MC jukser ved pådrag

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
JanH
Innlegg: 14
Registrert: 26 mai 2018, 20:06
MC: Honda CBF 600 S 2004

MC jukser ved pådrag

Legg inn av JanH » 03 okt 2018, 18:16

Hei

Som tittelen sier, så har jeg problemer med sykkelen ved gasspådrag.
Motoren nøler rett og slett fra ca 5000/o, og oppover
Litt vanskelig å forklare, men det kjennes ut som effekten kommer og går kjappe intervaller
Det hele begynte etter lengre kjøring i ganske hardt regn ( kan være tilfeldig)

- Motoren må bli varm før problemet oppstår
- Kjører jeg en god stund blir det noe bedre, men langt fra bra.
- I nøytral går motoren strøkent, selv med pådrag

Jeg har akkurat byttet plugger (ble sist byttet 2014, forrige eier)
Har også i år byttet olje, filter og kjølevæske
Ventiljustering ble utført høsten 2016 (ca 41000km, forrige eier)
Kjede og drev ser bra ut
Sykkelen har nå gått 45500km

Kan det være clutchen som begynner å ta kvelden?
Forgasser problemer?

Jan

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 226
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
MC: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: MC jukser ved pådrag

Legg inn av Flattop » 03 okt 2018, 18:31

.... glem det ...
Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 27195
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: MC jukser ved pådrag

Legg inn av AJ » 03 okt 2018, 18:59

Kan det være noe så banalt og enkelt som kondens?
Siden fenomenet begynte å gjøre seg gjeldende etter kjøring i kraftig regnvær...
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 1391
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS, BMW K100RS 16V og Jawa 350
Sted: Gjersjøen

Re: MC jukser ved pådrag

Legg inn av FredrikE24 » 03 okt 2018, 21:40

Kondens? Heller vann i bensinen.

Jeg kjøpte i forrige uke en BMW K100 med lignende symptomer. Vann i bensina.. Forrige eier hadde brukt masse masse penger for at verksted skulle finne feilen uten og lykkes.

Den gikk fint på tomgang og rusing. Ved pådrag så dro den ujevnt, tidvis mista den draget helt. På det tidspunktet jeg kjøpte den, så startet den ikke i det heletatt.
Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 27195
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: MC jukser ved pådrag

Legg inn av AJ » 03 okt 2018, 22:07

FredrikE24 skrev:
03 okt 2018, 21:40
Kondens? Heller vann i bensinen.
Var nok litt lite presis. Kondens eller vann i bensintanken var nettopp det jeg mente.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

JanH
Innlegg: 14
Registrert: 26 mai 2018, 20:06
MC: Honda CBF 600 S 2004

Re: MC jukser ved pådrag

Legg inn av JanH » 04 okt 2018, 08:22

Jeg har vært inne på tanken med vann/kondens i bensinen
Har fylt ca en tank etter problemet har oppstått, og har hatt i et par korker med isopropanol.

Jeg kjørte med Bagster tankveske den dagen, så det er merkelig hvis det skulle komme noe betydelig mengde vann i tanken...

cannon
Innlegg: 968
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
MC: Honda cbr929rr 2000

Re: MC jukser ved pådrag

Legg inn av cannon » 04 okt 2018, 08:29

Forgasser eller innsprøytning? Hvilken sykkel har du?

JanH
Innlegg: 14
Registrert: 26 mai 2018, 20:06
MC: Honda CBF 600 S 2004

Re: MC jukser ved pådrag

Legg inn av JanH » 04 okt 2018, 09:27

Honda CBF 600 S 2004, forgasser

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 27195
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: MC jukser ved pådrag

Legg inn av AJ » 04 okt 2018, 09:44

Hva med pluggledningene? Disse er kanskje like gamle som sykkelen?
Kanskje dårlig kontakt i en eller flere av disse etter at du byttet pluggene...

Det hender også at det blir brudd i overgangen plugghette og ledning når plugghetta dras av pluggen. Antakelig større risiko på eldre pluggledninger enn nye.
Coilene bør også sjekkes. Både kontaktpunkgtet til pluggledningen og selve coilen.
Jeg er ingen teknisk ekspert på noen som helst måte, og spør derfor de som kan mye om dette her inne: er det slik at coiler kan svikte gradvis eller er det endelig kollaps når den først svikter?

Hadde både coilsvikt og tennpluggledningbrudd på Moto Guzzi Stelvio'en jeg hadde.
Bruddet i tennpluggledningen ga samme symptomer som trådstarters sykkel.
Coilkollapsen ga derimot umiddelbar tenningssvikt, ingen "nøling" ved at sylinderen tente og gikk mer eller mindre vilkårlig.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 1658
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
MC: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: MC jukser ved pådrag

Legg inn av gsx750_80 » 04 okt 2018, 09:50

JanH skrev:
04 okt 2018, 09:27
Honda CBF 600 S 2004, forgasser
Kjører du sykkelen på 95 oktan med etanol, eller 98 med mindre (evt ingen) etanol iblandet?
Problemene kan naturligvis ha ulike årsaker, som flere har vært inne på. To-hjulinger i mitt eie
kjører jeg kun på 98 oktan (Shell V-power), som i alle fall har vært etanolfri inntil relativt nylig.
Under er det en som snakker om dette tema. Ikke det mest substansielle innlegget jeg har sett,
men det jeg fant i farten.

Ethanol based fuel is bad for your carbureted motorcycle
05-30-2016, 08:25 AM
The short version of this story is don't run ethanol based fuels in your carbureted motorcycle. In particular don't let your carbureted motorcycle sit for extended periods of time with ethanol based fuel in the system. As a good rule of thumb I try not to run ethanol fuel in anything; carbureted or fuel injected. Why would you want to run corn oil in a gasoline powered engine?

I keep reading threads about ZZR's with fuel related / carburetor issues. It seems to be a common problem with ZZR owners and in general with all carbureted motorcycles. I owned a ZZR for many years. I still have a number of other carbureted bikes in the stable and I've owned lots of carbureted bikes over the years. I live an a part of the country where we have winter 5 months of the year so my bikes sit each year for an extended period of time.

I believe the ethanol based fuels break down sooner than non-ethanol gasoline. I have always been an advocate of non-ethanol fuel. If your area is like mine non-ethanol fuel can be hard to source. It seems the only ethanol free fuel available in my part of the country are premium blends. I try to run premium ethanol free fuel in all of my bikes and cars. In the case of bikes that are going to sit for a period of time I always ensure they are full with a fresh tank of ethanol free fuel before they are put away. Occasionally I will start them over the winter but many times they simply sit in the garage on a tender each fall and wait until the call of spring riding season. Each spring I simply turn the key and they fire right up. In all of my years riding and with all of the bikes I have owned I have never experienced the problems so many others here seem have with fuel related issues.

I have a good riding friend whom I have espoused this theory to many times. He doesn't listen and he's constantly trying to sort out fuel related issues on his older carbureted bikes. I follow the same regiment on other seasonal gasoline powered equipment, including snow blowers, lawn mowers and yard tractors and I have never had a problem.

I am by no means an expert in this area but I thought I would share what has worked for me for many years. Do yourself a favour and quit running corn oil in your performance machines - and in particular don't let them sit for extended periods of time with ethanol blended fuel in the system. These things are meant to run on gasoline not corn oil.

..."
https://zzrbikes.com/forum/general-zzr- ... motorcycle

En annen artikkel: https://www.cycleworld.com/real-world-l ... -your-tank
mvh

-gsx750_80

JanH
Innlegg: 14
Registrert: 26 mai 2018, 20:06
MC: Honda CBF 600 S 2004

Re: MC jukser ved pådrag

Legg inn av JanH » 04 okt 2018, 10:20

Har fått tak i verkstedmanualen, så neste blir å sjekke verdiene på coil, plugghette og ledninger.Tok bare en visuell når jeg byttet plugger.

Problemene oppsto på vei hjem fra en Danmarks tur med siste bensinfylling i Gøteborg, så kan ha fått noe dårlig bensin derfra??

Skal se om det er mulig å drenere forgasserene uten å demontere halve sykkelen.Mulig det ligger noe i flottørkammeret

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 1658
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
MC: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: MC jukser ved pådrag

Legg inn av gsx750_80 » 04 okt 2018, 10:55

JanH skrev:
04 okt 2018, 10:20
Har fått tak i verkstedmanualen, så neste blir å sjekke verdiene på coil, plugghette og ledninger.Tok bare en visuell når jeg byttet plugger.

Problemene oppsto på vei hjem fra en Danmarks tur med siste bensinfylling i Gøteborg, så kan ha fått noe dårlig bensin derfra??

Skal se om det er mulig å drenere forgasserene uten å demontere halve sykkelen.Mulig det ligger noe i flottørkammeret
Jeg vet ikke om 1 tank kan ha så mye å si, men dersom sykkelen vanligvis kjøres på etanolholdig bensin så er det ikke umulig at det er akkumulerte effekter av det som manifesterer seg.
Men, problemene i dette tilfellet kan naturligvis ha opphav i andre årsaker enn drivstoffet.

JanH
Innlegg: 14
Registrert: 26 mai 2018, 20:06
MC: Honda CBF 600 S 2004

Re: MC jukser ved pådrag

Legg inn av JanH » 12 okt 2018, 10:25

Uten å ha gått over det elektriske, heller jeg nå mot slitt clutch.
Det er ikke fall i turtall ved pådrag når sykkelen "lugger", så regner med at det er clutchen som slipper...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 27195
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: MC jukser ved pådrag

Legg inn av AJ » 12 okt 2018, 10:40

Ser at du skrev i en tidligere post at problemet oppstår ved varm motor og at sykkelen ikke har gått mer enn vel 45000 km.
Rart om clutchen er utslitt i løpet av denne kjøredistansen...

Kan grunnen til at clutchen glipper og lugger være at det er fylt på feil motorolje? Feil olje, som f.eks. vanlig motorolje for bil, vil gjøre at våtclutchen i MC-motoren ikke tar tak som den skal.

Hva med å prøve en annen og selvfølgelig MC spesifikk motorolje?
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

JanH
Innlegg: 14
Registrert: 26 mai 2018, 20:06
MC: Honda CBF 600 S 2004

Re: MC jukser ved pådrag

Legg inn av JanH » 12 okt 2018, 11:36

En bekjent nevnte faktisk at det kunne være olja.

Jeg bytta olje og filter i juli.
Bilrema 10w40 olje.Kan hende sykkelen ikke liker den typen??
Folk har jo delte meninger om olje derfra...

Har kjørt maks 200 mil etter bytte

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester