Ceramic Coating

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Ceramic Coating

Legg inn av Voodoodoo »

Bjerknez skrev: 18 apr 2021, 14:30
Voodoodoo skrev: 18 apr 2021, 13:56 Det er lett å legge coating, før måtte man ha ir lamper osv. når man la det. dagens coating er både billig og lett og legge. Liker fusso99 sjøl, den fungerer godt på mc men på bil som brukes i den saltlake vi har om vinteren opplever jeg at den forsvinner raskt.

Man får en god coating til 3-400kr for et kit og den varer i 2-3år på en mc. En coating gir også litt beskyttelse mot riper....
Det er vesentlig forskjell på glansen på coating og fusso..
På hvilken måte gir coating beskyttelse mot riper?

En voks eller coating gir ikke noe glans. Det er poleringen og forbehandling som gir glans. Den eneste gangen voks eller coating gir økt glans er når underlaget er ubehandlet. De som opplever at en voks gir glans er dem som ikke har polert skikkelig først.

Jeg kan bevise når som helst at en voks ikke gir mer glans til en polert overflate. Det man oppelever som glans er endring i fargen fordi lysbrytningen blir noe annerledes siden det er et lag til utenpå lakken. Enn noe mørkere farge gir en illusjon av en liten forskjell som mange mener betyr blankere. Slik jeg ser det.
Glans kan måles, man får egen duppeditt som gjør dette. Det som gjør keramisk coating overlegent tradisjonell voks er hardheten på laget man legger utenpå. I motsetning til trad voks gir den "litt" beskyttelse mot riper.. Nå har jeg en bil med en lakk som er berømt for hvor dårlig den er. uten coating blir det riper av alt utenom kiling med ballehår fra angorakanin. Med coating kan man faktisk fysisk berøre lakken uten at det blir riper i klarlakken.. Når det gjelder glans så tar du faktisk feil. ja det er absolutt forarbeidet som er det viktigste. selv brukte jeg menzerna 3800 til finish for å få overflaten optimal før coating. men coating gir lakken en dybde som er nesten på nivå med det beste av carnauba voks. Lakken ser "våt" ut.
Fusso99 er forresten kjent for at den gir tap av glans men er en enkel voks å legge. fungerer veldig bra på mc osv. men forsvinner fort om man kjører i salt osv. Den "gamle" formelen med fusso var forresten veldig mye bedre men formelen har blitt endret pga ymse kjemi som ikke lenger er tillatt. Fikk tak i min første boks med fusso på slutten av nittitallet, da var det "snabelstoff" i forhold til det de andre harrytassene holdt på med.
Når man så får kjøpt god coating som er lett å legge for 3-400nok så er det en nobrainer ift å legge voks 2-3 ganger i året. forarbeidet er det samme uansett.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ceramic Coating

Legg inn av Bjerknez »

Du har rett, gloss kan måles.
https://youtu.be/dpdHLK7N6XQ

Å jer snakker vi tall som et glossmeter har målt. Altså desimaler. Det er ikke mulig å se disse forskjellene med det blotte øye. Forskjellene er uhyre små.

Dette stemmer også med egne erfaringer etter test i alskens sollys hvor jeg har brukt maskeringsteip, lupe og gud vet hva. Konklusjonen er ar at et skikkelig preppet (polert) lakk blir ikke blankere med en voks eller sealer etc. det er bare ikke mulig. I beste fall gir det ingen degradering av gloss. Men ja, en voks/coating BESKYTTER. Det er dens eneste oppgave.

Etter noen år på detailersclub.no så ser man hvor godt placebo effekten virker. Den ene voksen har mer "glød" enn den andre etc. det som skjer er at det er forskjeller i lysbrytningen siden laget over lakken er tykkere. ELLER at man har vokset/coatet et underlag som ikke er polert fra før. DA vil den delen med coating fremstå som blankere. Det blir litt som å sette en glassplate forran et matt bilde. Bildet ser blankere ut.

Dette er i mitt hode common sense.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ceramic Coating

Legg inn av Bjerknez »

Les denne posten som jeg laget for noen år siden:
https://www.detailersclub.no/forums/top ... ent-571649

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ceramic Coating

Legg inn av Bjerknez »

Solo-rider skrev: 18 apr 2021, 11:25 Takk for tilbudet Bjerknez :thumleft
Ikke umulig at jeg skal en liten svipptur :mc2 til Alf Graarud Motor når ting forhåpentlig åpner opp igjen på forsommeren . Tar kontakt med deg i forkant.
Bare å stikke innom :)

Så skal jeg bevise en gang for alle hva jeg mener.

Slik jeg har forstått deg:
Du ønsker absolutt minst mulig vedlikehold av sykkelen og samtidig ønsker du å kjøre i all slags vær hele sommeren, UTEN å vaske sykkelen, for så og kreve at møkka omtrent detter av når du tar den årlige vasken etter endt sesong.

Dette er nok ikke mulig uansett hva du velger av produkter.

Det som blir skittent på en sykkel er jo motor, under skjermer og ellers der leirspruten og støv legger seg. Skal man beskytte slike steder så tror jeg man må bruke noe annet enn coating/voks etc. Dette er ru overflate som skitten biter seg fast på.

Det er generelt vanskelig å få en motorsykkel til å se nærmest "fabrikkny" ut. Det er J**** mange kriker og kroker og vaske. Det tok meg to hele arbeidsdager og vel så det og få sykkelen fra støvete lagring til tipp topp stand med tanke på det visuelle. Det er MANGE små ting som må gjøres for at helhetsintrykket skal økes.

Med bil er dette enklere da karosseriet er strømlinjeformet og dekker hele bilen.

Jeg tror ikke man kommer unna denne vasken som du frykter. Skitt vil sette seg fast okke som, og skal du sikre deg mot at at skitten setter seg fast så må du bare brette opp ermene og vaske sykkelen din oftere (slik jeg gjorde). En kjapp "kattevask" i uken med washmitt, bilshampoo og høytrykk tar maks 10 minutter.

IKKE bruke avfetting når sykkelen er varm. Avfetting trenger du heller ikke hvis du vasker den ofte nok. :)

Solo-rider
Innlegg: 782
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Ceramic Coating

Legg inn av Solo-rider »

:thumleft :thumleft :D
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Svar