Oljespesifikasjoner fra reg. nr på nettsider

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Per-Pusling
Innlegg: 7
Registrert: 09 jul 2017, 08:17
Motorsykkelen din: 750

Oljespesifikasjoner fra reg. nr på nettsider

Legg inn av Per-Pusling »

Spørsmålet mitt gjeld olje på generell basis, både til bil/mc og motor/gir. Eg merkar meg at mange nettsider føreslår olje til deg, ut frå reg. nr på kjøretøyet. Min erfaring er at nettsidene føreslår olje med annan viskositet og ein litt annan spesifikasjon enn kva som er tilrådd i manualen. Kor mykje har det å seie?
Blir jo litt skeptisk når manualen beskriv 15w-55 og mekonomen føreslår 5w-40 🤔
Antar at olja på forslaga til nettsidene er innafor, og at spesifikasjonane på forslaga er praktisk tala lik spesifikasjon (eller bedre) enn det som manualen spesifiserar. Men korleis kan eg kontrollere dette?

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Oljespesifikasjoner fra reg. nr på nettsider

Legg inn av Kjellrf »

Mulig at oljefabrikantene anbefaler tynnere olje i Norge enn i verden forøvrig, fordi det generelt er kaldere her. Nå har jeg aldri hørt om 15W55-olje, hva slags sykkel anbefaler det til?
Ellers er fordelene med litt tynnere olje at den flower bedre, dvs eksempelvis gir mer og kjøligere olje til alle lagrene i motoren. Dessuten har tynnere oljer generelt litt sterkere oljefilm enn tykke. Egentlig en litt dårlig ide å fylle tjukkest mulig olje på motoren, unntagen hvis den snart er moden for overhaling. Eller brukes i ekstrem racing der olja blir for varm til at det er sunt for levetida.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Oljespesifikasjoner fra reg. nr på nettsider

Legg inn av AJ »

Viskositeten er en ting, oljas fordampningsresistens en annen. Enkelte motorer har en tildels svært høy driftstemperatur under gitte forhold. Derfor har oljeprodusentene utviklet og tilsatt tilpassede additiver/tillsettingstoffer, som nettopp skal bidra til at oljen blir mest mulig motstandsdyktig mot fordampning under svært driftsvarme forhold.

Tar man en kikk på teksten med liten skrift på oljekanne ser man bokstav- og tallkombinasjoner som gjerne begynner med et bilmerkenavn, som Fiat, MB, VW osv. etterfulgt av en tallkombo.
Dette er spesifikasjoner som er godkjent, evt. også utviklet i samarbeid med bil- og motorprodusenten.
Noen motorer er mer kravstore enn andre.
Som f.eks. den direkteinnsprøytede bensinmotoren i min Alfa Romeo GT og den luftkjølte V-twin motoren i Moto Guzzi Stelvio'en jeg hadde, særlig under klimatisk svært varme forhold i f.eks. Middelhavsområdet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Oljespesifikasjoner fra reg. nr på nettsider

Legg inn av kjellv »

Jeg ser ingen poeng i å bruke 15W til normalt bruk her i landet. Denne betegnelsen sier oss hvordan olja er når den er kald. Dess høyere verdi, jo tykkere er den. For eksempel ville en 30W monogradolje som er vanlig til luftkjølte plenklippere med Briggs & Strattonmotor være ganske stiv til kaldstart i -10 grader. Brukes denne olja på en motor med trykksmøring ville risiko for motorhavari være overhengende på kalde dager om vinteren. Olja ville ikke være pumpbar. Til snøfreseren brukes multigradolje 5W-30 som er en god viskositet for vinterbruk. Den siste betegnelsen (-30) forteller oss at olja har viskositet 30 når den er varm. Altså ganske tynn.
15W-55 er ikke mye brukt her i landet, jeg tror ikke jeg har sett denne. Men til en sliten motor som brukes kun på godværsdager om sommeren er den helt ok. Eller til racing..

Per-Pusling
Innlegg: 7
Registrert: 09 jul 2017, 08:17
Motorsykkelen din: 750

Re: Oljespesifikasjoner fra reg. nr på nettsider

Legg inn av Per-Pusling »

Takk for gode innspel.
Eg ser at svara i stor grad handlar om viskositet, så eg vil presisere at når eg skriv spesifikasjon så meinar eg tall og bokstavkombinasjonen med lita skrift. Manualen min seier til dømes at bilen min skal ha olje med spesifikasjon wss-m2c153-h, mekonomen føreslår ei olje med ei anna spesifikasjon (tall og bokstavkode). Korleis veit eg at mekonomens forslag oppfyller manualens tilrådde spesifikasjonar?
Og ja, eg har googla for å prøve å finne svaret, utan å bli noko særleg klokare.
Ellers er eg einig i at 15w-50 (ikkje 55 som eg skreiv i fyrste post) framstår som ein sær viskositet, særleg i Noreg. Likevel, det framstår som noko vågalt å overprøve aprilias anbefalingar på generelt grunnlag.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Oljespesifikasjoner fra reg. nr på nettsider

Legg inn av AJ »

Per-Pusling skrev: 14 okt 2018, 12:02 Ellers er eg einig i at 15w-50 (ikkje 55 som eg skreiv i fyrste post) framstår som ein sær viskositet, særleg i Noreg. Likevel, det framstår som noko vågalt å overprøve aprilias anbefalingar på generelt grunnlag.
Det mest vanlige her i landet er vel 10W-50 helsyntetisk. Så jeg ville valgt en slik olje, fortrinnsvis fra kjente produsenter.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Oljespesifikasjoner fra reg. nr på nettsider

Legg inn av kjellv »

Du kan nok stole på mekonomens anbefaling. De hadde ikke lagt inn denne anbefalingen på søk etter ditt regnummer uten at det er sjekket og de går god for den. Da har denne olja de spesifikasjonene akkurat denne motoren skal ha, med de additiver som er nødvendig og gjerne litt til. Mekonomen er seriøs nok til at dette kan du stole på.
Når det gjelder viskositetsanbefalingen som Aprilia selv har skrevet kan du nok bruke litt sunn fornuft ettersom sykkelen brukes under helt andre klimatiske forhold enn Italia.
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk



Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Oljespesifikasjoner fra reg. nr på nettsider

Legg inn av FredrikE24 »

Min BMW skal ha 15W-50 delsyntetisk Jaso MA2. Kjører med BMW sin egne Advantec Pro. Skal visst være veldig bra greier. Motoren er veldig ren og fin, da jeg tok første oljeskift så lå det en del gørr og gjørme samt "kobberfargede" partikler i bunnpanna. Det har vært helt fraværende med BMW-olja. Er raffinert på naturgass, og ikke "crude-oil", det har vel noen fordeler sikkert.

Sålenge jeg kjører på sommeren så funker dette greit. Olja er derimot veldig sirup når tempen kryper under 2 grader. Da blir jeg litt lei meg på motorens vegne.. Lar sykkelen stå inne under slike temperaturer før oppstart..

Castrol sin oljevelger for sykkelen velger imidlertid feil olje. Nemlig Power1 5W40, den går fint på K1200(fom. 2006) og K1300, men ikke på en K1200 før 2006. Så jeg stoler ikke alltid på disse oljevelgerne.

Hvilken sykkel er dette? En hvilken som helst Jaso MA2 vil vel gjøre nytta.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Oljespesifikasjoner fra reg. nr på nettsider

Legg inn av cannon »

En av mine sykler er spesifisert med en litt odde viskositet(for vår klimasone) som ikke er lett å oppdrive. Jeg spurte Forhandler i dag hva de anbefaler, og det var Yamalube 10-40 helsyntet. Da er utvalget et helt annet.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Oljespesifikasjoner fra reg. nr på nettsider

Legg inn av kjellv »

Per-Pusling skrev: 14 okt 2018, 12:02 Takk for gode innspel.
Eg ser at svara i stor grad handlar om viskositet, så eg vil presisere at når eg skriv spesifikasjon så meinar eg tall og bokstavkombinasjonen med lita skrift. Manualen min seier til dømes at bilen min skal ha olje med spesifikasjon wss-m2c153-h, mekonomen føreslår ei olje med ei anna spesifikasjon (tall og bokstavkode). Korleis veit eg at mekonomens forslag oppfyller manualens tilrådde spesifikasjonar?
Og ja, eg har googla for å prøve å finne svaret, utan å bli noko særleg klokare.
Ellers er eg einig i at 15w-50 (ikkje 55 som eg skreiv i fyrste post) framstår som ein sær viskositet, særleg i Noreg. Likevel, det framstår som noko vågalt å overprøve aprilias anbefalingar på generelt grunnlag.
Jeg ser ellers ingen god grunn til å bruke mekonomenolje på sykkeln.. Jeg har ellers aldri før hørt at de har MC-olje i sitt eget brand. Men det kan godt være at de har det for alt jeg vet. Mekonomen har også Castrol, og Power 1 Racing er en premiumolje du trygt kan bruke på Apriliaen din.
Du kan sjekke Castrol sin oljevelger her https://applications.castrol.com/oilsel ... evne-(atv)

Svar