EL-problem på Suzuki GSX 1100EF

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Rotekoppen
Innlegg: 30
Registrert: 22 aug 2009, 22:40
Motorsykkelen din: Suzuki GSX 1100EF 87

EL-problem på Suzuki GSX 1100EF

Legg inn av Rotekoppen »

Jeg sliter veldig med sykkelen, så fort jeg slår på lyset så tømmer jeg batteriet og sykkelen stopper :sorry

Litt mer info om problemet:
Når høyre lysbryter står på park, kan jeg kjøre sykkel til batteri er tomt å det er ganske mange timer.
Når høyre lysbryter står på vanlig lys, kan jeg kjøre noen få minutter før sykkel stopper.
Om jeg slår av lysbryter, så blir instrumentpanel mørkt og sykkel stopper.
Samme problem med Yuasa blybatteri som med Biltema gelebatteri.
Yuasa batteri er nytt, stator er ny og rele til styring av strøm er ny.
Høyre lysbryter er byttet med en brukt bryter, men ingen forskjell.

På torsdag satte jeg en 2,7 aH lader på batteri mens alle kabler var koblet til (sto til lading i 20 timer med ofte kontroll), jeg fikk ikke ladet batteriet slik at lader gikk fra rød og til gul eller grønn.
Tok ut batteri og ladet det i 19 timer med samme resultat.
Det kan være at den laderen er ødelagt og lager litt forvirrende problemer for meg!
Broren min har litt mer utstyr enn meg, så jeg tok med begge batteriene til han.
Vi sto der en times tid å pratet, sjekket Yuasa batteriet innimellom og lot Ctek lader få lov til å lade gele batteri uten at vi tok av lader for å sjekke.
Det vi så når vi tok av klemmene til Yuasa batteriet, er at det gikk ned fra 12,68 volt og ned til 11,72 i løpet av få sekunder, det er ganske mye fall på så kort tid.
Vet ikke om dette med Yuasa batteriet, som tross alt kun er 1 måned gammelt, har noe å si, men jeg legger ved den informasjonen like vel.

Har tatt av sal, side deksler og tank for å sjekke alt av kabler, kontakter og sikringer, det var noe irr som jeg har pusset på og fått bedre kontakt på, men ikke som var til noe hjelp.
Forrige eier, som forøvrig er en meget god kamerat av meg, har loddet på tenningslås, men jeg kan ikke skjønne at problemet kan ligge der?
Bryter som tross alt indikerer feil, er byttet ut med maken bryter med akkurat samme feil.
Er litt rådløs på hva jeg skal finne på som neste trekk :doh
Er det noen som har oppelvd lignende problem eller som kan tenke seg hva som er galt?
Takker for all hjelp.
MC jeg har lyst til å prøve: Boss Hoss - HD Elektra Glide Ultra Classic (CVO), Road King & Screaming Eagle Ultra Classic - Honda GoldWing GL1800 - Indian - Kawasaki VN1700 Voyager - Millyard Viper 10 - Norton - Suzuki GSX1300 B-KING, GSX1300R Hayabusa & VLR1800 Intruder - Triumph - Victory Vision Tour - Y2K - Yamaha FJR1300, V-Max & XV1900 Midnight Star.
Har hatt: 89 Honda CBR1000F, 94 Honda CBR1000F, 00 Honda CBR1000F, 02 Honda ST1100 Pan European, 01 Honda XL1000V Varadero, 87 Suzuki GSX1100EF, 76 Suzuki GT550 og 87 Yamaha XT350.
Anbefalte linker: http://www.bilsport-mc.no - http://www.classicsuzuki.no - http://nmcu.org

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: EL-problem på Suzuki GSX 1100EF

Legg inn av mekkern »

drit i disse c-tec laderne...disse er det masse tull med-mange har også ødelagt batteriene sine med disse under vinterlagring...

hvis batteriet er defekt vil spenningen fly i taket når du slår av lyset og da kan motoren stoppe pga overbelastning av elektronikken i tenningen...OG ladesystemet tar skade...det virker som ladingen ikke fungerer heller ettersom den tapper batteriet ved bruk av lyset...

bruk en vanlig liten lader som ikke lader mer enn 1/10del av AH på batteriet og lad dette 24timer-sjekk volt før du slutter å lade,da skal du ha mellom13.8-14,4 volt...la batteriet stå en time da skal det holde over 13volt. hvis batteriet er i orden kan vi gå videre med feilsøking..

