Hva er gamle dekk ?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
barske
Innlegg: 272
Registrert: 10 jun 2017, 14:33
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter V4S
Sted: Trondheim

Re: Hva er gamle dekk ?

Legg inn av barske »

Jeg opplever at bakdekket slipper av og til når det er kaldt. Det er utrolig stor forskjell på varmt og kaldt dekk mtp grep. Under 10-12 grader er jeg generelt forsiktig uansett. Er det varmere i luften pleier jeg å kjøre noen kilometer før gassen vrenges ved nedlegg av sykkelen. Dette for å varme opp dekkene skikkelig.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hva er gamle dekk ?

Legg inn av FredrikE24 »

Eneste gangene jeg har hatt problemer med slipp er med Michelin PilotRoad 3. De var skumle når det var kaldt. Glapp skikkelig for meg rett etter påbegynt tur i første sving ut boligfeltet. Når det var kaldt og vått så kunne man noen ganger få hjulspinn ved moderat pådrag.

Etter å ha gått over til Metzeler, så har jeg ikke sett meg tilbake. Ikke et eneste slipp har jeg hatt som følge av disse faktorene.

evergud
Innlegg: 29
Registrert: 25 aug 2012, 20:38
Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 2017

Re: Hva er gamle dekk ?

Legg inn av evergud »

Jeg har kjørt ut i rundkjøring på våt asfalt, enda jeg tok det temmelig med ro. Mannen i bergingsbilen hadde faktisk trøbbel med å stå på beina når han skulle sjekke "for moro skyld". Dette var en regntung kveld i oktober. Dieselsøl er fryktelig skummelt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er gamle dekk ?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg synes dieselsøl burde resultere i høye bøter jeg da. Det er ikke bare direkte trafikkfarlig, men det skader miljøet i tillegg. Blir du tarr for å pisse i en bakgate etter noen pils så vanker det bot på flekken, men søler du diesel i veien og setter andre direkte i fare så er det liksom tut å kjør. Det blir på en måte sett på som et "uhell" eller en feil som "kan skje" virker det som.

Nå er det vel slik at biler/lastebiler ikke er i forsvarlig stand eller forsvarlig lastet hvis slikt oppstår og da bør det vanke høye bøter mener jeg.

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hva er gamle dekk ?

Legg inn av mekkern »

En saftig kladd med svingskivefett er en sikker vinner også.... ;)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er gamle dekk ?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg vil tippe du har truffet på en rundkjøring med oljesøl/diesel i veibanen. Da hjelper det lite hvor bra dekk man har.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er gamle dekk ?

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 28 sep 2018, 15:35 Jeg synes dieselsøl burde resultere i høye bøter jeg da. Det er ikke bare direkte trafikkfarlig, men det skader miljøet i tillegg. Blir du tarr for å pisse i en bakgate etter noen pils så vanker det bot på flekken, men søler du diesel i veien og setter andre direkte i fare så er det liksom tut å kjør. Det blir på en måte sett på som et "uhell" eller en feil som "kan skje" virker det som.

Nå er det vel slik at biler/lastebiler ikke er i forsvarlig stand eller forsvarlig lastet hvis slikt oppstår og da bør det vanke høye bøter mener jeg.
Problemet er vel at ingen vet hvem som er skyld i sølet.
Hvis det skulle skje en ulykke og det er beviselig hvem som gjorde det og ikke meldte i fra til Vegvesen for opprydning tror jeg nok det hadde blitt en starffereaksjon.

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Hva er gamle dekk ?

Legg inn av Lauri »

At dekk "går ut på dato" - er dette beviselig sant eller er det en myte som gjenfortelles år etter år?
Når dekkbanen slites så kommer nyere gummi til - gang på gang.

Er det noen forumbrukere som kan vise til publiserte fakta/tester, der disse bekrefter "utgått på dato"? (Å vise til "negletesten" på fabrikknye dekk mot brukte dekk blir for uproft.)
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er gamle dekk ?

Legg inn av Bjerknez »

Lauri skrev: 30 sep 2018, 20:12 At dekk "går ut på dato" - er dette beviselig sant eller er det en myte som gjenfortelles år etter år?
Når dekkbanen slites så kommer nyere gummi til - gang på gang.

Er det noen forumbrukere som kan vise til publiserte fakta/tester, der disse bekrefter "utgått på dato"? (Å vise til "negletesten" på fabrikknye dekk mot brukte dekk blir for uproft.)
Gummi blir jo som kjent hardt og morkent over tid. Bare se på pakninger, foringer, vinduslister etc. Nå er kanskje dekk bygget opp på en litt mer robust måte muligens, men at dekkene forfaller er vel ganske sikkert. Hvor fort dem faller i kvalitet og hvor mye av ytelsesevnen dem mister vet jeg ikke noe om. Men at gummi blir dårligere med årene er jeg ganske sikker på.

Andre har sikkert mer informasjon om dette.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er gamle dekk ?

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 29 sep 2018, 16:36
Bjerknez skrev: 28 sep 2018, 15:35 Jeg synes dieselsøl burde resultere i høye bøter jeg da. Det er ikke bare direkte trafikkfarlig, men det skader miljøet i tillegg. Blir du tarr for å pisse i en bakgate etter noen pils så vanker det bot på flekken, men søler du diesel i veien og setter andre direkte i fare så er det liksom tut å kjør. Det blir på en måte sett på som et "uhell" eller en feil som "kan skje" virker det som.

