Styr unna Yamaha Vinterbro

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av AJ »

BjørnD skrev: 22 okt 2020, 08:56 Jeg er av den gamle skolen og etter 13 år hos Jan Lunde Motorservice på Lillestrøm så har jeg fått hamret inn - og det prøver jeg å videreføre - at en skal kunne stå for ALL jobb en gjør, som om det var en jobb på privat sykkel. Men jeg virker å være sjelden i denne bransjen.. :sorry
Vekker gamle minner:
Jan Lunde Mororservice på Lillestrøm var det verkstedet som byttet sidedekslene på min TDM 900, en reklamasjon etter at festeørene på dekslene knakk.
Holdt til nede i et kjellerlokale, husker jeg, i samme område hvor det var og antakelig fortsatt er mange bilforhandlere og verksteder.
Framsto som et godt gammaldags verksted. Og reklamasjonsjobben ble gjort skikkelig, den :thumleft .
Så vidt jeg vet ble dessverre dette verkstedet lagt ned for en del år siden.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av cannon »

Dette er en 2 år gammel enkeltsak som fortsatt har overskriften "Styr unna Yamaha Vinterbro". Er trådstarter forsatt med i saken, og er holdningen til butikken fortsatt slik som overskriften tilsier?
Jeg er godt fornøyd med denne butikken, selv om jeg ikke har brukt verkstedet. Det var heller ikke verkstedet som var årsak til den opprinnelige saken.
Ser at BjørnD nevner styrelager og svingarmslager. Også opplagring av demperlink bak bør nevnes, samt hjullager. Det holder ikke å bare sjekke om det er slark.
Inngår det i vanlig service-program at disse viktige punktene kontolleres, smøres og justeres? Hva med tetningsringer for alle disse servicepunktene? "Hele sykkelen" må jo demonters for å kunne gjøre dette sikkelig. Jeg gjør det på mine sykler. Lurer på hva verkstedene gjør? Er det noen av dere som følger forhandlerenes service-program som vet hva verkstedene faktisk gjør på disse punktene?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av AJ »

cannon skrev: 22 okt 2020, 11:07 Inngår det i vanlig service-program at disse viktige punktene kontolleres, smøres og justeres? Hva med tetningsringer for alle disse servicepunktene? "Hele sykkelen" må jo demonters for å kunne gjøre dette sikkelig. Jeg gjør det på mine sykler. Lurer på hva verkstedene gjør? Er det noen av dere som følger forhandlerenes service-program som vet hva verkstedene faktisk gjør på disse punktene?
Man får da håpe at det er såpass yrkesstolthet og målsetting om å gjøre best mulig jobb på MC-verkstedene ,at de gjør det som forventes av produsenten.
Det skal jo ikke være sli at kunder skal ha kunnskap nok til å etterprøve jobber gjort på verkstedet. Det hele er snakk om et tillitsspørsmål, som på så mange andre områder her i livet.

Selv tar jeg for gitt at service sjekklista til KTM følges faglig og samvittighetsfullt opp når sykkelen er inne til service:
Service sjekkeliste 1.jpg
Serrvice sjekkliste 2.jpg
(Åpne i egen fane/link for best mulig lesbarhet)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av cannon »

AJ: det ser betryggende ut:-)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av AJ »

cannon skrev: 22 okt 2020, 12:25 AJ: det ser betryggende ut:-)
Godt år høre :) .
Har samme oppfatning selv.

Relatert til denne tråden får jeg opplyse om at jeg fortsatt har til gode å være innom Yamaha Vinterbro og har dermed ingen erfaringer derfra - på godt eller vondt.
Når det gjelder den lille reklamasjonssaken på TDM'en jeg hadde så var dette en sak rettet mot Jeco Motor, som var avviklet, så vidt jeg husker, da reklamasjonsbehovet oppsto.
Dermed gikk denne saken via importøren, som altså lot dette (uavhengige?) MC-verkstedet i Lillestrøm gjøre jobben.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
BjørnD
Innlegg: 49
Registrert: 21 okt 2020, 16:56
Motorsykkelen din: 1986 GSX-R1342 Turbo / IC / EFI

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av BjørnD »

AJ skrev: 22 okt 2020, 10:19
BjørnD skrev: 22 okt 2020, 08:56 Jeg er av den gamle skolen og etter 13 år hos Jan Lunde Motorservice på Lillestrøm så har jeg fått hamret inn - og det prøver jeg å videreføre - at en skal kunne stå for ALL jobb en gjør, som om det var en jobb på privat sykkel. Men jeg virker å være sjelden i denne bransjen.. :sorry
Vekker gamle minner:
Jan Lunde Mororservice på Lillestrøm var det verkstedet som byttet sidedekslene på min TDM 900, en reklamasjon etter at festeørene på dekslene knakk.
Holdt til nede i et kjellerlokale, husker jeg, i samme område hvor det var og antakelig fortsatt er mange bilforhandlere og verksteder.
Framsto som et godt gammaldags verksted. Og reklamasjonsjobben ble gjort skikkelig, den :thumleft .
Så vidt jeg vet ble dessverre dette verkstedet lagt ned for en del år siden.
Ja, Jan pensjonerte seg og solgte det til folk som ikke var av helt samme kaliberet. jeg hadde en armskade som gjorde at jeg måtte slutte der rett før dette.. Jeg har tenkt å starte nytt i Lillestrøm med tiden, etter gammel lest.
-Bjørn D.

Turbo er gøy.

Teknisk leder, YV.

Brukeravatar
BjørnD
Innlegg: 49
Registrert: 21 okt 2020, 16:56
Motorsykkelen din: 1986 GSX-R1342 Turbo / IC / EFI

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av BjørnD »

cannon skrev: 22 okt 2020, 11:07 Dette er en 2 år gammel enkeltsak som fortsatt har overskriften "Styr unna Yamaha Vinterbro". Er trådstarter forsatt med i saken, og er holdningen til butikken fortsatt slik som overskriften tilsier?
Jeg er godt fornøyd med denne butikken, selv om jeg ikke har brukt verkstedet. Det var heller ikke verkstedet som var årsak til den opprinnelige saken.
Ser at BjørnD nevner styrelager og svingarmslager. Også opplagring av demperlink bak bør nevnes, samt hjullager. Det holder ikke å bare sjekke om det er slark.
Inngår det i vanlig service-program at disse viktige punktene kontolleres, smøres og justeres? Hva med tetningsringer for alle disse servicepunktene? "Hele sykkelen" må jo demonters for å kunne gjøre dette sikkelig. Jeg gjør det på mine sykler. Lurer på hva verkstedene gjør? Er det noen av dere som følger forhandlerenes service-program som vet hva verkstedene faktisk gjør på disse punktene?
Det er standard at disse punktene sjekkes ja, og f. eks. styrelager skal smøres opp hver 20 000 km, svingarmslagring hver 40 eller 50K, lenkearmer hver 20K, etc.. Kan si at det skjedde i praksis aldri her før jeg begynte, og det ugleses endel enda fra toppen.

Skal jeg dømme utifra tilstand på sykler som kommer hit som har vært andre steder så er det nok dessverre mange steder de store punktene glatt hoppes over.. :(
-Bjørn D.

Turbo er gøy.

Teknisk leder, YV.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av Jompa »

BjørnD skrev: 22 okt 2020, 08:56
Jompa skrev: 21 okt 2020, 18:31 Stemmer det at du er teknisk leder hos Yamaha Vinterbro ?
I såfall er vel du anvarlig for service utført av verkstedet, og da er det rart om du aksepterer at noen gjør dårig jobb på ditt verksted så lenge det ikke er du selv som har gjort jobben.
Jeg aksepterer ikke dårlig utført jobb overhodet. Ledelsen derimot, (og jeg er kun ansvarlig for det tekniske, ikke driften av verkstedet) ser mye lettere på det, fordi raske penger er bedre penger. En lang periode så var det kald krig her på om det i det hele tatt var noe vits i å bruke tid på f. eks. å synkronisere motorer, for det hadde mine forgjengere aldri gjort. :[-X Ventilsjekk på 125, som tas hver 6000 km, var det bare å hoppe over siden de hadde sjekket noen og "det er jo bare 1 av 10 som må justeres"... hvordan i helvete VET en det uten å sjekke? :scratch

Sjekke styrelager? Gaffelen er ikke løs, så da er det sikkert bra.
Smøre styrelager? Det holder til 100 000, minst og er billigere å bare bytte når en må...
Smøre svingarm? Trengs ikke, blir for dyrt og er bedre å vente til kunden MÅ ha nye lagre... :O

Det over skjer ikke hvis jeg tar i noe. Og jeg får kjeft for å bruke for mye tid, faktisk blitt sagt opp en gang fordi jeg ikke produserte nok (dvs, jeg brukte for mye tid på å gjøre kvalitetsjobber..)

Jeg er av den gamle skolen og etter 13 år hos Jan Lunde Motorservice på Lillestrøm så har jeg fått hamret inn - og det prøver jeg å videreføre - at en skal kunne stå for ALL jobb en gjør, som om det var en jobb på privat sykkel. Men jeg virker å være sjelden i denne bransjen.. :sorry

Beklsger at jeg oppfattet deg som en useriøs fyr og takk for oppklaringa.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av FredrikE24 »

Og derfor skrur jeg på syklene selv. Er ikke vært gjort noe ventiljustering på min sykkel på service hvertfall.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5238
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av dypen »

Dette var lang nese ... hvis jeg betaler for ventiljustering samt smøre opp styrelager og svingarm men ingen av delene er utført. Det må jo være gjensidig dialog / tillit mellom mekaniker og kunde.

Det blir noe helt annet hvis jeg får info om at ventilene er kontrollert men ikke behov for justering, styrelager og svingarm er kontrollert og i orden. Men samtidig underveis kan jeg selv ta valget avhengig av bruk (grus vs asfalt) siden det er veldig tidkrevende å smøre opp styrelager og svingarm i henhold til service manual som igjen påvirker sluttsummen.

Det skal heller ikke være slik at verkstedet skrur i filler motorsykkelen på service for å kontrollere deler som det aldri er feil på, selv tenker jeg kunden setter pris på en kort tilbakemelding og status.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 22 okt 2020, 22:27 Og derfor skrur jeg på syklene selv. Er ikke vært gjort noe ventiljustering på min sykkel på service hvertfall.
Ja, jeg er ganske overbevist om at i mange tillfeller er selvgjort velgjort. jeg stoler ikke fullt ut på det profesjonelle part. Det være seg verkstedfolk, elektrikere, rørleggere, snekkere og annet.

Jeg har selv erfart hvor udugelige enkelte elektrikere kan være. Hva som gjøre på verksted vedrørende motorsykkelen min vil jeg nesten ikke vite. Jeg har heller ikke kompetanse til å ettergå dem i sømmene og har ikke annet valg. Spesielt med tanke på garantien og det berømte stempelet i boka.

Jeg har generelt vært svært skeptisk til det meste når det kommer til komersiell virksomhet rundt det som er nevnt over. Vi er alle mennesker og innerst inne er vi grådige hele gjengen. Men noen er grådigere enn andre.

Man kan være så ærlig og rederlig man bare vil. Det fungerer greit når man har alt på stell, men så fort det begynner å knipe økonomisk så er det først meg selv og så meg selv.

Hadde jeg kunnet skru selv, så hadde jeg gjort akkurat som fredrik24. Faktisk ville jeg kanskje heller betalt han penger for å ta service på motorsykkelen min.

_________

En liten sidenotis:

Jeg har dne siste tiden drevet en del med elektronikk og bygget enkle kretser på hobbybasis og på et amatørnivå. Det har gitt meg en grunnleggende forståelse av hvordan ting henger sammen og hva det koster.

Her om dagen åpnet jeg en slik LED lykt som ser ut som et ekte lys. Det kostet 129 kroner på Kid Interiør. En liten plastdings som ble levert uten batteri. Jeg tok en titt inni denne lykten og selv om jeg ikke forventet å se noe ingeniørkunster der, så er det så utrolig kjipt laget at jeg vanskelig kan forestille meg at denne kan fungere i stillestående stand over tid.

Kablene var så tynne at jeg nesten ikke så dem og dme var ikke isolerte. Det var så vidt dem hang fast i loddinga. Hadde jeg knipset på ledningen hadde jeg "ødelagt" lykten.

Jeg tipper at innkjøpsprisen på innmaten i denne lykten (altså den elektriske kretsen) er på under 1 krone.

Jeg har også en større lykt som jeg kjøpte på Clasern til halve prisen. Denne var langt bedre og hadde isolerte ledninger og en liten IC som styrte effekten. Ikke noe ingeniørkunst dette heller, men bra nok og som forventet.

Det er derfor jeg er veldig skeptisk til dyre merkevarer. Noe er bedre ja, men jeg er ganske sikker på at mye er også dårligere. Alt kommer ann på hvem som selger det, hvor gode priser dem får, hvilket navn som er trykket på etc.

______________

Dette mener jeg kan sammenlignes litt med MC verksteder også. Et angivelig godkjent verksted som bare driver med svindel og ufaglærte folk på verkstedet. Men dem har en der, og jeg tipper at det er et krav om at det er EN der som vet hva han holder på med for å beholde verifiseringen?

Jeg er 100% sikker på at at en fyr som fredrik24 lett kunne tatt service på min sykkel. Jeg tror det finnes mange bakgårdsverksteder som har knallgode referanser, men som ikke har kastet seg på den store bølgen.

Hver gang jeg henter Bimmern på verksted så har jeg betalt pengene med en anelse vemodighet. Dem har sikkert byttet olje og filter etc. men jeg tviler på at dem har gått VELDIG nøye over alle sjekkpunktene.

Det eneste jeg er ganske trygg på er når det er en forsikringssak. Da er dem ikke sene med å dra frem gaffelen. Min sykkel veltet da den ble rygget på i sommer. Skaden ble takstert til 28.000 kroner. (!!!!) Samme for meg selvsagt da det ikke er jeg som betaler dette, men jeg veltet også med min forrige BMW som var en helt lik sykkel og denne fikk langt større skader. Det var kun kosmetisk, men den totale summen for bytte av tre plastdeksler, to motordeksler etc. hvor skruer og tetningsmiddel var det som kostet mest, kom på ca. 6.000,- kroner totalt. Var en bekjent av meg som er mekaniker som hjalp meg med dette selvsagt.

Det er vel bare slik det er, men derfor mener jeg at dyrt og merkevare ikke alltid er best.

Brukeravatar
BjørnD
Innlegg: 49
Registrert: 21 okt 2020, 16:56
Motorsykkelen din: 1986 GSX-R1342 Turbo / IC / EFI

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av BjørnD »

Jompa skrev: 22 okt 2020, 22:10
Beklsger at jeg oppfattet deg som en useriøs fyr og takk for oppklaringa.
No worries. Jeg kunne jo ha vært en eplekjekk idiot høy på seg selv sånn jeg skrev. :) Men, tror nok jeg er ganske nær bakken, og sikkert ikke grådig nok til å røske lommebøker tomme for noe jeg ikke har gjort og fremdeles sove godt om natta. Jeg har tatt servicer som kosta blod, men der var det blitt neglisjert nesten alt stort i 100 000 km.. og kunden kjente ikke igjen sykkelen etter 200 meter i setet. Merker du ikke forskjell på sykkelen etter storservice så har det neppe blitt gjort stort..
-Bjørn D.

Turbo er gøy.

Teknisk leder, YV.

Brukeravatar
BjørnD
Innlegg: 49
Registrert: 21 okt 2020, 16:56
Motorsykkelen din: 1986 GSX-R1342 Turbo / IC / EFI

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av BjørnD »

dypen skrev: 22 okt 2020, 23:30 Dette var lang nese ... hvis jeg betaler for ventiljustering samt smøre opp styrelager og svingarm men ingen av delene er utført. Det må jo være gjensidig dialog / tillit mellom mekaniker og kunde.

Det blir noe helt annet hvis jeg får info om at ventilene er kontrollert men ikke behov for justering, styrelager og svingarm er kontrollert og i orden. Men samtidig underveis kan jeg selv ta valget avhengig av bruk (grus vs asfalt) siden det er veldig tidkrevende å smøre opp styrelager og svingarm i henhold til service manual som igjen påvirker sluttsummen.

Det skal heller ikke være slik at verkstedet skrur i filler motorsykkelen på service for å kontrollere deler som det aldri er feil på, selv tenker jeg kunden setter pris på en kort tilbakemelding og status.

Derfor service er "kontroll"... tiden er stipulert for sjekk av alle punkter, så en vet hva som skal gjøres. Og så er selve jobben et tillegg, hvis det trengs å gjøres. Og det viser seg jo at siden mange knapt gjør mer på en 20 eller 40 000 km på f. eks. styrelageret at de kjenner over og til nød strammer (og ikke smører) så får jeg den på 60 000 km og så er ting knusk tørt, slitt og hakkete og så må kunden bytte lagrene, som er en mye større jobb enn å droppe forstilling 4 cm og smøre opp... og det koster mer.

Vi bruker jo ikke tid på å plukke ned og smører fordi vi synes det er gøy. Vi smører fordi fabrikken har spesifisert at det trengs for at lageret skal fungere optimalt helt til neste service, uansett bruk. :)
-Bjørn D.

Turbo er gøy.

Teknisk leder, YV.

Brukeravatar
BjørnD
Innlegg: 49
Registrert: 21 okt 2020, 16:56
Motorsykkelen din: 1986 GSX-R1342 Turbo / IC / EFI

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av BjørnD »

Bjerknez skrev: 23 okt 2020, 07:19 Dette mener jeg kan sammenlignes litt med MC verksteder også. Et angivelig godkjent verksted som bare driver med svindel og ufaglærte folk på verkstedet. Men dem har en der, og jeg tipper at det er et krav om at det er EN der som vet hva han holder på med for å beholde verifiseringen?
Jeg fikk som sagt sparken her etter 6 måneder fordi jeg ikke tok 3-timers servicer på 1 time, og fordi "Årlig kontroll" og "førstegangsservice" ikke bare var et oljeskift og filter og ut igjen... Det eneste som virker å telle er at servicer går fort, kunde inn, jobb, kunde ut, penger inn. Ikke at de er korrekt utført eller alle punkter sjekket. Gode mekanikere er de som tar "servicer" stipulert til 2 timer på 25 minutter. 10 stk 1.6 til 2.5-timers service har blitt "gjort" her av andre på en 9 timers dag når jeg akkurat hadde begynt...

Men de kunne jo ikke reellt sparke meg, siden jeg var eneste mann med kunnskap, og de trengte en teknisk leder for å holde dørene oppe. Så det var skremselstaktikk, for å fortelle meg at jeg kunne kastes.. Så jeg fikk ny kontrakt hvor jeg offisielt var delelagermann, selv om jeg gjorde det samme som før. Så ble det ny kontrakt igjen etter 8 måneder, som mekaniker.

Det er en grunn til at jeg bygger verksted i Lillestrøm nå, for å si det sånn.
-Bjørn D.

Turbo er gøy.

Teknisk leder, YV.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av Bjerknez »

BjørnD skrev: 23 okt 2020, 08:41
Bjerknez skrev: 23 okt 2020, 07:19 Dette mener jeg kan sammenlignes litt med MC verksteder også. Et angivelig godkjent verksted som bare driver med svindel og ufaglærte folk på verkstedet. Men dem har en der, og jeg tipper at det er et krav om at det er EN der som vet hva han holder på med for å beholde verifiseringen?
Jeg fikk som sagt sparken her etter 6 måneder fordi jeg ikke tok 3-timers servicer på 1 time, og fordi "Årlig kontroll" og "førstegangsservice" ikke bare var et oljeskift og filter og ut igjen... Det eneste som virker å telle er at servicer går fort, kunde inn, jobb, kunde ut, penger inn. Ikke at de er korrekt utført eller alle punkter sjekket. Gode mekanikere er de som tar "servicer" stipulert til 2 timer på 25 minutter. 10 stk 1.6 til 2.5-timers service har blitt "gjort" her av andre på en 9 timers dag når jeg akkurat hadde begynt...

Men de kunne jo ikke reellt sparke meg, siden jeg var eneste mann med kunnskap, og de trengte en teknisk leder for å holde dørene oppe. Så det var skremselstaktikk, for å fortelle meg at jeg kunne kastes.. Så jeg fikk ny kontrakt hvor jeg offisielt var delelagermann, selv om jeg gjorde det samme som før. Så ble det ny kontrakt igjen etter 8 måneder, som mekaniker.

Det er en grunn til at jeg bygger verksted i Lillestrøm nå, for å si det sånn.
Det ante meg ja. Spørsmålet blir vel om verkstedet du starter blir et "autorisert" verksted som kan gi stempel i boka? Ikke at det betyr så mye isolert sett, men for dem som vil beholde garantien er det jo kjekt. Selv om man trolig må betale mer for dårligere jobb...

Svar