Ester i olje..

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 204
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Ester i olje..

Legg inn av Atrox »

Hei
Ble en bestilling av diverse på XLMOTO på black friday. For å få sammen nok på bestillinga til å få fri frakt heiv jeg på tilbudet de hadde med 4 liter olje + oljefilter. Så i ettertid at det var Ester-tilsetning i olja. Hva er egentlig dette?
Positive/negative sider med Ester?


Samt Snell oljefilter - det er vel XLMOTO sitt eget merke? Ergo litt som Biltema - du veit egentlig ikke hva du får - noen som har testet disse?

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Ester i olje..

Legg inn av Rune75 »


Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ester i olje..

Legg inn av Jompa »

ESTERolje er laget av planteolje og dyrefett hvis jeg forstod artikkelen rett.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Ester i olje..

Legg inn av Sakkle »

https://en.wikipedia.org/wiki/Ester

Estere er vel mest brukt som kunstig lukt- og smakstilsetning. Men...
Ester oil is synthetic base oil that has been chemically synthesized. Typically ester oils are used in passenger car air-conditioning compressors, refrigerators and other industrial applications. Esters are one of the classes of synthetics that have been used in Mobil 1™ oils as well. Esters are stable molecules, provide good solvency, and provide very good low-temperature and high-temperature performance in engine oils.
Vet ikke om alle syntetiske oljer inneholder estere, eller om det også er andre måter å lage syntetisk olje på.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 204
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Re: Ester i olje..

Legg inn av Atrox »

Uitfra dette tolker jeg det dit hen at det ikke er noen negative sider med Ester i alle fall.
Hørte fra en kompis at jeg nok ville få meg en overraskelse av lukta på olja - litt frisk hubbabubba-lukt :)
Takk for svar alle sammen :)

ZZR-Erling

Re: Ester i olje..

Legg inn av ZZR-Erling »

Motul som er en av de srore blandt de "anerkjente", skryter av sin esterolje.
Den viktigste affæren med olje, er jo om man bytter den iht serviceskjema, at den har rett spec, og at man gir den tid til å bli varm før man gir gasser skikkelig på!

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Ester i olje..

Legg inn av Geiroe »

Det er jo additivene i olja som skiller de fra hverandre, når Motul sin racingolje 300V har ester/ester, tolker jeg det dithen at det er høyere grad av ester tilsetning enn semisynten, Motul 5100 ester. Motul 300V skal danne en sterkere oljefilm på kammene enn "vanlig" olje, noe som tydeligvis også er riktig, siden de som brukte 300V på VF motorene unngikk kamproblemer, mens de som brukte mineral skiftet kammer. Selv bruker jeg 5100 ester, å ja den lukter ikke akkurat godt, men hvis den legger igjen en sterkere oljefilm er det en liten pris å betale. Jeg vil tro at det er bl.a. er denne ester tilsetningen som gjør at det dannes en sterkere oljefilm.
Selv om jeg nå har lagt om smøringen av toppene til oljepumpens høytrykksdel, fortsetter jeg å bruke Motul 5100, selv om det streng tatt ikke er nødvendig.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Svar