Street triple 675r - Ulyd fra motoren

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
zarni
Innlegg: 78
Registrert: 20 feb 2018, 09:46
Motorsykkelen din: KTM DUKE 790

Street triple 675r - Ulyd fra motoren

Legg inn av zarni »

Hei,

Jeg kjører vanligvis med øreplugger, så legger vanligvis ikke merke til små motorlyder. Men i dag når jeg skulle til å starte sykkelen la jeg merke til en "klikke" lyd. Sjekket sykkelen for eksoslekasje og diverse men fant ingenting. Tenkte jeg skulle høre om noen av dere visste hva dette kunne være før jeg tar den med til forhandler. Legger ved en youtube video slik at dere kan høre! :)

https://www.youtube.com/watch?v=VLoTB2zHd4A
2015 BMW S1000R
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Street triple 675r - Ulyd fra motoren

Legg inn av Bjerknez »

Kan egentlig ikke si at jeg hørte noen tikkelyd som skilte seg ut jeg da... Men nå sitter jeg her med uhyre dårlige høytalere innebygget i skjerm...

Hvis det er "ventiltikk" det er snakk om så skal dette ikke være noe problem i utgangspunktet.

Er det lenge siden den var/elelr skal på hovedservice? Hvor mye har den gått?

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Street triple 675r - Ulyd fra motoren

Legg inn av Dansekris »

Etter en kjapp runde på Google virker det som at dette er innenfor normalen. Jeg hørte helt klart tikkelyden du referer til.

Mange opplever visst dette på sine ST.

Brukeravatar
zarni
Innlegg: 78
Registrert: 20 feb 2018, 09:46
Motorsykkelen din: KTM DUKE 790

Re: Street triple 675r - Ulyd fra motoren

Legg inn av zarni »

Sykkelen har gått i underkant av 22k. Så ventilsjekken er egentlig litt på ettertid. Har googlet litt på det selv nå, og ser at flere har den samme lyden som jeg har. Noen sier det kan være cam chain tensioner? Eneste jeg vet er at denne "tikkelyden" er ny, og ikke har vært der tidligere :)
2015 BMW S1000R
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Street triple 675r - Ulyd fra motoren

Legg inn av Bjerknez »

zarni skrev: 13 sep 2018, 11:01 Sykkelen har gått i underkant av 22k. Så ventilsjekken er egentlig litt på ettertid. Har googlet litt på det selv nå, og ser at flere har den samme lyden som jeg har. Noen sier det kan være cam chain tensioner? Eneste jeg vet er at denne "tikkelyden" er ny, og ikke har vært der tidligere :)
Få den inn på hovedservice så kanskje lyden forsvinner. Der sjekkes og evt. justeres ventilklaringen. Hovedservice på Street Triple er hver 20.000 km.

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Street triple 675r - Ulyd fra motoren

Legg inn av Fsva »

Sykkelen min lager også tikkelyder i perioder. Jeg har vel konkludert med at det er kamkjedet som gradvis blir slakkere helt til kamkjedestrammeren justerer seg enda ett trinn.

Sykkelen min høres omtrent sånn ut før lyden tikkelyden bare blir borte av seg selv, da holder den seg borte i mange tusen km.
https://www.youtube.com/watch?v=NVWuY2qhfu0

Hvis du googler "cam chain rattle noise triumph triple" så får du hundrevis av videoer.

Brukeravatar
zarni
Innlegg: 78
Registrert: 20 feb 2018, 09:46
Motorsykkelen din: KTM DUKE 790

Re: Street triple 675r - Ulyd fra motoren

Legg inn av zarni »

Fsva skrev: 13 sep 2018, 11:11 Sykkelen min lager også tikkelyder i perioder. Jeg har vel konkludert med at det er kamkjedet som gradvis blir slakkere helt til kamkjedestrammeren justerer seg enda ett trinn.

Sykkelen min høres omtrent sånn ut før lyden tikkelyden bare blir borte av seg selv, da holder den seg borte i mange tusen km.
https://www.youtube.com/watch?v=NVWuY2qhfu0

Hvis du googler "cam chain rattle noise triumph triple" så får du hundrevis av videoer.
Aha! så det skal ikke være noen vits i å bytte cam chain tensioner, da den etterhvert vil stramme inn cam chainen om jeg forstod deg riktig?
2015 BMW S1000R
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Street triple 675r - Ulyd fra motoren

Legg inn av Fsva »

Du forsto meg rett. Det skal ikke være noe vits å bytte den kamkjedestrammeren da det ikke en slitedel, men et stempel beveger seg ut og presser mot en skinne som kamkjedet ligger mot. Du kan jo nevne tikkelyden for forhandler/verksted i tilfelle det er andre årsaker til lyden, men jeg ville bare sjekket oljenivået og kjørt videre.

Svar