Tips om god dekkomlegger ønskes

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
KawaKjetil

Tips om god dekkomlegger ønskes

Legg inn av KawaKjetil »

Jeg tenker å kjøpe meg en "manuell" dekkomlegger for bruk med håndemakt, og lurer på om noen her på forumet har tips om en grei modell som kan handles helst i Norge. Import fra feks USA er ikke aktuelt pga høye transportkostnader.
Alternativet er å kjøpe en maskin til min. 10 000 Nok. Klarer meg med håndemakt de få gangene i året det er aktuelt :thumleft
Ett kriterie: Den må være "skånsom" mot felg. Dvs helst plastbelagt alt som har kontakt med felg.

Tenker noe ala det han bruker i denne filmen (selv om han knoter fælt og gjør mange grunnleggende feil :D )

KawaKjetil

Re: Tips om god dekkomlegger ønskes

Legg inn av KawaKjetil »

Etter noen timer googling fant jeg denne https://www.xlmoto.no/dekkmaskin-road-proworks#?p
Noen som har prøvd den?

Står blant annet:
- Gummibelagte overflater som ikke riper felgen.

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Tips om god dekkomlegger ønskes

Legg inn av NickNei »

Jeg har byttet dekk med dekkspaker, ei ramme av 2X4 og en stor skrustikke, gikk jo forholdsvis greit. Litt kløning blir det jo :) Men den maskinen på XL-moto så ikke dum ut, gjør vel jobben enklere. Tror jammen jeg skal prøve den...

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Tips om god dekkomlegger ønskes

Legg inn av haakeik »


KawaKjetil

Re: Tips om god dekkomlegger ønskes

Legg inn av KawaKjetil »

Ingen andre som har noen tips her?
Den fra biltema løsner dekket på felgen, men må ha noe å brekke av dekket med. Der gjør biltema bare halve jobben..

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Tips om god dekkomlegger ønskes

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg bruker å fjerne ventilene og kjøre noen hundre meter med litt voldelig bremsing i sakte fart.
Skrur av dekka, trer noen strips rundt dekket med jevne mellomrom rundt hele, strammer en etter en rundt hele flere ganger så dekket klemmes sammen. Legger felgen på noen klosser på gulvet og trekker dekket enkelt og greit av. Nytt dekk stripses også, og bare tres på før man fyller luft.
Da slipper jeg å lagre noe annet enn en pakke strips mellom hver gang.

KawaKjetil

Re: Tips om god dekkomlegger ønskes

Legg inn av KawaKjetil »

Strips funker, men ikke på alle dekk/felger. Har flere sykler, så må ha en dekkomlegger også for å dekke behovet :thumleft
Tror det blir den fra XLmoto. Så får jeg heller "plastre" den som går mot felgen om den ikke er godt nok beskyttet fra leverandør.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Tips om god dekkomlegger ønskes

Legg inn av cannon »

Jeg bruker en omlegger som ligner veldig på den fra xlmoto. Veldig for nøyd med den.
Ingen dekkspaker i kontakt med felgen.
Den fungerer som en motorisert maskin, men rotasjonen gjøres med håndmakt.
Kjøpt fra utlandet. Kostet ca 2500.

Svar