Hvilket type batteri har BMW S1000R?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Hvilket type batteri har BMW S1000R?

Legg inn av Bjerknez »

Har prøvd å søke litt rundt uten at jeg finner noe konkret svar. Svaret finnes sikkert der ute ett sted eller dypt nede i instruksjonsboken etc. men hvis noen allerede vet svaret så slipper jeg jo bryet med å lete mer etter dette :)

Jeg har en Sønnak Exide 12/7 vedlikeholdslader som jeg brukte på cruiseren. Min S1000R har dog ikke fått smake på denne ennå, men føler det er på tide nå. Det jeg må vite er hvor mange volt/ampere batteriet er på og om det er såkalt "gel" batteri eller vanlig.

Kjellv ladet jo batteriet på bimmern i fjor vinter for meg så kanskje du sitter med svaret? :vs

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hvilket type batteri har BMW S1000R?

Legg inn av simpson »

Du har vel 12 v. 7 ah hvis det er det du skriver er korrekt. Neppe gel, men vanlig blybatteri.
Bare å koble på og lade opp.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvilket type batteri har BMW S1000R?

Legg inn av FredrikE24 »

BMW kjører nok AGM, rundt 17-19Ah et sted.

Hva slags instillinger har du egentlig? Smartlader?

Brukeravatar
Honda-Bjarne
Innlegg: 55
Registrert: 29 jan 2018, 16:12
Motorsykkelen din: V-tec 800

Re: Hvilket type batteri har BMW S1000R?

Legg inn av Honda-Bjarne »

Jeg mener at du har 12/10-batteri på din, altså 12 volt, 10 amp.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hvilket type batteri har BMW S1000R?

Legg inn av kjellv »

Jeg har nok ingen oversikt over hvilket batteri S1000R har originalt. Men ut i fra batterilistene til Yuasa eller Exide kan jeg nok finne ut hvilket Yuasa eller Exide som passer sykkelen.
Fasiten har du hjemme. Ta av salen og se etter..

ZZR-Erling

Re: Hvilket type batteri har BMW S1000R?

Legg inn av ZZR-Erling »

AGM, ca 9A. Skal du lade med noe annet enn smartlader, skal denne gi maks 0,9A.
https://www.yuasabatteries.com/battery/ ... e_id=28488


Laderen din er perfekt!
https://sonnak.com/produktsortiment/bat ... ader-12-7/

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvilket type batteri har BMW S1000R?

Legg inn av FredrikE24 »

Fært så lite det batteriet var da.. skal si BMW har downsized på batterifronten med åra. K100en min har 30Ah. K1200RSen har 17Ah og synes det var snaut.

ZZR-Erling

Re: Hvilket type batteri har BMW S1000R?

Legg inn av ZZR-Erling »

Jeg har funnet ut at dersom spenningen er under 12,5V, skal man lade for å bevare batteriets kvalitet og holdbarhet og ikke forringes til det "uladbare". Står litt ulikt rundt omkring, men 12,5V er litt på den trygge siden. Jeg har et nytt Yuasha stående til min K1300S, det måler 12,9V flere dager etter avsluttet lading.

https://www.yuasabatteries.com/resource ... e-storage/

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvilket type batteri har BMW S1000R?

Legg inn av mekkern »

sånn røfflig kan en si at 12,7 hvilespenning er fullt og 11.7 er tomt...
dette gjelder bly/syre.. med litt avvik for amg og gel.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilket type batteri har BMW S1000R?

Legg inn av Bjerknez »

Takker for svar folkens. Jeg sjekket BMW sin manual nå og den sier at det er et AGM batteri med 12V og 7amp.

Da skal jeg se om jeg får koblet på laderen i morgen, så kan jo den bare stå og godgjøre seg noen uker. Er vel ikke noe skummelt å la smartladeren jeg har (Sønnak Exide 12/7) stå og vedlikeholdslade over lenger tid?

Sykkelen står i uisolert garasje, tørt og godt, men kaldt. Omtrent sdamme temperatur som det er ute. Denne ukane har det vert alt fra 0 til -10 grader og tempen ser ut til å holde seg der en stund til.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilket type batteri har BMW S1000R?

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 21 jan 2019, 15:54 Du har vel 12 v. 7 ah hvis det er det du skriver er korrekt. Neppe gel, men vanlig blybatteri.
Bare å koble på og lade opp.
Det er korrekt. Men det er et AGM batteri i følge BMW sin manual... Uten at jeg vet hva det betyr. Er det bly?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hvilket type batteri har BMW S1000R?

Legg inn av simpson »

Ja AGM er blybatteri men det har ikke flytense syre som vanlige batterier. Syre ligger mellom blyplatene i ett eller annet stoff som gjør at det er kontakt mellom bly/syre men at det ikke lekker ved eks kollisjon osv.


Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Hvilket type batteri har BMW S1000R?

Legg inn av haakeik »

Bjerknez skrev: 22 jan 2019, 02:40 Takker for svar folkens. Jeg sjekket BMW sin manual nå og den sier at det er et AGM batteri med 12V og 7amp.

Da skal jeg se om jeg får koblet på laderen i morgen, så kan jo den bare stå og godgjøre seg noen uker. Er vel ikke noe skummelt å la smartladeren jeg har (Sønnak Exide 12/7) stå og vedlikeholdslade over lenger tid?

Sykkelen står i uisolert garasje, tørt og godt, men kaldt. Omtrent sdamme temperatur som det er ute. Denne ukane har det vert alt fra 0 til -10 grader og tempen ser ut til å holde seg der en stund til.
Du skal ikke trenge å vedlikeholdslade hele tiden. Jeg har også AGM batteri og de holder seg godt gjennom vinteren. Jeg lader annen hver måned om vinteren.
Men skal du gjøre det, husk å sette laderen i Power Suply modus.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilket type batteri har BMW S1000R?

Legg inn av Bjerknez »

Men siden denne laderen formodentlig skal "vedlikeholds"lade så kan det vel ikke gjøre noe skade og la den være koblet til?

Hva er det "Power Supply" gjør da som gjør at denne funksjonen fungerer bedre til dette?

Svar