Ceramic Coating

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
KawaKjetil

Ceramic Coating

Legg inn av KawaKjetil »

Som tittelen sier, Ceramic Coating. Noen som har synspunkter om dette på en mc? Hvordan blir dette når det "slites" ned?

Firmaet jeg lurer på å bruke skriver følgende:
Langtidsvirkende lakkbeskyttelse som gir en keramisk glass-hard overflate, som er vann og smuss avvisende. Gir en god dybde i lakken og den beskytter også mot UV-stråler og andre forurensninger.

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Ceramic Coating

Legg inn av overlay »

Jeg la en nokså high-end coating på sykkelen min rett etter førstegangsservicen. Jeg la coating på alt av lakk, svingarm, plast, motor, felger og eksos som jeg kom til uten for mye demontering. Det er ekstremt lett å holde den ren nå. Legger skum med skumkanon, og spyler med slange før handvask. Forvask er alfa og omega når det kommer til å unngå vaskeriper uansett om den er coatet eller ei.

Mange coatinger kommer med to lag. En basecoat og en topcoat. Da basecoaten er "den harde" og topcoaten skal yte hydrofobisk. De fleste kommer også med vedlikeholds produkter for "topp up" av den hydrofobiske effekten. Når topcoaten dør kan man legge ny om jeg husker rett, eventuelt kan man kjøre på med litt lett polering for å fjerne eventuelle nye riper, og skape heft for ny coating. Coating av kvalitet vil uansett utklasse voks, det er derfor det blir såpass utbredt nå for tiden :)

Men sky coating tilbud som virker unaturlig billig. Det er mye jobb å gjøre korrekt. Man kan fucke det til med coating om man ikke vet hva man gjør, selvom enkelte coatinger har tips og triks for å fikse opp i etterkant uten at man må benytte sandpapir og grov polering. Coating blir ei bra om ikke grunnarbeidet er gjort skikkelig. Da "hermetiserer" man bare ripene som coatingen ikke klarer å skjule

Noen bilder fra min sykkel
Bilde

Bilde

Bilde

KawaKjetil

Re: Ceramic Coating

Legg inn av KawaKjetil »

Ser veldig bra ut
Akkurat slik jeg ønsker, enkelt å vaske av og stort sett alltid ren sykkel.

Fikk tilbud på min ZZR 1400. Kr 4000 ferdig vasket, polert og coating i 3 lag.
Produktet heter ipo ultimate.


Sent from my iPhone using Tapatalk

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Ceramic Coating

Legg inn av overlay »

KawaKjetil skrev: 23 okt 2018, 09:37 Ser veldig bra utBilde
Akkurat slik jeg ønsker, enkelt å vaske av og stort sett alltid ren sykkel.

Fikk tilbud på min ZZR 1400. Kr 4000 ferdig vasket, polert og coating i 3 lag.
Produktet heter ipo ultimate.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det vil en god coating gi deg. Aldri prøvd ipo ultimate, så den kan jeg ikke uttale meg om :)

Men vil si at 4000 kr var billig, så undersøk gjerne om tidligere kunder var fornøyd, og det ikke blir tatt noe innersvinger :P

KawaKjetil

Re: Ceramic Coating

Legg inn av KawaKjetil »

Skal være et bra produkt iflg kjennere. Og nabobedriften er en kjørekompis som driver lakkverksted, han som anbefalte :D
Er en dame som driver bedriften, og når jeg sentdte bilde av sykkelen sa hun 4-4500... Da vasker hun, polerer og legger 3 lag.
Mye kroker og kriker på den sykkelen, så det er nok vel verd pengene :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ceramic Coating

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er nok en av de få som ikke er like begeistret for coating. Vertfall ikke på en motorsykkel hvor man uansett vil få riper der hvor man har beina mot tanken etc.

Jeg har alltid vert skeptisk mot coating. Ikke fordi det er dårlig, men fordi jeg ikke ser nytten i forhold til å legge en god sealer som er langt tryggere og enklere og kan gjøres av hvem som helst uten noen form for spesiell kunnskap.

Dessuten har en motorsykkel så få lakkerte flater at det neppe tar mer enn sekunder og påføre samt buffe av. Å betale 4-5 laken for dette ser jeg på som ran på høylys dag.

Jeg ville mye heller betalt for en skikkelig polering av alle lakkerte flater slik at grunnlaget ble lagt. Så ville jeg fulgt opp med voks og eller sealer selv. Collinite 845 er en god sealer til under 300 kroner og den flasken har du resten av livet hvis du bruker den på motorsykkelen.

Jeg er også skeptisk til alle bilder som blir vist på nett som skal vise hvor blank sykkelen er. Min sykkel ser minst like blank ut som den med coating. Jeg vil annta at den også gjør det i virkeligheten. Beskyttelsen er hardere med coating ja, men, man vil uansett få riper og da ser jeg ikke poenget. Spesielt ikke på en mototrsykkel.

Hvis man setter en glassrute utenfor en annen glassrute. Vil det være lettere og se gjennom ruten da? Min mening er at man får ikke noe blankere resultat av å tillføre flere lag. Poleringen er det som gjør lakken glatt og blank. Det man legger oppå tilfører i utgangspunktet ikke noe som helst annet enn beskyttelse. Dette har jeg testet utallige ganger selv og jeg klarer ikke å se forskjell verken med lommelykt eller lupe.

Enkelte tillfeller vil man se nyenseforskjeller, men det har med stor sannsynliget med lysbrytning å gjøre.

Men overbevis meg gjerne. Jeg er innteressert i dette teamet og jeg tar også i mot besøk for å bevise mine påstander. Blir jeg overbevist i motsatt fall, ja, så er jeg en erfaring rikere og jeg skal være den første til å krype til korset :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ceramic Coating

Legg inn av Bjerknez »

Ta foresten en titt på tråden min i dette forumet:
https://www.detailersclub.no/forums/top ... re/?page=2

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Ceramic Coating

Legg inn av overlay »

Bjerknez skrev: 24 okt 2018, 05:07 Jeg er nok en av de få som ikke er like begeistret for coating. Vertfall ikke på en motorsykkel hvor man uansett vil få riper der hvor man har beina mot tanken etc.

Jeg har alltid vert skeptisk mot coating. Ikke fordi det er dårlig, men fordi jeg ikke ser nytten i forhold til å legge en god sealer som er langt tryggere og enklere og kan gjøres av hvem som helst uten noen form for spesiell kunnskap.

Dessuten har en motorsykkel så få lakkerte flater at det neppe tar mer enn sekunder og påføre samt buffe av. Å betale 4-5 laken for dette ser jeg på som ran på høylys dag.

Jeg ville mye heller betalt for en skikkelig polering av alle lakkerte flater slik at grunnlaget ble lagt. Så ville jeg fulgt opp med voks og eller sealer selv. Collinite 845 er en god sealer til under 300 kroner og den flasken har du resten av livet hvis du bruker den på motorsykkelen.

Jeg er også skeptisk til alle bilder som blir vist på nett som skal vise hvor blank sykkelen er. Min sykkel ser minst like blank ut som den med coating. Jeg vil annta at den også gjør det i virkeligheten. Beskyttelsen er hardere med coating ja, men, man vil uansett få riper og da ser jeg ikke poenget. Spesielt ikke på en mototrsykkel.

Hvis man setter en glassrute utenfor en annen glassrute. Vil det være lettere og se gjennom ruten da? Min mening er at man får ikke noe blankere resultat av å tillføre flere lag. Poleringen er det som gjør lakken glatt og blank. Det man legger oppå tilfører i utgangspunktet ikke noe som helst annet enn beskyttelse. Dette har jeg testet utallige ganger selv og jeg klarer ikke å se forskjell verken med lommelykt eller lupe.

Enkelte tillfeller vil man se nyenseforskjeller, men det har med stor sannsynliget med lysbrytning å gjøre.

Men overbevis meg gjerne. Jeg er innteressert i dette teamet og jeg tar også i mot besøk for å bevise mine påstander. Blir jeg overbevist i motsatt fall, ja, så er jeg en erfaring rikere og jeg skal være den første til å krype til korset :)

Helt greit at du ikke liker coating, venta litt på det :P
Jeg er også imot at folk reklamerer med "smør på dette så blir bilen blank", derfor presisterte jeg også at grunnarbeidet er det viktigste. Ville heller investert i en god poleringsjobb enn en shady coating jobb, anyday. Men for polering og coating av alle lakkerte overflater pluss coating i alle kriker og kroker på en MC, svingarm, motor, skjermer, felger etc, så er 4k veldig lav pris i mitt hode. Ville heller tenkt en pris nord for 10k, det er selvfølgelig avhengig av detaljnivå på jobb og forventing til kunde :P
Materialkostnaden i seg selv bikker godt over 1000-lappen. Du vet selv at det lar det ikke være mange timer igjen til polering og coating etter en grundig forvask og vask. Essensielt uansett hva planen med lakken er.

En grunn til at jeg gikk for coating var at den coatingen kunne legges på alt, har noe av det beste innen hydrofobisk overflate og varer minst 2-3 år. Eneste som har slitasje på min sykkel er tanken, men mesteparten av slitasjeområdet er dekt av tankpad. Det lille som er igjen av tanken kan jeg polere opp med Ibriden igjen for å legge nytt lag. Det er veldig mange typer overflater på en MC, man dundrer ikke løs med #845 på ulakkert plast for å si det slik, også skeptisk til grovstruktur på chassi deler. Kan nesten bli som å vokse på ruglefelt på båtdekk. Det er det så sabla mange kriker og kroker man kan få voksrester liggende igjen i. Det samme er det om man har noen kriker man ikke har fått det 100% rent, så drasser man med seg det videre i applicatoren.Mer givende å gjøre dette 100% en gang, også vedlikehold senere. Også super enkelt når sykkelen er ny.

Etter at sykkelen hadde vært på 1 årsservice fikk jeg bedskjed av mekanikeren at flere på verkstedet hadde anmerket at sykkelen så bedre ut enn hva de som sto i showrommet gjorde :twothumbs:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ceramic Coating

Legg inn av Bjerknez »

overlay skrev: 24 okt 2018, 08:51
Bjerknez skrev: 24 okt 2018, 05:07 Jeg er nok en av de få som ikke er like begeistret for coating. Vertfall ikke på en motorsykkel hvor man uansett vil få riper der hvor man har beina mot tanken etc.

Jeg har alltid vert skeptisk mot coating. Ikke fordi det er dårlig, men fordi jeg ikke ser nytten i forhold til å legge en god sealer som er langt tryggere og enklere og kan gjøres av hvem som helst uten noen form for spesiell kunnskap.

Dessuten har en motorsykkel så få lakkerte flater at det neppe tar mer enn sekunder og påføre samt buffe av. Å betale 4-5 laken for dette ser jeg på som ran på høylys dag.

Jeg ville mye heller betalt for en skikkelig polering av alle lakkerte flater slik at grunnlaget ble lagt. Så ville jeg fulgt opp med voks og eller sealer selv. Collinite 845 er en god sealer til under 300 kroner og den flasken har du resten av livet hvis du bruker den på motorsykkelen.

Jeg er også skeptisk til alle bilder som blir vist på nett som skal vise hvor blank sykkelen er. Min sykkel ser minst like blank ut som den med coating. Jeg vil annta at den også gjør det i virkeligheten. Beskyttelsen er hardere med coating ja, men, man vil uansett få riper og da ser jeg ikke poenget. Spesielt ikke på en mototrsykkel.

Hvis man setter en glassrute utenfor en annen glassrute. Vil det være lettere og se gjennom ruten da? Min mening er at man får ikke noe blankere resultat av å tillføre flere lag. Poleringen er det som gjør lakken glatt og blank. Det man legger oppå tilfører i utgangspunktet ikke noe som helst annet enn beskyttelse. Dette har jeg testet utallige ganger selv og jeg klarer ikke å se forskjell verken med lommelykt eller lupe.

Enkelte tillfeller vil man se nyenseforskjeller, men det har med stor sannsynliget med lysbrytning å gjøre.

Men overbevis meg gjerne. Jeg er innteressert i dette teamet og jeg tar også i mot besøk for å bevise mine påstander. Blir jeg overbevist i motsatt fall, ja, så er jeg en erfaring rikere og jeg skal være den første til å krype til korset :)

Helt greit at du ikke liker coating, venta litt på det :P
Jeg er også imot at folk reklamerer med "smør på dette så blir bilen blank", derfor presisterte jeg også at grunnarbeidet er det viktigste. Ville heller investert i en god poleringsjobb enn en shady coating jobb, anyday. Men for polering og coating av alle lakkerte overflater pluss coating i alle kriker og kroker på en MC, svingarm, motor, skjermer, felger etc, så er 4k veldig lav pris i mitt hode. Ville heller tenkt en pris nord for 10k, det er selvfølgelig avhengig av detaljnivå på jobb og forventing til kunde :P
Materialkostnaden i seg selv bikker godt over 1000-lappen. Du vet selv at det lar det ikke være mange timer igjen til polering og coating etter en grundig forvask og vask. Essensielt uansett hva planen med lakken er.

En grunn til at jeg gikk for coating var at den coatingen kunne legges på alt, har noe av det beste innen hydrofobisk overflate og varer minst 2-3 år. Eneste som har slitasje på min sykkel er tanken, men mesteparten av slitasjeområdet er dekt av tankpad. Det lille som er igjen av tanken kan jeg polere opp med Ibriden igjen for å legge nytt lag. Det er veldig mange typer overflater på en MC, man dundrer ikke løs med #845 på ulakkert plast for å si det slik, også skeptisk til grovstruktur på chassi deler. Kan nesten bli som å vokse på ruglefelt på båtdekk. Det er det så sabla mange kriker og kroker man kan få voksrester liggende igjen i. Det samme er det om man har noen kriker man ikke har fått det 100% rent, så drasser man med seg det videre i applicatoren.Mer givende å gjøre dette 100% en gang, også vedlikehold senere. Også super enkelt når sykkelen er ny.

Etter at sykkelen hadde vært på 1 årsservice fikk jeg bedskjed av mekanikeren at flere på verkstedet hadde anmerket at sykkelen så bedre ut enn hva de som sto i showrommet gjorde :twothumbs:
Det er ikke slik at jeg "ikke liker" coating. Men jeg ser bare ikke poenget med å fyre av opp mot 10 lapper for dette. Det er jo helt sykt hvor lite man får igjen for de lappene (annet enn at man trolig får det godt med seg selv).

Jeg ville mye heller (hvis jeg ikke kunne det selv) betalt noen ett par tusenlapper for polering/rubbing av alle lakkerte flater en gang i året i fem år (eller så lenge jeg hadde sykkelen)

Jeg synes rett og slett at det i beste fall er rart at noen vil bruke så mye penger på dette. Dessuten krever en slik coating (så vidt jeg vet) etterbehandlinger for å holde koken i de årene den er lovet og holde?

Hva koster etterbehandlingene og hvorfor skal man vedlikeholde en coating hvis det sies at den skal vare i rundt fem år?

Solo-rider
Innlegg: 777
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Ceramic Coating

Legg inn av Solo-rider »

Helt greit at du ikke liker coating, venta litt på det :P
Jeg er også imot at folk reklamerer med "smør på dette så blir bilen blank", derfor presisterte jeg også at grunnarbeidet er det viktigste. Ville heller investert i en god poleringsjobb enn en shady coating jobb, anyday. Men for polering og coating av alle lakkerte overflater pluss coating i alle kriker og kroker på en MC, svingarm, motor, skjermer, felger etc, så er 4k veldig lav pris i mitt hode. Ville heller tenkt en pris nord for 10k, det er selvfølgelig avhengig av detaljnivå på jobb og forventing til kunde :P
Materialkostnaden i seg selv bikker godt over 1000-lappen. Du vet selv at det lar det ikke være mange timer igjen til polering og coating etter en grundig forvask og vask. Essensielt uansett hva planen med lakken er.

En grunn til at jeg gikk for coating var at den coatingen kunne legges på alt, har noe av det beste innen hydrofobisk overflate og varer minst 2-3 år. Eneste som har slitasje på min sykkel er tanken, men mesteparten av slitasjeområdet er dekt av tankpad. Det lille som er igjen av tanken kan jeg polere opp med Ibriden igjen for å legge nytt lag. Det er veldig mange typer overflater på en MC, man dundrer ikke løs med #845 på ulakkert plast for å si det slik, også skeptisk til grovstruktur på chassi deler. Kan nesten bli som å vokse på ruglefelt på båtdekk. Det er det så sabla mange kriker og kroker man kan få voksrester liggende igjen i. Det samme er det om man har noen kriker man ikke har fått det 100% rent, så drasser man med seg det videre i applicatoren.Mer givende å gjøre dette 100% en gang, også vedlikehold senere. Også super enkelt når sykkelen er ny.

Etter at sykkelen hadde vært på 1 årsservice fikk jeg bedskjed av mekanikeren at flere på verkstedet hadde anmerket at sykkelen så bedre ut enn hva de som sto i showrommet gjorde :twothumbs:
[/quote]

Hei :vs
Ser at emne her er noen år. Hvordan var erfaring med behandlingen du hadde ?
Vurder dette på min sykkel. Koster en del. Men liker å kjøre sykkel fremfor vaske å polere :mc1
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ceramic Coating

Legg inn av Bjerknez »

Solo-rider skrev: 16 apr 2021, 11:36 Helt greit at du ikke liker coating, venta litt på det :P
Jeg er også imot at folk reklamerer med "smør på dette så blir bilen blank", derfor presisterte jeg også at grunnarbeidet er det viktigste. Ville heller investert i en god poleringsjobb enn en shady coating jobb, anyday. Men for polering og coating av alle lakkerte overflater pluss coating i alle kriker og kroker på en MC, svingarm, motor, skjermer, felger etc, så er 4k veldig lav pris i mitt hode. Ville heller tenkt en pris nord for 10k, det er selvfølgelig avhengig av detaljnivå på jobb og forventing til kunde :P
Materialkostnaden i seg selv bikker godt over 1000-lappen. Du vet selv at det lar det ikke være mange timer igjen til polering og coating etter en grundig forvask og vask. Essensielt uansett hva planen med lakken er.

En grunn til at jeg gikk for coating var at den coatingen kunne legges på alt, har noe av det beste innen hydrofobisk overflate og varer minst 2-3 år. Eneste som har slitasje på min sykkel er tanken, men mesteparten av slitasjeområdet er dekt av tankpad. Det lille som er igjen av tanken kan jeg polere opp med Ibriden igjen for å legge nytt lag. Det er veldig mange typer overflater på en MC, man dundrer ikke løs med #845 på ulakkert plast for å si det slik, også skeptisk til grovstruktur på chassi deler. Kan nesten bli som å vokse på ruglefelt på båtdekk. Det er det så sabla mange kriker og kroker man kan få voksrester liggende igjen i. Det samme er det om man har noen kriker man ikke har fått det 100% rent, så drasser man med seg det videre i applicatoren.Mer givende å gjøre dette 100% en gang, også vedlikehold senere. Også super enkelt når sykkelen er ny.

Etter at sykkelen hadde vært på 1 årsservice fikk jeg bedskjed av mekanikeren at flere på verkstedet hadde anmerket at sykkelen så bedre ut enn hva de som sto i showrommet gjorde :twothumbs:
Hei :vs
Ser at emne her er noen år. Hvordan var erfaring med behandlingen du hadde ?
Vurder dette på min sykkel. Koster en del. Men liker å kjøre sykkel fremfor vaske å polere :mc1
[/quote]
Det er ikke slik at du slipper og vaske den når du har coatet den. Sleng på en god voks ett par ganger i året så kommer du like langt. :)

En god runde polering av alle lakkerte flater og sleng på en voks/sealer. Det har jeg gjort med mine sykler og jeg har bilder nok til å bevise at sykkelen blir minst like blank som en med coating :)

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Ceramic Coating

Legg inn av Voodoodoo »

Hei, jeg har lagt coating på min 2013 modell Hayabusa samt en 2021 Tesla Model3.
Jeg synes det var omtrent like enkelt å legge coating som å legge en voks. Det som tar tid er forarbeidet men det er det også med voks.

Først grundig vask, deretter clay så en runde med grov polish på riper før glanspolering.. jeg handla alle pads på aliexpress etter tips fra en kompis som driver med det på daglig basis og har helt ocd.. lånte poleringsmaskiner fra rupees men hadde sikkert fått like bra resultat med en fra biltema. polerte med middel fra menzerna
Som coating valgte jeg Avalonking armor shield ix
Prismessig så betalte jeg under 400 pr kit med mer enn nok til å legge 2 lag på en hel bil, ett lag er nok og lag 2 er bare for å være helt sikker på full dekning (kjøpte 3 kit og fikk god rabatt).
Kjøpte ipa fra carpro beregnet for coating
Å legge coating gikk som en lek, har garasje med varme så hadde ca 15c og da var det bare å buffe av etter liggetid på ca 3min. Lett å jevne ut.
Biltema har noen veldig gode mikrofiberkluter i kjøkkenavdelingen, koster vel 169 for 24stk. (ikke si det til bilgutta for da forsvinner de og havner i ei dyrere hylle).

La på mc i vinter, 7 sesonger og nesten 80'km på veien hadde satt sine spor men med polering forsvant 99% av ripene, med coating får lakken en "wetlook" og glans jeg kun har sett med bruk av carnauba og carnauba er kun for show. la på alle kåpedeler, inkl glass, speil og felger.

Kjøpte ny bil i fjor og Teslas sorte lakk er jo berømt for sin elendige holdbarhet så etter en vinter med kun beskyttelse av fusso99 og en og annen runde med sprayvoks så var det litt å jobbe med.. på toppen av det hele så var den sminket med mer fillers enn ei sliten hore ved henting så etter første vask fant jeg endel skavanker som var med fra begynnelsen. Men nok en gang, utrolig hva man kan gjøre med et godt poleringsmiddel og arbeidslyst... resultatet etter coating ble utrolig bra.

Jeg har som regel brukt produkter fra autoglym på mc.. på bilene har det vært litt forskjellig men jeg liker fusso sin voks, lett og legge og holdbar dog ikke den som gir så mye glans.

Coating er i en helt annen liga, så vil tiden vise hvor lenge det varer.

Kostnaden for å legge det på en bil og en mc er ca. 1500 inkl kjøp av puter, polering og coating.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Solo-rider
Innlegg: 777
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Ceramic Coating

Legg inn av Solo-rider »

Bjerknez
Ja jeg er klar over at jeg må vaske sykkelen selv om den blir lakkbehandlet. Men som sagt så bruker jeg ikke mye tide på å vaske sykkelen.
Vasket sist sesong max 4 ganger på kjørte rundt 10000km.. :O Tenker som så at med en god lakk behandling at en dritten /støvet ikke setter seg så på sykkelen.
Ps har iår vasket sykkelen 2 ganger på kjørte 1100km !! Dvs at jeg vasket onsdag og syntes at jeg måtte ta en runde til torsdag etter at måkene hadde forelsket seg i sykkelen den dagen :evil
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ceramic Coating

Legg inn av Bjerknez »

Solo-rider skrev: 17 apr 2021, 14:56 Bjerknez
Ja jeg er klar over at jeg må vaske sykkelen selv om den blir lakkbehandlet. Men som sagt så bruker jeg ikke mye tide på å vaske sykkelen.
Vasket sist sesong max 4 ganger på kjørte rundt 10000km.. :O Tenker som så at med en god lakk behandling at en dritten /støvet ikke setter seg så på sykkelen.
Ps har iår vasket sykkelen 2 ganger på kjørte 1100km !! Dvs at jeg vasket onsdag og syntes at jeg måtte ta en runde til torsdag etter at måkene hadde forelsket seg i sykkelen deb dagen :evil
Tror du missforsto meg litt :)

Jeg mente at selv om du setter den inn med alskens coating så må du vaske den. Den blir like skitten som før. Derimot fester ikke skitten seg like godt og den blir lettere og få av. Dette gjelder vertfall lakkerte flater, og hvor mange lakkerte flater har man på sykkelen som blir veldig skitne? Det som blir skittent er vel stort sett metalldeler som eksos, motor, drev etc?

En motorsykkel går stort sett kun i finvær og sommerstid og på langt nær like mye som en bil (som oftest). Ett lag med voks pr. Sesong er mer enn nok. Ingen grunn til å coate sykkelen og betale mye penger for dette. Dette gjøres på biler da en bil har store lakkerte overflater og at de lakkerte flatene utgjør 95% av utseende på bilen. Jeg ser egentlig ikke grunnen med coating på bil heller, men der har den mer for seg. De lakkerte flatene på en mootorsykkel utgjør en så liten del at det tar like lang tid og vaske og polere dem.

Derimot har jeg hørt om midler som AC50(?) som man sprayer på og som lager en beskyttende hinne? En slik mange bruker før dem setter bort sykkelen på vinteren. Denne brukes også på metalldeler etc. jeg har mer tro på en slik, hvis hovedmålet er å å få sykkelen ren enklest mulig etter en sesong. Men skitten, det blir den okke som.

Jeg har prøvd alskens vokser og også ett par coatinger på de bilene jeg hatt på preppet (polert) lakk og selv om "vannskrekk" egenskapene varer lenger på en coatet bil, så blir den like skitten som den siden med voks. Så lenge voksen lever, så fungerer denne like bra.

MEN!... hvis du har blitt bitt av detailing basillen og synes dette er bare kos og holde på med og du vil legge ned mer tid og penger i å få sykkelen skikkelig blank og fin, så kjør på med coating. Man ødelegger jo ikke noe uansett.

Jeg har som kjent vært uhyre nøye med mine sykler. (Ja, vi snakker om q-tips og tannbørste her) jeg synes ikke det er nevneverdig lettere og få sykkelen ren etter en kjøretur. Den må vaskes uansett. Derimot blir den etter en "svampvask" like blank som før da plastdeler ikke har blitt bleket i solen og lakken fortsatt er ripefri (mer eller mindre).

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ceramic Coating

Legg inn av FredrikE24 »

En motorsykkel kan da ha store lakkerte overflater de. Min har mye. Ikke gidder jeg å vaske og styre så mye heller. Nå runda den 115 000km for en stund siden og det synes at den er i daglig bruk. Sånn er det bare. Jeg har mer troa på å vaske skikkelig et par ganger i året og kattevaske litt om man bruker sykkelen mye.


Coating har noe for seg, og varer lenger enn en voks. Det er det ingen tvil om. Jeg gidder ikke å vokse en gang i måneden.

For å holde sykkelen pen. Hold den unna sola når den ikke er i bruk, parker under tak eller i garasjen i skygge og uten direkte eksponert fra vann fra oven.

Svar