Punkt 1 er et fulladet batteri i god stand.
Starter sykkelen på starteren med batteriet?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Erling
Innlegg: 283
Registrert: 01 jun 2009, 23:46
Motorsykkelen din: GT750j og GSX 1400K2
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: EL-problem på Suzuki GSX 1100EF

Legg inn av Erling »

Så det betyr mekkern, at min Tecmate OptiMate2, som lader 0,6 amp. i timen, er for sterk for mitt 14 ampers mc-batteri?
Garasje status:
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: EL-problem på Suzuki GSX 1100EF

Legg inn av mekkern »

det tåler jo 1.6 amper..16 AH delt på 10 blir 1.6A...

du KAN bruke større lader men det er ikke å anbefale på batterier som er brukt en stund pga høyere amper får platene i batteriet til å viberere og da faller det av avleiringer som legger seg i bunn og kortslutter cellene..dette er værre jo tommere batteriet er ...når det er ca 80% fullt går det ikke så mye strøm inn i batteriet..så en større lader kan fint brukes til "topping" av batteriet.

en sånn billiglader på fks biltema er helt grei til å lade mc batterier og gi det et lite oppkok l løpet av vintern...
http://www.biltema.no/products/productp ... emId=88149
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: EL-problem på Suzuki GSX 1100EF

Legg inn av cheron »

Den laderen mekkeren linket til der er det jeg bruker... Funker gull...

Men for å bidra litt her med feilsøking, enig med mekkeren. Få sjekket batteriet skikkelig først. Har hatt en sykkel på verksted som var omtrent som du forklarer. Der byttet vi dynamoen og alle problemer var løst... Selv om symptonene kanskje ikke er typisk "starter" feil så var det jaggu dynamoen.

Men sjekk batteriet først. :)
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Ragnhild

Re: EL-problem på Suzuki GSX 1100EF

Legg inn av Ragnhild »

Velkommen til forumet Rotekoppen :)
Hyggelig med nye brukere, og gutta boyz liker å få vist at de kan no :)
Har sånn Biltema-lader som jeg har brukt i flere år på de fleste syklene, og det blr jaggu meg strøm på dem, selv om den er liten og troskyldig. Billig er den òg. Kosta 90 - 100 kr for fire - fem - seks år sida.
Ørkendyret derimot har fått sånn original BMW-lader som kobles til stikkontakten på sykkelen. Skal i teorien kunne stå på hele vinteren...

Brukeravatar
Rotekoppen
Innlegg: 30
Registrert: 22 aug 2009, 22:40
Motorsykkelen din: Suzuki GSX 1100EF 87

Re: EL-problem på Suzuki GSX 1100EF

Legg inn av Rotekoppen »

mekkern:
Brodern ble varmt anbefalt C-tek lader til sin TDM, så han kjøpte den og jeg låner den :)
Låner en annen lader til Yuasa batteriet, den lader 3aH.
Venter på at begge batteriene skal bli fulladet, så kommer broder med sin ekspertise og så ser vi hva vi ender opp med i løpet av kvelden.
Vet at man skal lade med maks 10% men når man ikke har annet for hånden og er litt "desperat" :redface
I nødens stund spiser selv fanden fluer vet du :lol

Sykkel starter som en drøm på starter, bare den har nok strøm.
Brukte startkabler fra bil som sto uten motor i gang, satte på hovedlys så jeg ikke overladet batteriet, skrudde av tenning og tok av startkabler etter 3 minutter.
Gjentok prosessen par ganger til og startet sykkelen.
Da kunne jeg lett kjøre en time uten at motor fusket med parklys, men så fort jeg satte på hovedlys gikk det ikke mange minuttene før den stoppet.
Den mengden med strøm som blir tilført batteriet, er den mengden jeg kan bruke før sykkel stopper.

Har vært innom alle bensinstasjoner i kommunen der jeg bor, INGEN har syremåler til salgs eller utlån!!
Imidlertid kan du bli god og mett av dieselholdige pølser og hamburgere med alskens tilbehør :=D>

Skal skrive ned hva vi gjør og målinger, så håper jeg vi sammen kan finne ut av dette.....
Setter umåtelig stor pris på all hjelp :thumleft
MC jeg har lyst til å prøve: Boss Hoss - HD Elektra Glide Ultra Classic (CVO), Road King & Screaming Eagle Ultra Classic - Honda GoldWing GL1800 - Indian - Kawasaki VN1700 Voyager - Millyard Viper 10 - Norton - Suzuki GSX1300 B-KING, GSX1300R Hayabusa & VLR1800 Intruder - Triumph - Victory Vision Tour - Y2K - Yamaha FJR1300, V-Max & XV1900 Midnight Star.
Har hatt: 89 Honda CBR1000F, 94 Honda CBR1000F, 00 Honda CBR1000F, 02 Honda ST1100 Pan European, 01 Honda XL1000V Varadero, 87 Suzuki GSX1100EF, 76 Suzuki GT550 og 87 Yamaha XT350.
Anbefalte linker: http://www.bilsport-mc.no - http://www.classicsuzuki.no - http://nmcu.org

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: EL-problem på Suzuki GSX 1100EF

Legg inn av cheron »

Dynamo :scratch
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: EL-problem på Suzuki GSX 1100EF

Legg inn av mekkern »

spørsmålet er om den starter på starter med det nyladede batteriet "i" sykkelen...hvis ja så er det kapasitet på batteriet, hvis den må ha hjelp er batteriet kass...


ellers virker det som ladingen er kaputt..
fortsettelse følger med nyladet batteri... :)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Rotekoppen
Innlegg: 30
Registrert: 22 aug 2009, 22:40
Motorsykkelen din: Suzuki GSX 1100EF 87

Re: EL-problem på Suzuki GSX 1100EF

Legg inn av Rotekoppen »

cheron skrev:Den laderen mekkeren linket til der er det jeg bruker... Funker gull...

Men for å bidra litt her med feilsøking, enig med mekkeren. Få sjekket batteriet skikkelig først. Har hatt en sykkel på verksted som var omtrent som du forklarer. Der byttet vi dynamoen og alle problemer var løst... Selv om symptonene kanskje ikke er typisk "starter" feil så var det jaggu dynamoen.

Men sjekk batteriet først. :)
Skal ta en tur innom Biltema og kjøpe den laderen så fort som mulig.

Det er batteriene som står øverst på listen min også, siden jeg ikke klarte å lade Yuasa batteriet med laderen jeg hadde for hånden.
Men etter at dette problemet oppsto, tok forrige eier å byttet ut Biltema gele med helt nytt Yuasa batteri, dette er en drøy måned siden, så Yuasa er flunkende nytt!
Biltema gele hentet jeg hos forrige eier i går, men ville sjekke det og lade det opp før evt bruk i dag.

Yuasa hadde 11,68 volt 30 minutter etter at jeg tok det ut av laderen jeg hadde for hånd.
Dette er svært lavt!!!
Er redd en av cellene er ødelagte.

Biltema gele målte rundt 12,80 volt etter å ha stått i ro en måned.
Det står til lading på broderen sin C-tek lader.
Begge batteriene blir ladet ca 22 timer før vi tar de ut av lader og starter med feilsøking i kveld.
Har også mulighet til å bruke et reserve batteri som brodern hadde til en Honda CBX, pluss at vi kan bruke batteriet til TDM.
Så vi skal ikke stå i beita for batterier.

Har også vært hos, Tor, på elpack.no i Lierfoss og hentet litt deler, han kjører selv GSX 1100EF og kan litt om strøm.
Holder kontakt med, Tor, om dette problemet også.
Han hadde noen tips til hva jeg skulle se etter.
Har også rep boka til sykkelen.
Mangler bare å vite hva som er årsaken til problemet.
Kyndige mennesker er det over alt i denne hobbyen skjønner jeg ;)

Nå skal jeg ut og demontere litt mer på sykkel og se om jeg finner noe muffens ett eller annet sted.
MC jeg har lyst til å prøve: Boss Hoss - HD Elektra Glide Ultra Classic (CVO), Road King & Screaming Eagle Ultra Classic - Honda GoldWing GL1800 - Indian - Kawasaki VN1700 Voyager - Millyard Viper 10 - Norton - Suzuki GSX1300 B-KING, GSX1300R Hayabusa & VLR1800 Intruder - Triumph - Victory Vision Tour - Y2K - Yamaha FJR1300, V-Max & XV1900 Midnight Star.
Har hatt: 89 Honda CBR1000F, 94 Honda CBR1000F, 00 Honda CBR1000F, 02 Honda ST1100 Pan European, 01 Honda XL1000V Varadero, 87 Suzuki GSX1100EF, 76 Suzuki GT550 og 87 Yamaha XT350.
Anbefalte linker: http://www.bilsport-mc.no - http://www.classicsuzuki.no - http://nmcu.org

Brukeravatar
Rotekoppen
Innlegg: 30
Registrert: 22 aug 2009, 22:40
Motorsykkelen din: Suzuki GSX 1100EF 87

Re: EL-problem på Suzuki GSX 1100EF

Legg inn av Rotekoppen »

Ragnhild skrev:Velkommen til forumet Rotekoppen :)
Hyggelig med nye brukere, og gutta boyz liker å få vist at de kan no :)
Har sånn Biltema-lader som jeg har brukt i flere år på de fleste syklene, og det blr jaggu meg strøm på dem, selv om den er liten og troskyldig. Billig er den òg. Kosta 90 - 100 kr for fire - fem - seks år sida.
Ørkendyret derimot har fått sånn original BMW-lader som kobles til stikkontakten på sykkelen. Skal i teorien kunne stå på hele vinteren...
Takk, Ragnhild.
Syns det er moro at folket engasjerer seg på mine vegne, det er noe jeg setter umåtelig stor pris på!! :thumleft
Kjenner jeg er litt rusten i alle ledd, etter 6 år fravær uten MC.
Hadde min "jomfrutur" nå på onsdag, kjørte fra Lierfoss til Hurum med bare parklys.
Lurt var det ikke!
Men da klarte jeg rett å slett ikke å la være å ta sykkel av henger å få meg en luftetur :bananas
MC jeg har lyst til å prøve: Boss Hoss - HD Elektra Glide Ultra Classic (CVO), Road King & Screaming Eagle Ultra Classic - Honda GoldWing GL1800 - Indian - Kawasaki VN1700 Voyager - Millyard Viper 10 - Norton - Suzuki GSX1300 B-KING, GSX1300R Hayabusa & VLR1800 Intruder - Triumph - Victory Vision Tour - Y2K - Yamaha FJR1300, V-Max & XV1900 Midnight Star.
Har hatt: 89 Honda CBR1000F, 94 Honda CBR1000F, 00 Honda CBR1000F, 02 Honda ST1100 Pan European, 01 Honda XL1000V Varadero, 87 Suzuki GSX1100EF, 76 Suzuki GT550 og 87 Yamaha XT350.
Anbefalte linker: http://www.bilsport-mc.no - http://www.classicsuzuki.no - http://nmcu.org

Brukeravatar
Rotekoppen
Innlegg: 30
Registrert: 22 aug 2009, 22:40
Motorsykkelen din: Suzuki GSX 1100EF 87

Re: EL-problem på Suzuki GSX 1100EF

Legg inn av Rotekoppen »

cheron skrev:Dynamo :scratch
Håper ikke det!
Men har vært inne på tanken på at det kan være noe i ladesystemet som er feil.
Håper imidlertid det er en bagatell, slik som jord til pluss......
Pluss som går til jord vil ta sikringen?
Mens jord til pluss vil bare skape forvirring og en helvetes prøvelse på feilsøking og hurtig tømming av strøm til batteri?
Som jeg skrev til, Ragnhild, så er jeg temmelig "rusten".
Har bare kjørt Toyota de siste 6 årene og det er jo som kjent nærmest problemfritt.
MC jeg har lyst til å prøve: Boss Hoss - HD Elektra Glide Ultra Classic (CVO), Road King & Screaming Eagle Ultra Classic - Honda GoldWing GL1800 - Indian - Kawasaki VN1700 Voyager - Millyard Viper 10 - Norton - Suzuki GSX1300 B-KING, GSX1300R Hayabusa & VLR1800 Intruder - Triumph - Victory Vision Tour - Y2K - Yamaha FJR1300, V-Max & XV1900 Midnight Star.
Har hatt: 89 Honda CBR1000F, 94 Honda CBR1000F, 00 Honda CBR1000F, 02 Honda ST1100 Pan European, 01 Honda XL1000V Varadero, 87 Suzuki GSX1100EF, 76 Suzuki GT550 og 87 Yamaha XT350.
Anbefalte linker: http://www.bilsport-mc.no - http://www.classicsuzuki.no - http://nmcu.org

Brukeravatar
Rotekoppen
Innlegg: 30
Registrert: 22 aug 2009, 22:40
Motorsykkelen din: Suzuki GSX 1100EF 87

Re: EL-problem på Suzuki GSX 1100EF

Legg inn av Rotekoppen »

mekkern skrev:spørsmålet er om den starter på starter med det nyladede batteriet "i" sykkelen...hvis ja så er det kapasitet på batteriet, hvis den må ha hjelp er batteriet kass...


ellers virker det som ladingen er kaputt..
fortsettelse følger med nyladet batteri... :)
Det er ikke så mye strøm som skal til, før det er nok strøm på batteri til å starte sykkel.
Så ja, det er kapasitet på batteri med litt hjelp.
Som på fredagen da jeg ladet opp batteriet med startkabler, stoppet sykkel og startet den igjen med en gang uten hjelp fra startkabler.
Et testforsøk basert på lignende hendelser med bil.

Har vært borti lignende før med en celle som var ødelagt, når jeg fikk nok strøm rett på batteri så kunne jeg stoppe og starte rett etter hverandre.
Men etter en liten tur var det ikke nok strøm til å starte motor.
Som om dynamo ikke klarer å levere strøm til batteri, men strøm rett på batteri er godt nok.

Min erfaring er at noen biler og MC kan kjøres uten at batteri tar til seg strøm, du mister alt av lys og annet som bruker strøm, men kan komme seg fra A til Å uten problem.
Mens andre stopper når det ikke er nok strøm.
Når en celle er defekt, altså.
Har hatt en del gamle biler og MC, så jeg har opplevd begge deler flere ganger, men kan ikke fatte at det skal/kan være slik.
Husker jeg for mange år siden kjørte en Toyota Cressida 1977 modell fra Drammen til Hurum med lommelykt i frontruta :lol
Da var en celle defekt.
En annen Toyota med samme problem, var en Camry GXI 1989 modell, den måtte ha strøm tilført for å ikke oppføre seg på samme måte som GSX.
Samme bilmerke med samme problem, men med forskjellige måter å løse problemet på.
Det syns jeg er litt forunderlig og kan ikke forklare hvorfor.
MC jeg har lyst til å prøve: Boss Hoss - HD Elektra Glide Ultra Classic (CVO), Road King & Screaming Eagle Ultra Classic - Honda GoldWing GL1800 - Indian - Kawasaki VN1700 Voyager - Millyard Viper 10 - Norton - Suzuki GSX1300 B-KING, GSX1300R Hayabusa & VLR1800 Intruder - Triumph - Victory Vision Tour - Y2K - Yamaha FJR1300, V-Max & XV1900 Midnight Star.
Har hatt: 89 Honda CBR1000F, 94 Honda CBR1000F, 00 Honda CBR1000F, 02 Honda ST1100 Pan European, 01 Honda XL1000V Varadero, 87 Suzuki GSX1100EF, 76 Suzuki GT550 og 87 Yamaha XT350.
Anbefalte linker: http://www.bilsport-mc.no - http://www.classicsuzuki.no - http://nmcu.org

Ragnhild

Re: EL-problem på Suzuki GSX 1100EF

Legg inn av Ragnhild »

Rotekoppen skrev:
Ragnhild skrev:Velkommen til forumet Rotekoppen :)
Hyggelig med nye brukere, og gutta boyz liker å få vist at de kan no :)
Har sånn Biltema-lader som jeg har brukt i flere år på de fleste syklene, og det blr jaggu meg strøm på dem, selv om den er liten og troskyldig. Billig er den òg. Kosta 90 - 100 kr for fire - fem - seks år sida.
Ørkendyret derimot har fått sånn original BMW-lader som kobles til stikkontakten på sykkelen. Skal i teorien kunne stå på hele vinteren...
Takk, Ragnhild.
Syns det er moro at folket engasjerer seg på mine vegne, det er noe jeg setter umåtelig stor pris på!! :thumleft
Kjenner jeg er litt rusten i alle ledd, etter 6 år fravær uten MC.
Hadde min "jomfrutur" nå på onsdag, kjørte fra Lierfoss til Hurum med bare parklys.
Lurt var det ikke!
Men da klarte jeg rett å slett ikke å la være å ta sykkel av henger å få meg en luftetur :bananas
Sjøl takk :)
Skjønner den med å være rusten, selv om jeg bare har kjørt MC i ca 6 år :redface
Jo, KGB (Kara Gutta Boyz) på forumet liker å engasjere seg i tekniske problemer, og når de blir presentert så pent og ryddig som du gjør, blir det enklere for dem å hjelpe til :)
Hyggelig med skriveføre brukere på forumet, blir gjerne litt mer interessante ting som taes opp da.

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: EL-problem på Suzuki GSX 1100EF

Legg inn av cheron »

Altså... Her har vi samma problem som vi hadde på en Yamaha FZ750... Starta med fulllada batteri og var aldri noe kødd. Etterhvert som batteriet ble tappa var den umulig å ha med å gøre. Fryktelig humørsyk. Feilsøkte ovr alt, gikk over ledningsnettet, lada batteriet, kobla til bilbatteri og da starta den.

Løsningen var; det gamle batteriet var lada ihjel med en sånn superlader som C-tec. Kjøpte nytt batteri og den var så fin atte :D

(Dette er faktisk min gamle sykkel - så jeg "måtte" skru meg ihjel på den da jeg solgte den til en kollega.)

Også mye av det samme symptonene hadde vi på en Shadow. Der var enden på løsninga at det ble bytta starter. God som gull!

Ser nå at det er mye like symptoner på mange ulike problem/løsninger! :)

Jeg holder en knapp på ødelat batteri/dårlig dynamo. Men prøv batteriet først. Det er billigst ;)
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar