Stator og regulatorbytte på Honda VFR800 VTEC 05 modell

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
EspGyl
Innlegg: 1
Registrert: 21 aug 2018, 22:33
MC: Honda - VFR - 800 - 2005

Stator og regulatorbytte på Honda VFR800 VTEC 05 modell

Legg inn av EspGyl » 18 des 2018, 01:23

Hei, tenkte bare å kaste ut ett spørsmål her på siden angående stator og regulatorbytte på min VFR800 2005 modell.
Har sett litt rundt online på diverse forum, og har konstatert at statoren har gått ad dundas, og dertil bør vel også regulatoren byttes («vanlig» feil på denne modellen er det også såvidt jeg forstår), mitt spørsmål er da hvor mye jeg bør bruke for å fikse det?
Er det såpass vrient å bytte at jeg bør levere den inn på verksted for å fikse det, eller er det en relativt quick fix som man bør greie å gjøre selv?

Er nok ikke noen mekaniker av yrke heller, men har heldigvis både gode venner, kolleger og YouTube som god hjelp, men tenkte kanskje noen her inne hadde hatt samme problem og fikset det selv, eventuelt har noen rimelige verksteder i Østlandsområdet som gjør det for en rimelig penge?

Har også vært i kontakt med en del verksteder, og prisen for å fikse dette ligger fra 5.500,- (uoriginalt) til flerfoldige titalls tusen for originalt...

Utfra hva jeg har forstått fra ulike verksteder så er det like greit å gå for uoriginalt når det gjelder disse delene?
Videre så har jeg lett rundt online og funnet delene jeg trenger til en totalpris på omkring 1.500,-...

Jeg tok forøvrig lappen og kjøpte sykkelen på sensommeren (i år) så har ikke fått kjørt spesielt mange mil på den, pluss at den både måtte på 48.000 service og disse problemene jeg nevnte over dukket opp kun en knapp måned etter servicen. Noe som egentlig er veldig ergelig når det utfra kommentarer er en veldig god sykkel.

cannon
Innlegg: 1007
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
MC: Honda cbr929rr 2000

Re: Stator og regulatorbytte på Honda VFR800 VTEC 05 modell

Legg inn av cannon » 18 des 2018, 07:26

Vet ikke om du har diagnostisert feilen. Hvis ikke: ikke sikkert begge skal byttes. Mål stator først. Den er mest krevende å bytte, men ingen stor jobb. Måling er enkel. Koble fra kontakt. Mål motstand mellom alle 3 faser. Verdi er oppgitt. Det skal være lik motstand mellom alle 3.
Mål deretter motstand mellom hver fase og jord. Der skal det være brudd.

Bytte av stator er enkelt på denne. Venstre motordeksel. Husk ny pakning.

Brukeravatar
Honda-Bjarne
Innlegg: 37
Registrert: 29 jan 2018, 16:12
MC: V-tec 800

Re: Stator og regulatorbytte på Honda VFR800 VTEC 05 modell

Legg inn av Honda-Bjarne » 18 des 2018, 10:07

For å finne ut om det er stator eller regulator som er problemet så må du topplade batteriet og starte sykkelen. Koble deretter fra kontakten mellom stator og regulator. Mål motstand mellom de 3 gule ledningene som kommer fra stator. Skal ikke overstige 1 ohm. Mål også at det ikke er kontakt mellom de gule ledningene og gods. Det skal ikke være kontakt.
Mål også utgangseffekt på hver ledning, de skal gi omtrent like mye på gitt turtall. Som regel er det 1 eller 2 faser som er brent hvis stator er kaputt (stator er 3-faset, derfor 3 ledninger) og det vil gi store avvik i utgangseffekt mellom ledningene fra stator.
Finner du ingen avvik så er det regulator som er problemet, finner du avvik så er det stator.
Å bytte stator er plankekjøring men du trenger sikkert en svinghjulsavtrekker i rett dimensjon, som muligens selges på biltema. Husk å bestille pakning til motordekselet.

mekkern
Innlegg: 5155
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
MC: 2 hjul med motor

Re: Stator og regulatorbytte på Honda VFR800 VTEC 05 modell

Legg inn av mekkern » 18 des 2018, 11:55

Kan sjekke litt i kveld hva du trenger av eventuelt ekstraverktøy.
Som oftest er feilen 2 delt, dårlig batteri belaster regulator slik at den går varm.
Regulator er oftest full av dritt eller uverfører varme dårlig og brenner opp- stator går varm og kortslutter....
Løsning er ikke kjør med def eller dårlig batteri- sjekk kontakter og regulator for skitt og irr.

Beste løsning er å 'megge' stator for å sjekke for overslag.men kan også ohm`es.og sjekke spenning ved ca 5000rpm. Og så skifte regulator hvis stator ok. Hvis stator def bytt også regulator pga mulig følgefeil.

Jobben er forholdsvis enkel og kjapp.
Uorginal regulator er oftest minst like god som original, spesielt hvis du bygger om til mos-fet regulator da en slipper varmgang i systemet og slippe mer prob.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

mekkern
Innlegg: 5155
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
MC: 2 hjul med motor

Re: Stator og regulatorbytte på Honda VFR800 VTEC 05 modell

Legg inn av mekkern » 19 des 2018, 13:19

Her er en kjaka som gjør jobben... men ville nok ikke gjort dette akkurat slik selv men.... :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

hanebiff
Innlegg: 32
Registrert: 03 jul 2016, 23:01
MC: Yamaha YZF-R6 2002

Re: Stator og regulatorbytte på Honda VFR800 VTEC 05 modell

Legg inn av hanebiff » 08 jan 2019, 16:39

Jeg fikk en kompis til å bytte dette på min R6 i sommer (han er mc-mekaniker), og delene jeg kjøpte kostet 5500 og han sa at arbeidet ville kostet rundt 2-3-4 lapper til, så det er kostbart hos et verksted.

Brukeravatar
ZZR-Erling
Innlegg: 4580
Registrert: 23 mar 2012, 20:07
MC: BMW K1300S HP - 12 YAMAHA YZ250F -09
Sted: Hvittingfoss, Søndre Buskerud.

Re: Stator og regulatorbytte på Honda VFR800 VTEC 05 modell

Legg inn av ZZR-Erling » 09 jan 2019, 00:34

Her er en bra side for delebestilling. Orginale deler!
https://www.motorcyclespareparts.eu/en/ ... -generator
Kjører K1300S HP
Har også en X'er og treningslisens: Yamaha YZ250F -09
X-GSX750 X-VF1000F X-FJ1100 X-CB1100F X-VF500F2 X-YZF1000R X-ZX6R X-FZS1000
X-ZZR1200 X-SV1000S X-ZZR1400 07 X-K1200S 05 X-ZZR1400 08 X-K1200S 08
X-GSX1400 X-Tiger 800 X-K1300S 13 X-R1150R
X FJR 06

Its not how fast you ride, its how you ride fast.

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester