Skadet Fireblade. Hva gjør jeg?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Skadet Fireblade. Hva gjør jeg?

Legg inn av kjellv »

NickNei skrev: 06 okt 2018, 15:27 Kondemneres sykkelen får du den ikke på veien igjen selv, det er kun autoriserte mc-verksteder som har lov til å reparere og få skilter på den igjen.
Dette er ikke helt korrekt. Årsaken til kondemnering er litt viktig her. Har en sykkel vært i en ulykke og har større skader kan det fort bli slik du beskriver det. Men i et enkelt stillestående velt slik som i dette tilfelle er det ikke fare for at sykkelen har fått skader, svekkelser eller skjevheter i rammedeler, men kondemnasjon vedtas ut fra reparasjonskostnader.
I slike tilfeller som dette kan eier forhandle med takstmann/forsikringsselskap når taksten ligger på bordet og la vraket bli en del av oppgjøret. Eier vil da få utbetalt en kontantsum og i tillegg få beholde sykkelen og evt. kjøre videre med den med skadene slik de er, eller selv bruke kontantsummen til å utbedre skader. Men det er litt viktig å følge saken nøye selv, gjerne finne ut hvem som er takstmann og opprette dialog med denne selv. Da mener jeg dialog, takstmann må få anledning å gjøre sin jobb. Men vær tydelig fra første stund at du ikke ønsker sykkelen kondemnert.

Med de erfaringer jeg har fra vårt verksted og de sykler jeg selv har taksert tror jeg at det svært sannsynlig her snakkes om kondemnering pga høy repkost i forhold til sykkelen verdi.

JFM91
Innlegg: 9
Registrert: 06 okt 2018, 13:32
Motorsykkelen din: Honda Fireblade 900RR

Re: Skadet Fireblade. Hva gjør jeg?

Legg inn av JFM91 »

Har begynt å bygge om sykkelen:

Hekk fra R6.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

JFM91
Innlegg: 9
Registrert: 06 okt 2018, 13:32
Motorsykkelen din: Honda Fireblade 900RR

Re: Skadet Fireblade. Hva gjør jeg?

Legg inn av JFM91 »

Noen som vet hvor jeg får tak i lengere bremseslange og clutch wire? Disse blir nemlig for kort når jeg får høyere styre.

Trenger også nye dekk. Hva anbefales da? (Billigst mulig)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skadet Fireblade. Hva gjør jeg?

Legg inn av Bjerknez »

Er det to koppholdere du har forran styre eller er det bare speedometer og turteller som ligger litt flatt? :knegg

JFM91
Innlegg: 9
Registrert: 06 okt 2018, 13:32
Motorsykkelen din: Honda Fireblade 900RR

Re: Skadet Fireblade. Hva gjør jeg?

Legg inn av JFM91 »

Bjerknez skrev: 08 apr 2019, 19:07 Er det to koppholdere du har forran styre eller er det bare speedometer og turteller som ligger litt flatt? :knegg
Haha :) Det ligger bare løst der. Har ikke lyst å kjøpe nye instrumenter, så må finne en løsning på det.

56520089_10157228593634697_1401956803784212480_n.jpg
Lykta på bildet er bare satt for illustrasjon. Skal ikke bruke den. Har bestilt twin-lykter fra Ebay.
På dette bildet er heller ikke hekken helt tilpasset.

Har også noen kutt i bakramma som sveises til helga.


Noen forslag til hvilken farge som kan bli tøff? Er litt inne på matt svart eller matt grå
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar