakkant. Skal den inn der hvor det er slange inn på bilde nr 2?



BildeBilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja høyst sannsynlig så skal den det. Det er vakumstyringa til krana.

Du kan teste dette ved å ta den slangen av forgasseren og suge i den. Da skal det komme bensin utav en de andre slangene avhengig av hvordan krana står stilt.

Når den er av. Så skjer det ingenting. Får ikke noe vakuum virker det som, virker som om denne er tett


Sent from my iPhone using Tapatalk

MrTveit
Innlegg: 22
Registrert: 06 apr 2013, 16:24
Motorsykkelen din: Suzuki GSX 750F

Re: Startvansker

Legg inn av MrTveit »

mekkern skrev:Men det skal vel være en PRI instilling på krana ? og da skal det renne uansett.
Er PRI, ON og res her. Når jeg tar av slangene slik at krana er slangeløs, da renner det på PRI.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Startvansker

Legg inn av Rune75 »

MrTveit skrev: 20 aug 2018, 20:52
Rune75 skrev:
MrTveit skrev: 20 aug 2018, 18:59 På kranen er det 3 tilkoblinger, se bilde. Den minste i bakkant. Skal den inn der hvor det er slange inn på bilde nr 2?



BildeBilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja høyst sannsynlig så skal den det. Det er vakumstyringa til krana.

Du kan teste dette ved å ta den slangen av forgasseren og suge i den. Da skal det komme bensin utav en de andre slangene avhengig av hvordan krana står stilt.

Når den er av. Så skjer det ingenting. Får ikke noe vakuum virker det som, virker som om denne er tett


Sent from my iPhone using Tapatalk
Altså den skal jo være tett. Når du tar den av forgasseren og lar den stå på bensinkrana og suger i den så skal den være tett. Du skal bare lage et vakum og sette tungespissen inn i enden av slangen så skal tunga suge seg fast og bensinkrana holder seg åpen. Snakker om den slangen som går inn på baksiden av krana nå.

Hvis du tar denne slangen av bensinkrana og lar den stå på forgasseren, så skal det være helt åpent om du blåser eller suger i den.

MrTveit
Innlegg: 22
Registrert: 06 apr 2013, 16:24
Motorsykkelen din: Suzuki GSX 750F

Re: Startvansker

Legg inn av MrTveit »

Rune75 skrev:
MrTveit skrev: 20 aug 2018, 20:52
Rune75 skrev:
MrTveit skrev: 20 aug 2018, 18:59 På kranen er det 3 tilkoblinger, se bilde. Den minste i bakkant. Skal den inn der hvor det er slange inn på bilde nr 2?



BildeBilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja høyst sannsynlig så skal den det. Det er vakumstyringa til krana.

Du kan teste dette ved å ta den slangen av forgasseren og suge i den. Da skal det komme bensin utav en de andre slangene avhengig av hvordan krana står stilt.

Når den er av. Så skjer det ingenting. Får ikke noe vakuum virker det som, virker som om denne er tett


Sent from my iPhone using Tapatalk
Altså den skal jo være tett. Når du tar den av forgasseren og lar den stå på bensinkrana og suger i den så skal den være tett. Du skal bare lage et vakum og sette tungespissen inn i enden av slangen så skal tunga suge seg fast og bensinkrana holder seg åpen. Snakker om den slangen som går inn på baksiden av krana nå.

Hvis du tar denne slangen av bensinkrana og lar den stå på forgasseren, så skal det være helt åpent om du blåser eller suger i den.
Stemmer :) selvfølgelig :) misforstod deg bare. Med motor i gang så blir det et vakuum i denne slangen også :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Startvansker

Legg inn av haakeik »

Så for å oppsummere litt:
- Når motoren går er det vakum i vakumslangen, men det renner ikke bensin
- Setter du krana på PRI så renner bensinen.
Da fungerer sannsynligvis ikke vakummekanismen i krana.
Da må du se om du får kjøpt et rebuild kit og reparere krana, eller kjøpe en ny kran.
I mellomtiden kan du sette krana i PRI og kjøre som vanlig.

Ny:
https://www.ebay.com/itm/GSX-600-750-F- ... SweW5VcDHZ

Rebuild kit:
https://www.ebay.com/itm/Suzuki-GSX750F ... SwxH1T0651

MrTveit
Innlegg: 22
Registrert: 06 apr 2013, 16:24
Motorsykkelen din: Suzuki GSX 750F

Re: Startvansker

Legg inn av MrTveit »

haakeik skrev:Så for å oppsummere litt:
- Når motoren går er det vakum i vakumslangen, men det renner ikke bensin
- Setter du krana på PRI så renner bensinen.
Da fungerer ikke vakummekanismen krana.
Da må du se om du får kjøpt et rebuild kit og reparere krana, eller kjøpe en ny kran.
I mellomtiden kan du sette krana i PRI og kjøre som vanlig.
-jepp
-bensin renner når slangene er koblet fra kranen
-står den på PRI med slangene tilkoblet renner det ikke bensin, tar jeg de av kranen så renner det

Men hvis jeg skrur av bensinslangene, blåser i de, setter de på igjen, da kommer det litt bensin ned i filtrene. Har en teori om at kanskje jeg må rense forgassere.

Så nei, jeg kan ikke kjøre med krana i PRI :/


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Startvansker

Legg inn av haakeik »

Aha :scratch
Så hvis du har bensin i filteret, så starter motoren. Da renner bensin fint til forgasserene.
Men du har problem med å fylle bensinfilteret. Da vil jeg tro at du kommer langt med å kjøpe nytt bensinfilter.
Inngangen til bensinfilteret er muligens nesten tett, mens utgangen ikke er det.
Forgasserne suger ikke bensin til seg fra tanken. Det er gravitasjon som sørger for at bensinen siger ned til forgasserne, eller rettere sagt til flotørkamrene.

En test du kan gjøre, er å fjerne bensinfilteret og koble slangeendene sammen, hvis mulig. Bruk gaffateip, det er bare midlertidig.
Så setter du krana på PRI og venter noen minutter. Da skal du få bensin ned i flotørkamrene.
Så åpner du tappeskruen på hver enkelt flotørkammer og sjekker at det renner ut bensin. Hvis det gjør det på alle forgasserne, er det ikke noe som er tett i de, mellom flotørkammer og tank.

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Startvansker

Legg inn av Lauri »

Tror MrTveit må pelle av bensinslangene inkludert filter og sjekke flow'en (som det heter på nynorsk).

Finner du nema-nix-problem der, så får du kinne sykkelen på starteren og sjekke om du får våte tennplugger (hvilket betyr at du får bensin til forbrenningskamrene). Så får vi ta neste steg derifra... 🙂
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Svar