Nå er det vel slik at biler/lastebiler ikke er i forsvarlig stand eller forsvarlig lastet hvis slikt oppstår og da bør det vanke høye bøter mener jeg.
Problemet er vel at ingen vet hvem som er skyld i sølet.
Hvis det skulle skje en ulykke og det er beviselig hvem som gjorde det og ikke meldte i fra til Vegvesen for opprydning tror jeg nok det hadde blitt en starffereaksjon.
Det er sant, men når man til stadig ser oljesøl i rundkjøringer, spesielt ved bensinstasjoner etc. så burde det blitt tatt en sjekk av tankbiler etc. før dem kjører derifra. Lasten skal sikres og hvis det renner diesel etc. av bilen etterpå så bør det vanke heftige bøter til sjåføren og firmaet som eier bilen. Dem har tross alt gått spesialkurs for å sikre lasten og så vidt jeg vet så må dette repeteres ganske ofte.

Men generelt sett så er vel kanskje ikke problemet stort nok til at dem gidder å ta affere. Det handler vel om penger der også.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Hva er gamle dekk ?

Legg inn av niko »

Lauri skrev: 30 sep 2018, 20:12 At dekk "går ut på dato" - er dette beviselig sant eller er det en myte som gjenfortelles år etter år?
Når dekkbanen slites så kommer nyere gummi til - gang på gang.

Er det noen forumbrukere som kan vise til publiserte fakta/tester, der disse bekrefter "utgått på dato"? (Å vise til "negletesten" på fabrikknye dekk mot brukte dekk blir for uproft.)
Fant denne. https://www.thoughtco.com/the-science-o ... ng-3234377

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Hva er gamle dekk ?

Legg inn av Geiroe »

Lauri skrev: 30 sep 2018, 20:12 At dekk "går ut på dato" - er dette beviselig sant eller er det en myte som gjenfortelles år etter år?
Når dekkbanen slites så kommer nyere gummi til - gang på gang.

Er det noen forumbrukere som kan vise til publiserte fakta/tester, der disse bekrefter "utgått på dato"? (Å vise til "negletesten" på fabrikknye dekk mot brukte dekk blir for uproft.)
Jeg kjøpte en Yamaha XJ900 Diversion for noen år siden. Jeg sjekket ikke datoen på dekka, men tok noen bremsetester, og forhjulet låste altfor lett, så da ble det nye dekk. Med ny gummi oppførte den seg slik den burde ved bremsetest. Sikkerhet først, alltid. Det er jo tross alt ikke mye kontaktflate du har, så den vil du ha best mulig.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Hva er gamle dekk ?

Legg inn av KåreDump »

Lauri skrev: 30 sep 2018, 20:12 At dekk "går ut på dato" - er dette beviselig sant eller er det en myte som gjenfortelles år etter år?
Når dekkbanen slites så kommer nyere gummi til - gang på gang.

Er det noen forumbrukere som kan vise til publiserte fakta/tester, der disse bekrefter "utgått på dato"? (Å vise til "negletesten" på fabrikknye dekk mot brukte dekk blir for uproft.)
Enig med deg!!
Dette og den evinnelige "plugging av MC-dekk er ulovlig", kjenner jeg at jeg begynner å bli kvalm av!

Som nevnt over, temperatur spiller STOR rolle!! Kjørte tidligere "plastrakett" men brukte stort sett aldri "racingdekk".
Valgte heller sportstouringdekk, og fikk både flere kilometer og ikke minst bedre grep (spesielt på vått føre) på kjøpet.

Vet at jeg nå høres ut som en bedrevitende fjott, men hvis dekka dine er sju år gamle så har du enten for mange motorsykler eller kjører for lite! Sykkelen jeg har i dag er utrolig "dekksnål" og et bakdekk varer mellom 18 og 20.000 km, men har aldri dekk er på tur å gå¨ut på dato! !

Så til TS, har du kjøpt en sykkel med dekk du ikke er fornøyd med, så kjøp nye dekk, og for fremtiden: så bruk sykkelen så mye at du ikke lenger trenger bekymre deg over temaet gamle dekk! :-)

Har også plugga flere dekk med pluggsett fra Biltema og kjørt dem til det var bare filler igjen av dem, uten problemer!
Ikke er det ulovlig, ei heller farlig om hullene er små.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er gamle dekk ?

Legg inn av Bjerknez »

Må si meg enig jeg også.

Er vel kanskje ikke noen bestemt dato eller antall år som bestemmer nåe et dekk er utgått. Men at gummi gradvis brytes ned er vel ganske sikkert. Vertfall i mitt hode.

Kjører man 10.000km. eller året eller der om kring så trenger man ikke å bekymre seg for dette. Ei heller 5.000km. i året. Men et dekk som er 7 år gammelt hadde vertfall JEG byttet ut, uavhengig av hva andre mener. Jeg hadde ikke følt meg vel rundt krappe svinger med så gamle dekk, selv om det sikkert hadde fungert helt fint.

Så har man dekk som er 7 år gamle, og lurer på om dem er brukbare, så bytt dekk. Det gir deg vertfall ro i sjelen om ikke annet.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Hva er gamle dekk ?

Legg inn av KåreDump »

Bjerknez skrev: 01 okt 2018, 10:38 Det gir deg vertfall ro i sjelen om ikke annet.
Enig, man trenger ikke kjøre rundt med dekk man er usikker på, det tar bort deler av kjøregleden.
Men, det er alt for mye hysteri rundt alder på dekk!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Svar